Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flip00
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:50

Getup schreef:
DJZ hele gave foto! Zag m op Facebook bij de pagina van de organisatie voorbijkomen . Was volgens mij een hele geslaagde wedstrijd
Daffodil heeft een dikke auto gekocht en kan weer op pad.

Flip , misschien wel leuk om je voor te stellen of minstens even op wat anderen te reageren :o

Oops ik ben nieuw hier dus weet nog niet helemaal de gang van zaken . Mijn springpaard en ik startte l2. Het is een vrolijke, vriendelijke en bovenal ijverige en werkwillige reus. Ik rijd nog niet zo lang wedstrijden, dus het is allemaal nog een beetje 'nieuw' voor mij. Hij heeft daarintegen in zijn jongere jaren wel al veel wedstrijdervaring opgedaan. Het is het eerste paard ooit waar ik wedstrijden mee rij. Ik zou graag met hem verder willen komen in de dressuur en springsport. Mijn doel is stiekem z1 en m springen, al moet het voor beide natuurlijk wel haalbaar zijn.

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:01

Welkom Flip :-)

De wederhelft start ook met zijn springpaard L2 en heeft dit weekend weer een puntje erbij gereden :-)

DJZ: mooie punten en leuke foto :D . Wat grappig dat de organisatie dat op de facebookpagina heeft gezet :D

Hoofdstelnummer hebben wij ook gewoon links om het hoofdstel gedaan. Die van ons (hoewel ruin) zijn soms nogal trutjes dus ik had enige vrees dat ze een mening zouden hebben over dat nummer, maar allebei gaven ze er niets om :-)

Ik vind persoonlijk 'te vroeg' op wedstrijd aankomen nooit zo'n ramp. Dan drinken we gewoon nog even lekker koffie (en drie keer naar de WC). Als je op wedstrijd komt en je moet onverwacht haasten dan is dat veel lastiger (en dan gaan er gelijk dingen fout zoals de rits van de chap van Chambionn, heel herkenbaar zoiets :+ ).

Babootje

Berichten: 26301
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:15

Flip00 schreef:
Hi, afgelopen weekend sinds een tijdje weer lekker op wedstrijd geweest. Paard had er zin in en afgezien van wat kleine foutjes (volte wat te groot en een keer aandribbelen in stap) ging het naar mijn idee goed. Helaas geen winst mogen rijden in de l2. Op mijn protocol kreeg ik terug dat ik mijn paard lager en langer moet instellen en de neus er meer uit moet rijden. Het is niet dat hij achter de loodlijn liep. Wat is jullie ervaring met de hoofd/halshouding in de l2? Ik ben de laatste maanden juist erg bezig geweest met het meer oprichten van mijn paard en was dan ook erg blij met de vooruitgang.


Welkom Flip00 :D
Was dat een algemene opmerking of was dat een opmerking bij 1 onderdeel van de proef (zoals het hals strekken?). Bij de laatste kan ik het me voorstellen.
In het algemeen kan ik me voorstellen dat ze het paard niet graag achter de LL zien, maar het "lager en langer instellen" snap ik niet zo als opmerking in het algemeen. Een paard in een wedstrijd mag gewoon ook in een wedstrijdhouding gereden worden met de nek als hoogste punt (zeg maar). Als een paard achter de LL is en/of bv de passen niet helemaal afmaakt dan wordt in de regel opgemerkt het paard wat meer op lengte te rijden.
Bij de L2 is het wel de bedoeling dat je het paard wat nageeflijk kan rijden, dus niet dat ie de sterren aan het bekijken is en in plaats van de nek de neus het hoogste punt is :D . Heb je hier wat aan?

MyWishMax

Berichten: 25328
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:25

Nek hoogste punt is wel discutabel juist. Dat wil je bij oprichting en daar hoort nog geen sprake van te zijn in de B en de L, omdat het paard nog niet verzameld hoort te lopen. Dus nee, nek hoogste punt is daar nog helemaal niet van belang bij elk paard, dan krijg je juist paarden in valse oprichting en mensen die aan de voorkant gaan sleutelen ipv een correcte nagefelijkheid. En die nagefelijkheid is nog langer en lager in de lagere klasses. Het hangt namelijk ook van de bouw af, maar nek hoogste punt wil je bij oprichting hebben, bij lagere klasses wil je vooral naar de hand toe en lengte in de hals. Het ene paard zal daarbij nek hoogste punt hebben en de ander niet.

