Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 21:50

Hooi,

Heel vaak hoor je op concour of andere mensen zeggen, dat wanneer er een slechtere pony voor een hele goede pony loopt dat die dan extra goed wordt beoordeelt omdat het dus nog beter lijkt, door die "slechte" pony voor hem..

Anderssom precies hetzelfde, als een goede pony voor een slechte pony wordt die slechte pony, slechter beoordeelt omdat het juist slechter lijkt.

Beoordelen jullie (jury's) dit echt zo?
Want volgens mij moet het niks uitmaken, en je moet gewoon beoordelen wat je ziet toch? En je niet laten beinvloeden door de gene die ervoor reed?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-07-06 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Hoe beoordelen jullie de volgende pony????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 06:15

ik heb even getemt voor je. Er zijn mensen die vinden dat: friezen geen punten krijgen, kleine paarden slechter scoren dan grote paarden, vossen minder punten krijgen dan bruinen, haflingers worden benadeelt en mensen die bang zijn dat slechte proeven lager gejureerd worden dan goede proeven Ach gut

Ik ben zelf geen jury en ik heb ook vaak zat gehoord dat mensen niet na een goede willen starten omdat hun proef dan zo tegen zou vallen. Of dat ze niet als eerste willen want dan zou de jury nog voorzichtig zijn, of niet als laatste, want dan heeft de jury zijn keuze al bepaald.....

Als schrijver kan ik je bij voorbaat echter zeggen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat er een vergelijking met de proef voor of na je wordt gehouden. Je wordt n.l. per onderdeel gepunt.

Dat kan je zelf ook wel bedenken en dus heb ik getemt. Ik zie geen enkele jury hier gaan reageren van: Ja, als jij na een goede pony zou starten, bij mij in de baan, heb je pech, want ik geef maar 1 keer per baan goede cijfers..... Of een slechte proef krijgt bijmij hogere punten, naarmate degene voor jou ook slecht was.....

Het lijkt mij dan ook geen serieus onderwerp, meer afdeling roddel en achterklap. En Lielle wil dit forum graag wel serieus houden. Daar heeft ze pas geleden nog een topic over gemaakt. Dus misschien wil ze dit verplaatsen naar een plek op het forum waar wel diverse meningen zijn voor je stelling, zodat je tot een discussie kan komen.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Hoe beoordelen jullie de volgende pony????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 14:10

Volgens mij snap je me niet echt.
Ik ben het echter met je eens!! En ik ben niet bang dat slechte proeven lager gejureerd worden dan goede proeven!

Ik hoor deze stelling nou vaak van mensen die wel concours rijden, en die dit naar hun gevoel vaak mee maken!! Daarom vraag ik me af of dit nou echt waar is of niet!!!!!!!?

En dit is een serieus onderwerp!!
Maar gooi hem maar op slot, dit is nu toch al een vern**kt toppic, en ik ben bang dat er nou alleen maar van dit soort antwoorden komen Verward

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Hoe beoordelen jullie de volgende pony????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:14

ik snap het ..
nog eigenlijk nooit wat over gehoord.
maar ik denk ook niet dat je zo snel met een Slechte pony op concour komt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe beoordelen jullie de volgende pony????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:06

Dit gebeurd ongemerkt een beetje.
Als er een pony is die alleen maar contrastelling laat zien, de hele proef door, op beide kanten. En daarna krijg je een pony die wel iets stelling de goede kant op heeft, lijkt dat meteen al een stuk beter. Terwijl dit al een stuk minder kan lijken als hiervoor een pony reed met een prefecte stelling en buiging.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Hoe beoordelen jullie de volgende pony????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 15:08

@ shrOnatje Nee oke, maar wat ik bedoel is dat je soms ook wel pony's ziet die bv. al M hebben gelopen (of z ofzo)

En dat dan net een meisje di enog nooit heeft gestart met die pony in de B begint, die pony loopt natuurlijk super mits hij goed gereden wordt. En als daarna nou net een jonge pony die nog helemaal geen ervaring niks heeft ind ie ring loopt dan hoor je heel vaak mensen zeggen: "Die pony krijgt lagere punten dan die verdient omdat *naamponyo.i.d.dieervoorliep* al in de M (of Z) heeft gelopen!

