Kunnen jullie deze solicitatiebrief controleren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ukje

Kunnen jullie deze solicitatiebrief controleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 14:50

Ik ben omdat ik al een tijd op zoek ben naar een redelijke bijbaan. Dit omdat ik met mijn 18 in me levensbehoefte ook moet gaan voorzien. En ik toch geen waajong krijg daarvoor te goed zie. Wou ik vragen of jullie mijn solicitatiebrief willen controleren

alvast bedankt.

Geachte Heer mevrouw .

Mijn naam is Sara Göbel en ik zit in het derde leerjaar van het vmbo. Mijn school is bartimeus onderwijs. Het is een school voor slechtziende en blinde kinderen. Ik zelf ben slechtziend. Dit heeft geen directe gevolg op mijn functioneren Op school maak ik gebruik, van de computer en thuis heb ik ook een loeplamp. Waarom ik deze brief aan u schrijf is omdat ik al gelangen tijd op zoek ben naar een baan in de avond uren of op de zaterdag en zondag . Mij lijkt het leuk en interresant om in de catering te werken of iets in die richting. Ik heb twee verschillende stages gelopen een bij een kinderdagverblijf en de ander op de rabobank. Ik zou het leuk vinden om bij u in het bedrijf te komen werken. Verdere informatie van mij is dat Ik 17 jaar ben. En woonachtig in aalsmeer.

Ik hoop van u te horen

vriendelijke groeten
Noor Gobel

tjady

Re: Kunnen jullie deze solicitatiebrief controleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:53

Ik ga voor je aan de slag.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 14:54

Bedankt tjady,

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:02

Even een vraag. Waarom staat er onder de brief Noor gobel terwijl je sara heet?

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:08

Ik heb ook wat fouten gezien en kopieër hem hier even voor zover ik fouten zie.. heet je Noor of Sara?

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:14

ukje schreef:
Geachte Heer mevrouw.

Mijn naam is Sara Göbel en ik zit in het derde leerjaar van het vmbo. Mijn school is Bartimeus onderwijs. Het is een school voor slechtziende en blinde kinderen. Ik ben zelf slechtziend. Dit heeft geen directe gevolgen op mijn functioneren. Op school maak ik namelijk gebruik van de computer en thuis heb ik een loeplamp. Ik schrijf deze brief aan u omdat ik al gelange tijd op zoek ben naar een baan in de avonduren of op zaterdag en zondag. Mij lijkt het leuk en interessant om in de catering te werken of iets in die richting. Ik heb twee verschillende stages gelopen. Eén bij een kinderdagverblijf en de ander bij de Rabobank. Ik zou het leuk vinden om bij u in het bedrijf te komen werken. Verdere informatie van mij is dat ik 17 jaar ben en woonachtig in Aalsmeer.
Ik hoop van u te horen.

Vriendelijke groeten,
Noor Gobel

Hij zal nog niet perfect zijn, maar al een hoop foutjes en dubbele spaties minder. Moet op zoek aan elkaar vroeg ik me af?
Ook vond dat 'of iets in die richting' niet zo netjes klinken. Misschien kun je datnog wat veranderen? Hoe je een nette brief begint en eindigt durf ik ook niet uit mn hoofd te zeggen.. Succes!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:14

o ja sorry had ik even vergeten te veranderen

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:16

Als je nog suggesties over wat er bij kan hoor ik het ook graag

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:17

Naam en adres van het bedrijf hier invullen.

Plaats en datum hier invullen.

Betreft: open sollicitatie

Geachte Heer en of Mevrouw,

Ik schrijf deze brief aan u omdat ik al geruime tijd op zoek ben naar een baan in de avond uren of het weekend.
Het lijkt mij leuk en interessant om in de catering te werken of iets in die richting. (Hier moet je uitleggen waarom het je leuk en interessant lijkt en waarom speciaal bij dat bedrijf) Ik zou het leuk vinden om bij u in het bedrijf te komen werken.
Ik heb twee verschillende stages gelopen een bij een kinderdagverblijf en de ander op de Rabobank. ( Geef hierbij aan wat je zoal op je stage als taken hebt gehad)

Mijn naam is Noor Göbel, ik ben 17 jaar en ik zit in het derde leerjaar van het vmbo. Mijn school is bartimeus onderwijs. Het is een school voor slechtziende en blinde kinderen. Ik zelf ben slechtziend. De slechtziendheid heeft geen directe gevolg op mijn functioneren.
Op school maak ik gebruik, van de computer en thuis heb ik ook een loeplamp.

Ik hoop van u te horen.

Met vriendelijke groet,

Noor Göbel.

