als instructeur op paard lesklant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 17:20

Hoi,

hoe kijken jullie hier tegen aan als instructeur zijnde? Kruipen jullie wel eens op het paard/pony van jullie lesklant of eigenlijk nooit?

Ikzelf doe het eigenlijk nooit.
Meisje wat meeste lesgeef, ken ik de pony goed en weet hoe die aanvoelt, pony van mij geweest. Nu wil mijn lesklantje vaak dat ik even laat zien wat pony kan, maar vind dit niet nodig. In de les moet ze zelf rijden en ontwikkelen, als ik even pony 'show' wordt ruiter zelf daar niet beter van.
Ook bij andere lesklantjes rijd ik eigenlijk nooit op hun dieren, ze moeten het zelf leren. Voor mij heeft geen toegevoegde waarde als dier onder mij laat zien wat ie kan, als ruiters zelf toch nog niet uit kunnn rijden.

Hoe denken jullie hierover?

Bienotje

Berichten: 10894
Geregistreerd: 09-09-04

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:22

Soms heb ik ook wel even het idee van, laat eens zien hoe of wat. In ieder geval bij een vriendin van me wel, maar daar heb ik altijd al jaren samen mee gereden. Maar van overige instructeurs etc hoeft het van mij niet. Wat je zegt, de ruiter moet het zelf doen en zelf naar die ontspanning toe leren werken.

Nibbit

Berichten: 10429
Geregistreerd: 03-06-05

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:24

Degene waar ik priveles heb gaat eens in de zoveel tijd wel eens een half uurtje op mijn paard.
Dit gebeurd vooral wanneer ik en probleem heb, waar ik even niet verder mee kom. Zo kan zij dan even voelen waar het aan ligt. (Bijv. stijfheid aan een kant, sterk, scheef zulke dingen.)
Voor mij werkt dit wel goed.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:49

Bij mij is ook mijn instructrice eens op mijn (vz) paardje gekropen omdat hij niet rechtsom wou aangalloperen en ik niet met de zweep durfde te rijden op hem. Het heeft niks geholpen, zij lag er bijna naast omdat zij niet wist hoe hij reageert op de zweep (en ik wel) en uiteindelijk heb ik alles zelf (met heel veel tijd) beetje bij beetje opgelost.

Ze kon mij wel vertellen wat hij precies deed en dat het niet aan mijn hulpen lag. Ik vind het aan de ene kant goed als de instructeur er even opkruipt omdat hij/zij niet voor niets jou les aan het geven is (en niet andersom, haha) maar aan de andere kant jij moet het leren en het is Jouw paard.

Anoniem

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:54

Ja dat doet mijn (altijd prive) lerares wel. Ze traint mijn paard eens in de week imv overschakeling naar western.

En ik heb een zeer koppige tinker en omdat ik nog een beginner ben kan ik mijn paard niet altijd even goed aan.

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:03

Af en toe gaat mn lesgever er eens op... als hij dan weereens stront eigenwijs doet en wij er ff niet meer uitkomen Lachen
maar dan zit ze er maar 10 min op ofzo, om te zoeken naar n oplossing Lachen

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:05

Citaat:
Dit gebeurd vooral wanneer ik en probleem heb, waar ik even niet verder mee kom. Zo kan zij dan even voelen waar het aan ligt. (Bijv. stijfheid aan een kant, sterk, scheef zulke dingen.)
Voor mij werkt dit wel goed.

Dit herken ik, en ben het helemaal mee eens.
Soms kom je gewoon écht nét niet verder, en dan voelt zij even...
[Op de manege, niet privé, overigens..]

Sjaad

Berichten: 4730
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:06

Ik denk dat het af en toe best goed is om al instructeur op het paard of de pony te gaan. Soms ziet het er vanaf de grond anders uit dan het eigenlijk aanvoelt.

Om een probleem op te lossen zou ik het niet aanraden om als instructeur er zelf op te gaan zitten. Het is dan misschien voor een dag opgelost maar daarna komt het probleem toch weer terug als de ruiter zelf het niet goed aanpakt ( en dat weten die paarden en pony's ook goed genoeg Tong uitsteken )

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:10

Mijn instructrice kruipt er heel zelden wel eens op.