Het kan zeker dat een paard te opgericht loopt in de L, waarbij die oprichting niet bij het lichaamsgebruik past en ja, je kan ook zeker ook opmerkingen krijgen als je wel dat lichaamsgebruik hebt maar als te veel verzameld voor het niveau. Want ook dat wordt dan nog niet gevraagd.

Je kan ook zeker te kort in de hals rijden zonder achter de loodlijn te komen.

Flip00
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:31

Babootje schreef:
Flip00 schreef:
Hi, afgelopen weekend sinds een tijdje weer lekker op wedstrijd geweest. Paard had er zin in en afgezien van wat kleine foutjes (volte wat te groot en een keer aandribbelen in stap) ging het naar mijn idee goed. Helaas geen winst mogen rijden in de l2. Op mijn protocol kreeg ik terug dat ik mijn paard lager en langer moet instellen en de neus er meer uit moet rijden. Het is niet dat hij achter de loodlijn liep. Wat is jullie ervaring met de hoofd/halshouding in de l2? Ik ben de laatste maanden juist erg bezig geweest met het meer oprichten van mijn paard en was dan ook erg blij met de vooruitgang.


Welkom Flip00 :D
Was dat een algemene opmerking of was dat een opmerking bij 1 onderdeel van de proef (zoals het hals strekken?). Bij de laatste kan ik het me voorstellen.
In het algemeen kan ik me voorstellen dat ze het paard niet graag achter de LL zien, maar het "lager en langer instellen" snap ik niet zo als opmerking in het algemeen. Een paard in een wedstrijd mag gewoon ook in een wedstrijdhouding gereden worden met de nek als hoogste punt (zeg maar). Als een paard achter de LL is en/of bv de passen niet helemaal afmaakt dan wordt in de regel opgemerkt het paard wat meer op lengte te rijden.
Bij de L2 is het wel de bedoeling dat je het paard wat nageeflijk kan rijden, dus niet dat ie de sterren aan het bekijken is en in plaats van de nek de neus het hoogste punt is :D . Heb je hier wat aan?


Bedankt voor de uitgebreide uitleg! De jury doelde niet op een specifiek onderdeel in de proef, maar wilde hem de gehele proef lager en langer zien. Voor halsstrekken hadden we bijvoorbeeld wel weer een 7. Ik vraag mij dus af wat ze graag willen zien in de l2. In het l1 kreeg ik altijd te horen dat ik hem hoger moest instellen en meer bij elkaar moest rijden. Na de l1 hebben we even een pauze genomen om daar aan te werken. Het is een lang en groot paard dus het bij elkaar kunnen rijden heeft voor mij een tijdje geduurd.

MyWishMax

Berichten: 25328
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:36

Waarschijnlijk wordt hij te kort in de hals en past de oprichting niet bij hoe hij verder loopt. De oprichting hoort te komen vanuit het lijf en dus niet door met hand hoger in te stellen.
En ja, het is moeilijk om en oprichting te krijgen en de lengte erin maar dat is wel het doel zodat ze echt naar de hand toe lopen.

Het kan ook zijn dat hij in de L1 te veel op de voorhand liep want voor de L2 willen ze al wel veel duidelijker een paard zien dat bij elkaar komt en niet op de voorhand en in de hand valt.

Flip00
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:41

MyWishMax schreef:
Nek hoogste punt is wel discutabel juist. Dat wil je bij oprichting en daar hoort nog geen sprake van te zijn in de B en de L, omdat het paard nog niet verzameld hoort te lopen. Dus nee, nek hoogste punt is daar nog helemaal niet van belang bij elk paard, dan krijg je juist paarden in valse oprichting en mensen die aan de voorkant gaan sleutelen ipv een correcte nagefelijkheid. En die nagefelijkheid is nog langer en lager in de lagere klasses. Het hangt namelijk ook van de bouw af, maar nek hoogste punt wil je bij oprichting hebben, bij lagere klasses wil je vooral naar de hand toe en lengte in de hals. Het ene paard zal daarbij nek hoogste punt hebben en de ander niet.

