Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eynav
Berichten: 91
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Amsterdam

Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 21:49

Ok, het is een feit dat als je instructie ook jurylid is dat je door die persoon niet gejureerd mag worden. En dan heb ik het over een instructie waar je gem. elke week groeps of priveles van krijgt.
Als ik zoiets van te voren weet dan probeer ik een oplossing te vinden. Krijg ik het achteraf te horen, beware

In hoeverre mag een instructie die af en toe invalt in de groepsles of je neemt een keertje prive les bij die persoon jou jureren? Vinden jullie dat wel kunnen of is dat ook een no-no?

Stel het gebeurt op eigen terrein en klasse bestaat uit eigen leden die af en toe les hebben van die persoon. Weinig kans op voortrekkerij lijkt me

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:35

In jou geval zou ik het niet doen. Je zegt zelf al dat er maar een paar leden zijn die bij deze jury ook privéinstructie volgen. Ergo, als die bovenin staan wordt er gelijk gesteld: voortrekkerij.

Maar als het een onderlinge is, zou ik mij daar echt niet druk over maken als organisatie. Op concours kan je het ook niet voor zijn dat er wel eens een bekende van 1 vd deelnemers in de juryauto zit.

Eynav
Berichten: 91
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 09:06

Ja op onze onderlinge wedstrijd komt het ook wel voor al probeert die commissie wel jury's van buitenaf te halen. Maar dan ook staan onze instructie niet echt er op te wachten hun leerlingen te beoordelen

Het is dus echt als die persoon een officiële jury cursus gaat volgen zodat die ingezet kan worden. En dat bedoel ik meer met op eigen terrein jureren.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:26

Als die persoon een jurycursus gaat volgen?? Meid, wie dan leeft, wie dan zorgt.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:00

Persoonlijk ben ik erop tegen. Het is ook vragen om geroddel (ze heeft alleen maar gewonnen omdat haar eigen instructrice jureert... ).
Maar nood breekt wetten. Ik ben weleens door mijn eigen instructrice gejureert. Omdat zij op de reservelijst stond en mijn jurylid op het allerlaatste moment afbelde.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:11

Wanneer het niet hoeft, dan niet... Ben als jurylid objectief genoeg om een goede beoordeling te geven. Het zal vooral afgunst zijn van die mensen die gewoon niet goed genoeg zijn.. is er weer een extra argument aan te voeren toch?

Juist om al dit geze*k te voorkomen, probeer ik (als ik het van te voren weet) te ruilen.

Heb ook wel eens als jurylid bedankt, omdat een door mij gesponsorde ruiter mee deed. Of als je als sponsor dekens weggeeft... of als je door je eigen provincie gevraagd wordt om te jureren op je eigen provinciale kampioenschappen...

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:17

ik zou het zelf niet doen.. Je krijgt er wel altijd gezeik over wanneer jij met de prijs + wp naar huis gaat..

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:23

Ik denk dat mijn instructrice me alleen maar extra streng zou beoordelen, omdat het op een wedstrijd toch nooit zo goed gaat als thuis

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:04

Volgens de reglementen mag het officieel niet. Als je dit als organisatie kunt voorkomen moet je het zeker doen. Helemaal een instructrice op eigen terrein, daar krijg je alleen maar gezeur mee.
Echter, in noodgevallen ontkom je er soms niet aan, maar dan is het wat anders. Bedenk wel dat deelnemers ook protest aan mogen tekenen tegen de startlijst!

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:26

Ik heb een tijdje geleden een klacht ingediend bij een secretariaat over een jury die meer dan 5 eigen leerlingen in de ring zou krijgen... Deze jury is vervolgens bij een andere ring gezet.
Als het een keer gebeurd, ok niks aan te doen. Maar in dit geval was het zo extreem, en in de reglementen staat duidelijk vermeld dat het niet is toegestaan dus heb even ingegrepen...

Ik ben zelf zowel instructrice als jurylid en heb nog geen iegen leerlingen in de baan gehad. Als ik het kan voorkomen dan doe ik dat, en meestal valt er wel te ruilen met een ander jurylid.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:28

Fitzroy schreef:
Volgens de reglementen mag het officieel niet.

