Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:58

Zoals de titel al enigszins vertelt; ik wil het graag hebben over winkelpersoneel.
De laatste paar dagen dat ik gewerkt heb (en daarvoor ook al) irriteer ik me toch behoorlijk aan klanten die denken dat we geen mens, maar robotjes zijn ofzo die je met sleutelwoorden aan moet sturen.. ("anderhalve ons rosbief", "ik wil een halve boulogne")

De laatste tijd heb ik gezien dat collega's werden toegefloten, als "aandacht" zodat mijn collega verbaasd omkeek, en ze haar wat konden vragen.

Ikzelf had het laatst ook, en toen ik verbaasd omkeek kreeg ik nog even naar mijn hoofd gesmeten hoe ik het in mijn hoofd durfde te halen zo lelijk te kijken, want je werkt wel bij Albert Heijn...!!! (dus ik mag niet meer mens zijn en verbaasd zijn dat mensen me op een rare toon (hard) roepen met Hey hallo je moet me helpen!!!!

Kennen deze mensen dan niet de vraag, pardon.. mag ik u iets vragen?

Ik moet zeggen, we zijn echt veel gewend in ons filiaal (veel asociale klanten), maar soms snap ik toch echt niet dat mensen dit kunnen. Ik zou dit echt niet kunnen, of ben ik dan te braaf voor deze samenleving dat ik altijd vraag of ik ze mag storen??

Moeten we nou echt alles opzij zetten en ongevoelig, alles-pikkend werken, en pas weer je normen en waarden uit je kluisje halen als je klaar bent met werken en de winkel uitloopt??? Want.. Als we ook maar iets van onszelf laten zien, wordt dit niet gewaardeerd door dhr of mevr. de Klant.

Alja

Re: Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:02

heb een tijdje gewerkt bij een benzinepomp in een asociale buurt en daar was normaal aanspreken ook iets wat absoluut niet gebeurde, kan me daar echt heel erg aan ergeren alsof de klant een beter soort mens is ofzo..

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:03

Heel herkenbaar verhaal. IK werk zelf ook in een supermarkt. Ook bij ons gebeurt het regelmatig dat er bij de klant geen goedemorgen/middag/avond vanaf kan, maar ze direct en op een vreselijke manier hun bestelling doen. Ook het roepen van hé, hallo etc komt me bekend voor. Heel irritant. En wij als personeel maar vriendelijk blijven. Tenminste.... dat wordt van ons verwacht. Zou wel fijn zijn als de klanten dan ook wat meer respect hebben.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:04

HAHA dacht dat dit alleen in Hoofddorp zo was!
joe is er iemand voor de kassa roepen ze al als ze nog achter in de winkel zijn.

Klant is koning als die zich ook zo gedraagd!!!! (hoffelijk dus) en niet als een of andere dictator!

Goede middag schijnt er ook zelde nog van af te kunnen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:05

Herken het helemaal, werk zelf ook in een supermarkt Lachen
Tot voor kort reageerde ik nog vriendelijk wanneer ik zo afgeblaft werd, tegenwoordig wordt het steeds minder en heb deze week zelfs shagerijnig gereageerd op een klant die meende dat ik het fout deed. En dan helemaal verbaasd zijn Bloos
Of klanten die je begroeten en wanneer ik opkijk vrolijk doorlopen en me niet aankijken, heb ik ook zo'n hekel aan Bloos
Zo'n klant had ik vorige week, dacht dat ze het tegen een collega had die naast me stond dus ik zei niks terug totdat ze ineens zei dat ik mn dag niet had Huilen van het lachen Collega bleek die klant ook niet te kennen Clown

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:08

Ik vind het wel normaal eigenlijk. Fluiten misschien niet, maar als iemand voor je neus staat en je vragend aankijkt op een manier van 'wat wil jij hebben' dan zeg ik ook 'anderhalve ons rosbief'. Zie het punt niet zo wat dat betreft.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:10

ik zeg soms ook net zo vaak goedemiddag tot iemand dat ook terug zegd sommige mensen zien dan ineens in dat ze erg onbeleefd zijn