Het kan zeker dat een paard te opgericht loopt in de L, waarbij die oprichting niet bij het lichaamsgebruik past en ja, je kan ook zeker ook opmerkingen krijgen als je wel dat lichaamsgebruik hebt maar als te veel verzameld voor het niveau. Want ook dat wordt dan nog niet gevraagd.

Je kan ook zeker te kort in de hals rijden zonder achter de loodlijn te komen.


Bedankt voor de uitleg. Ik had juist het idee dat vanaf de l2 wel meer verzameling en oprichting werd gevraagd (maar ik kan daar dus compleet naast zitten), maar misschien is dat dan pas vanaf de m? In dat geval zou ik hem de aankomende tijd wat lager en langer moete instellen en de neus wat voor de loodlijn.

Flip00
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:44

MyWishMax schreef:
Waarschijnlijk wordt hij te kort in de hals en past de oprichting niet bij hoe hij verder loopt. De oprichting hoort te komen vanuit het lijf en dus niet door met hand hoger in te stellen.
En ja, het is moeilijk om en oprichting te krijgen en de lengte erin maar dat is wel het doel zodat ze echt naar de hand toe lopen.

Het kan ook zijn dat hij in de L1 te veel op de voorhand liep want voor de L2 willen ze al wel veel duidelijker een paard zien dat bij elkaar komt en niet op de voorhand en in de hand valt.

Op de voorhand lopen deed hij in het l1 zeker, vandaar de lange wedstrijd pauze. Ik moest nog een hoop sleutelen aan mijn eigen vaardigheden voordat ik ons klaar voor het l2 vond.

MyWishMax

Berichten: 25328
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:47

Verzameling wordt pas in het Z1 gevraagd. Ja, je moet langzamerhand van de voorhand af en meer gewicht over 4 benen en langzaam aan naar meer gewicht op achter en daardoor verandert langzamerhand ook de hoofdhalshouding. Het is nog steeds gewoon alle drie de arbeidsgangen, maar ze mogen niet meer voorover vallen. Vaak zie je dat mensen inderdaad aan verzamelen of oprichten gaan denken en dan juist een valse oprichting krijgen en de activiteit, halslengte, correcte aanleuning en impuls verliezen.

Maar je focussen op het hoofd moet je juist niet willen. De achterhand moet meer gaan doen en je moet dus overgangen, wendingen en tempowisselingen kunnen rijden zonder dat het paard voorover gaat vallen. Dus verdeeld blijven over 4 benen en jouw hand niet gebruiken als steun

DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:53

Welkom Flip :)

Dank iedereen voor de leuke reacties <3
Gisteravond een mailtje gedaan naar de organisatie van de wedstrijd 25 mei, of het mogelijk is om mijn inschrijving in de B om te zetten naar het L1 := Ben heel benieuwd :') Komende tijd lekker verder werken aan de galop, om die constanter te krijgen en de overgang terug naar draf vloeiender te krijgen..

Mochten er nog belangstellenden zijn voor de proeven:



Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:25

Ik heb juist nu (in de L1) bij sommige juryleden 'de diep' en 'nek hoogste punt' op mijn protocol. Wat dat betreft snap ik wel wat Flip zegt: dan krijg je juist de neiging om aan de voorkant te gaan sleutelen om hoger in te gaan stellen.

Ik zal eens kijken of ik een keertje een proefje kan filmen. Kijken wat jullie denken :-)

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:30

Leuk hoor DJZ en tof dat jullie al klaar zijn voor het L1 +:)+

Hier weinig te melden! Zijn druk aan het trainen voor de L2 en die staat voor juni op de planning bij een PRE- en barokke wedstrijd. Misschien meer die gaan? Gaan daarvoor nog naar de Hippische Trainingsdagen bij Bart Bax. Super veel zin in.