Dan kan dhr X, die LT jureert bij de ZZGP VANDAAG nog stoppen met jureren (of lesgeven) Volgens mij komt het geregeld voor dat hij wellicht 5 leerlingen op dezelfde dag in de ring krijgt. En dan houd ik het nog laag aan denk ik.........
Sterker nog; volgens mij komt het gewoon voor dat hij in de week voorafgaande aan de wedstrijd een paard op stal neemt, en zelf traint.........

Nou ja, en als dát allemaal kan hoeft de rest het ook niet zo nauw te nemen met de regels.
Blijkbaar wordt het gewoon gedoogd en persoonlijk kan het me ook bar weinig schelen geloof ik .............

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:43

Ik heb er ook weinig moeite mee.
Ik denk dat je eerder in je nadeel bent als je door je eigen instructeur/trice beoordeeld wordt.
Andersom is het bij mij ook wel eens gebeurd, daar was ik ook niet zo blij mee.

CGJ heeft gelijk, je ontkomt er bijna niet aan...

En wat moet je met alle kennissen (goed en minder goed ) en eventuele vrienden en vriendinnen die je in je ring krijgt? Of mag ik alleen jureren, ergens 100 km verderop?

Eynav
Berichten: 91
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 00:37

Als ik het zo lees is het enige voordeel alleen als je echt niemand anders kan vinden. Dan wordt ie maar reserve Niemand zal er dan zeuren dat ik voorgetrokken wordt op "mijn" manegefjord

Kennissen en vrienden jureren lijkt mij net zoiets als het ras en kleur gebeuren: Je zal het maar mooi vinden Vette onzin om dan zo ver mogelijk te jureren om er vanaf te zijn. En waarom zou je geen vrienden zijn met jury? Of je zou net de persoon van je dromen er tegenkomen

Maar het is me wel duidelijk hoe men er over denkt. Heel erg bedankt voor jullie mening.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:12

Nee het voordeel is dat je traint en rijdt op een manier dat de jury graag ziet. Het moet dan nog wel gebeuren in de ring maar je weet waarop zo'n jury kickt!

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Re: Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:58

Als je een goed jurylid bent, ben je op het moment dat er een leerling in de ring verschijnt subjectief.. Natuurlijk valt dat niet altijd mee maar het kan ook in je nadeel werken. Je instructrice/ teur weet immers ook hoe je thuis rijdt...

Ik heb een instructrice gehad die het liever niet deed maar op het moment dat het wel gebeurd moesten we ons echt wel waar maken! We hoefden niet op cadeautjes te rekenen! En zo hoort het ook!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:08

Het is voor de instructrice een hele taak om een leerling op dezelfde manier te beoordelen als iemand die ze niet kent. Dit hoeft trouwens niet altijd in je voordeel te werken.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:47

CGJ12 schreef:
Fitzroy schreef:
Volgens de reglementen mag het officieel niet.

Dan kan dhr X, die LT jureert bij de ZZGP VANDAAG nog stoppen met jureren (of lesgeven) Volgens mij komt het geregeld voor dat hij wellicht 5 leerlingen op dezelfde dag in de ring krijgt. En dan houd ik het nog laag aan denk ik.........
Sterker nog; volgens mij komt het gewoon voor dat hij in de week voorafgaande aan de wedstrijd een paard op stal neemt, en zelf traint.........

Nou ja, en als dát allemaal kan hoeft de rest het ook niet zo nauw te nemen met de regels.
Blijkbaar wordt het gewoon gedoogd en persoonlijk kan het me ook bar weinig schelen geloof ik .............


precies!