Niet om te laten zien wat hij kan, daar heb ik geen bal aan.

Wel om;
- te laten zien wat ze precies bedoelt (bijvoorbeeld timing van de hulpen)
- te voelen wat ik voel als ik het niet goed kan beschrijven
- en eenmaal om te zien of hij de hulp voor de galopwissel bij haar wel zou snappen (oei, das confronterend, het ligt dus geheel aan mij)

Bij het bovenstaande kan het heel verhelderend werken maar daar zijn nog steeds veel didactische vaardigheden bij nodig.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:12

ik doe het graag om mensen te laten voelen wat ik bedoel. Ook kan ik zeggen hoe ik hun paard rij en kunnen zij zien hoe hij reageerd. Mijn ervaring is dat mensen dan veel sneller het gevoel krijgen waar ze heen moeten. Bovendien hebben ze direct 100% vertrouwen erin dat het paard het kan en mijn manier van oplossen helpt. Je hebt daarna dus 200% inzet.( inderdaad, dan weten ze dat het ook aan hun kan liggen en niet altijd aan het paard ligt)

Ook paarden die moeilijk zijn of twijfelende ruiters kan je zo net even dat zetje geven..

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:12

Het gaat er niet alleen om dat een probleem voor een dag is opgelost maar wel dat ie voelt wat ik voel en dat ie dan weet hoe we verder moeten trainen. En we zo weer verder kunnen.
Ik kan soms zelf ook niet goed uitleggen hoe het voelt en soms gaat hij er dan op en voelt wat ik dan wil zeggen en dan helpt ie me vanaf de grond weer verder.
Dus ja mijn instructeur rijdt mijn paard wel eens. Niet vaak maar zo af en toe.

Vonkie2009

Berichten: 1840
Geregistreerd: 12-12-04

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:16

Ik doe het eigenlijk nooit!!! Vindt het soms zelfs een beetje genant als jij als lesgever zegt: Kom maar eens even hier ik doe het wel eventjes voor..... (en dan ook op de toon van ik doe het wel effe!!) dat valt dan nog maar te bezien... toch?? Het is nog maar 1 keer voor gekomen dat ik op een paard van een lesser ben gestapt en in dat geval was het omdat ik niet meer kon zien wat zij fout deed terwijl het paard niet deed wat ze vroeg. Na er even op te hebben gezeten kon ik het haar wel vertellen en uitleggen wat ze dan moest doen. Dit hielp..... maarrrrrrrr ik kan er in de ring ook niet op gaan zitten dus dat heeft naar mijns inziens geen zin. (enkel dus in die gevallen dat je het even kwijt bent beide en dan uiteraard in goed overleg)

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:17

Ik stap wel regelmatig op paarden van mijn lesklanten om verschillende redenen.

- een paard kan soms voor het oog veel fijner lopen dan het beeld is en dan is het wel goed om dat even te voelen.
- net even door dat stukje heen te rijden wat de leerling nog niet lukt.
- even laten zien hoe je iets wilt hebben dat kan soms duidelijker zijn dan de uitleg.

Ik zeg overigens nooit dat ik het wel even zal doen maar vraag netjes of ik even een stukje mag voelen.

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:17

ik vind het best als mijn instructice een keer op de pony rijd om te kijken hoe hij aanvoelt enzo.
maar verder vind ik het juist fijn om alles zelf te leren, en zelf je paard dingen te leren.

je vroeg het trouwens vanaf de instructeurs kant, en tog poste ik. maargoed mijn instructeur denk er ook zo over dus.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:22

Ik doe het wel eens als de lesklant er zelf om vraagt, maar biedt het niet zelf aan. De meeste lesklanten vragen het zelf als de frustratie toeslaat, en dan neem ik het paard vaak wel even over. De ruiter heeft dan tijd om te bekoelen en ik kan het paard door de blokkade heen werken. Daarna werken ze weer fijner samen.
Zelf als lesklant heb ik het niet graag, ik moet het leren tenslotte, mijn instructeur kan het wel en mijn paard zal het ook wel doen als ik het goed aangeef.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:18

Katja schreef:
Ik stap wel regelmatig op paarden van mijn lesklanten om verschillende redenen.