Babootje

Berichten: 26301
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:47

MyWishMax schreef:
Nek hoogste punt is wel discutabel juist. Dat wil je bij oprichting en daar hoort nog geen sprake van te zijn in de B en de L, omdat het paard nog niet verzameld hoort te lopen. Dus nee, nek hoogste punt is daar nog helemaal niet van belang bij elk paard, dan krijg je juist paarden in valse oprichting en mensen die aan de voorkant gaan sleutelen ipv een correcte nagefelijkheid. En die nagefelijkheid is nog langer en lager in de lagere klasses. Het hangt namelijk ook van de bouw af, maar nek hoogste punt wil je bij oprichting hebben, bij lagere klasses wil je vooral naar de hand toe en lengte in de hals. Het ene paard zal daarbij nek hoogste punt hebben en de ander niet.

Het kan zeker dat een paard te opgericht loopt in de L, waarbij die oprichting niet bij het lichaamsgebruik past en ja, je kan ook zeker ook opmerkingen krijgen als je wel dat lichaamsgebruik hebt maar als te veel verzameld voor het niveau. Want ook dat wordt dan nog niet gevraagd.

Je kan ook zeker te kort in de hals rijden zonder achter de loodlijn te komen.



Flip00 schreef:
Bedankt voor de uitleg. Ik had juist het idee dat vanaf de l2 wel meer verzameling en oprichting werd gevraagd (maar ik kan daar dus compleet naast zitten), maar misschien is dat dan pas vanaf de m? In dat geval zou ik hem de aankomende tijd wat lager en langer moete instellen en de neus wat voor de loodlijn.


MWM heeft gelijk dat je pas vanaf het M naar verzameling toe gaat werken. Dat zie je ook aan de oefeningen als SB, contragalop etc, die pas vanaf M zijn intrede doen. Dat zijn recht richtende verzamelende oefeningen.
Maar dat wil niet zeggen dat je in het L2 je paard "uit elkaar" mag laten lopen. Dat mag in de B nog wel, al zal ook in de B een paard dat al correct aaneengesloten loopt beter gewaardeerd worden.

Je streeft maar een goede wedstrijdhouding waarbij de nek het hoogste punt is, het hoofd de verticale loodlijn nadert en het paard licht blijft in de hand. Dat geldt niet alleen voor ver gevorderde combinaties maar gewoon voor elke combinatie. Deze correcte wedstrijdhouding heeft nog niet te maken met echte verzameling.
Betekent gewoon dat het paard goed aangesloten loopt, nageeflijk is en niet op de voorhand loopt.
Wel zal een paard dat in de M wat meer verzameling moet gaan laten zien wel die wedstrijdhouding beter moeten kunnen benaderen. Maar als jij in het L dit correct uitvoert dan zal geen jury daar een probleem mee hebben.

Een paard dat uit elkaar loopt in een wedstrijdhouding trekken levert niet het gewenste resultaat op.
En daar zal een jury dan wel commentaar op geven.

Babootje

Berichten: 26301
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:49

Apple schreef:
Ik heb juist nu (in de L1) bij sommige juryleden 'de diep' en 'nek hoogste punt' op mijn protocol. Wat dat betreft snap ik wel wat Flip zegt: dan krijg je juist de neiging om aan de voorkant te gaan sleutelen om hoger in te gaan stellen.

Ik zal eens kijken of ik een keertje een proefje kan filmen. Kijken wat jullie denken :-)


Ja en hoe hoger je je hand zet, hoe meer het paard duikt of zich opkrult als je de motor achter niet aan hebt.

DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:51

Autumnn schreef:
Leuk hoor DJZ en tof dat jullie al klaar zijn voor het L1 +:)+

Hier weinig te melden! Zijn druk aan het trainen voor de L2 en die staat voor juni op de planning bij een PRE- en barokke wedstrijd. Misschien meer die gaan? Gaan daarvoor nog naar de Hippische Trainingsdagen bij Bart Bax. Super veel zin in.


Geen idee of we er echt klaar voor zijn, dat gaan we wel zien :P Wijken doet hij wel prima, dus daar maak ik mij geen zorgen om. Het is echt het stukje galop waar we echt nog moeite mee hebben en dan met name de overgang terug naar draf. Het aanspringen gaat wel echt al goed en behoeft weinig aan gedaan te worden :)

Waar is die PRE- en barokke wedstrijd Autumnn?

