Waarom en wanneer een verliespunt

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:37

Kan iemand toelichten wanneer er een verliespunt gegeven wordt? Hoe dit in de jurycursus wordt voorgeschreven zeg maar? Logische gedachte is doordat er veel verzet is, er onderdelen niet worden verreden, gewoonweg alles in de proef mislukt zodat er heel veel zware onvoldoendes moeten worden gegeven.

Of zijn jury's geneigd ook verliespunten te geven als een combinatie hen niet aanstaat of iets dergelijks. Dat je denkt bij jezelf dit hoort hier niet thuis en met een verliespunt komen ze weer in een klasse lager terecht.
Hoe wordt je daarop voorbereid tijdens je jurycursus en hoe kijken jullie juryleden tegen een proef aan. Kan jij je zo storen aan een combinatie dat je laag gaat punten, of moet er echt een reden zijn om een combinatie een verliespunt te geven. ( dus zoals hierboven meerdere keren verzet/ veel dingen niet getoond, voltes gedraaid, paard gaat ervan door tijdens de proef).

Het valt mij op dat er toch wel regelmatig een verliespunt uitgedeeld wordt. En niet alleen aan de 'dramatische' combinaties. Ook naar aanleiding van een nette proef. Over een goede proef kan men van mening verschillen, maar van een verliespunt uitdelen zonder een proef met verzet oid daar sta ik wel van te kijken. Vandaar dat ik hier toch nieuwsgierig naar ben.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:55

WD-V -> JI

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:36

Ik beoordeel niet of ik een combinatie een winst- of een verliespunt ga geven, ik beoordeel onderdeel voor onderdeel. En aan het eind levert dat opgeteld een aantal punten op en die bepalen dan bij elkaar of iets winstwaardig was, of bijvoorbeeld verliespuntwaardig.
Maar er wordt niet specifiek gezegd wanneer je iemand een winstpunt, dan wel een verliespunt moet gaan geven, althans zo heb ik het niet meegekregen in mijn cursus.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:47

Marije_jiplover schreef:
Ik beoordeel niet of ik een combinatie een winst- of een verliespunt ga geven, ik beoordeel onderdeel voor onderdeel. En aan het eind levert dat opgeteld een aantal punten op en die bepalen dan bij elkaar of iets winstwaardig was, of bijvoorbeeld verliespuntwaardig.
Maar er wordt niet specifiek gezegd wanneer je iemand een winstpunt, dan wel een verliespunt moet gaan geven, althans zo heb ik het niet meegekregen in mijn cursus.


Oke, maar is het zo dat als een combinatie niet netjes rijdt, maar ook geen grove fouten maakt, zoals meerdere voltes rijden/paard gaat ervan door enz, kan zo'n combinatie alleen dan bij jou een verliespunt rijden of ook door slordig rijden oid. Als een combinatie een verliespunt rijdt, dan moet je toch gemiddeld tweeen en drieen rijden je gehele proef. Ik neem aan dat een combinatie die het net niet heeft/rijdt geen verlies rijdt als ze een gewone proef rijdt zonder gekkigheid.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:52

je hebt een verliespunt bij een score < 50 % dus echt niet alleen met 2-en en 3-en.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:54

Bij ons op de vereniging heeft iemand een verliespunt gehad omdat hij halverwege de proef stopte en de bak dus voortijdig verliet, dit is nl niet toegestaan.

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:01

liesje23 schreef:
Oke, maar is het zo dat als een combinatie niet netjes rijdt, maar ook geen grove fouten maakt, zoals meerdere voltes rijden/paard gaat ervan door enz, kan zo'n combinatie alleen dan bij jou een verliespunt rijden of ook door slordig rijden oid. Als een combinatie een verliespunt rijdt, dan moet je toch gemiddeld tweeen en drieen rijden je gehele proef. Ik neem aan dat een combinatie die het net niet heeft/rijdt geen verlies rijdt als ze een gewone proef rijdt zonder gekkigheid.

Als er een gewone proef gereden wordt, zonder veel gekkigheid, rijdt iemand echt niet zomaar verlies. Je hoeft trouwens niet gemiddeld tweeën en drieën te rijden voor een verliespunt, een gemiddelde van nét geen 5 is al raak voor een verliespunt (<50%).
Doordat het onderste stuk van het protocol is uitgebreid, rijdt je met een middlematig proef daar wel ook lage(re) cijfers en gaat het wel harder naar beneden dan met de oude proeven. Andersom, bij een goed gereden proef krijg je daar hoge(re) punten en kan het ook harder omhoog gaan.

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:52

Liesje, net als Marije zit ik ook onderdeel voor onderdeel te punten. Al heeft iemand tegenwoordig allemaal 5-en en 1 4 dan heb je al verlies.
Daar hoef je dus geen dramatische proef voor te rijden. Neem bv. een niet nageeflijk paard in de L1 waarbij ook nog wat onderdelen mislukken.