(hieronder CV, dat vul je in op een aparte pagina die je achter je eerste brief zet.)

Persoonlijke gegevens:

Achternaam
Voornaam
Adres
Postcode
E-mailadres

Geboortedatum
Geboorteplaats
Geslacht
Burgerlijke staat

Opleidingen:

Werkervaring:

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:20

bij deze zin moet de komma er nog uit. Heb ik over het hoofd gezien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:21

ukje schreef:
Ik ben omdat ik al een tijd op zoek ben naar een redelijke bijbaan. Dit omdat ik met mijn 18 in me levensbehoefte ook moet gaan voorzien. En ik toch geen waajong krijg daarvoor te goed zie. Wou ik vragen of jullie mijn solicitatiebrief willen controleren

alvast bedankt.

Geachte heer, mevrouw,

Mijn naam is Sara Göbel en ik zit in het derde leerjaar van het vmbo. Mijn school is Bartimeus onderwijs. Het is een school voor slechtziende en blinde kinderen. Ik zelf ben slechtziend. Dit heeft geen directe gevolg op mijn functioneren. Op school maak ik gebruik van de computer en thuis heb ik ook een loeplamp.

Waarom ik deze brief aan u schrijf is omdat ik al langere tijd op zoek ben naar een baan in de avond uren of op de zaterdag en zondag. Mij lijkt het leuk en interresant om in de catering te werken of iets in die richting.

Ik heb twee verschillende stages gelopen een bij een kinderdagverblijf en de ander op de Rabobank. Ik zou het leuk vinden om bij u in het bedrijf te komen werken. Verdere informatie van mij is dat ik 17 jaar ben en woonachtig in Aalsmeer.

Ik hoop van u te horen.

vriendelijke groeten,
Noor Gobel

Een paar kleine aanpassingen. Het staat mooier als je alinea's maakt. Veel succes met solliciteren!!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:23

Dat vroeg ik me ook af idd.

ukje schreef:
Geachte Heer mevrouw .

Mijn naam is Sara Göbel en ik zit in het derde leerjaar van het vmbo. Mijn school is bartimeus onderwijs. Het is een school voor slechtziende en blinde kinderen. Ik zelf ben slechtziend. Dit heeft geen directe gevolg op mijn functioneren Op school maak ik gebruik, van de computer en thuis heb ik ook een loeplamp. Waarom ik deze brief aan u schrijf is omdat ik al gelangen tijd op zoek ben naar een baan in de avond uren of op de zaterdag en zondag. Mij lijkt het leuk en interresant om in de catering te werken of iets in die richting. Ik heb twee verschillende stages gelopen een bij een kinderdagverblijf en de ander op de Rabobank. Ik zou het leuk vinden om bij u in het bedrijf te komen werken. Verdere informatie van mij is dat Ik 17 jaar ben. En woonachtig in Aalsmeer.

Ik hoop van u te horen

Vriendelijke groeten
Noor Gobel

Dik gedrukte letters waren kleine letters, heb ik hoofdletters van gemaakt.

Verder:

Mij lijkt het leuk en interresant om in de catering ....
Moet zijn interessant

Ik zelf ben slechtziend
Ik zou er van maken: Ik ben zelf slechtziend.

Dit heeft geen directe gevolg op mijn functioneren
Het moet zijn direct gevolg en geen directe gevolg.

Mijn school is bartimeus onderwijs.
Dat klinkt raar. Kun je dat zo zeggen? Ik kende het woord bartimeus niet, dus misschien dat het daarbij anders is, maar je zegt bijvoorbeeld ook niet: mijn school is montesorri onderwijs.

....omdat ik al gelangen tijd op zoek ben....
gelangen vind ik omslachtig taalgebruik, je kunt er ook gewoon lange van maken

Ik hoop van u te horen
Zou je ook van kunnen maken: in afwachting van uw antwoord o.i.d.

Verder is af en toe de interpunctie niet helemaal goed, maar ik zie dat er al boven mij is gereageerd en daarmee de interpunctie al verbeterd is Lachen
Verder heb ik nu ook wat dingen staan die al vebeterd zijn boven mij en is er al gereageerd op de vormgeving en cv enzo
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 20-12-07 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:24

ukje schreef:
Geachte Heer / Mevrouw,

Mijn naam is Sara Göbel en ik zit in het derde leerjaar van het vmbo. Mijn school is bartimeus onderwijs. Het is een school voor slechtziende en blinde kinderen. Ik zelf ben slechtziend. Dit heeft geen directe gevolg op mijn functioneren. Op school maak ik gebruik van de computer en thuis heb ik ook een loeplamp. Waarom ik deze brief aan u schrijf is omdat ik op zoek ben naar een baan in de avond uren of op de zaterdag en zondag. Mij lijkt het leuk en interresant om in de catering te werken of iets in die richting. Ik heb twee verschillende stages gelopen een bij een kinderdagverblijf en de ander op de rabobank. Ik zou het leuk vinden om bij u in het bedrijf te komen werken. Verdere informatie van mij is dat Ik 17 jaar ben. En woonachtig in aalsmeer.