Flip00
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:00

Babootje schreef:
MyWishMax schreef:
Nek hoogste punt is wel discutabel juist. Dat wil je bij oprichting en daar hoort nog geen sprake van te zijn in de B en de L, omdat het paard nog niet verzameld hoort te lopen. Dus nee, nek hoogste punt is daar nog helemaal niet van belang bij elk paard, dan krijg je juist paarden in valse oprichting en mensen die aan de voorkant gaan sleutelen ipv een correcte nagefelijkheid. En die nagefelijkheid is nog langer en lager in de lagere klasses. Het hangt namelijk ook van de bouw af, maar nek hoogste punt wil je bij oprichting hebben, bij lagere klasses wil je vooral naar de hand toe en lengte in de hals. Het ene paard zal daarbij nek hoogste punt hebben en de ander niet.

Het kan zeker dat een paard te opgericht loopt in de L, waarbij die oprichting niet bij het lichaamsgebruik past en ja, je kan ook zeker ook opmerkingen krijgen als je wel dat lichaamsgebruik hebt maar als te veel verzameld voor het niveau. Want ook dat wordt dan nog niet gevraagd.

Je kan ook zeker te kort in de hals rijden zonder achter de loodlijn te komen.



Flip00 schreef:
Bedankt voor de uitleg. Ik had juist het idee dat vanaf de l2 wel meer verzameling en oprichting werd gevraagd (maar ik kan daar dus compleet naast zitten), maar misschien is dat dan pas vanaf de m? In dat geval zou ik hem de aankomende tijd wat lager en langer moete instellen en de neus wat voor de loodlijn.


MWM heeft gelijk dat je pas vanaf het M naar verzameling toe gaat werken. Dat zie je ook aan de oefeningen als SB, contragalop etc, die pas vanaf M zijn intrede doen. Dat zijn recht richtende verzamelende oefeningen.
Maar dat wil niet zeggen dat je in het L2 je paard "uit elkaar" mag laten lopen. Dat mag in de B nog wel, al zal ook in de B een paard dat al correct aaneengesloten loopt beter gewaardeerd worden.

Je streeft maar een goede wedstrijdhouding waarbij de nek het hoogste punt is, het hoofd de verticale loodlijn nadert en het paard licht blijft in de hand. Dat geldt niet alleen voor ver gevorderde combinaties maar gewoon voor elke combinatie. Deze correcte wedstrijdhouding heeft nog niet te maken met echte verzameling.
Betekent gewoon dat het paard goed aangesloten loopt, nageeflijk is en niet op de voorhand loopt.
Wel zal een paard dat in de M wat meer verzameling moet gaan laten zien wel die wedstrijdhouding beter moeten kunnen benaderen. Maar als jij in het L dit correct uitvoert dan zal geen jury daar een probleem mee hebben.

Een paard dat uit elkaar loopt in een wedstrijdhouding trekken levert niet het gewenste resultaat op.
En daar zal een jury dan wel commentaar op geven.



Trek en plukwerk ben ik totaal niet van. De motor zicht achter en vanuit daar kun je aan het 'werk'. Het trainen gaat heel goed en we zijn ook al een tijdje bezig met sb, traver en contragalop. Mijn instructeur is dan ook erg tevreden met hoe het gaat.
Deze jury gaf aan liever te zien dat ik het paard in de l2 voor de loodlijn rij icm met lager en langer.

Babootje

Berichten: 26301
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:01

DJZ schreef:
Welkom Flip :)

Dank iedereen voor de leuke reacties <3
Gisteravond een mailtje gedaan naar de organisatie van de wedstrijd 25 mei, of het mogelijk is om mijn inschrijving in de B om te zetten naar het L1 := Ben heel benieuwd :') Komende tijd lekker verder werken aan de galop, om die constanter te krijgen en de overgang terug naar draf vloeiender te krijgen..

Mochten er nog belangstellenden zijn voor de proeven:

[ Video ]
[ Video ]


Nou ik snap wel dat je goede punten hebt gekregen. :D
Wat ik heel aangenaam vind om te zien is dat - in tegenstelling tot 90% van de Friezen die ik op wedstrijd zie lopen - je paard niet opgekruld loopt. De draf verruimen is ook echt verruimen en niet alleen sneller, wat je ook bij veel Friezen op wedstrijd ziet. De galoppades zijn ook keurig en het hals strekken ook.
Enige puntje als ik heeel maar dan ook heeel kritisch ben is dat er wat meer lengtebuiging mag zijn (mn op de rechterhand zie je dat dat nog niet helemaal voor elkaar is).
Volgens mij ben je gewoon klaar voor L hoor. Lekker doen.