Suzanne F.

Berichten: 49667
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:32

Ik probeer vaak net niet op verlies uit te komen bij dramatische combinaties. Vaak zit ik net op 150 dan tot 155. Zo is de boodschap ook wel duidelijk. Vind het vaak zo sneu om verlies uit te delen.

Waarom verlies? Omdat je dan echt slecht gereden hebt. Ik punt per onderdeel, ik zal er best een keer niet aan ontkomen dat er iemand verlies rijdt maar vind het wel naar als dat zou gebeuren. Wanneer? Nou als het dus echt heel slecht is maar vaak als iets een beetje ergens op lijkt geef ik dan een keer een 6-je. Ik ga er vanuit dat met net geen verlies de boodschap ook duidelijk is, met aanvullend commentaar onderin.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:04

Dit weekend had iemand in de L2 149 punten. Dat vind ik dus kinderachtig. kom op, maak van een 4 een 5 en het is opgelost. De boodschap is met 150 punten net zo duidelijk als bij 149 punten.... Nu scheep je iemand op met een verliespunt, die misschien wel voor de hobby rijdt, en zo wel ERG gedemotiveerd wordt. Ik vind dat echt te streng.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:33

Dat ben ik niet met je eens. Natuurlijk is het heel vervelend als je een verliespunt krijgt, maar dat is nou eenmaal het risico als je meedoet. Waar ligt dan de grens? Moet je van 148 dan ook maar 150 maken? Of van 147?

Misschien was die 149 nog wel veel te hoog, dat weet je niet. Ik vind dus niet dat je zomaar kunt stellen dat 149 te streng is.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 00:26

Suzanne F. schreef:
Ik probeer vaak net niet op verlies uit te komen bij dramatische combinaties. Vaak zit ik net op 150 dan tot 155. Zo is de boodschap ook wel duidelijk. Vind het vaak zo sneu om verlies uit te delen.


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 00:29

Pascha schreef:
Dit weekend had iemand in de L2 149 punten. Dat vind ik dus kinderachtig. kom op, maak van een 4 een 5 en het is opgelost.
De boodschap is met 150 punten net zo duidelijk als bij 149 punten

.... Nu scheep je iemand op met een verliespunt, die misschien wel voor de hobby rijdt, en zo wel ERG gedemotiveerd wordt. Ik vind dat echt te streng.

NIET dus.
De betreffende persoon start het volgende weekend subiet -zonder enige structurele verbetering- opnieuw fluitend in dezelfde klasse..........
Na een paar keer 149 wordt dat ietsjes anders......... Zachte heelmeester maken nu eenmaal vaak stinkende wonden.......

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:53

sorry , ik vind dat echt kinderachtig.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:54

Ik niet. Die verliespuntengrens is niet voor niets opgetrokken, en met springen vindt ook niemand het zielig als je TWEE verliespunten krijgt omdat je van je paard valt.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:18

Ik heb zelf vorige zomer in de Z1 150 punten gereden. Nou heb ik zat proeven gereden waarbij ik regelmatig een stakend paard had oid. In die proef waar ik dus 150 pnt reed, reed ik voor mijn gevoel een proef met foutjes, geen winstwaardige proef, maar ook geen dramatische proef. Toch kreeg ik die punten met als commentaar dat paard heel de proef tegen de hand was...... Wat ik dan ook nog eens heel fout vindt is dat mijn paard schok van een ringmeester die aangerend kwam, en mn uitgestrekte stap dus de mist in ging, daarbij draaide mn paard om. Dit lijkt mij een veel grotere fout, en daar krijg ik dan een 5 voor met als commentaar -> storing.
Op dat mijn paard de gehele proef tegen de hand zou zijn daar heb ik nog nooit commentaar op gehad.
En daarna heb ik ook nooit meer zulke punten gereden. Dan hoor ik hier reacties van.. dat soort combi's starten de volgende keer weer en rijden weer bagger... dat gaat dus niet altijd op.
En ik weet dat er toen meerdere combi's zulke lage punten hebben gereden, waarvan ze zelf zeiden: ok dit was geen winstwaardige proef, maar zo slecht ging het nu ook niet.

Dus wanneer is het nou terecht dat je een verliespunt rijdt of niet. Ik vind dat als een paard echt ongehoorzaam is dat je een verliespunt dient te krijgen en niet als je een proef rijdt die het net niet is... omdat iedereen ( of bijna iedereen) weleens een bagger proef rijdt. Betekent dat dat je dan niet in de klasse thuis hoort. Misschien heb je wel een offday....

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Suzanne F.

