Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 08:28

Okee, zal de titel iets verduidelijken Knipoog

Ik heb even de proef op de som genomen, was het zat om telkens een 7 te krijgen voor de verzorging terwijl mijn paard schoon en goed verzorgd de ring in gaat.

Mijn zadel past perfect, compleet op maat gemaakt, dus geen bontje nodig onder het zadel.
Maar nu kreeg ik de afgelopen 16 keer telkens een 7 op verzorging, bontje er maar eens onder gegooit (zonde, want daardoor past het zadel toch iets minder) en wat denk je...
De afgelopen 8 proeven die ik er mee gereden heb: een 7 x een 8 voor de verzorging Rolleyes

Kortom: maar hopen dat je een beroerd passend zadel hebt zodat je er een bontje onder kunt doen want dan scoor je hoger?

Dit lijkt me toch niet de bedoeling...

Susanne_

Berichten: 2431
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Op een bewoond eiland / op een berg in oostenrijk

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:34

hmmm.. tis idd vaag..
maa persoonlijk vind ik dat met bontje eronder wel heel mooi staat. Zoals jij het zegt klopt het idd eigenlijk niet

Susanne_

Berichten: 2431
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Op een bewoond eiland / op een berg in oostenrijk

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:37

foto's van jou ff opgezocht
Afbeelding
en
Afbeelding

Bienotje

Berichten: 10894
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:42

Het zou natuurlijk altijd ´toeval´ kunnen zijn, maar toch.. Wel bizar dat hierop geoordeeld lijkt te worden. Met bontje staat naar mijn mening wel erg mooi, maar zoals je zegt heeft het voor jouw prima op maat gemaakte zadel geen toegevoegde waarde.

Misschien onbewust een vooroordeel van jury dat het lijkt alsof je bewust bezig bent met de rug van je paard?

Vaag en jammer, want nu komt het. Duwt de jury je nu in de hoek dat je beter in het vervolg iedere keer dat bontje moet gaan gebruiken, ondanks dat zonder je zadel wellicht nog beter ligt? Geeft een beetje een idee dat je als je maar duur harnachement gebruikt dat je je punten kan ´afdwingen´.. Jammer dat het voorkomt dus..

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 08:54

Idd dat gevoel heb ik dus nu ook, als je spullen maar veel "luxe" uitstralen, ookal is de luxe overbodig, dan gaan de punten omhoog Rolleyes

Suzanne, foto 1 heeft weinig met dit topic te maken Clown Haha!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:58

Tja, dat is idd wel krom.
Ik vrees dat je er weinig aan kunt doen, alleen.
Volgens mij is het trouwens niet toegestaan om zomaar iemand anders' foto's te plaatsen.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:58

Het kan natuurlijk toeval zijn, maar als je 8 proeven met bontje hebt gereden en dan ineens 8-en haalt, is dat heus geen toeval meer.

Als we er dan vanuit gaan dat ze dus hoger geven op het bontje, vind ik dat belachelijk. Een bontje is in mijn ogen tegenwoordig meer voor de 'mooi' dan voor de 'functie' in vele gevallen, en ik denk dat die jury's het ook zo bekijken.

Denk wel dat het per jury verschilt, want ik heb geen bontje + vlecht de staart niet in en heb toch eigenlijk altijd 8-en voor verzorging, 1x zelfs een 9 Haha!

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:05

Een bontje staat wta chiquer denk ik opfzo, maar het slaat natuurlijk nergens op dat daarop geoordeeld wordt, bontjes horen onder een niet helemaal goed passend zadel en niet onder een zadel Knipoog Vatten jullie hem nog Nagelbijten / Gniffelen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:08

ik vind zo'n bontje vreselijk !

ik zie op de ponyconcoursen soms kinderen met zo'n bontje rijden, die dan tot halverwege de rug van de pony komen, met als resultaat, meer bontje dan pony ...

ben benieuwd wat de juryleden hier op bokt hier van vinden ...
toeval zou idd wel heel sterk zijn in dit geval...

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:08

Dit zal gewoon heel erg verschillen per jury. Sommige jury's geven gewoon een standaard 7 voor de verzorging, met of zonder bontje. Ik heb nog niet eerder een jury mee gemaakt die een punt hoger zaten bij een combinatie met bontje. Dus ik denk dat het gewoon erg toeval is geweest.