Babootje

Berichten: 26301
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:05

Babootje schreef:
MyWishMax schreef:
Nek hoogste punt is wel discutabel juist. Dat wil je bij oprichting en daar hoort nog geen sprake van te zijn in de B en de L, omdat het paard nog niet verzameld hoort te lopen. Dus nee, nek hoogste punt is daar nog helemaal niet van belang bij elk paard, dan krijg je juist paarden in valse oprichting en mensen die aan de voorkant gaan sleutelen ipv een correcte nagefelijkheid. En die nagefelijkheid is nog langer en lager in de lagere klasses. Het hangt namelijk ook van de bouw af, maar nek hoogste punt wil je bij oprichting hebben, bij lagere klasses wil je vooral naar de hand toe en lengte in de hals. Het ene paard zal daarbij nek hoogste punt hebben en de ander niet.

Het kan zeker dat een paard te opgericht loopt in de L, waarbij die oprichting niet bij het lichaamsgebruik past en ja, je kan ook zeker ook opmerkingen krijgen als je wel dat lichaamsgebruik hebt maar als te veel verzameld voor het niveau. Want ook dat wordt dan nog niet gevraagd.

Je kan ook zeker te kort in de hals rijden zonder achter de loodlijn te komen.



Flip00 schreef:
Bedankt voor de uitleg. Ik had juist het idee dat vanaf de l2 wel meer verzameling en oprichting werd gevraagd (maar ik kan daar dus compleet naast zitten), maar misschien is dat dan pas vanaf de m? In dat geval zou ik hem de aankomende tijd wat lager en langer moete instellen en de neus wat voor de loodlijn.


MWM heeft gelijk dat je pas vanaf het M naar verzameling toe gaat werken. Dat zie je ook aan de oefeningen als SB, contragalop etc, die pas vanaf M zijn intrede doen. Dat zijn recht richtende verzamelende oefeningen.
Maar dat wil niet zeggen dat je in het L2 je paard "uit elkaar" mag laten lopen. Dat mag in de B nog wel, al zal ook in de B een paard dat al correct aaneengesloten loopt beter gewaardeerd worden.

Je streeft maar een goede wedstrijdhouding waarbij de nek het hoogste punt is, het hoofd de verticale loodlijn nadert en het paard licht blijft in de hand. Dat geldt niet alleen voor ver gevorderde combinaties maar gewoon voor elke combinatie. Deze correcte wedstrijdhouding heeft nog niet te maken met echte verzameling.
Betekent gewoon dat het paard goed aangesloten loopt, nageeflijk is en niet op de voorhand loopt.
Wel zal een paard dat in de M wat meer verzameling moet gaan laten zien wel die wedstrijdhouding beter moeten kunnen benaderen. Maar als jij in het L dit correct uitvoert dan zal geen jury daar een probleem mee hebben.

Een paard dat uit elkaar loopt in een wedstrijdhouding trekken levert niet het gewenste resultaat op.
En daar zal een jury dan wel commentaar op geven.


Flip00 schreef:
[
Trek en plukwerk ben ik totaal niet van. De motor zicht achter en vanuit daar kun je aan het 'werk'. Het trainen gaat heel goed en we zijn ook al een tijdje bezig met sb, traver en contragalop. Mijn instructeur is dan ook erg tevreden met hoe het gaat.
Deze jury gaf aan liever te zien dat ik het paard in de l2 voor de loodlijn rij icm met lager en langer.


Zonder filmpje kan ik niet goed zeggen wat ze dan precies bedoelt om eerlijk te zijn. :D

Flip00
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:05

DJZ schreef:
Welkom Flip :)

Dank iedereen voor de leuke reacties <3
Gisteravond een mailtje gedaan naar de organisatie van de wedstrijd 25 mei, of het mogelijk is om mijn inschrijving in de B om te zetten naar het L1 := Ben heel benieuwd :') Komende tijd lekker verder werken aan de galop, om die constanter te krijgen en de overgang terug naar draf vloeiender te krijgen..

