serveerster troubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 10:53

Ik werk al anderhalf jaar in de bediening en volgens mij weten veel mensen niet dat dit 1 van de zwaarste beroepen is. Welke gek gaat er immers 9 uur werken met maar 20 min pauze op een dag?

Ik kan wel een boek schrijven over alles wat ik meemaak in de horeca.

wist u dat:

- ik geen radar voor rondzwervende spullen om uw tafeltje heb.
- ik niet geneigd ben om te reageren op vingergeknip, gezwaai of geklik.
- ik liever geen fooi heb, dan de 5 cent op een rekening van 149,95
- ik niet kan ruiken aan welke tafel u zit, dus ga gewoon lekker zitten, ik kom vanzelf langs
- een restaurant geen mac Donalds is waar je aan de balie moet gaan staan
- ik u echt wel versta als u vanaf de andere kant van het terras naar mij brult, maar misschien gewoon niet WIL reageren.
- Duitse mensen altijd fooi geven
- mensen uit Drenthe, Groningen en Gelderland meestal geen fooi geven.
- ik u met alle liefde een pannekoek breng, maar dat ik hem echt NIET ga snijden
- ik geen lopende wisselmachine ben
- als een restaurant rookvrij is er ook geen asbakken gebracht worden

Esile

Re: serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:49

Caira schreef:
Ik werk al anderhalf jaar in de bediening en volgens mij weten veel mensen niet dat dit 1 van de zwaarste beroepen is. Welke gek gaat er immers 9 uur werken met maar 20 min pauze op een dag?

Ik kan wel een boek schrijven over alles wat ik meemaak in de horeca.

wist u dat:

- ik geen radar voor rondzwervende spullen om uw tafeltje heb.
- ik niet geneigd ben om te reageren op vingergeknip, gezwaai of geklik.
- ik liever geen fooi heb, dan de 5 cent op een rekening van 149,95

- ik niet kan ruiken aan welke tafel u zit, dus ga gewoon lekker zitten, ik kom vanzelf langs
- een restaurant geen mac Donalds is waar je aan de balie moet gaan staan
- ik u echt wel versta als u vanaf de andere kant van het terras naar mij brult, maar misschien gewoon niet WIL reageren.
- Duitse mensen altijd fooi geven
- mensen uit Drenthe, Groningen en Gelderland meestal geen fooi geven.
- ik u met alle liefde een pannekoek breng, maar dat ik hem echt NIET ga snijden
- ik geen lopende wisselmachine ben
- als een restaurant rookvrij is er ook geen asbakken gebracht worden

Heel erg herkenbaar dit! Vooral die fooi van 5 cent. Loop je heel de avond te zwoegen (ik heb een paar seizoenen in een redelijk chique strandtent gewerkt), krijg je f*cking 5 cent fooi! Nou, dan had je het echt gedaan bij mij Clown

Desondanks vind ik het wel erg leuk werk, vooral de teamspirit spreekt mij erg aan Ja (Alhoewel dat natuurlijk verschilt per bedrijf..)

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:31

Ik heb het heel kort gedaan maar eht is niet echt mijn ding Bloos Wij deelde onze fooi met z'n alle Lachen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:38

Ik heb ook 1,5-2 jr in de horeca gewerkt, en vind het wel een beetje meevallen.
Inderdaad het is een zwaar beroep, maar je leert nergens anders wat hard werken is als hier!
Maar goed, ook groningers geven wel fooien hoor! Foei, niet zo generaliseren! Ik geef wel degelijk fooien en ontving ze ook altijd. De meeste ook redelijk gul. Variërend van 2 tot 25 euro. Dus klagen hoefde echt niet voor ons.
Voor de rest, niet herkenbaar voor mij. Ik heb er met plezier gewerkt.
Alleen de werktijden staan mij niet aan. Geen vaste dagen en werken met feestdagen. Nee, en dat is niks voor mij..

Veel succes nog. En blijf lachen, misschien krijg je dan meer dan 5 ct Knipoog

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:49

Ik heb 3 jaar in de horeca gewerkt, en ik ben blij dat ik er vanaf ben. Klanten kunnen zo chagerijnig en ongeduldig zijn, kom op je bent op vakantie..
Ook nemen duitsers altijd maar gewoon aan dat jij goed duits spreekt, de zeldzame duitser die eerst in het engels begint ben ik dan ook zeer dankbaar (en vertel ze dan maar wel dat ze duits kunnen praten want hun engels is niet te verstaan Tong uitsteken ).
Maar waar ik werkte gingen er ook vaak dingen fout met bonnetjes en alles en dat helpt ook niet echt voor je humeur.
Mensen zien je echt te veel als bediende in plaats van gewoon meisje die toevallig jouw drinken brengt.