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:10

Redrumfox schreef:
Ik vind het wel normaal eigenlijk. Fluiten misschien niet, maar als iemand voor je neus staat en je vragend aankijkt op een manier van 'wat wil jij hebben' dan zeg ik ook 'anderhalve ons rosbief'. Zie het punt niet zo wat dat betreft.
'Alsjeblieft' erachter zeggen kan al een hoop helpen Knipoog

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:12

Of van te voren begroeten idd Clown
Als ik zie dat iemand iets wil vragen begroet ik diegene eerst, vind ik het wel zo netjes als ze dat terug doen? Lachen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:15

Ik tolereer het van mijn leerlingen ook niet als ze al vingerknippend mijn aandacht proberen te trekken; ik ben geen ober! (Trouwens, ik knip mijn vingers ook niet om de aandacht van bedienend personeel te krijgen)
Hetzelfde geldt voor de omgang met winkelpersoneel; met vriendelijkheid bereik je veel meer. Is niet meer dan een basale vorm van beleefdheid: iemand aankijken, beleefd om aandacht vragen en alsjeblieft zeggen.

Ik had vroeger een baantje als verkoopster bij het Kruidvat en in de middag kwam er steevast een mede-collega (van een schoenenzaak even verderop) een pakje sigaretten halen.
Ten eerste pakte ze die al zélf, terwijl het schap met sigaretten achter de toonbank was en ten tweede kwakte ze dat pakje dan op de toonbank en smeet het geld ernaast.... Rolleyes
Dan denk ik: "Hallo?! Je werkt toch zélf ook in een winkel!??"

Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 14-08-08 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:16

ik ken het ook, heb 7 jaar bij de ah gewerkt en ben blij dat ik er weg ben.
Sommige klanten zijn verschrikkelijk!
Er waren ook een aantal klanten die altijd een babbeltje maakten en vriendelijk waren.
Maar sommigen...
Ik vroeg altijd; goede(morgen/middag/avond) kan ik u ergens mee helpen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:17

Ik zeg altijd alstublief, danku, en u Lachen
En dat wordt echt geapprecieerd. Vind het ook niet meer dan normaal, ben zo opgevoed.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:18

Redrumfox schreef:

Ik heb van mijn ouders geleerd om in hele zinnen te praten. Dus dat doe ik ook in de winkel en ik vind dat ik dat ook mag verwachten van de mensen die mij helpen.
Meestal krijg je wel terug wat je zelf geeft.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:18

Dat is echt overal!!!

Bij mij in de winkel is het ook geen hallo meer, maar gelijk roepen.
Dan sta ik bijna aan andere kant van winkel met de rug naar de persoon toe (in het vak aan het werk bijv) en dan is het:
Heb je nog skates???

En verwachten dat je gelijk aan komt draven... Want klant is toch koning??

Meestal reageer ik gewoon de eerste keer niet, en daarna zeg ik: Oh, u had het tegen mij Lachen of Had u het tegen mij? Ook verwijs ik ze wel gewoon ergens naar, zo van: Dan moeten ze daar staan als ik ze nog heb en ga verder met mijn werk Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:19

Blue_Eyes schreef:
Redrumfox schreef:
'Alsjeblieft' erachter zeggen kan al een hoop helpen Knipoog

Dat lijkt me vanzelfsprekend. Ja Of 'graag', iets in die geest.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:20

als ik wat heb gekregen of iemand heeft moeite gedaan om iets uit te zoeken (bv product dat in de magazijn ligt) zeg ik dank je.
Dit omdat ik het geleerd heb van mams maar ook omdat ik het zelf fijn vond als iemand liet weten dat hij/zij het op prijs stelde als ik diegene hielp

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:21

Ik werk zelf ook in een winkel, maar kan er eigenlijk niet echt wakker van liggen.
Mag van m'n baas niet eens reageren als iemand 'hey' ofzo door de winkel roept, blijkbaar m'n aandacht proberen te trekken.
Nou jah als zij onvriendelijk doen, dan zorg ik gewoon dat ze zo snel mogelijk weer buiten staan. Ben je er ook sneller weer vanaf