Mochten er nog belangstellenden zijn voor de proeven:

[ Video ]
[ Video ]


Dat ziet er keurig uit :D! Welverdiende punten als je het mij vraagt

MyWishMax

Berichten: 25328
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:07

Ziet er goed uit DJZ, ik zou alleen ook echt nog wel aan de stelling en buiging werken. Helemaal als je naar de L1 zou willen. In de hoeken kijkt hij regelmatig naar buiten en loopt eigenlijk verkeerd om de hoeken door, terwijl de voltes op het midden beter lijken te gaan.

Je streeft naar nek hoogste punt, maar afhankelijk van de bouw, is dat voor diverse paarden al echt opgericht en dus niet correct om dat al te vragen in de B en de L. Als ik naar de mijn huidige kijk is de nek pas het hoogste punt bij oprichting en niet bij een B L houding. Ik heb daar ook nooit commentaar op gehad, omdat het wel naar de hand toe was met voldoende ruimte en geen valse knik ergens. Terwijl vorige heel makkelijk nek hoogste punt had uit zichzelf, die zette die nek er graag op.
Het is het doel, maar dan moeten wel de stappen ervoor goed zijn en die zijn dus veel belangrijker in de B en L.

Flip00
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:08

[/quote]

Zonder filmpje kan ik niet goed zeggen wat ze dan precies bedoelt om eerlijk te zijn. :D[/quote]

Proeven zijn helaas niet gefilmd. Best balen, want daar leer ik altijd heel veel van. Ik zal binnenkort eens een training filmen!

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:12

DJZ schreef:
Autumnn schreef:
Leuk hoor DJZ en tof dat jullie al klaar zijn voor het L1 +:)+

Hier weinig te melden! Zijn druk aan het trainen voor de L2 en die staat voor juni op de planning bij een PRE- en barokke wedstrijd. Misschien meer die gaan? Gaan daarvoor nog naar de Hippische Trainingsdagen bij Bart Bax. Super veel zin in.


Geen idee of we er echt klaar voor zijn, dat gaan we wel zien :P Wijken doet hij wel prima, dus daar maak ik mij geen zorgen om. Het is echt het stukje galop waar we echt nog moeite mee hebben en dan met name de overgang terug naar draf. Het aanspringen gaat wel echt al goed en behoeft weinig aan gedaan te worden :)

Waar is die PRE- en barokke wedstrijd Autumnn?


Leuk hoor, spannend! Gaat vast goedkomen :)

In Aalsmeer! Ik zie dat ik het niet goed gezegd heb, het is voor PRE, PSL en Cruzado. Hopelijk nu een keer een jury die niet neerzet dat m’n PRE maait. Joh :Y)

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:07

Pffff ik vind toch wel echt het iedere keer als een enorm gedoe klinken hoor Getup.

Och Cambionn wat een stressig gedoe maar dan toch nog zulke puntje gereden. Fijn zeg!!

Welkom Flip

Leuk dat je toch naar de L doorgaat DJZ

Trainen is ook fijn en belangrijk Autumn

Bentuh

Berichten: 3434
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:00

Wat een super mooi resultaat DJZ, mooi moment om door te stromen naar het L1.

Wij hadden zondag ook wedstrijd. Eerste proef heel tevreden over en kijk ik met een fijn gevoel op terug. Echter vond de jury het niet genoeg en hadden we 172,5 punt -O- . waarbij we laatst een soortgelijke proef hadden neergezet bij een andere jury en kregen we 190 punten. Altijd leuk zo die verschillen per jury :') HAHA.


tweede proef was ze in 1 keer onwijs moe, ze viel constant op haar linkerschouder en was totaal niet meer aan het been, hierdoor veel storing. Dat ik zelfs dacht zal ik maar stoppen HAHA, toch nog 161 punten bij elkaar geschraapt..

Volgende keer beter zullen we maar zeggen ;).

DemiSisa

Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:07

Wat balen van de punten Bentuh.. Het is een blijft een jurysport natuurlijk, soms is er ook gewoon geen touw aan vast te knopen.

Nette punten DJZ! Ziet eruit als een fijn beeld, dus zeker terecht! Veel plezier in het L1 straks :D