Kimberley84

Berichten: 1484
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: In het wonderschone Drenthe!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:15

vind het niet kunnen bij ons was dat laatst ook zo en een vriendin van mij werd gewoon onder gejureerd omdat zij nu geen les meer van haar heeft maar van een ''betere'' instructeur en ze heeft bepaalde personen voorgetrokken, was absoluut niet eens met de uitslag!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:42

Hier in de regio staat de naam van de juri vaak niet op de startlijst.
Ik heb weer een iets ander gevalletje... Ik rij een paard van een juri lid, kom er dus sinds kort vaak over de vloer. Zou hij mij mogen jureren op mijn eigen paard? En mag hij mij jureren als ik op zijn paard wedstrijden ga rijden? Ik krijg eigenlijk geen les, hij helpt nog bij opstappen en geeft af en toe tips.

Juco
Berichten: 807
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:49

Ik was eens op wedstrijd en het jurylid had autopech. Er was een jury die er was met zijn dochter. Het was of heel lang gaan wachten of hem jurereren laten met dochter in de ring.
Daar zijn wij toen als deelnemers mee akkoord gegaan. Het paard van zijn dochter staakte een paar keer en werd daarmee ook laatste. Volgens mij zijn bijna alle deelnemers die man gaan bedanken voor de flexibiliteit.

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:27

Vorige week op wedstrijd was de jury ook de privé-instructrice van het meisje dat met hele hoge punten had gewonnen. Meestal liggen de punten van onze rubriek niet zo ver uit elkaar maar dat was nu wel zo. Ik heb haar proef niet gezien dus kan er niet over oordelen maar er was wel (terecht) commotie over.

happyjoyce

Berichten: 4496
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:32

Ik ben ook wel eens door mijn instructeur en instructrice gejureerd. Als ze weten dat ik naar dezelfde wedstrijd gaan dat hun moeten jureren proberen ze altijd wel een andere klasse te jureren alleen soms kan het niet anders.
Maar bij mij heeft het niet iedere keer in mijn voordeel gewerkt.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:04

De regel is waarschijnlijk gemaakt om klachten te kunnen aanpakken. Maar dit is echt zo'n regel die echt niet consequent kan worden toegepast!
Een Z jury, mevr. van G heeft jarenlang les gegeven op onze club. Diverse ruiters hebben jaren bij haar gereden, maar nu niet meer!
Is zij nu wel of niet uitgesloten van jureren?

Meneer van R, heeft af en toe ingevallen voor mevrouw M. Hij kent de ruiters van onze club ook en mag hij nu wel of niet jureren?

Mevrouw V is de partner van onze instructrice! Ze komt wel eens kijken bij de les, mag zij nu wel of niet jureren?

Meneer W heeft heel vroeger les gegeven bij onze club, is met ruzie weg gegaan en heeft een eigen vereniging opgericht, de man is de ruzie nog steeds niet vergeten( 25 jaar geleden!!) en al de leden van onze vereniging worden steevast op de onderste plaatsen gezet! En hij mag dus wel jureren?

En dan nog al die jury's die af en toe privéles geven aan deze of gene, natuurlijk kan onze privé instructrice Saskia niet gaan jureren, alleen zal niemand in de L baan weten dat mevr. M onze buurvrouw/ instructrice is!

En in het buitenseizoen kan je nog best wel ruilen, zat banen, maar indoor? Als dan blijkt dat mevr. M moet jureren en Saskia heeft zich ingeschreven? Dan moet het maar een keertje denk ik dan, wat staat er nu nog op het spel?

Misschien is het slimmer om deze regel strikt toe te passen voor regioselecties en kampioenschappen, maar al die concourtjes en streekwedstrijden.....

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:07

Mijn instructrice geeft zoveel les dat het voor haar onoverkomelijk is dat ze leerlingen jureert volgens mij.

Eynav
Berichten: 91
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waar ligt de grens van instructie die ook jureert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 12:49

Ik heb als secretariaat 1x meegemaakt op wedstrijd dat een paar deelnemers protest maakten tegen de uitslag omdat de nummer 1 een behoorlijk puntenverschil had. Bleek die jury instructie te zijn van die persoon. We hadden ook een open kampioenschap dus ik heb de deelnemer op dat gebied alleen uitgesloten. En een waarschuwing.
Ik heb vaak dezelfde deelnemers die erg hoge punten rijden maar daar weet ik ook gewoon van dat de jury ze geen les geeft.