@ Sjonniej dat bedoel ik!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe beoordelen jullie de volgende pony????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:33

Maar dat doen de jury's niet expres, ze zullen altijd proberen eerlijk te blijven beoordelen. Maar soms is het wel eens moeilijk omdat er zo een verschil in kan zitten.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoe beoordelen jullie de volgende pony????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:59

Op zich is dit een aardige vraag, ik laat het topic hier voorlopig staan.

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:10

Ik ben het er wel mee eens dat als een in verhouding slechtere combinatie na een hele goede combinatie komt, dat het er slechter uit zal zien als dat het werkelijk is. Maar het is de taak van de jury om zo eerlijk te beoordelen als mogelijk en niet te gaan vergelijken.

Isabella_
Berichten: 4309
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Nijkerk

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:13

MyWishMax schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat als een in verhouding slechtere combinatie na een hele goede combinatie komt, dat het er slechter uit zal zien als dat het werkelijk is. Maar het is de taak van de jury om zo eerlijk te beoordelen als mogelijk en niet te gaan vergelijken.


Mee eens!

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:35

Ik had vrijdagavond een B-ring, waar uiteindelijk 7 van de 25 deelnemers met een winstpunt naar huis gingen. De 1ste starter in de baan had 184 punten, en was daarmee uiteindelijk 4de. Dus als eerste starten betekent echt niet dat je geen punten scoort.
Zelf heb ik ook wel vaker meegemaakt dat ik als eerste moest starten en dan met goede punten en zelfs met een 1ste prijs naar huis ging.

Als ik iemadn in de baan heb met een paard met heel veel uitstraling/goede bewegingen en een leuke proef en er komt daarna iemand in de baan met een iets minder 'mooi' paard, dan hoeft dat echt niet altijd te betekenen dat zo'n combi veel minder punten krijgt. Goed rijden doet ook een hoop!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:07

Als die "goede"ruiter toch beloont wordt met 190 punten of meer, dan is er voor de "slechte"combi toch nog een wp, ondanks 10 punten verschil Haha!

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:30

Mies7 schreef:
Ik had vrijdagavond een B-ring, waar uiteindelijk 7 van de 25 deelnemers met een winstpunt naar huis gingen. De 1ste starter in de baan had 184 punten, en was daarmee uiteindelijk 4de. Dus als eerste starten betekent echt niet dat je geen punten scoort.
Zelf heb ik ook wel vaker meegemaakt dat ik als eerste moest starten en dan met goede punten en zelfs met een 1ste prijs naar huis ging.

Als ik iemadn in de baan heb met een paard met heel veel uitstraling/goede bewegingen en een leuke proef en er komt daarna iemand in de baan met een iets minder 'mooi' paard, dan hoeft dat echt niet altijd te betekenen dat zo'n combi veel minder punten krijgt. Goed rijden doet ook een hoop!


Ik heb het nu niet over het "mooie" maar over het rijden!
Ik bedoel in de B ben je niet verplicht om je paardje aan de teugel te rijden, het is wel een stuk netter.
Iemand met een 3 jarige die dus onervaren is zal echt niet elke proef, de hele tijd aan de teugel rijden! Maar iemand met een Z paardje heeft daar veel meer kans op. Als dat Z paardje dus na die 3 jarige is.. dan lijkt het voor dat z paardje véél beter/knapper/mooier (is maar net welk woord je wilt gebruiken) Andersom lijkt dan dat dat 3 jarig paardje slechter/makkelijker/lelijker is.. Knipoog (is maar net welk woord je wilt gebruiken)

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:38

Aangezien je geen enkele oefening goed kunt tonen met een paard dat niet nageeflijk/aan de teugel is, gaat je hele voorbeeld al niet op. Het is een hardnekkig en merkwaardig misverstand dat dat in het B niet noodzakelijk is, hoe wil je anders een wending met stelling en buiging laten zien Verward

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:52

Nageefelijk is wel belangrijk, maar strak aan de teugel zoals die z paarden loopt dat is niet verplicht.. altans zo is het mij verteld.

