Medisch rekenen stresssss!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SannevdM

Medisch rekenen stresssss!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 12:44

Hoi Doei!,

Binnen een paar maanden (voordat ik aan mijn stages begin) moet ik een toets maken, medisch rekenen. Nu zal je denken, dat is toch niet zo erg?!
Maar dat is het wel, omdat je een 10 moet halen en de gehele toets zonder rekenmachine moet maken.
Mocht je geen 10 halen, mag je nog wel herkansen, maar als je die toets niet afsluit met een 10, dan mag je, je boeltje pakken.
Nu krijgen we van de week wel een aantal workshops over het medisch rekenen, maar ik ben echt bang dat het nooit goed gaat komen....
Om even een idee te scheppen, dit soort vragen moet je kunnen zonder rekenmachine!!!

Een patiënt heeft een infuus via een spuitenpomp. In de spuitenpomp zit een spuit met een oplossing van 2 ml Zantac 25 mg/ml en 48 ml NaCl 0,9 %.

Wat is de concentratie Zantac in mg/ml van de oplossing in de spuit?

Een patiënt heeft een infuus via een spuitenpomp. In de spuitenpomp zit een spuit met een oplossing van 2 ml Zantac 25 mg/ml en 48 ml NaCl 0,9 %.

Als de pomp op stand 4,6 ml/uur staat, hoeveel mg Zantac heeft de patiënt dan na 3,5 uur gehad?

Een patiënt krijgt 1000 ml infuus per 24 uur. Na 2 uur constateer je dat de zak van 500 ml nog 350 ml bevat.

Bereken hoeveel ml per uur het infuus exact (met twee cijfers achter de komma) te snel heeft gelopen

Dusss...

Nu vroeg ik me af, wie heeft er ook wel eens zo'n toets moeten maken?
Hoe hebben jullie het ervan af gebracht? Hebben jullie nog tips? Foefjes?

Bedankt. Haha!

Groetjes,

Sanne

mememe

Re: Medisch rekenen stresssss!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:47

Doe je de opleiding verpleegkundigde?¿
Hoop het niet, want ik ben niet z'n rekenwonder. Verdrietig

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:30

Om heel eerlijk te zijn vind ik dit rekenen van het niveau "veel oefenen"... Dat kan echt wel zonder rekenmachine, kwestie van handigheid krijgen.

Vertrouw op die workshops, ze zullen die lat wel zo hoog leggen omdat het ook daadwerkelijk HAALBAAR is! Logisch dat het foutloos moet, wil jij even bedenken wat er gebeurt als je een verkeerde berekening maakt en een patient een verkeerd infuus geeft?
Vraag als je echt onzeker bent om oefentoetsen, en kijk of je die in de tijd die je voor het examen krijgt foutloos kunt maken. Dan ontdek je ook meteen waar je zwakke punten zitten. Je hebt nog even oefentijd, goed gebruiken die tijd Tong uitsteken Veel succes, je kunt 't vast.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:32

ik heb de toets ook gehad, vond m redelijk simpel..
het was hetzelfde als scheikunde op havo niveau ( hoofdstuk met oplossingen )
gewoon veel oefenen en de regeltjes toepassen ( dat zijn er niet zo veel ) en dan is het zeer goed te doen Ja
veel succes!!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:49

licorne schreef:
Om heel eerlijk te zijn vind ik dit rekenen van het niveau "veel oefenen"... Dat kan echt wel zonder rekenmachine, kwestie van handigheid krijgen.

Vertrouw op die workshops, ze zullen die lat wel zo hoog leggen omdat het ook daadwerkelijk HAALBAAR is! Logisch dat het foutloos moet, wil jij even bedenken wat er gebeurt als je een verkeerde berekening maakt en een patient een verkeerd infuus geeft?
Vraag als je echt onzeker bent om oefentoetsen, en kijk of je die in de tijd die je voor het examen krijgt foutloos kunt maken. Dan ontdek je ook meteen waar je zwakke punten zitten. Je hebt nog even oefentijd, goed gebruiken die tijd Tong uitsteken Veel succes, je kunt 't vast.

Ik snap ook wel dat je een 10 moet halen, omdat je, je hiermee geen fouten kunt permiteren.
Vanmiddag even met een moeder van vriendin geoefend en die heeft veel behoorlijk goed uitgelegd, waardoor ik ook alweer meer snap.
Met veel oefenen moet het vast goed komen...

Citaat:
gewoon veel oefenen en de regeltjes toepassen ( dat zijn er niet zo veel ) en dan is het zeer goed te doen
veel succes!!
gewoon veel oefenen en de regeltjes toepassen ( dat zijn er niet zo veel ) en dan is het zeer goed te doen Ja
veel succes!!

Ja klopt inderdaar, wat je zegt van scheikunde, nu ben ik daar nooit zo goed ingeweest, haha!
Maar ik oefen lekker veel, goed opletten bij de workshops en dat moet het gewoon lukken!

@ mememe: Ja jawel, zie profiel! Je moet je hierdoor niet laten afschrikken hoor!