- een paard kan soms voor het oog veel fijner lopen dan het beeld is en dan is het wel goed om dat even te voelen.
- net even door dat stukje heen te rijden wat de leerling nog niet lukt.
- even laten zien hoe je iets wilt hebben dat kan soms duidelijker zijn dan de uitleg.

Ik zeg overigens nooit dat ik het wel even zal doen maar vraag netjes of ik even een stukje mag voelen.


Ja ik hetzelfde!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:22

Ja. Ik klim er ook enkele keren wel eens op. Ook om dezelfde redenen als Katja en Suzanne F.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:40

Mijn instructrice heeft nog nooit op één van mijn paarden gereden.
Eigenlijk om dezelfde redenen als TS aangeeft. Ik moet het leren, zij niet meer.

Duhelo

Berichten: 28611
Geregistreerd: 29-05-03

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:32

maar soms kan het wel helpen om even een stukje erdoor te rijden?
toen ik aan het leren was hoe ik het paard moest laten afgeven, mocht men instructeur zoveel zeggen als hij wilde, het lukte me niet.
hij heeft dan eens ee ntijdje naast me gelopen, men teugels overgenomen, en laten afknikken, waardoor ik het lichtheidsgevoel kon ervaren.
na een keer of 5 had ik plots zelf de knopjes gevonden, en kon ik het alleen af.
dus ik kan me wel voorstellen dat de lln op een moeilijk stukje zit, de instructeur er even opkruipt, en het paard doorrijdt, zodat de leerling het ook eens kan ervaren als hij er dan opkruipt, om het moeilijk uit te leggen
dan kan het de volgende keren voor de lln makkelijker gaan.
ook voor bv een totale beginner, en het paard wordt alleen door die persoon bereden, dan kun je problemen verwachten
dan kan het goed zijn dat de instructeur er 1 maal in de week opkruipt, om het paard wat los te werken...
vind ik toch...

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:34

Maar dan kan de leerling alsnog dat paard niet doorrijden, dus heb je als instructeur imo je doel niet bereikt.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:36

Toen ik nog les gaf deed ik het wel eens in uitzonderlijke gevallen.
Als een paard iets nieuws moest leren en ook de ruiter was onbekend met het gevraagde dan kan het een hele verademing zijn als het paard het onder een ervaren ruiter een paar keer doet, al is het maar een eerste aanzetje, en dan als de ruiter de juiste hulpen geeft de oefening a.h.w. kan leren afmaken.

Als een groene combinatie iets nieuws moet leren kan het een heleboel frustratie, trek- en plukwerk schelen.

Het is nog altijd zo dat het beter is dat 1 van de beiden de oefening kent. Anders kunnen ze niets van elkaar leren en samen in de stress schieten omdat ze moeten leren het wiel uit te vinden is totaal overbodig.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:42

Gjilke schreef:
Maar dan kan de leerling alsnog dat paard niet doorrijden, dus heb je als instructeur imo je doel niet bereikt.


Jawel zeker wel, dan kan de leerling het gevoel ervaren en later herkennen. "Jee voelt dat zo, ja dat voelt heel anders". Jij hebt op het paard uitgelegd hoe en wat je doet en waarom.
Dan kan de leerling zelf aan de slag om dat gevoel te bereiken en te herkennen.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:43

Ik vind het fijn als mijn instructrische even op het paard gaat zitten. Even voelen wat ik voel, even zo iets laten zien.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:48

Katja schreef:
Ik stap wel regelmatig op paarden van mijn lesklanten om verschillende redenen.

- een paard kan soms voor het oog veel fijner lopen dan het beeld is en dan is het wel goed om dat even te voelen.
- net even door dat stukje heen te rijden wat de leerling nog niet lukt.
- even laten zien hoe je iets wilt hebben dat kan soms duidelijker zijn dan de uitleg.

Ik zeg overigens nooit dat ik het wel even zal doen maar vraag netjes of ik even een stukje mag voelen.

zo is het bij mij ook Haha! stukje voordoen, ergens doorheen werken....... of inderdaad kijken of mijn ogen het juist zien

Stinkmodder

Berichten: 7976
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:59

Mijn instructrice heeft nog nooit op mijn paard gezeten. Tot nu toe heeft ze met woorden ons er altijd kunnen krijgen en me laten voelen wat ik moet voelen.