Ik heb zaterdag nog een paardje gezien in de b dat zoiets had van ik ga lekker niet nabeneden en liep dan ook als een giraffe Schijnheilig ze kon de oefeningen gewoon uitvoeren hoor.. paardje gaf wel stelling + buiging, maar dan moet het hoofd hoog gedragen.. Schijnheilig

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:57

_Marinke_ schreef:
Nageefelijk is wel belangrijk, maar strak aan de teugel zoals die z paarden loopt dat is niet verplicht.. altans zo is het mij verteld.

Ik heb zaterdag nog een paardje gezien in de b dat zoiets had van ik ga lekker niet nabeneden en liep dan ook als een giraffe Schijnheilig ze kon de oefeningen gewoon uitvoeren hoor.. paardje gaf wel stelling + buiging, maar dan moet het hoofd hoog gedragen.. Schijnheilig


Voor wat betreft dit voorbeeld dat jij geeft:
Een paard dat met een hoofd als een giraffe loopt, kan onmogelijk ontspannen door de rug en nageeflijk lopen .
Hoofd in de lucht heeft niks meer met nageeflijkheid te maken.

Dat is echt niet het beeld dat in een B-proef gevraagd wordt.
Het is namelijk niet het beeld van een ontspannen lopend, in aanleuning gaand, paard.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:00

en een paard dat zo loopt kan met geen mogelijkheid een goede lengtebuiging laten zien. Als dat zo zou zijn, zo hij nl goed op been en hand reageren en dus ook niet als een giraffe lopen.

Maar dit wordt off topic.

venga

Berichten: 1748
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:02

Ik ben altijd wel erg trots op mezelf als ik direct moet starten na degene die 1e is geworden in de ring, ik ook nog met een prijs naar huis ga. Heb toch het idee dat dat niet in mijn voordeel is geweest, terwijl het eigenlijk niet uit zou moeten maken. Een goede jury jureert echt per proef.

Verder denk ik toch dat als je een ring jureert waar het niveau niet je van het is, en je krijgt op het eind eindelijk een goede combinatie in de ring, dat je die wat meer waardeert. Maar het kan natuurlijk ook andersom.

Volgens mij zou ik niet zo'n goede jury zijn!

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 21:42

Lielle schreef:
en een paard dat zo loopt kan met geen mogelijkheid een goede lengtebuiging laten zien. Als dat zo zou zijn, zo hij nl goed op been en hand reageren en dus ook niet als een giraffe lopen.

Maar dit wordt off topic.


Het paardje vertikt het gewoon om naar beneden te gaan!!
Met een andere ruiter is het geen enkel problem maar oke.

Het paardje drukt ook izjn rug idd weg, en ik zeg niet dat ie nageefelijk is, ik zeg alleen dat dat belangrijk is in de B,, maar aan de teugel niet verplicht is! (nageefelijk en aan de teugel zijn en blijven wel verschillende dingen)

Maar laten we nu weer on-topic gaan, anders moet dit topic straks nog op slot.
Ik ga verder met Venga mee..

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:10

Ik denk dat het soms misschien ietsje verschil kan maken..
maar ik reed laatst ook als eerste start van de dag en werd met 194 op een 2e plek gezet, achter de laatste start, die uiteindelijk 1 werd. Kortom, als je voor je punten rijdt krijg je ze heus wel, onafhankelijk van waar in de groep je start.

maar, ik heb soms wel het idee dat, als er een hele rubriek echt vreselijk aan het rijden is, en jij achterin die groep rijdt en een degelijke, maar niet spectaculair goede, proef laat zien, er soms wat positiever gepunt wordt dan werkelijk nodig.
Maar dan nog is dit geen verschil van 10 punten ofzo, hooguit dat je dan ipv een 7 een keer een 8 kan verwachten voor halsstrekken oid.
Maar, dat idee heb ik als ruiter, omdat ik zelfs soms merk dat ik in zo'n situatie hoger gepunt ben dan ik zelf verwacht. Kan dus ook aan mijn zelfkritiek liggen dat ik dat denk Haha!

