September: medische maand – artikelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

September: medische maand – artikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 18:44

September is de medische maand. In de hoofdcategorie Medisch staan al heel wat medische artikelen, maar het is nog lang niet compleet. Weet jij veel over een bepaalde aandoening, behandeling of onderzoek, over de anatomie van het paard of de voortplanting, dan nodigen we je uit hierover een artikel te schrijven.

Hier vind je de handleiding voor schrijvers.
Nog een tip: schrijf je artikel altijd in je eigen woorden, als een artikel bestaat uit stukjes die zijn geknipt uit websites en bladen, mogen we het niet gebruiken. Natuurlijk mag je wel andere teksten als bron gebruiken, vermeld deze er dan bij in je artikel.

Showjumper

Re: September: medische maand – artikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 00:22

Longbloeding: Een longbloeding kan ontstaan na zware inspanning en komt in de meeste gevallen voor bij sportpaarden, vooral volbloed (ren)paarden. Door zware inspanning wordt de bloeddruk hoger en versnelt de ademhaling, de bloedvaatjes in de longen zijn teer en kunnen door de hoge druk knappen. In sommige gevallen komt het bloed afkomstig van de longen uit de neus, het bloed is schuimend, lichtrood van kleur en komt meestal uit beide neusgaten. Het paard is slap/sloom en heeft een snelle, moeilijke ademhaling. In ernstige gevallen zijn de slijmvliezen bleek of paars van kleur. Een zware val kan eveneens een longbloeding veroorzaken.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:44

Showjumper, welke bron(nen) heb je hiervoor gebruikt? Of, -als je dit zo uit je hoofd hebt geschreven- waar kunnen mensen hier meer over lezen?

Kun je ook wat schrijven over de behandeling?

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:26

Ik heb de opleiding paardenhouderij gedaan en heb een diploma EHBO-paard, dus heb veel aandoeningen bij paarden inmiddels wel in mijn hoofd zitten Lachen . Op school hadden we verschillende boeken over deze onderwerpen, maar ik heb geen idee wat de titels daarvan waren. Nu heb ik alleen gebruik gemaakt van de aantekeningen die ik nog had.

De behandeling weet ik niet, dat zou ik moeten opzoeken. Wel weet ik dat je in ieder geval zo snel mogelijk een veearts moet inschakelen en het paard moet kalmeren om zodoende de bloeddruk zo laag mogelijk te houden.

Is er overigens al iets geschreven over het aanleggen van verschillende verbanden? (Heb het in ieder geval niet kunnen vinden.)

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:58

Ik heb van jouw info een artikeltje gemaakt: http://www.bokt.nl/wiki/Longbloeding
Mocht je nog meer info hebben, dan kan dat altijd nog worden toegevoegd.
Over het aanleggen van verschillende verbanden is volgens mij nog niets geschreven, dus ik zou zeggen: ga je gang. Knipoog

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:04

Bij deze een stukje uit BIT dat ik ooit voor een bokker heb geplaatst op medisch. Misschien hebben jullie er iets aan voor de Wiki. Bronvermelding staat onder het stuk

Citaat:
Hoofdpijn en het gevoel dat je hoofd in figuurlijke zin barst, daar word je niet vrolijk van. Niet als mens en ook niet als paard. In het geval van de merrie Isha (Albert Voorn) drukte de tumor in het voorhoofd tegen de hersenen en de schedel. Haar hoofd stond bijna letterlijk op barsten. Niemand mocht aan haar hoofd komen, anders werd ze gek. "Dat verbaasd mijn niets, nadat ik de tumor heb gezien", vertelt eigenaar Albert Behagel. Nu de training weer is opgepakt laat hij zonder vrees zijn dochtertje van 5 het tot voor kort onhandelbare paard uitstappen. Voor de operatie was het paard door zijn onhandelbare gedrag al bijna afgeschreven. Isha had een zogenaamd Ethmoid Hematoom dat zijn oorsprong voornd in het zeefbeen en uitgroeide tot een frontale sinus.
"De meeste tumoren komen niet in de hersenen zelf voor, maar in de holten voor de hersenen en onder de ogen", weet dierenarts Tom Mariën. Hij stond bij Isha voor een hele zware klus. De tumor is weliswaar via een endoscopie via de neusgaten te zien, maar alleen opereren gaat dwars de schedel heen. De frontale sinus bestaat uit een linker en een rechterhelft, van elkaar gescheiden door een membraan. Deze sinussen zitten midden tussen de ogen van het paard. Dus daar op die plek moet je een rechthoekig stuk schedel wegzagen en je kunt aan de slag.
In de praktijk zijn er maar weinig dierenartsen die aan zo'n zware operatie beginnen. Mariën heeft inmiddels al heel wat ervaring en deinsde niet terug voor de uitdaging met de naam Isha. "De tumor moet eruit, geen discussie over mogelijk. Punt is wel dat een ethmoid hematoom sterk doorbloed is. Bij de minste aanraking begint hij al te bloeden. Snel handelen is het devies."...........

beschrijving operatie weggelaten.