Als ik naar binnen ging om de bestellingen te halen kon ik eindelijk boos kijken, maar weer naar buiten met zo'n mooie neplach Haha!

Misschien doe ik het nog wel eens om lekker geld te verdienen, maar dan op een heeeeel rustig terras Vork

Maar dan mag ik ook niet de lieve mensen vergeten, de gene die even zeggen als het heel druk is: meisje doe maar rustig aan hoor, niet zo rennen, we hebben de tijd Ja

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:58

Wat ook heerlijk is: op je linker arm een VOL en ZWAAR dienblad, het liefste met een paar van die fijne wiebelflesjes ertussen, in je rechterhand een paar borden, ook niet licht en vooral vies. En dan mensen die naar je toe komen, en uitgebreid een bestelling doorgeven. Ehrm, waar precies had u gedacht dat ik het mee ging opschrijven?

Of kleine kinderen die achter de keuken deur gaan zitten en dan janken als ze hem tegen hun hoofd aan krijgen.

Of mensen die denken dat dit de aller aller aller eerste keer is dat je gastvrouw bent op een feest, en de noodzaak voelen om alles 500 keer met je te overleggen, door te spreken, uit te leggen (we hebben éérst 2x koffie met gebak, en we hebben afgesproken dat dat gebak dan een appelpunt is, of een slagroom soes. Dáárna gaan we een rondje met de trapkarren. Dán gaan we midgetgolven. En dan willen we om zes uur het buffet hebben, en we hebben afgesproken dat dit en dat erop staat. Dáárna hebben we een dessert buffet, en dan kan iedereen nog een kop koffie bestellen). Ik kan het nooit laten om dan te zeggen 'oh, dus het normale middagprogramma? Geen probleem hoor'. Ik DOE niet anders dan dat soort feesten.

Of idd mensen waar je je HELEMAAL voor uit de naad hebt gelopen, die naar je toe komen om je persoonlijk te bedanken voor alle goede zorgen enz enz enz. En zeker op een rekening van 2000 euro, begin je dan toch wel te hopen op een leuke fooi. 0,0 noppes nada. Ook niet altijd, maar als het gebeurd is het heel erg frusterend.

*Mensen die zogenaamd grappig moeten doen.
*Het verschikkelijke vingerknippen (ik ben geen hond!)
*Mensen die verwachten dat ik alles met een zwaai van mijn toverstokje op kan lossen
*Mensen die denken dat een restaurant een filantropische instelling is ('ik wil graag nog 5 lollies voor Jantje en Pietje' en dan beledigd zijn als ze die lollies terugvinden op de rekening)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:00

Ah zo herkenbaar...ben ook een horeca dier...

Wat dacht je van deze:
Brengt borden eten naar tafel..
"Pas op meneer, het bord is heet! " en je wilt hem voor hem op de tafel zetten.
Meneer grijp toch het bord vast.."Auww, dat is heet " en kijkt jou er boos op aan....

Of uit zichzelf drankjes van je dienblad grijpen onder het mom van een handje helpen...kiep...daar gaat het blad.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:01

Vjestagirl schreef:
Wat ook heerlijk is: op je linker arm een VOL en ZWAAR dienblad, het liefste met een paar van die fijne wiebelflesjes ertussen, in je rechterhand een paar borden, ook niet licht en vooral vies. En dan mensen die naar je toe komen, en uitgebreid een bestelling doorgeven. Ehrm, waar precies had u gedacht dat ik het mee ging opschrijven?

oh hoe herkenbaar, mijn collega heeft eens het dienblad aan zo iemand gegeven. Zo houdt u het even vast, dan schrijf ik op wat u hebben wilt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:01

o ja dat 'helpen' errug handig, heeft me al meerdere smerige overhemden gekost! Irish coffee wordt heet geserveerd, autsj

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:03

" o mevrouw u kunt dit wel even weggooien" waarop je een vieze luier in je handen geduwt krijgt. Prima meneer, zal ik eerst mijn handen wassen voor ik u het eten breng of mag het zo?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:07

Dat HELPEN... Je hebt je ene arm helemaal vol met borden, en daar kan best nog wat bij, maar dan moeten ze je het wel zelf laten stapelen. En dan gaan mensen over de hele tafel heen hangen om jou een bord aan te geven, drukken hem ongeveer IN je neus en dan boos zijn als je hem niet binnen 3 sec aan kan pakken.