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:45

_Marinke_ schreef:
Als dat Z paardje dus na die 3 jarige is.. dan lijkt het voor dat z paardje véél beter/knapper/mooier (is maar net welk woord je wilt gebruiken) Andersom lijkt dan dat dat 3 jarig paardje slechter/makkelijker/lelijker is.. Knipoog (is maar net welk woord je wilt gebruiken)


Als je je driejarige correct rijdt hoeft hij helemaal niet onder te doen voor een voormalig Z-paard. Een driejarige begint nl. bij correct rijden al tijdens het inrijden de hand op te zoeken. Wat een nadeel kan zijn is dat de driejarige nog niet zoveel gezien heeft en daardoor spanningsfouten maakt, maar ook een Z-paard kan nog steeds kijkerig zijn.
Daarnaast zit de ruiter van het Z-paard nog met de handicap dat hij te ver opgericht gereden is voor het niveau en dat het paard zich dus lager in moet laten stellen en dat in de B de overgangen progressief gereden moeten worden en in de Z niet, dus ook daar kun je nog op bestraft worden met je ex-Z-paard.
Je hoeft dus echt niet onder de indruk te zijn van een voormalig Z-paard in de B-ring, ze starten er niet voor niks Knipoog

Ik denk wel dat het een handicap is om na een erg goede combinatie te moeten rijden maar laat het een uitdaging zijn om het beste uit jezelf te halen!

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Hoe beoordelen jullie de volgende pony????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:51

_Marinke_ schreef:
@ shrOnatje Nee oke, maar wat ik bedoel is dat je soms ook wel pony's ziet die bv. al M hebben gelopen (of z ofzo)

En dat dan net een meisje di enog nooit heeft gestart met die pony in de B begint, die pony loopt natuurlijk super mits hij goed gereden wordt. En als daarna nou net een jonge pony die nog helemaal geen ervaring niks heeft ind ie ring loopt dan hoor je heel vaak mensen zeggen: "Die pony krijgt lagere punten dan die verdient omdat *naamponyo.i.d.dieervoorliep* al in de M (of Z) heeft gelopen!



ja dat is natuurlijk ook helemaal waar... Knipoog ben ik ook weer met je eens

bendetje

Berichten: 461
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Aalten

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:24

ik heb dit weekend gereden.. moest als nummer 2 van de ring en ik werd eerste met 215 punten.
De jury heeft gewoon dat beoordeelt wat ze zag. Het meisje voor mij had 181 punten en die na mij had 185 punten.

De jruy zei later ook nog tegen een andere jury, ik jureer dat wat ik zie per punt... en natuurlijk speelt het hele plaatje ook rol, maar ik ga niet kijken naar kleur, leeftijd of hoe het paard loopt ( als giraffe)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voordelig om na een goede combi te starten (en andersom)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:35

bendetje schreef:
ik heb dit weekend gereden.. moest als nummer 2 van de ring en ik werd eerste met 215 punten.
De jury heeft gewoon dat beoordeelt wat ze zag. Het meisje voor mij had 181 punten en die na mij had 185 punten.

De jruy zei later ook nog tegen een andere jury, ik jureer dat wat ik zie per punt... en natuurlijk speelt het hele plaatje ook rol, maar ik ga niet kijken naar kleur, leeftijd of hoe het paard loopt ( als giraffe)

Dat lijkt me vrij vreemd dat ze daar niet naar kijken...

daantjuhhh

Berichten: 26995
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoe beoordelen jullie de volgende pony????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:59

Sjonniej schreef:
Dit gebeurd ongemerkt een beetje.
Als er een pony is die alleen maar contrastelling laat zien, de hele proef door, op beide kanten. En daarna krijg je een pony die wel iets stelling de goede kant op heeft, lijkt dat meteen al een stuk beter. Terwijl dit al een stuk minder kan lijken als hiervoor een pony reed met een prefecte stelling en buiging.

En een goede jury kan dat los van elkaar zien.
Zo moest ik laatst mijn eerste L proef doen bij een Z2 jurylid .
Ze had eerst in die ring Z2 gejureerd en daarna moest ze L1..
ik lied gewoon een simpel L1 proefje zien.
Netjes, braaf en correct, maar niks extra's.
En ze heeft me erg goed beoordeeld.
Was het met bijde jury's eens.