Introductieweek, een echte "must" of valt het over te slaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katuwr

Introductieweek, een echte "must" of valt het over te slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:44

Hallo allemaal,

Bij deze even jullie raad gevraagd. Ik weet nog niet zeker naar welke universiteit ik ga (diergeneeskunde in Utrecht of dierwetenschappen in Wageningen) en had al eerder een vakantie gepland. Ik ga nu op vakantie van 8 t/m 15 augustus. In Utrecht is de introductieweek (van de universiteit zelf, dus niet speciaal van diergeneeskunde) 11 t/m 14 augustus, dit komt dus érg rot uit. In Wageningen is hij vanaf 15 augustus, hierbij zou ik dus eventueel mijn laatste vakantiedagje nog makkelijk kunnen missen.

Nou is mijn vraag aan jullie dus, is het echt nódig om erbij te zijn? Wil er wel graag bij zijn maar wil natuurlijk ook gewoon op vakantie. En zijn er ook mensen die het niet hebben gedaan en er spijt van hebben?

FloortjeM

Re: Introductieweek, een echte "must" of valt het over te slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:47

Sommige universiteiten (en met name ook hogescholen) stellen de introductie verplicht, maar dat is dan volgens mij wel vaak de faculteitsintrosuctie. Bij mij was het niet en ik heb me ingeschreven voor de introductie. Na één of twee dagen vond ik het zo verschrikkelijk dat ik ermee ben opgehouden. Je vindt uiteindelijk je eigen weg wel en vrienden maak je toch wel.

Ik zou dus zeggen: ga lekker van je vakantie genieten en sla de intro over.

Succes met je studie!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:48

Vraag het eens in zwerte die studeerd het in utrecht...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:18

klopt Haha!
Ik heb de UITweek in utrecht wel gevolgd en het was best leuk. Maar eigenlijk doe je niet veel meer dan een beetje de verenigingen langsgaan en kroegjes enzo. Op die manier kom je er alvast een beetje mee in aanraking maar dat lukt ook zonder die week wel hoor. Ik zou er mn vakantie niet voor opgeven in ieder geval maar ik ben ook geen echte typische student.
De introductie van diergeneeskunde valt gewoon in de eerste week van je colleges en wordt tussendoor gepland (tja dan al tijdnood...) en hiermee leer je iedereen wel kennen en die slepen je dan wel mee met uitgaan en verenigingen etc.
Kortom: leuk als je kan maar zeker niet nodig. Die contacten leg je later ook wel

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:24

Oké, alvast erg bedankt voor de reacties! Lachen Als ik bij diergeneeskunde in word geloot ga ik dan denk ik ook niet meedoen aan de UITweek. Weer een zorg minder Tong uitsteken
Dierwetenschappen ga ik dan toch wel doen, heb nu gehoord dat dat vanaf de 16e is dus dat zou ook gewoon moeten lukken.
Edit; toch de 15e maar moet ook geen probleem zijn.

Verder toch nog mensen die er veel spijt van hebben dat ze níet zijn gegaan?
Laatst bijgewerkt door Katuwr op 08-07-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:28

Ik doe diergeneeskunde, maar ik heb de UIT week, de introductie week niet gedaan. En ik moet zeggen ik mis het tot nu toe niet.
De introductie over de faculteit vond ik wel erg leuk en gezellig om meegemaakt te hebben, maar die valt zoals al gezegd gewoon in de 1e week van september.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:03

Ik studeer dan wel aan een heel andere universiteit (Delft), maar ik heb niet meegedaan aan de introducties en heb daar geen moment spijt van gehad hoor. Vrienden maak je toch vanzelf wel, dus komt wel goed hoor Knipoog
Het zal denk ik wel handiger zijn als je zo'n week hebt meegemaakt als je bij een studentenvereniging wilt, maar daar heb ik toch geen tijd voor Tong uitsteken En daar kan je ook later nog naar kijken, als je er studeert.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:05

Ik heb er in Utrecht nooit aan meegedaan, en daar ook echt geen spijt van. Studentenverenigingen trekken me niet, sporten doe ik al zat dus die verenigingen zocht ik ook niet. Utrecht winkelde ik regelmatig en de stad leer je zo ook wel kennen!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:42