Poepluiers: wij hebben weleens iemand gehad die haar kinderen verschoonden op het buffet... Misselijk . Dus toen zeiden we er iets van. 'Ja, dat maakt niet uit, het is toch eigen'. Mijn god wat heb ik op die tafels staan schrobben 's avonds.

Enne, wat denk je van mensen die zelf het terras eventjes verbouwen om met meer mensen aan een tafel te passen/in de zon te zitten/in de schaduw te zitten/enz enz enz en dan midden in je looplijnen gaan zitten?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:12

uhuh en als ze dan opstaan, dan denk je toch niet dat de tafels weer netjes terug gezet worden? Daar zijn wij toch voor? Dat je nog 20 tafels hebt dat zien ze niet eens.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:12

Maar goed, er is natuurlijk ook een andere kant van het verhaal Knipoog

Zat laatst op een terrasje en was best druk. Okee, geen probleem, doe rustig aan.
Maar als de ober dan voor de 3de keer in het half uur met zijn vinger in zijn neus langs slentert en nog niet komt opnemen raak ik een beetje geirriteert.
Maar goed, dan steek ik netjes mijn hand op en zeg: ober!
Maakt oogcontact, zie dat hij me gehoord heeft en zie dan vervolgens dat hij zijn schouders ophaalt en weer naar binnenloopt om daar een kwartier op een barkruk te gaan zitten.
Prima, is erg druk, was mooi weer, maar kreeg toch dorst.
Dus ik naar binnen en heb gevraagd wanneer hij onze bestelling op kwam nemen, kreeg met een grote grijns te horen dat hij dat deed als hij daar zin in had, maar dat hij zo wel kwam. Okee, ik weer naar buiten.
Weer 5 min zit meneer nog op diezelfde barkruk. Ik ben weer naar binnen gewandeld, rechtsreeks naar de bar om te vragen waarom er na 45 min niemand een bestelling op kwam nemen.
Ik kon de bestelling aan de bar doorgeven en die zouden ze komen brengen.
Kreeg uiteindelijk de bestelling inderdaad, helemaal koud en nog verkeerd ook. Dus toen de ober vroeg of het had gesmaakt zei ik voorzichtig dat het eten wel erg koud was. Toen kreeg ik de opmerking: Ja is lekker makkelijk he? Kritiek leveren?

Jullie raden het al, die ober heeft geen fooi gekregen. En kom ook nooit meer in die zaak.

Als de bediening vriendelijk, behulpzaam en vlot is dan krijgen ze van mij altijd een paar euro fooi (ligt aan de hoogte van de rekening) en dan zie ik ook wel in dat het bij drukte wat moeilijker is allemaal (zelf 2 jaar horeca) maar onbeschofte en brutale obers nee dank je! Slechte reclame voor je tent

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:13

ja dat ben ik absoluut met je eens Evelli, ik ben zelf ook behoorlijk kritisch als ik uit eten ga.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:15

Als je het niet leuk vind om in een restaurant werkt moet je het niet doen, dan moet je niet de klanten er mee lastig vallen.

Voor de rest ben ik geen moeilijke klant, zet altijd de stoelen+tafels terug als ze verplaatst zijn, ben niet de beroerdste om spullen aan te geven als de bediening er niet bij kan.
En wij gaan best veel uiteten, eens in de tweeweken zeker.
Dus zie veel tenten van binnen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:17

Heel simpel. Ik had die ober gevraagd zijn baas eventjes naar buiten te sturen. Doet hij dit niet dan ga ik naar binnen. Die rekening hadden ze op hun buik kunnen schrijven.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:17

Evelli schreef:
Als je het niet leuk vind om in een restaurant werkt moet je het niet doen, dan moet je niet de klanten er mee lastig vallen.
.

Hier om ben ik er mee gestopt Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:18

Ik vind het heerlijk om in de horeca te werken, en als alles goed loopt krijg ik daar best een kick van, maar af en toe...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:18

Met kritisch zijn iets niets mis...
Met onterecht veeleisend zijn en jezelf onredelijk opstellen wel...

