Binnen een paar maanden (voordat ik aan mijn stages begin) moet ik een toets maken, medisch rekenen. Nu zal je denken, dat is toch niet zo erg?!
Maar dat is het wel, omdat je een 10 moet halen en de gehele toets zonder rekenmachine moet maken.
Mocht je geen 10 halen, mag je nog wel herkansen, maar als je die toets niet afsluit met een 10, dan mag je, je boeltje pakken.
Nu krijgen we van de week wel een aantal workshops over het medisch rekenen, maar ik ben echt bang dat het nooit goed gaat komen....
Om even een idee te scheppen, dit soort vragen moet je kunnen zonder rekenmachine!!!
Een patiënt heeft een infuus via een spuitenpomp. In de spuitenpomp zit een spuit met een oplossing van 2 ml Zantac 25 mg/ml en 48 ml NaCl 0,9 %.
Wat is de concentratie Zantac in mg/ml van de oplossing in de spuit?
Een patiënt heeft een infuus via een spuitenpomp. In de spuitenpomp zit een spuit met een oplossing van 2 ml Zantac 25 mg/ml en 48 ml NaCl 0,9 %.
Als de pomp op stand 4,6 ml/uur staat, hoeveel mg Zantac heeft de patiënt dan na 3,5 uur gehad?
Een patiënt krijgt 1000 ml infuus per 24 uur. Na 2 uur constateer je dat de zak van 500 ml nog 350 ml bevat.
Bereken hoeveel ml per uur het infuus exact (met twee cijfers achter de komma) te snel heeft gelopen
Dusss...
Nu vroeg ik me af, wie heeft er ook wel eens zo'n toets moeten maken?
Hoe hebben jullie het ervan af gebracht? Hebben jullie nog tips? Foefjes?
Bedankt.

Groetjes,
Sanne