....De dieren met een ethmoid hematoom hebben vaak bloederige neusuitvloeiïngen uit 1 gat. Dat is altijd een alarmsignaal. Deze bloeding kan worden verward met een longbloeding.
Bij rijpaarden zijn er eigenlijk maar twee oorzaken van een neusbloeding. De tumor en een schimmelinfectie aan de onderkant van het paardenhoofd.

stukje weggelaten

Ook de bijhoofdsholte is een plek waar tumoren kunnen voorkomen. De maxilaire sinussen zitten voor en onder het oog en boven de kiezen van de bovenkaak. Juist de kiezen zorgen voor problemen in deze sinussen. De wortels van de kiezen komen uit in deze holle ruimtes. In het geval dat een paard een slechte kies heeft, kan dat leiden tot een ontsteking van de wortel. De etter van de ontstoken wortel wordt afgevoerd via de maxilaire sinus door een neusgat. Een ontsteking van de sinus kenmerkt zich voor de een stinkende adem van het paard en een lopend neusgat. Wordt deze ontsteking verwaarloosd dan kan deze chronisch worden en leiden tot een deformatie van de sinus en een vervorming van het hoofd.

Een hele lastige hoofdtumor is de osteoma. Deze tumor vindt zijn oorspong in het bot en is zelf betonhard. Indien op tijd wordt geopereerdkan de dan nog kleine tumor met goed gevolg worden weggehaald.

Een echte hersentumor is niet te zien aan de buitenkant van hoofd, alle andere tumoren worden vroeg of laat wel zichtbaar. De gezwellen zijn in het algemeen niet kwaadaardig maar wel lokaal agressief. Ze groeien langzaam en duwen bestaande structuren in het hoofd opzij. Dat doet in sommige gevallen pijn, waardoor het paard van gedrag kan veranderen. Bij hele erge tumoren kan er een druk op de hersenen komen, met functie-uitval tot gevolg. Eigenaren zien kleine waarschuwingssignalen nog al eens over het hoofd. Een etterend neusgat, een beetje bloed uit een van beide neusgaten, kunnen duiden op een tumor, of op z'n minst een serieus probleem. Heeft een paard een bult op zijn hoofd? Wat is daar dan de geschiedenis van? Is de bult van gisteren op vandaag ontstaan en is de huid kapot, dan kan er sprake zijn van een verwonding door verwonding op stal of vechten met weidegenoten. Is de bult langzaam gegroeid dan is er een kans dat het om een tumor gaat.
Tumoren in de sinussen drukken de schedel langzaam naar buiten. Omdat het probleem zich altijd of links of rechts voordoet, krijgt het paard een scheef aangezicht. Soms wordt 1 oog wat groter, omdat de bloedafvoer wordt belemmerd. Grote tumoren drukken de hele oogkas naar buiten.

"Belangrijk is dat eigenaren bij een tumor niet meteen het ergste denken. Er is een aantal dierenartsen en -klinieken die tumoren operenen. Omdat tumoren vrij langzaam groeien en het paard niet accuut overlijdt, komen de eigenaren op den duur wel op het goede adres terecht. " aldus Mariën.
Helaas zijn sommige tumoren tegen die tijd zo gevorderd en is de schade in het hoofd zo groot, dat er niet meer kan worden geopereerd. Kan men wel nog opereren, dan wordt de tumor in z'n geheel verwijderd en om eigenaren gerust te stellen: Het scheefgegroeide hoofd trekt meestal in enkele maanden weer recht.

uit: Bit nr 82, maart 2002, tekst F. Brockötter

Wat ik eigenlijk ook mis bij het medische "hoofdstuk" is de mededeling dat bij twijfel altijd een dierenarts moet worden gecontacteerd, aangezien deze stukjes geschreven zijn voor en door paardenliefhebbers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:50

Mikkie, heb je het stuk gekopieerd of in eigen woorden verteld? Een gekopieerd stuk kunnen we helaas niet gebruiken, ivm auteursrecht. Ook met bronvermelding mag dat niet.

Wat betreft de disclaimer: ik vind het persoonlijk altijd vrij vanzelfsprekend maar we kunnen kijken of dit automatisch is toe te voegen aan de pagina's van medisch Lachen

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:56

Het stuk zoals het er nu staat is gekopieerd. Ik kan kijken of ik nog een keertje tijd heb om het om te zetten in mijn eigen woorden.

Ik vind dat stukje tekst persoonlijk ook heel van zelfsprekend, maar heb ook geleerd dat ik daar niet meer vanuit moet gaan.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:34

Citaat:
Hersentumoren

Tumoren komen doorgaans niet in de hersenen zelf voor, maar in de holtes (sinussen) die tussen de hersenen in liggen.

Een ethmoid hematoom ontstaat vanuit het zeefbeen en groeit van daaruit uit naar de frontale sinus. De frontale sinus bevindt zich bij een paard tussen de beide ogen en bestaat uit een linker en een rechter hersenhelft. Deze hematoom is weliswaar door de neusopening zichtbaar, maar kan deze alleen worden weg gehaald door een rechthoekig stuk schedel weg te zagen. Een van de symptomen die deze tumor met zich mee brengt is een bloederige neusuitvloeiing uit een neusgat.

Naast de eerder beschreven tumor in de frontale sinus, is de bijhoofdsholte sinus. In deze holte, die zich bevindt voor en onder het oog en boven de kiezen van de bovenkaak, zijn het vaak de kiezen die voor problemen zorgen. Een verwaarloosde, en chronische, wortelontsteking kan lijden tot een vergroeien van de sinus en veroorzaakt daarmee een vervorming van het hoofd.

Een derde tumor die in het hoofd van een paard kan ontstaan is een zogenaamde osteoma. Deze tumor ontstaat niet, zoals eerder beschreven tumoren door een ontsteking, maar ontstaat in het bot. Deze tumor is vele malen harder dan de andere tumoren en kan alleen als hij tijdig wordt ontdekt met goed gevolg worden weg gehaald.

Naast de eerder genoemde neusuitvloeiing kan ook het gedrag van een paard sterk veranderen. Dit heeft te maken met het feit dat een tumor op bepaalde delen van de hersenen drukt. Bij ernstige, grote, tumoren kan deze druk zelfs lijden tot de uitval van bepaalde functie. Deze druk wordt ook uitgeoefend op de schedel waardoor er een scheef aangezicht ontstaat. Het kan voorkomen dat een van de beide ogen groter wordt, doordat de bloedafvoer door de tumor wordt belemmerd.
Hoewel de ernst van een tumor absoluut niet onderschat moet worden, betekent dit niet automatisch het einde van het paard. Vaak volstaat een operatie waarin de tumor wordt verwijderd.

Een voorbeeld van een paard dat geopereerd is aan een hersentumor is de merrie Isha van Albert Voorn.

Hebben jullie hier iets aan? Ik heb de tekst omgevormd naar een eigen bewoording.
De bronvermelding blijft hetzelfde als in eerdere post.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 23:28

Is het misschien een idee als we hier een lijst maken van artikelen in de categorie medisch die nog geschreven moeten worden?? Of is daar een centraal plek voor voor alle wiki artikelen die we nog missen?

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 23:38

Aurora3 schreef:
Is het misschien een idee als we hier een lijst maken van artikelen in de categorie medisch die nog geschreven moeten worden??
Het lijkt me geen verkeerd idee om aan te geven waar nog over geschreven kan worden, dat is soms weer inspiratie voor anderen. Ja

Dus: als je nog wat mist: zet maar neer. Lachen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:42

Ik zie net dat over ringworm nog maar een heel klein beginnetje is geschreven. Uitbreiding van dat artikel zou dus zeer welkom zijn. Ja

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:53

Ik weet niet of ik hier goed bent, maar ik zag dat er onder het kopje bloedsomloop > Av geleiding.
Dat er gesproken wordt over een 4de graads AV Block, maar naar mijn weten (verpleegkundige hartbewaking) bestaat dit niet.
Bij een Derde graads AV block moet je al een pacemaker hebben, en kan je niet meer zonder.
Dus een 4de gr AV block?, werkt het bij paarden anders?
Bij een 2de gr AV block slaat het hart geen slag over maar wordt de geleiding in het atrium gewoon niet gevolgt door de ventrikels.
Een slag overslaan in naar mijn weten een extra slag.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:36

Niemand antwoordt op mijn vraag?

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:01

labionics, ik heb de schrijfster van het artikel "AV blok" een pb'tje gestuurd met de vraag of ze hier naar wil kijken. Lachen

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:21

Marlies1 schreef:
labionics, ik heb de schrijfster van het artikel "AV blok" een pb'tje gestuurd met de vraag of ze hier naar wil kijken. Lachen

Dank je, wil niemand corrigeren, maar ik ben zoooo nieuwsgierig of het bij paarden anders werkt. Haha!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:49

Aurora3 schreef:
Is het misschien een idee als we hier een lijst maken van artikelen in de categorie medisch die nog geschreven moeten worden??
Over de peesklap kan ik ook nog niets vinden op de Wiki. Wel over peesblessures. Misschien kan informatie over de peesklap hierin verwerkt worden? Maar een apart artikel kan ook, mits er voldoende over te zeggen valt. Dus als iemand zin heeft... ga je gang. Knipoog

Edit: over de beengebreken bolspat, legger en mouw zijn ook nog geen artikelen geschreven.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:36

Over de volgende hoefziektes/aandoeningen is nog geen artikel geschreven: holle wand, hoornscheur, hoefkanker, zoolkneuzing, ontschoening.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:16

labionics schreef:
Marlies1 schreef:

Dank je, wil niemand corrigeren, maar ik ben zoooo nieuwsgierig of het bij paarden anders werkt. Haha!
Ik heb inmiddels antwoord terug van de schrijfster. Ze is op het moment niet in de gelegenheid om uitgebreid antwoord te geven op je vraag, maar het schijnt bij paarden heel anders te zijn dan bij mensen. Wellicht zal ze hier later nog wat uitgebreider bij je op terug komen. Lachen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:56