De UIT in Utrecht heb ik overgeslagen, ik ben wel naar de introductie van de opleiding gegaan. Dat zou ik wel weer doen, aangezien je dan je studiegenoten alvast leert kennen en je de eerste dag al wat mensen herkent.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:45

faculteitsintro is zelfs verplicht dus daar hoef je geen eens een beslissing over te maken Haha! Hoe het met dierwetenschappen zit weet ik natuurlijk niet

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:01

Ik heb 1 dagje de UIT gedaan en toen weer weg (lowlands, en had dus geen groepje Tong uitsteken )
Maar ik vind het zeker jammer dat ik toen niet de hele week heb meegedaan! Het is echt niet alleen verenigingen leren kennen.
Intro van de studie heb ik ook gedaan, maar leer je meer je studiegenoten door kennen en niet de stad.

Maar aangezien je op vakantie bent, zou ik het wel gewoon overslaan. Ik bedoel, hartstikke leuk zo'n intro, maar niet om je vakantie voor af te zeggen Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:31

Mijn ervaring is dat het per opleiding heel erg verschild, gelukkig zijn er al wat bokkers die ervaring hebben met de opleidingen die jij wilt gaan doen.

Ik twijfelde vorig jaar ook heel erg op ik mee zou doen aan het introkamp, i.v.m. een slaapplek en rugklachten. Sommigen zeiden; Ja moet je echt doen! Wij hebben met de mensen die mee op kamp zijn geweest een hele hecht band en zijn echt een clubje geworden. De mensen die niet meegingen, hangen er een beetje bij en zijn niet zo goed in de groep opgenomen. Anderen zeiden juist; het was leuk, je leert de stad kennen, maar verder weinig bijzonders.
Uiteindelijk ben ik niet meegegaan, maar ben er verschrikkelijk blij om. Ons kamp was verschrikkelijk slecht georganiseerd en de mensen die op kamp waren geweest voelden zich behandeld als kleuters.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:37

De UIT is leuk. Ik word mentor dit jaar, hihi.
Je leert de stad kennen, je leert alvast wat mensen kennen.
Je ziet de verenigingen, de kroegjes, de winkels, alles.
Als je er zes jaar moet gaan studeren is het toch handig als je weet waar je terecht komt? (:
Maar.. als je er echt je vakantie voor moet skippen, zou ik het laten.

De faculteitsintro is idd verplicht bij diergeneeskunde.
Het kamp niet, maar dat zou ik zeker niet overslaan! Vork

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:28

Sjonniej jij hebt het over de intro van de opleiding zelf. Daar gaat de ts ook sowieso wel heen.

Het gaat over de UIT, introdagen van utrecht zelf Lachen

(Wel meegaan op kamp hoor! Super leuk Knipoog )

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:50

De introweek van je opleiding zelf zou ik zeker doen! Lachen

De UIT zou ik alleen doen als het uitkomt, vorig jaar samen met Leonie89 idd 1 dagje gevolgd,
en het was super gezellig! Maar de stad leer je op zich anders ook wel kennen.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:24

Ik zou de introductieweek van Wageningen niet missen. Je leert de stad kennen,alle verenigingshuizen enz. Ik heb hem vorig zelf wel gemist(ook door vakantie), wat ik achteraf heel jammer vond! De meeste houden ook contact met hun groepje die ze tijdens die week hebben leren kennen. Dus zeker een aanrader voor als je in Wageningen gaat studeren. Voor Utrecht weet ik het niet....

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:55

Ik vind het een must, maar het is ook afhankelijk van hoe georganiseerd de intro is. Bij de NHTV was het een heel kamp met je toekomstige klas; dus je leerde elkaar goed kennen en toen de échte schooldag startte kende je iedereen al en dat was erg prettig. Dit jaar heb ik een introductiedag bij de Avans gehad, deze was maar 1 dag en minder goed geregeld; zo zat je gewoon in een willekeurige groep. Dus die mensen die je dan leert kennen, zie je misschien de rest van het jaar niet eens meer! Bij die dag ben ik halverwege ook weg gegaan.