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:20

nou het komt helemaal goed zo te lezen!
je doet er iig iets aan Ja

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:56

Laat me hierdoor niet afschrikken, ben al bijna toegelaten aan de opleiding.
Hoop maar dat ik het kan, ben nooit goed in rekenen geweest. En heb alleen het 1e of 2e jaar nask gehad, vond het doodsaai -red- was er dus heel slecht in.
Hoop maar dat het me luk, we zullen wel zien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:59

Raar dat je een 10 moet halen Nors opkijken mijn vriendin deed HBO-v en had ook medisch rekenen maar een voldoende was genoeg...

iig het is allemaal standaard, je kunt het rekensommetje en formule gewoon uit je hoofd leren.
Zelf heb ik chemisch rekenen gehad, tja gelukkig hoefde ik geen 10 te halen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:56

Mijn zusje is er nu ook mee bezig, heb haar een beetje op weg geholpen want het is gewoon een kwestie van regeltjes toepassen. Dan is bijna iedere opgave hetzelfde. Zij moet de toets idd ook foutloos maken, maar ze heeft wel verschillende kansen.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:03

De rekenopgave zijn niet zo moeilijk hoor. Wat eerder al genoemd is, gewoon regeltjes toepassen en logisch denken! Heb deze toets op de HBO- V ook gehad. 10 zonder her.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:06

Ja het is niet moeilijk maar wel ff geleden dat hoofdrekenen Haha! Ik doe ook HBO-V en heb ook binnenkort deze toets waar je een 10 voor moet halen. Wij hebben 1 college gehad en verder niets. Een rekenfoutje is zo gemaakt he, en dat is dan een onvoldoende gelijk.

In iedergeval succes!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:08

als het hele verhaal eromheen gewoon weg denkt, en alleen de getallen gebruikt, dan is het toch gewoon een rekensom?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:11

Hmmmmz, ik weet nog dat ik de toets verpleegkundig rekenen kreeg, en toen een 8 had Haha!
En dat voor iemand die echt niet kan rekenen

Als het goed is heb je op school formules gekregen
Ik heb alle formules uit mijn hoofd geleerd en dan kan je alles maken

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 11:54

@ tita: Tsjaa, helaas. Al snap ik het wel. Je kan in de praktijk ook niet zomaar een foutje maken..

@ Stephanie100: Dat is 't 'm inderdaad. Een klein foutje heb je zo gemaakt.

@ Liezel1: Klopt inderdaad. Opzich is het rekenen en de formules het probleem niet, dat snap ik wel. Maar ik houd van mijn rekenmachine! Hahaha. Ben helemaal niet mee gewend om te moeten hoofd rekenen. Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

@ de rest: Bedankt.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:17

Mocht je je er heel onzeker over voelen, is er een boekje te koop "Verpleegkundig Rekenen" waarin wat meer oefenmateriaal staat..

Ik vond het niet zozeer rekenwerk, alswel leeswerk: goed lezen, dan valt het rekenen echt wel mee. Succes iig!

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:28

ik moet hem dit jaar ook halen, en ben dus nu hier ook mee bezig.
bij mij is een rekenmachine wel toegestaan, en moet ik minimaal een 8 halen.
dus het is bij jouw dan wel wat anders dan bij mij Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:22

Mogen jullie dat niet met rekenmachine doen? Dat mogen wij wel, ik kan het je zo niet uitleggen, want ik ben er nog niet mee bezig geweest.
succes ermee!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:23

ben zo blij dat wij dat niet hoeven af te toetsen (alleen de jaargang na ons, ik zit in mn 3e jaar VP)

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:46

Aline_17 schreef:
Mogen jullie dat niet met rekenmachine doen? Dat mogen wij wel, ik kan het je zo niet uitleggen, want ik ben er nog niet mee bezig geweest.
succes ermee!

Nee, heb het vandaag nog een keer duidelijk nagevraagd, je moet echt zonder rekenmachine de toets maken en een 10 halen.

Vandaag workshop gehad en eigelijk alles snap ik prima, moet alleen leren alles zonder rekenmachine te berekenen. Dat is gewoon een kwestie van heel veel oefenen.
Ik heb er nu wel vertrouwen in.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:14

You go for it OK dan!

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:32

Gelukkig heb ik hem gehaald, had een 10 Haha!
Er werd in begin heeeel moeilijk over gedaan, we kregen eerst een oefen toets en dat was echt een ramp.. uiteindelijk bleek het allemaal veel simpeler te zijn. Weet de formule niet zo 1,2,3 uit mn hoofd maar die was er wel en daar kon je 9 van de 10 sommen mee maken. Gewoon veel van dat soort sommen oefenen!
Succes!! OK dan!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:48

Gelukkig moesten wij een 8 halen voor medisch rekenen. En ik was zeer blij dat ik het gehaald had, ik ben geen rekenwonder. Heb voor de grap de laatste eens uitgerekend. Is dat 9,85 ml per uur teveel toevallig?

Zo niet, dan ben ik blij dat ik hem al gehaald heb Knipoog

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:46

Het lijkt met best lastig, omdat inderdaad een simpel stom foutje zo gemaakt is.

@maaikemuis: ik heb ze ook even uitgerekend. Ik heb er totaal geen verstand van en ik heb echt super simpel gedacht en gerekend...
Ik krijg 33,33ml/h teveel uit bij die laatste.
Bij de 1e 1mg/ml
en bij de 2e 16,1mg
Vraag me wel af of ze goed zijn eigenlijk Bloos

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:16

Toevallig had ik gisteren medisch rekenen op school; waarbij ik de volgende stappen kreeg voor het uitrekenen van de druppelsnelheid;
A: bereken de te geven hoeveelheid in druppels
B: bereken de inlooptijd in minuten
C: deel het aantal druppels door het aantal minuten
(24 uur is 1440 minuten)
Succes met je toets!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:07

Je mag er toch wel een kladpapiertje bij houden? Of moet je echt alles uit je hoofd doen? Simpel optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen (want dat is alles wat je hier doet) kan toch gewoon prima op een papiertje. Ik krijg er dezelfde antwoorden uit als Kippesoep trouwens.