Thuisstudie/ zelf voorbereiden op examens ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Thuisstudie/ zelf voorbereiden op examens ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 16:39

Ik zit nu in Havo 4. Ga al 4 jaar nauwelijks naar school omdat ik het totaal niet naar mijn zin heb, geen uitdaging vind in de lessen en zo nog wat redenen. En dit is niet zomaar even niet willen. Ik heb alles geprobeerd en houd het gewoon niet vol. Daarom ben ik in Havo 3 ook blijven zitten. Waarschijnlijk ga ik dit jaar nog wel over, maar volgend jaar gaat niet meer lukken als ik zoveel afwezig blijf. Mijn laatste optie is een thuisstudie volgen. Maar het NTI bijvoorbeeld gaat echt vanaf havo 3 of vmbo 4. Ik heb ook gehoord dat mensen zelf hun staatsexamen hebben voorbereid en daarna examen hebben gedaan. Ik vraag mij af of ik hiervoor in aanmerking kom en heeft iemand een goede tip qua instellingen die zelfstudies HAVO hebben ?

Patriciavt

Re: Thuisstudie/ zelf voorbereiden op examens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:42

Of je in aanmerking komt weet ik niet, maar ik ben net zoals jij Bloos
In de laatste weken van de MAVO ben ik niet/amper op school geweest, resultaat was dat ik gezakt was Tong uitsteken Gelukkig niet ZO dik zodat ik t kon herkansen en uiteindelijk gehaald heb.
Ik heb heel veel gehad aan de examenbundels, de opdrachten die je dan maakt zijn opdrachten die ongeveer in je examen terugkomen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:00

Het ligt ten eerste aan jou leeftijd of jij nog leerplichtig bent of niet. Aangezien je profiel leeg is weet ik niet of je boven de 16 bent of niet. (Let op: Tussen de 16 en 18 moet je nog wel een aantal dagen naar school, vanaf 18 jaar ben je niks meer verplicht)

Vraag jezelf wel af of jij die zelfdicipline wel hebt. Je bent al een jaar blijven zitten dus je hebt al een jaar weggegooit. Je zegt zelf dat je geen uitdaging ziet in de lessen, les en examenstof veranderd niet. Hou er rekening mee dat je evenveel tijd (misschien zelfs meer door het missen van begeleiding) kwijt bent aan het studeren. Óók de normale lesuren meegerekend.
De laatste loodjes zijn nou eenmaal zwaar, mijn laatste paar jaar heb ik ook met tegenzin doorgewerkt. Maar dat betekend wel dat ik nu mijn havodiploma wel op zak heb en iets doe wat ik écht wil.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:06

Ik ben nu 17 jaar. Aan mijn zelfdiscipline ligt het absoluut niet. Ik leer ontzettend graag, kan mij goed concentreren. Verder heb ik een prima Scheikunde+Wiskunde docent (vakken waar ik hulp bij nodig heb) dus dat gaat wel goed komen. Het maakt mij niet uit of ik evenveel tijd kwijt ben als dat ik gewoon op school lessen volg. Dat is het probleem namelijk niet.
Enne, als het nou om een jaar ging waarmee ik het moeilijk had.. Maar dit duurt al 4 jaar en het wordt alleen maar slechter. Psychologen, vertrouwenspersonen, leerplichtambtenaren, zorgteams en medicijnen hebben allemaal geen nut gehad. Dit is niet zomaar even een verzinsel. Het is mijn enige kans nog op een diploma.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:08

Als je er zeker van bent dat je het aankunt dan zal ik als ik jou was informatie inwinnen. Je bent nog verplicht aan een aantal dagen school per week, hou hier rekening mee.
Misschien contact opnemen met NTI?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:12

NTI heb ik al geprobeerd, maar is niet geschikt (beginnen vanaf vmbo 4/havo 3 en werd afgeraden). Probeer nu de NHA te bellen maar sta steeds op wacht Nagelbijten / Gniffelen
Als iemand nog andere opties heeft hoor ik het graag Lachen

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:21

Helaas ben je echt nog leerplichtig Mur..
Tot en met je 18e moet je gewoon naar school een aantal dagen in de week, tenzij je een mbo4, havo of vwo diploma hebt, en die heb jij helaas nog niet...
Red je het echt niet om dat laatste jaartje nog even door te zetten??
Ik zou trouwens graag horen wat er aan de hand is (pbtje?)...
Wist helemaal niet dat het weer niet ging Ach gut

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:59

Inderdaad je zult nog even naar school moeten om je zogenaamde startkwalificatie te halen. Maar wellicht is volwassenonderwijs wel iets voor je om alsnog je papiertje te halen? Ik weet alleen of niet dat kan aangezien je nog leerplichtig bent.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:15

Ik heb op dit moment een cursus die ik moet doen van mijn werk, maar man man man dit is echt niks voor mij!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 10:07

Even een update: Ik ben nu gestart met een Havo curses van de LOI. Het gaat me allemaal erg gemakkelijk af en gek genoeg heb ik wel de discipline om iedere dag wat te doen. In september ga ik evengoed naar de VAVO. Mocht dit niets worden kan ik altijd nog terugvallen op de curses van de LOI.
Deze doe ik overigens wel in dubbel studietempo en ik probeer zelfs nog harder, ik wil niet het risico lopen dat ik straks geen examen kan gaan doen..