Wie start er effectief eerst nog BB dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Wie start er effectief eerst nog BB dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 20:15

Omdat ik opnieuw vanaf nul met een paard ga beginnen in de sport, vraag ik me af of er tegenwoordig eerst nog in de BB gestart wordt voor je aan de B begint. Is het niveau van de B veel hoger geworden met alle aanpassingen?
Ik mag alles rechtstreeks M starten dus op zich zijn de B en L toch al vooral kilometers maken. Selecties..., misschien eventueel nog wel, dat hangt er vanaf hoe het gaat.

Wat doen jullie?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Wie start er effectief eerst nog BB dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:21

Ik ben 1 keer BB gestart. Pony had nog nooit op een andere locatie gelopen, geen hekjes gezien. We hadden toen winstpunten. Besloten om de keer erna B te starten, alleen dat verliep over het witte hekje :=
Ik zou gaan kijken naar het niveau en kunnen van je paard en niet van jou als ruiter. Is die braaf en gewend op ander terrein, dan lekker B/L starten. Anders een BB/B?

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:23

Tegenwoordig? Die klasse is er toch nog niet zo lang?

Ik zie het weinig, de BB starts zijn meestal probeersels van combinaties die nog geen startpas hebben om even uit te proberen of ze er klaar voor zijn of hoe het paard reageert op vreemd terrein. Zelf weleens gedaan met een zeer kijkerig paard waarmee ik direct L2 wilde gaan starten maar ik nog nooit mee had gehad om voor we de startkaart aan gingen vragen eens te zien hoe hij zou reageren. Maar dan dus gewoon 1 keertje. Zie doorgaans max 1 of 2 BB starts in een B rubriek en het niveau in het algemeen ligt zeker niet hoog imo.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:24

Ik ben met die van mij na een aantal jaar modderen door medische problemen in het B gestart. Tussen zijn oren was hij nog behoorlijk groen. Ben eerst een paar keer bij de locatie gaan rijden voor ik daadwerkelijk startte. Het was voor mij 15 jaar geleden dat ik voor het laatst gestart had. Het niveau is niet moeilijker denk ik. Veel tussen de letters, wat voltes, gebroken lijnen en van hand veranderen. Anders gewoon eerst een keer een impuls proef rijden?

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:25

Ik zou doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik ga bewust eerst bb starten omdat ik mijn pony nog niet helemaal door en door ken en het mijn eerste keer officieel ( bb is dan niet officieel maar je snapt wat ik bedoel :D ) in de sport start. Gewoon een keer ervaring opdoen voor ik een startkaart aanvraag.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:25

Ik heb zelf nog nooit BB dressuur gestart maar lijkt mij overbodig. Bij de B kom je met grwoon een goede basis al ver en ja, je paard zal eerst misschien wat ervaring moeten opdoen op vreemd terrein , maar dan zou ik alsnog gewoon B starten. Je hebt niets te verliezen toch?

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Re: Wie start er effectief eerst nog BB dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:33

ik start zelf b nooit bb want dat vind ik overbodig want in het b heb je niets teverliezen en gewoon evaring op doen en kilometers maken

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:34

Je mag alles M starten, ik ben met mijn zwarte meteen L gestart (mocht toen L starten), vond de B proeven niet fijn rijden, dat was toen mijn reden.

Plan met jonkie is ook gewoon L gaan starten ( mag allicht tegen die tijd ook geen B meer) en naar gelang hoe het gaat versneld promoveren (Mag sowieso meteen M2 als ze oud genoeg is, misschien tegen die tijd Z, maar ze moet ook km's kunnen maken).
Ondertussen is ze af en toe mee weg geweest (2 jaar terug, naar een clinic elders bij Herman Wientjes, 2 jaar terug ook mee naar Horse event en dat jaar HC meegedaan aan bestgereden op de fjorden keuring, vorig jaar keer recreanten proefje L gestart, heeft dit jaar op de keuring B dressuur diploma gehaald (is vergelijkbaar met een B dressuur proef KNHS, andere locatie dan de andere keuring) en springdiploma's en gaat binnenkort bij iemand in de buurt in vreemde bak springlesje meepakken vnl vanwege het andere locatie gebeuren. Gaat ook af en toe mee naar bos of strand.)

Die van mij probeer ik dus alvast wat bakken en andere locaties te laten zien zonder dat het wedstrijd is, als ze in mijn ogen ver genoeg is gaan we starten en dan zien we wel hoe snel we her en der promoveren, heb geen zin om alle klasses helemaal door te lopen, dan maar later een startkaart, is me allemaal veels te duur.
Ga nog wel ergens recreanten proefje rijden, clinicje meepakken, of iets dergelijks.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 20:38