Mensen denken echt dat ze alles mogen... en als je ze er dan op wijst dat dat niet zo is, kun je de wind van voren krijgen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:20

Indeed. Weet je, je hebt van die dagen en dan gaat alles goed. Gasten (een prutsmuts heeft klanten, wij hebben gasten) zijn tevreden, het loopt allemaal lekker. Dan is het leuk om te doen. Maar je hebt van die rampendagen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:22

Wat een geklaag

Wees blij dat je een fooi kan krijgen, ik geef nooit zomaar fooi en ook al eten wij soms voor 300-400 euro dan mag men er niet vanuit gaan dat ze automatisch fooi krijgen

zoals hier boven iemand zat te zeggen van rekening van 2000 euries en dan geen fooi, so what is hun eigen geld hoeven ze niet aan JOU te geven (Jou staat in algemeen voor de bediendend personeel)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:22

Caira schreef:

Hier ben ik het ook helemaal mee eens!

Nou hebben we een half uur pauze, en we krijgen eten van de zaak. Maar toch, je dagen zijn lang, je staat steeds, je loopt veel, en je drinkt altijd te weinig. Nou, reken maar dat dat zwaar is.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:25

Pff zo irritant en herkenbaar. Ik werk zelf ook in de horeca, sta nu gelukkig in de keuken en daar is het ook wel hectisch, maar toch minder dan terraslopen enzo.

Ik zat laatst zelf een keer op een terras en we werden maar niet geholpen. Dan spreek je iemand aan en die zegt dan 'sorry, ik doe alleen de rechterkant'. Ja ok is goed, begrijpelijk en het is druk. Dan komt er een ander aan, spreek je die aan en dan is het 'ja, momentje mijn collega komt zo bij u.' Half uur later nog geen collega en heb toen nog iemand aangesproken, maar ook die was ook niet 'van deze kant'.

Toen ben ik maar naar binnen gelopen om te vragen of ik iets mocht bestellen, maar er zou zo wel iemand naar me toe komen. Nou serieus bijna een uur later nog steeds niks kunnen bestellen.

Mijn neef en ik hebben toen via zijn mobiele telefoon het telefoon nummer opgezocht van dat restaurant en hebben toen naar binnen gebeld....: mogen wij een cola en een ijsthee, we zitten rechtsachterin op uw terras Duivel konden ze niet echt waarderen, ik vond het wel origineel... Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:25

tita schreef:
Wat een geklaag

Wees blij dat je een fooi kan krijgen, ik geef nooit zomaar fooi en ook al eten wij soms voor 300-400 euro dan mag men er niet vanuit gaan dat ze automatisch fooi krijgen

zoals hier boven iemand zat te zeggen van rekening van 2000 euries en dan geen fooi, so what is hun eigen geld hoeven ze niet aan JOU te geven (Jou staat in algemeen voor de bediendend personeel)

Ik vind het verschikkelijk asosciaal om geen fooi achter te laten, zeker als je voor 300-400 euro eet. Als je bediening goed en plezierig is geweest, als het allemaal goed liep, waarom zou je dan geen fooi geven? Denk je dat het zo geweldig goed verdient?

En wat is op die 2000 euro een extra 5 of 6 euro voor de bediening? Het is waardering van het feit dat iemand de hele avond (avond is: van 3 tot een uurtje of 11, en daarna nog schoonmaken) zich uit de naad heeft gelopen voor je...

Geen baan is zo zwaar als het werk in de horeca, daar ben ik van overtuigd. Ik doe meer dingen, heb in een winkel gestaan, ik werk in de keuken van een verzorgingstehuis, heb daar ook geholpen met verhuizen enz. En het is allemaal appeltje eitje. Er word eigenlijk niets van je gevraagd. Nergens niet. Overal is het 2 of 3 uurtjes een beetje werken, koffie drinken, dan weer een uurtje of 3 werken, dan gaan we aan de lunch, nog 2 uurtjes werken en HOP het is alweer koffie tijd. Ik vind dat je als gast best respect mag hebben voor het feit dat wij wel uren achter elkaar op onze benen staan, altijd blijven lachen en altijd vriendelijk blijven.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 17-06-08 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:27

Vjestagirl schreef:
Heel simpel. Ik had die ober gevraagd zijn baas eventjes naar buiten te sturen. Doet hij dit niet dan ga ik naar binnen. Die rekening hadden ze op hun buik kunnen schrijven.

Ik had zijn baas binne gesproken en daar de bestelling doorgegeven.
Helaas was zijn baas dus ook niet zoon helder licht, want we kregen alles dubbel Scheve mond

Vjestagirl: Dat zeg je heel goed, als alles goed verliep. Feit blijft dat het geld van de gast is en dat ze zelf mogen beslissen wat ze geven. In amerika zit de fooi al bij de rekening in, dus dan geef je niet extra.