Daarentegen zou ik geen bontje om doen wanneer mijn zadel hierdoor minder goed past, zoals jij aangeeft het geval bij jou is. Ik heb liever een paard die zijn rug heel houdt dankzij een passend zadel, dan een extra punt op mijn lijstje voor de verzorging. Het verzorgingspunt is er toch met de M uit, en je paard moet dan nog wel even mee gaan Knipoog

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 09:10

Weet ik, is ook zeker niet de bedoeling, maar wilde puur even de proef op de som nemen Knipoog
Ik hoop maar dat het stom toeval is Lachen

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:26

Eigenlijk zou een bonje minder punten moeten opleveren. Want zo'n ding gebruik je toch pas als er rugproblemen zijn. Zonder bontje heb je namelijk veel meer contact en kun je dus zachter met je hulpen zijn. Maar ik moet zeggen dat ik pas de 1e wedstrijd met bontje gereden heb (mijn rugproblemen en hiermee bescherming voor het paard) en direct twee keer een winstpunt had.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:03

Beetje krom zoals je het nu stelt Alina.
Het kan natuurlijk toeval zijn dat je nu ineens met bontje wel 8-en krijgt voor de verzorging, maar het zo een beetje cru zijn als daar het verschil in zit tussen een 7 en 8. Een bontje ziet zeker sjiek uit, maar het moet niet als "verplicht" worden gezien om hogere punten te scoren. Zonde dat het zo gaat.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:04

Als je écht wil weten of het verschil uitmaakt, moet je wel even kijken hoe vaak je dezelfde jury hebt gehad en wat voor cijfers die dan gaf hè... Zo kun je het natuurlijk nergens op baseren.

LeO_nie
Berichten: 150
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Winterswijk

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:08

kan aan de juri liggen,
heb je gekeken dat je de ZELFDE juri had met een keer wel, en geen bontje? anders kun je niet vergelijken.

LeO_nie
Berichten: 150
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Winterswijk

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:08

Effy schreef:
Als je écht wil weten of het verschil uitmaakt, moet je wel even kijken hoe vaak je dezelfde jury hebt gehad en wat voor cijfers die dan gaf hè... Zo kun je het natuurlijk nergens op baseren.

haha, je was me net voor Tong uitsteken Knipoog

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:20

ik vind zonder bontje veel mooier. Haha!

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:23

Ik vind ook zonder bontje veel mooier. Wat maakt die ene punt op de verzorging nou uit?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:25

Als je dit gaat doen om die ene punt??. Dan maar een punt minder zonder bontje Haha!.

Lisa_vD

Berichten: 670
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:26

ik vind het wel stom ik heb zelf ook een bondje maar mijn zadel past wel. Ik heb het eigenlijk ook gewoon voor de mooigheid maar ik vind het wel stom dat er dan een hoger cijfer komt voor verzorging. Al gebeurt het bij mijn regio niet

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:27

Hoe weet jij dat nou? Jij jureert toch niet zelf alle proeven in jouw regio?

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:30

Een dergelijk geval had ik een poosje terug met de kleur van mijn dek. Zie viewtopic.php?f=95&t=605232

Heel dubieus en daar hoort niet naar gekeken te worden maar ja...

Miriam

Berichten: 3802
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:25

Dat lijkt me net een beetje anders. Volgens het regelement gaat de voorkeur (volgens mij, don'shoot me if I'm wrong) uit naar een dressuurtenue (dus dresuurzadel en hoofdstel met lage, hoge of gecombineerde neusriem met simpel bitje) en handschoenen, broek en dekje wit of lichtgeel/beige. Nogmaals dat gaat om een voorkeur en niet om een regel (bovendien off topic, I know).

Bontje is natuurlijk wel belachelijk als dat in punten scheelt. Ik vind het zelf bij veel paarden wel mooi, maar als het dan toch om die voorkeur gaat hoort het eerder niet dan wel in een klassiek dressuurtenue.

Ik rijd overigens zelf met mijn schimmel met een wit dekje (vind ik niet super maar hij lijkt er echt niet vies door maar dat verschilt denk ik per schimmel) en een bontje.

Verzorging is imo een kloppend geheel met een netjes gevlochten schoon paard en goed verzorgde spullen......

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:47

Ik mag hopen dat het toeval is. Heb weinig zin om gestuurd te worden richting een knijpend zadel omdat een jury toevallig graag bontjes ziet, waardoor de kamer van je zadel gelijk een stuk smaller valt...

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Wel een bontje = 8, geen bontje = 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:52

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst gereden met bontje, en ik kreeg juist een lager cijfer! Normaal eigenlijk altijd een 8, en nu een 7. Denk dat het gewoon heel erg verschilt per jury.




Edit; Stomme typfout
Laatst bijgewerkt door Sannum op 03-07-06 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt