Mensen met HBO paardenopleiding, wat doen jullie nu?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Mensen met HBO paardenopleiding, wat doen jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:44

Ik ben benieuwd wat de mensen met een paardenopleiding op HBO niveau doen nadat ze hun studie hebben afgerond?
Ben je in de paarden gebleven (fokker, manege, hoefsmid e.d.), heb je er zijdelings nog mee te maken (voerleverancier o.i.d.) of ben je iets totaal anders gaan doen en wat dan precies?

Ben vooral benieuwd omdat in een studietest weer werd bewezen dat ik een paardenopleiding moet gaan doen. Dat wil ik ook wel, maar met deze opleiding kies ik wel voor mijn toekomst en echt in de paarden gaan is met helemaal niks bijna niet haalbaar. Daarom wil ik graag van jullie weten wat jullie na die opleiding zijn gaan doen.

Kom maar op met jullie verhalen!

QueenBeeBee

Re: Mensen met HBO paardenopleiding, wat doen jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:47

Even een stipje, ik wil dit wel even volgen namelijk.. zit er ook wel eens over te denken zoiets deeltijd te gaan doen bijv.. Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:32

Heb Paard&Management gestudeerd aan Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Mijn doel: een eigen bedrijf opstarten.

Ben nu net klaar met de studie en druk bezig met het opzetten van een eigen onderneming in de paarden. Heb de studie in precies 4 jaar afgerond en ben afgestudeerd op mijn ondernemingsplan.

Mijn motto: waar een wil is, is een weg! Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:34

Ik heb Paardenhouderij gedaan op Larenstein Deventer (da's nu Van Hall Larenstein, in Leeuwarden en Wageningen)
Ik wilde altijd met de pootjes in de stal blijven zeg maar Tong uitsteken En dat ook gedaan, veel geleerd, in t buitenland gezeten.

En sinds 1 september ben ik Schadecorrespondent bij Centraal Beheer Achmea. Lijkt een leuke baan, uitdagend, hele goede doorgroeimogelijkheden, arbeidsvoorwaarden zijn uitstekend (no-way dat je ze zo in de paardensector vindt), zat tijd om ernaast met de paarden bezig te zijn (sterker nog, de manager is een paardenman...), flexibel in te delen uren... En fatsoenlijk betaald op HBO niveau.. Ik blijf toch wel met de paarden bezig, en kan evt. altijd in de toekomst dit langzaamaan afbouwen en een evt. eigen bedrijfje in de paarden langzaam opbouwen. Ik heb nu voorlopig weer wat zekerheid, en das wel zo fijn.

Er zijn wel leuke 'paardenbanen' op bedrijven in de periferiesector, maar dat zijn er niet veel. Als je ook nog iets anders leuk vind, kan je vaak beter daar voor gaan... Met een marketing/ economie achtige opleiding kom je namelijk overal aan t werk. Ik moest l*llen als brugman om ze duidelijk te maken dat ik toch echt een serieuze HBO opleiding heb gedaan.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:45

Ik heb eerst 2 jaar Paardenhouderij (Dier- en Veehouderij) gedaan aan Larenstein, Deventer (zelfde opl. als Concorde). Na 2 jaar ben ik echter met mijn P op zak, overgestapt op de deeltijdopleiding Bedrijfskunde & Agribusiness (Management, paardenhouderij en sport) aan de CAH Dronten, waar de bedrijfskunde / bedrijfseconomie een grotere rol speelde. Daarnaast verbracht ik veel tijd door in de stal en als weegmiep bij de paardenweegschaal.

1 Januari 2008 ben ik echter full-time in dienst bij een accountants- en adviseurskantoor op de agrarische afdeling. Deze baan bevalt me prima ! Ook ik heb een leuk salaris, goede doorgroeimogelijkheden en heb nog steeds te maken met de paardensector.

Paardrijden is een hobby, het is heerlijk om zo na een dag werken te ontspannen ! En door niet de hele dag in de weer te zijn met de paarden kan ik er nu nog intenser van genieten Lachen

Ik denk dat het goed is om te beseffen wat je echt wilt. Met een HBO paardenhouderij kom je terecht in functies bij een bank, verzekeraar of zoals ik, bij een accountantskantoor. Waarbij je (in)direct nog wel te maken hebt met de paardensector. Spreekt dat je wel aan ?

Het is imo goed om je interesses breder te houden dan alleen paarden. Ook ik heb de eerste tijd moeten bewijzen dat ik niet alleen van paarden veel weet, maar ook kennis heb van melkveehouderij, akkerbouw en cijfertjes Knipoog
Laatst bijgewerkt door Westernfreak op 06-09-08 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:51

Hee dit is interessant! K ben van plan om Paard & Management te gaan doen volgend jaar dus t is wel goed om te lezen dat je er ook echt wat mee kan.
K wil inderdaad wel 'iets' met paarden te maken hebben, maar niet dag in dag uit op stal rond lopen. Vooral evenementen/wedstrijden organiseren lijkt me erg leuk om te doen en dat is ook best breed natuurlijk Lachen

@TS, k denk dat ALS je een HBO Paardenopleiding wil doen je zeker niet moet willen om de hele dag op stal rond te lopen. Dat verdient gewoon niet genoeg om van rond te komen. Of je moet zelf al veel geld hebben dat je zelf iets op kan starten.
Wil je echt in de paarden of 'iets' wat met paarden te maken heeft?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:57

Ik vind het altijd wat zonde om een dure, zware, lange HBO opleiding te doen en dan nooit meer te verdienen dan het sociaal minimum

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:20

@Kiwiko: ik snap dat niet iedereen HBO aan kan, maar zo lang en zwaar is het niet hoor Lachen Als je wat vlot mee kunt komen dan heb je je papiertje binnen 3 tot 4 jaar. Dat is afhankelijk van je vooropleiding Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:15

nou 4 jaar studeren voor een baan op minimum inkomen vind ik ongeveer 5 jaar teveel Haha! Haha!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:48

Aantal offtopic reacties verwijderd.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:00

Ik heb MBO paardenhouderij gedaan in Zwolle (A.O.C De Groene Welle) En heb afgelopen schooljaar mijn diploma PaardenSport gehaald, ook ben ik in het bezit van de Orun niveau 3 en begin met 2 weken aan niveau 4.
heb al vanaf dat ik 4 ben tussen de paarden gelopen! Ook nu werk ik tussen de paarden, werk halve dagen op een springstal en doe daarnaast nog mijn eigen paarden.
Hoop in de toekomst mijn eigen stal op te zetten!
Maar tja je zult toch eerst moeten werken voordat je iets kunt opbouwen Knipoog

Ik ken ook zat mensen die hun opleiding hebben gehaald en die nu gewoon in een supermarkt werken! Vind dit wel erg jammer!

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:06

Ik heb ook twee jaar Paardenhouderij&Management gedaan. Daarna overgestapt naar Bedrijfskunde & Agribusiness in Dronten. Daar weer na nog twee jaar communicatie aan de universiteit en nu werk ik al journalist bij een agrarisch vakblad. Bij dezelfde uitgever worden ook paardenbladen (Paardenkrant, BIT) uitgegeven, dus dat kan natuurlijk ook!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:11

IK volg dit ook even. Ik wil na mijn mbo graag naar CAH drunen deeltijdopleiding.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:00

KiWiKo schreef:
Ik vind het altijd wat zonde om een dure, zware, lange HBO opleiding te doen en dan nooit meer te verdienen dan het sociaal minimum

De meeste HBO-studenten komen uiteindelijk toch echt in het bedrijfsleven terecht tegen (als het goed is) meer dan een sociaal minimumloon. Knipoog Daar is de HBO paardenhouderij tenminste wel op gericht, al beseft niet iedereen dat die aan die opleiding begint.

