Ik zal hier mijn verhaaltje doen, misschien dat er meer mensen geinteresseerd zijn. Ik ben toevallig in het vak gerold door mijn afstudeeropdracht, die ik hier ook aan geweid heb.
Ik heb ongeveer 5 jaar als 'paarden-stewardess' gewerkt en veel verschillende vluchten meegemaakt.
In principe heb je qua opleiding niets nodig maar wel een hele grote dosis gezond paardenverstand. Je moet het zo zien dat een paard niet weet wat een vliegtuig is, laat staan dat ie weet dat ie er in kan. Je moet je dus kunnen verplaatsen in het paard en in een korte tijd proberen het paard jou te laten vertrouwen. Hier kan ik wel een heel verhaal over schrijven maar in feite is dit denk ik heel duidelijk. Ook is het zo dat je in principe geen merries en hengsten naast elkaar zet (soms kan het niet anders, maar daar zijn wel paardenmiddeltjes voor).
Nog een voorwaarde is dat je goed moet kunnen improviseren. Je hebt bijna geen ruimte bij de paarden dus af en toe moet je met creatieve oplossingen komen als de paarden onrustig zijn. Verder is het aan te bevelen als je kunt spuiten, iig in de spieren. Het liefst heb je natuurlijk een vlucht waarbij je de paarden niet hoeft te sederen, maar af en toe is het noodzakelijk. Het is aan jou om te bepalen of je licht begint (tranquilgel) of zwaarder (domosedan). De ideale situatie is als je dit voor de vlucht al kunt bekijken want als het paard al onrustig is ben je vaak te laat. Ik heb nog maar 2 keer meegemaakt dat ik met domosedan moest spuiten. Ik deed ook het liefst niet omdat je problemen kunt krijgen met de dierenartsen aan de andere kant van de oceaan. Ik vind dit ook de taak van de groom. Klinkt vanzelfsprekend maar ik ken genoeg mensen die direct zwaarder spul pakken.
Ook moet je rustig en nuchter zijn, je brengt je eigen spanning over naar de paarden. Niet bang aangelegd, je hebt er rotzakken tussen die je ook moet laden.
Wat betreft testen, afhankelijk van de maatschappij waar je mee vliegt is dit verschillend. Met KLM heb je niks nodig want daar vliegen stewards mee en bij jij zgn. shippersgroom en vlieg je als passagier. Als je als bemanning mee vliegt heb je iig een zgn. flight-safety nodig, deze behaal je bij de betreffende maatschappij en een crew ID.
Ik kan er zoveel over vertellen maar weet op dit moment niet veel meer. Als jullie vragen hebben, dan brandt maar los