Verschil Havo Vwo?Bovenbouw!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Verschil Havo Vwo?Bovenbouw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:41

Nou, sommige zullen misschien denken, wat dom, mar ik wil dit graag weten Bloos
ik zal even mij situatie uitleggen;

ik zit nu op 3gymnasium, en moet mijn keuze gaan maken.
mijn hele profiel heb ik al bij elkaar gezocht,
alleen nu sta ik al het hele jaar onder de vwo norm, door een vervelende start.

nu sta ik er net 2 punten onder, en kan ik met ontzettend hard werken het misschien halen.
maar ik ben dus zó bang dat ik het niet ga halen, als ik anar vwo ga. en als ik het dan wel haal, dat
ik dan geen tijd meer heb voor andere dingen, zoals me hobbies. ik ben nu al helemaal uitgeteld, en
het word alleen maar moeilijker

maar, de meeste mensen zeggen dat vwo vooral bij talen, leesteksten zijn enzo. hier ben ik dus weer wel goed in
krijg ik dit ook op de havo?

btw, het maakt voor mijn opleiding niks uit of ik havo of vwo wil gaan doen.(hogere hotelschool, en dat is een hbo opleiding)

en bij mn decaan hoef ik ook niet te gaan, die zegt dat het eigen beslissing is....
graag antwoorden alsjeblieft Bloos

vanaf de bovenbouw(2e fase, 4e klas)
Laatst bijgewerkt door Celiien op 27-05-08 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Verschil Havo Vwo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:43

De eerste jaren is niet echt veel verschil volgens mij.. Qua boeken heb ik 't zelfde als HAVO, en ik doe VWO. We krijgen dus dezelfde stof, maar op het VWO gaan we er veel dieper op in, en ook de toetsen worden totnogtoe strenger berekent.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:45

oh wacht,
dit gaat over de 2e fase; bovenbouw dus

zal het er wel ff bij zetten Clown

iig bedankt ruth Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:46

Sorry, weet het verschil niet in de bovenbouw.. Vork
Het enige wat ik mee wil geven is; Gewoon voor VWO gaan.
Mocht het tegenvallen/té moeilijk zijn, kan je met de kerstvakantie (!) al weer terug naar Havo.
Ik zou het proberen.. mocht je later tóch wat anders willen, kan je met atheneum tóch meer.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:47

Rebeccaa schreef:
Mocht het tegenvallen/té moeilijk zijn, kan je met de kerstvakantie (!) al weer terug naar Havo.
Ik zou het proberen.. mocht je later tóch wat anders willen, kan je met atheneum tóch meer.

dat kan dus niet bij ons op school

vwo gekozen, op vwo zitten Knipoog
daarom vind ik het zo moeilijk
en anderen zeggen ook weer
je kan ook vanuit 5havo naar 5 vwo ebn dalsnog doen als je dat wilt..

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:48

Ik heb eerst havo gedaan en daarn VWO (is al wel een hele tijd geleden..) maar het verschil is gewoon dat het VWO iets verder in gaat op de onderwerpen. De eerste paar jaar zijn ongeveer hetzelfde pas vanaf 5/6 vwo worden de onderwerpen iets meer uitgediept.

Anoniem

Re: Verschil Havo Vwo?Bovenbouw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:48

Maar als je er met je HAVO diploma ook op komt, waarom zou je dan VWO gaan doen? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:49

Hitime schreef:
Maar als je er met je HAVO diploma ook op komt, waarom zou je dan VWO gaan doen? Lachen

Mocht die opleiding haar toch niet liggen, kan ze met Atheneum wel wat meer gaan doen.. En als je het kan, waarom zou je dan lager doen? Lachen

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:49

Overigens staat VWO nog steeds beter dan Havo op je cv. Is toch wel iets om rekening mee te houden.
Laatst bijgewerkt door Lietje1 op 27-05-08 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:51

Gewoon VWO doen, je kunt het best en stel dat je in je laatste jaar niet naar de HHS wil gaan, maar een universitaire studie wil doen?
Ik dacht dat ik in de derde dierenarts wou worden Nagelbijten / Gniffelen is er niet van gekomen...

Verschil zat bij ons in talen:
Havo: frans 1 en duits 1 = spreekvaardigheid
VWO: frans 1 en duits 1 = leesvaardigheid.

Dit kán veranderd zijn, want het is 5 jaar geleden dat ik er rondliep Tong uitsteken

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:53

Rebeccaa schreef:
Hitime schreef:

Mocht die opleiding haar toch niet liggen, kan ze met Atheneum wel wat meer gaan doen.. En als je het kan, waarom zou je dan lager doen? Lachen

ik weet niet of k het kan,

aangezien het eind van vorig jaar, en dit laatste jaar alles heel moeilijk te begrijpen vond, en ik me altijd heel dom voel
ook heb ik de laagste cijfers van de klas, ensta ik nu geoon 2 punten onder het gemiddelde,

Lietje1 schreef:
Ik heb eerst havo gedaan en daarn VWO (is al wel een hele tijd geleden..) maar het verschil is gewoon dat het VWO iets verder in gaat op de onderwerpen. De eerste paar jaar zijn ongeveer hetzelfde pas vanaf 5/6 vwo worden de onderwerpen iets meer uitgediept.

dus er word dieper op ingegaan? maar in principe blijft het hetzelfde?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:55

Ik vond dat ik het op het vwo rustiger had dan mijn vriendinnen op de havo Nagelbijten / Gniffelen Maar dat komt dus door die verrekte talen: ik hoefde geen boeken te lezen in het frans, zij wel Nagelbijten / Gniffelen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 17:01

ik hebg een frans volgend jaar Clown

maar, wat is nu het verschil? Bloos
en wat zou ik kiezen..
ik weet dat jullie zeg maar niks verder weten, maar ja Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:13

Is dat weer iets nieuws dat talen geschrapt zijn Verward

Verschil zit gewoon in het niveau: bij het vwo moet je meer analytisch nadenken als voorbereiding op de uni. Je gaat gewoon dieper in op de stof en er wordt meer zelfstandigheid gevraagd.