Berichten: 49667
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:28

Wat is CGJ weer streng he? }>

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:29

als dat een eenmalige off day is, is dat verliespunt zo weer goed gemaakt. Met springen is dat ook zo, als ik een eenmalige off day heb, heb ik 2 verliespunten, maar die zijn met een foutloos parcours ook weer weg.

Dat verhaal van Liesje klinkt als een jury die er weinig verstand van heeft aangezien heel veel ruiters klaagden over de punten; anderzijds vind ik tegen de hand een echte basisfout en zeker in het Z1. Dus als dat idd zou kloppen - en dat kan ik niet beoordelen vanuit hier - is dat verliespunt wel terecht IMO.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:30

Suzanne F. schreef:
Wat is CGJ weer streng he? }>



jep

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:37

Ik tel niet altijd alle punten op, dus ik weet soms niet of ik op 179 of evt. 149 punten uit zou komen. En dus verander ik dan ook niks. Heel jammer als je net 149 punten zou scoren, maar dan is er toch echt iets behoorlijk mis gegaan waarschijnlijk. Net zo goed verander ik ook geen 179 in 180. Kennelijk was de proef niet winstwaardig, anders was er wel 180 uitgekomen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:44

Marije_jiplover schreef:
Ik tel niet altijd alle punten op, dus ik weet soms niet of ik op 179 of evt. 149 punten uit zou komen. En dus verander ik dan ook niks. Heel jammer als je net 149 punten zou scoren, maar dan is er toch echt iets behoorlijk mis gegaan waarschijnlijk. Net zo goed verander ik ook geen 179 in 180. Kennelijk was de proef niet winstwaardig, anders was er wel 180 uitgekomen.


WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:46

De waarde van de sport is toch volledig weg op het moment dat je alleen maar vooruit gaat (of in het ergste geval stilstaat) als je maar lang genoeg wedstrijden rijdt???

Ik kan mij er erg over verbazen dat men het onterecht vindt om verliespunten te krijgen. Net als Lielle wil ik de dressuurmutsen onder ons eens wijzen op springen en SGW. Goed = goed en dus winst; en niet goed = niet goed. (ik besef dat ik hiermee een beetje herhaal wat er al gezegd is, maar ik kan mij er oprecht over verbazen en ergeren hoe sommigen er over denken).

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:48

Laatst nog geschreven bij een jury die voor het eerst in haar carriere een verliespunt had uitgedeeld. Het was ook helemaal terecht; het paard heeft de gehele proef geen draf laten zien. Was enkel in de staak, sprong continue in de galop of zat op de rem met halthouden. Resultaat: 149 pnt. En dan nog mild gejureerd!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:54

Haha...toevallig bleek bij het hertellen dat het niet 149, maar 150 punten waren.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 09:20

missmuts schreef:
De waarde van de sport is toch volledig weg op het moment dat je alleen maar vooruit gaat (of in het ergste geval stilstaat) als je maar lang genoeg wedstrijden rijdt???

Ik kan mij er erg over verbazen dat men het onterecht vindt om verliespunten te krijgen. Net als Lielle wil ik de dressuurmutsen onder ons eens wijzen op springen en SGW. Goed = goed en dus winst; en niet goed = niet goed. (ik besef dat ik hiermee een beetje herhaal wat er al gezegd is, maar ik kan mij er oprecht over verbazen en ergeren hoe sommigen er over denken).


Ik ben er niet verbaasd over dat er verliespunten worden uitgedeeld, alleen verbaasd dat er soms verlies wordt uitgedeeld aan combinaties die in mijn ogen geen verlieswaardige proef laten zien.

Mijn vraag is dan ook, wanneer en waarom krijg je een verliespunt en niet of het wel eerlijk is...
Ik bedoel, er zijn heus wel mensen die genoeg besef hebben dat als ze een jaar ( ik noem maar wat) geen winst rijden zich echt wel afvragen of er niet iets verbeterd moet gaan worden.
Kijk dat je 1e paar proeven in een nieuwe klasse niet supergoed zijn en niet winstwaardig zijn, ok. Maar als ik na een half jaar ( en nu start ik gemiddeld 1 x in de maand) geen vooruitgang boek. Dan hou ik mn paard thuis en ga ermee aan de slag om het beter te krijgen. En ik weet van mezelf dat ik ook heel goed kan besluiten wanneer de top voor mn paard en/of voor mezelf bereikt is. En ik ken genoeg mensen in mn omgeving die hiermee op dezelfde manier mee om gaan.
Je doet het voor je lol.
En soms vraag ik mezelf weleens af waarom jury's sommige combinaties zo de grond in willen boren. Kijk Suzanne F geeft net niet verlies als het een slechte proef is, met daarbij de juiste commentaar waar een combinatie wat mee kan. Maar sommige jury's geven punten weg ( en dan vooral de verliespunten) zonder enig zinnig commentaar....