Vroeger ging ik inderdaad gewoon rijden, liep een paard winst dan was het mooi meegenomen. Zo niet, verder oefenen of kilometers maken, al naar gelang de oorzaak. Maar ik ben in geen eeuwen meer B gestart dus ik heb weinig beeld. Als iedereen tegenwoordig eerst een half jaar BB start voor hun B-debuut sta ik daar mooi voor l*l als mijn paard het spannend vindt of nog niet stabiel genoeg in het frame loopt bijvoorbeeld :D :D :D
Maar zo te horen is het gewoon meestal nog trial and error in de B en dan kunnen we wel. Ik rij wel eens buiten, ik rij wel eens ergens anders (binnen en buiten), we gaan binnenkort ook wat oefenspringen voor de enge woezels in de bak en vorige winter hadden we ondanks de spanning nog een derde plaats bij de kleine lokale B-wedstrijd in België. Valt het mee, dan kunnen we altijd nog sneller door, maar paardje mag sowieso nog wat sterker en gebalanceerder worden.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:39

De BB proeven zijn nog best pittig vergeleken met de B. Als ik goed geteld heb zitten in proef 2 maar liefst 14 overgangen, en ook nog heel dicht op elkaar.

Ik rij nu 2 jonge paarden, de ene zou BB maar werd er zo hectisch van dat we toch maar B zijn gestart ( met succes)

De andere is nog jonger maar wel veel rustiger daar ga ik binnenkort BB mee starten, puur om hem even te laten wennen op ander terrein.
Die mist echt nog de kracht, zo kan ie toch even sfeer proeven en in het najaar als ie wat spieren krijgt B starten.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:44

Urielle schreef:
Vroeger ging ik inderdaad gewoon rijden, liep een paard winst dan was het mooi meegenomen. Zo niet, verder oefenen of kilometers maken, al naar gelang de oorzaak. Maar ik ben in geen eeuwen meer B gestart dus ik heb weinig beeld. Als iedereen tegenwoordig eerst een half jaar BB start voor hun B-debuut sta ik daar mooi voor l*l als mijn paard het spannend vindt of nog niet stabiel genoeg in het frame loopt bijvoorbeeld :D :D :D
Maar zo te horen is het gewoon meestal nog trial and error in de B en dan kunnen we wel. Ik rij wel eens buiten, ik rij wel eens ergens anders (binnen en buiten), we gaan binnenkort ook wat oefenspringen voor de enge woezels in de bak en vorige winter hadden we ondanks de spanning nog een derde plaats bij de kleine lokale B-wedstrijd in België. Valt het mee, dan kunnen we altijd nog sneller door, maar paardje mag sowieso nog wat sterker en gebalanceerder worden.


Ken niemand die eerst half jaar BB start hoor, de meesten maken wat km's op andere manier en dan aan de slag in de B of L en naar gelang het gaat en wel of niet mag versneld promoveren als ze het goed doen en anders gewoon even in die klasse blijven hangen. Anders gewoon keer gaan kijken bij locale wedstrijd weet je wat er zoal gereden wordt, maar zo lang ben je er ook weer niet uit toch?

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wie start er effectief eerst nog BB dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 20:46

Nu een jaartje maar de paarden liepen allebei M dus ik heb al in geen eeuwen meer een Nederlandse B-rubriek bekeken/gereden. Eens gaan kijken in de buurt is een goed idee.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie start er effectief eerst nog BB dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:48

Ik vond de B echt enorm vereenvoudigd. Dus BB lijkt me voor jou geen toegevoegde waarde te hebben.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:49

Mijn bijrijder start momenteel met Sjolvir in de B en ik zie vaak genoeg B langs komen als ik ergens moet starten, volgens mij niet echt heel veel anders hoor.

Uche.. oudje.. ehhhhh, sorry Sjol.. even gewijzigd, met edit

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:39

Grote voordeel van BB is dat je nog geen startkaart nodig hebt. Ik wil zelf wel paar keer BB starten voor de ervaring en de kosten van de startkaart uit te stellen...
Paard is nog volledig groen, nog nooit gestart of op ander terrein geweest. Zelf wel vroeger M dressuur gestart.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Wie start er effectief eerst nog BB dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:44

Ik start op het moment mijn met jonge paard ook in de BB als wij wedstrijd hebben bij ons. Ten eerste om te kijken hoe het gaat en of we het leuk vinden en ten tweede omdat ik het zonde vindt om voor nog mar een paar maanden nu een startpas aan te vragen.
Ik rijd dus dit jaar gewoon uit in de BB en als het dan bevalt ga ik volgend jaar voor een startpas voor officieel te starten :).

Ik snap wel dat mensen toch even voor de BB gaan, een startkaart is ook nogal prijzig tegenwoordig.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wie start er effectief eerst nog BB dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:16

Een startkaart gaat gewoon per jaar tegenwoordig, dus bv aanvragen per 1 september is geldig tot 1 september 2017.

JitskeJeldau

Berichten: 241
Geregistreerd: 29-06-13

Re: Wie start er effectief eerst nog BB dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:48

Ik ben dit jaar ook 2x gestart in BB (1x binnen, 1x buiten) om te testen of ik mijn paard überhaupt de bak in kreeg op een andere locatie, voordat ik een startpas ging aanvragen. Dat deed tie gelukkig, dus nu ga ik kilometers maken in de B. :)