Overigens vond ik zelf vwo 5 en 6 minder zwaar dan het derde jaar. Nagelbijten / Gniffelen
(jajaja en dat met een mavo advies van de basisschool en in het tweede jaar middelbaar een negatief vwo advies! Clown Ik heb toch mooi mijn vwo diploma! Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:16

Op de meeste scholen moet je Engels + Duits óf Frans.. Lachen

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:22

@Welshcobfan: In de nieuwe tweede fase heb je geen frans 1 en duits 1 meer, het is nu gewoon frans en duits.

Ik snap wel dat je het een moeilijke keuze vindt, maar waarom probeer je het niet gewoon? In het ergste geval moet je een jaar over doen, maar misschien blijkt het voor jou hartstikke mee te vallen, ikzelf vind 4vwo namelijk minder zwaar dan ik had verwacht.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 17:29

Hitime schreef:
Op de meeste scholen moet je Engels + Duits óf Frans.. Lachen

ja klopt, ik heb dan duits gekozen

Kiwi_ schreef:
Ik snap wel dat je het een moeilijke keuze vindt, maar waarom probeer je het niet gewoon? In het ergste geval moet je een jaar over doen, maar misschien blijkt het voor jou hartstikke mee te vallen, ikzelf vind 4vwo namelijk minder zwaar dan ik had verwacht.

omdat ik geen jaar wil over doen. en aangezien ik zoiets heb, ik vind vwo nu al ontzettend moeilijk..

Welshcobfan schreef:
Is dat weer iets nieuws dat talen geschrapt zijn Verward

Verschil zit gewoon in het niveau: bij het vwo moet je meer analytisch nadenken als voorbereiding op de uni. Je gaat gewoon dieper in op de stof en er wordt meer zelfstandigheid gevraagd.

Overigens vond ik zelf vwo 5 en 6 minder zwaar dan het derde jaar. Nagelbijten / Gniffelen
(jajaja en dat met een mavo advies van de basisschool en in het tweede jaar middelbaar een negatief vwo advies! Clown Ik heb toch mooi mijn vwo diploma! Haha!)

is dat ook nog zo in de nieuwe 'periode' zeg maar?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:32

Hahaha ik word oud Haha! In de oude tweede fase had je én engels én frans 1 én duits 1 Nagelbijten / Gniffelen
frans en duits 1,2 was (profiel)keuze

Ik vond vwo 2 en 3 de zwaarste jaren omdat je dan álle vakken had.

Maar VWO blijft VWO: dus wordt meer (analytisch) denkwerk van je verwacht. Je moet dus oorzaak en gevolg (relaties) zelf kunnen inzien ipv dat het voorgekauwt word.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 17:35

dan denk ik dat het havo word
bedankt iedereen!!! Kusje

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:35

Rebeccaa schreef:

waarbij je meteen alles kunt inhalen van HAVO dus juist weer extra werk krijgt Vork en dat wilde de ts volgens mij niet Knipoog

Als jij van jezelf al weet dat je niet veel meer in school wilt steken door je hobbies zou ik geen niveau pakken die je maar net haalt, want dan wordt het aanpoten Knipoog

ik ben in de 1e op VMBO begonnen, ben in de 2e naar havo gegaan en toen naar VWO en ik had toen al dingen gemist Knipoog

Wij hebben trouwens bij alle talen: spreek, schrijf, lees en luistervaardigheid en ik zit op 5 VWO Knipoog

succes !

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:37

Welke vakken wil je allemaal gaan kiezen?
Bepaalde vakken worden namelijk echt een stuk moeilijker dan in de 3e, en als je nu al behoorlijk veel moeite hebt met school, zou het misschien handiger zijn om de havo te gaan doen. Want je kunt tenslotte ook nog altijd weer naar 5 vwo gaan na de havo, mocht je dat echt willen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:39

Succes op de havo! Lachen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:53

Kiwi_ schreef:
Welke vakken wil je allemaal gaan kiezen?
Bepaalde vakken worden namelijk echt een stuk moeilijker dan in de 3e, en als je nu al behoorlijk veel moeite hebt met school, zou het misschien handiger zijn om de havo te gaan doen. Want je kunt tenslotte ook nog altijd weer naar 5 vwo gaan na de havo, mocht je dat echt willen.

nee dat kan niet bij ons,
het is zo, dat als je vanuit de 3e naar 4v gaat, je ene jar moet wachten voor je naar 4havo mag
en als je eenmaal in de 5e/6e zit, mag je niet lager gaan

uik heb een e&m profiel, met als keuzetaal duits en bijvak was eerst bio, maar dat ga ik waarschijnlijk naar frans veranderen. Knipoog