Slechts een handjevol studenten zal uiteindelijk aan de slag kunnen met het eigen bedrijf (veelal over te nemen van pa / ma). Als je liever als groom / ruiter aan de slag gaat, hoef je daar idd geen HBO-opleiding voor te volgen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:29

Maar dan heb je wel mbo nodig?

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:33

hoi ik doe nu de studie Hippische Bedrijfskunde aan de CAH Dronten. Ik heb afgelopen zomer stage gelopen bij het KWPN en volgend jaar ga ik misschien naar de KNHS. Ik wil zelf liever de kantoor kant op...vandaar die stages. Ik vond het iig heel leuk werk en de opleiding bevalt me nog steeds en ik kan er later alle kanten mee op, omdat de opleiding zelf heel breed is.

Kijk anders ook eens op http://www.gppeople.nl Dit bedrijf biedt hbo-waardige (paarden)werk aan!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:48

OohafoO schreef:
Maar dan heb je wel mbo nodig?

Als je ruiter of groom wilt worden heb je geen MBO nodig, mits je over de nodige kwaliteiten beschikt. Een MBO opleiding kan je wel "gebruiken" om ervaring op te doen middels stages etc. Zo leer je ook nieuwe mensen kennen en je kunt tegen een gereduceerd tarief cursussen volgen en het ruiterbewijs halen. Altijd handig Lachen De ORUN cursus zit er ook bij in dacht ik.. maar ik weet niet precies hoe het zit.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:46

Oke want ik doe nu mbo dierhouderij maar wil tog ook de paarden. Wat is dan het verstandigste wat ik hierna het best kan gaan doen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:22

@Haf: bij jezelf nagaan wat je in de paarden wilt doen en ook of dat mogelijk is. Je kunt zoveel verschillende dingen doen, dan je eerst moet selecteren wat jou interesseert. Als je je doel dan voor ogen hebt, kan je bekijken hoe je daar kunt komen Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:13

Het werk wat mij super lijkt vind echt op een stal plaats. Lekker met de dieren bezig zijn. Rijden verzorgen.
Misschien een eigen bedrijf.
Wat zou het beste voor studie aansluiten?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:15

Als je als stalhulp aan de slag wilt, dan moet je mijns inziens snel en handig zijn, zeker met de paarden. Wij starten een eigen bedrijf en als ik iemand aan zou nemen voor het rijden van de paarden en alles eromheen, verwacht ik veel ervaring met paarden en een handige ruiter. Wedstrijdniveau vind ik niet direct interessant, aangezien wij nauwelijks handelspaarden in de sport uitbrengen. En dat een ruiter/amazone op Z-niveau rijdt, zegt niet direct alles.

Als je een eigen bedrijf wilt starten is kennis van boekhouding etc wel zo fijn. In een later stadium kan je het best een accountant nemen, die verdient zijn geld als het goed is terug en je weet zeker dat het goed gebeurt. Ik zou dan na je MBO nog gaan voor HBO of misschien een cursus hierover volgen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:15

IK doe nu al manegment dierhourderij. Is ook gericht op opstarten van een eigen bedrijf

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:17

Helaas is het tegenwoordig bijna onmogelijk om een eigen paardenbedrijf op te zetten. Dit in verband met het benodigde startkapitaal, hoge grondprijzen en dergelijke. Ook moet je echt heeeeel hard werken wil je hiermee je brood kunnen verdienen. Het wordt bij ons op school dan ook afgeraden om dit te willen doen. Loopt bijna altijd uit op een teleurstelling.

Ik ben nu tweede jaars Hippische Bedrijfskunde aan de CAH te Dronten (HBO), en ik wil waarschijnlijk (paarden)evenementen gaan organiseren, maar best kans dat ik toch wat anders ga doen als werk. Ik heb tenslotte nog bijna 3 jaar om erover na te denken. Lachen

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:38