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:40

Altijd een kwestie dit, zo rond deze tijd van het jaar Lachen

Ik heb hier in Rotterdam destijds (2001) de Eurekaweek meegemaakt en draai nog steeds ieder jaar er een deel van mee vooral voor de gezelligheid. Wat mij het meest bijgebleven is, is dat je mensen leert kennen en de stad ook op een leuke manier ziet. Ja je kunt natuurlijk zeggen "je leert daarna ook genoeg mensen kennen"... zal vast wel kloppen maar juist in die eerste dagen is het leuk als je kunt aanhaken bij mensen die je al eerder hebt leren kennen. Ik heb nog steeds goede vriendschappen die in die tijd ontstaan zijn Lachen

Het is wel zo dat ik niet zomaar mijn vakantie ervoor zou afzeggen of niet door laten gaan, maar ik zou wel kijken of er geen mouw aan te passen is om bijv er een deel van mee te pakken of bijv. de eerste 2 dagen Lachen

Een en ander is IMO ook afhankelijk hoe je je studietijd ziet, want als het gewoon ziet als het volgen van een opleiding en verder niks, dan heb je t niet 'nodig', maar als je echt ook van plan bent om op kamers te gaan en een echt studentenleven te gaan leiden (wat veel leuker is Knipoog ) dan zou ik het gewoon proberen mee te pakken, tis een voorsprong Lachen (oww én tis ook nog eens vreselijk leuk! Knipoog )

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 07:38

Bij mijn vorige opleiding (waarbij ik na een jaar was gestopt) in Vlissingen ben ik wel mee geweest op introductiedag en kamp. Vond er persoonlijk geen drol aan. Introductiedag was onnodig aangezien ik Vlissingen wel ken. Kamp precies 1 persoon van mn nieuwe klas ontmoet. Dus niet veel aan gehad.
Jaar daarop ben ik gaan studeren in Breda. Met mijn papieren was iets mis gegaan, waardoor ik 4 dagen vantevoren werd gebeld of ik mee wilde op kamp. Met het kamp van Vlissingen van het jaar daarvoor in mijn achterhoofd, had ik daar weinig zin in Clown
Achteraf ook geen spijt van gehad. Aan de ene kant hoorde ik wel dat het leuk was enzo, aan de andere kant, onze opleiding is erg ons kent ons, en als je een beetje sociaal bent ingesteld, maak je vanzelf wel vrienden Lachen
Nu ligt het er ook een beetje aan wat voor type je zelf bent en of je van dat soort dingen leuk vind Lachen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 07:56

niet naar UIT geweest en geen spijt gehad Lachen

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 16:33

Ik ben opzich wel een type dat het leuk vindt om dingen te ondernemen enzo, dus in principe denk ik dat ik me echt wel zou vermaken op zo'n week. Zou het ook kunnen om bijvoorbeeld juist de eerste dag over te slaan en de rest te volgen? (Zit nou meer aan Wageningen te denken, het moet voor mijn moeder namelijk ook mogelijk zijn om mijn kleren nog even te wassen voordat ik weer de volgende keer weg ben...)
Ik geloof dat in beide Utrecht en Wageningen de groepjes erg willekeurig zijn? Dat je dus niet hoeft te zitten met iemand die ook echt dezelfde opleiding doet? Dat lijkt me een beetje vreemd, denk dat dat juist wel het belangrijkste is.

En de intro van de opleiding zelf ga ik idd ook sowieso wel heen, dus dat scheelt denk ik ook wel Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:30

Het is zeker de moeite waard (in Utrecht iig wel), maar een vakantie zou ik er niet voor skippen.
Weet je al of je ergens lid wilt worden?

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 19:28

Qua studentenvereniging bedoel je? Was ik eigenlijk niet van plan, die belachelijke verhalen die ik over de ontgroeningen heb gehoord gaan mij wel iets te ver.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:17

Vorig jaar heb ik het over geslagen was toen nog in Frankrijk
Ga nu beginnen met een andere studie en denk dat ik nu wel meega.
Dit omdat het mij gewoon gezellig lijkt. Maar vorig jaar heb ik niet echt iets gemist volgens mij tenminste merkte er weinig van

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:21

Ik ben ooit wel naar de introweek geweest, bij de Erasmus. Jeetje wat een verschrikking zeg, ik ben na ee goede dag ( en nacht ) zo snel mogelijk weer naar huis gegaan. Ik vond het echt zo verschrikkelijk kinderachtig! Nou was ik al geen typische student, dus dat kan schelen, maar ik baal achteraf dat ik mijn centen er aan uitgegeven heb.