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:21

Werk ook in een winkel en het fluiten klinkt me bekent in de oren.
Het was altijd een klant die dit deed, niet alleen bij mij hoor, ook bij collega's.
Was er een keer zo zat van en heb hem gezegt dat we geen hond waren die je kon fluiten.
Ook klanten die achterin de winkel al begon te roepen om een bij de kassa. Vertel ze dan vaak dat ze alvast heen mogen en dat we er zo aan komen.
Dan uiteraard mogen ze net even een paar minuten wachten.

Heb er zo'n hekel aan dat de klanten verwachten dat we ze als koning moeten behandelen. En nee dat gebeurt bij mij niet.
Als ze mij met respect behandelen kunnen ze dat van mij ook verwachten.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:23

Aan de andere kant:

Ik was laatst met dinnetje in de Zeeman en we stonden bij de kassa. De kassiere wist ergens de prijs niet van en drukt even op de bel, om de aandacht van een ander personeelslid te vragen.
Dat andere personeelslid stond 10 meter verderop en en liet een ongeïnteresseerde "Jah? Nors opkijken " horen. Dus toen had ik al zoiets van: Rolleyes
Komt even later de cheffin eraan, gaat ze aan de kassiere vragen wat voor een ijsje ze wil, terwijl WIJ nog bij de kassa werden geholpen door dat meisje en ze in het midden van geld terugtellen zat!
Dat vind ik dus óók niet kunnen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:26

ThaGirl, geef mij ook zo'n baas Haha!

En Redrumfox, meen je dat echt? Nou moet ik zeggen, ik keek de klant niet aan, maar als kijk ze ook nooit vragend aan, dan is de vraag al gesteld met "kan ik u helpen?" en zoals eerder aangegeven, goedemiddag/morgen/avond en alsjeblieft is ook prettig, of een bedankje. Dit kom je echt nog weinig tegen..
Sommige klanten hoeven niet eens meer te melden wat ze willen, dan weten we al gewoon wat ze komen halen. Want vragen zit er niet in

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:28

neem daartegenover het winkelpersoneel (lees dienstverleners) die uitgebreid hun eten van gisterenavond staat te bespreken terwijl jij af wil rekenen.............

dan wil ik ook nog wel eens op "dat toontje" vragen of ik misschien af mag rekenen als het hun uitkomt.....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:31

KiWiKo schreef:
neem daartegenover het winkelpersoneel (lees dienstverleners) die uitgebreid hun eten van gisterenavond staat te bespreken terwijl jij af wil rekenen.............

dan wil ik ook nog wel eens op "dat toontje" vragen of ik misschien af mag rekenen als het hun uitkomt.....

Hahaha ja ken ik, bij ons is het dan een klant en de winkeljuffrouw die staan te babbelen. Heb er eens een half uurtje gestaan Vork Clown

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:31

Of (nog erger) de baliekluivers van de plaastelijke Opel dealer hier...Die nemen niet eens het fatsoen om even tegen je te zeggen: "Ogenblikje hoor, ik kom zo bij u" Nee, die gaan stug door met waar ze mee bezig waren en dan hebben ze je echt wel gezien hoor!
Sta je daar voor Jan met de korte achternaam ...

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:32

Ja echt he! Vandaag ook, er lag iets niet meer in de winkel en ik ga voor de klant in het magazijn kijken, daar was het helaas ook niet meer, nadat ik dit netjes tegen die klant had verteld begon ze me toch te schelden en te vloeken, ik ben gewoon weggelopen, slaat toch nergens op?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:41

Daar heb ik soms ook last van, werk als telefonist.
Dan neem je op met bedrijfsnaam en je eigen naam.
Maar mensen zeggen niet hun stem, alleen: ik heb een vraag, ik sta met pech...
Dan vraag ik gewoon heel droog: en met wie heb ik het genoegen?
Met wie spreek ik?