Ik hoop van u te horen.

Met vriendelijke groet,
Noor Gobel

Wat tips:
Ik zou jezelf voorstellen aan het begin van je brief en niet aan het eind pas je leeftijd en woonplaats geven.
Daarnaast kun je voor het overzicht beter alinea's gebruiken dan een lang, opsommend verhaal achter elkaar.
3 alinea's is voldoende. In de eerste zeg je wie je bent, leeftijd, woonplaats etc. De tweede alinea kun je je motivatie geven en in de laatste alinea afsluiten.

In de brief heb ik wat dingen dik gedrukt die ik snel kon veranderen. De hele opzet van je brief kan je beter zelf veranderen dan dat een ander dat voor je doet, je kunt beter een sollicitatie brief vanuit jezelf schrijven!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:27

Agree. Je kunt ook kort even vertellen waarom je graag in de catering wil werken. En niet iets in die richting, wees duidelijk waarom je juist daar wilt werken waar je de brief naar stuurt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:46

Hier nog iemand met tips.

Linksboven beginnen met betreft: die en die vacature (heb je een vacature met vacaturenr. zet dit er dan bij. Betreft het een open sollicitatie, dan kun je deze regel beter weglaten, vind ik).

Daaronder (met enter ertussen) de datum en de plaats van schrijven: Aalsmeer, 20 december 2007

Dan twee enters.

Heer en mevrouw zijn niet met hoofdletters. De aanhef wordt dus: Geachte heer, mevrouw,

Netter is het nog als je niet weet aan wie je de brief moet richten, het bedrijf even op te bellen en vragen aan wie je de brief moet sturen, dan kun je de aanhef daarop aanpassen.

Reageer je op een vacature, vermeld dit dan in je brief: Naar aanleiding van de vacature in/op (vermeld website, krant of andere bron). Of als je van iemand gehoord hebt dat het bedrijf waar hij of zij werkt dat een vacature heeft, vermeld dan de naam vand diegene in de brief: Van ... heb ik vernomen dat er een vacature vrijkomt voor ...

Ga er niet vanuit dat de lezer het Bartimeus College kent. De naam van het college staat ook in je cv, noem dus alleen het niveau en het soort onderwijs: Ik volg momenteel het derde leerjaar van het VMBO op een school voor blinden en slechtzienden. Hoewel iik zelf slechtziend ben, heeft dit geen gevolgen voor mijn functioneren. Met een loeplamp kan ik uitstekend uit de voeten.

Je bent geen kind meer, laat dat er dus uit.

'Waarom ik deze brief schrijf...' zou ik ook veranderen in 'Ik ben op zoek naar een leuke bijbaan in de catering.' Vermeld ook waarom je het leuk zou vinden om in de catering te werken en welke eigenschappen je bezit die daarvoor geschikt zijn, bv. je bent stressbestendig en klantvriendelijk. Haal ook ervaringen uit je stages die daarop wijzen. Of noem ervaringen die je in je stages gemist hebt die je graag op wilt doen in de catering.

Dat je het leuk vind om bij dit bedrijf je werken is logisch, anders schrijf je deze brief niet, hoef je dus verder niet te vermelden. Je leeftijd en woonplaats staan in je cv, hoeft ook niet in de brief.

Sluit af met 'Ik hoop op een spoedige reactie'.

Tussen 'Met vriendelijke groeten, ' en je naam staan altijd twee enters.

Het schrijven van een sollicitatiebrief vergt enige oefening. Een brief hoeft niet je levensverhaal te bevatten, de bedoeling is alleen dat de nieuwsgierigheid geprikkeld wordt.

Succes en laat de afloop even weten!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:54

tjady schreef:
Naam en adres van het bedrijf hier invullen.

Plaats en datum hier invullen.

Betreft: open sollicitatie

Geachte Heer en of Mevrouw,

Ik schrijf deze brief aan u omdat ik al geruime tijd op zoek ben naar een baan in de avond uren of het weekend.
Het lijkt mij leuk en interessant om in de catering te werken of iets in die richting. (Hier moet je uitleggen waarom het je leuk en interessant lijkt en waarom speciaal bij dat bedrijf) Ik zou het leuk vinden om bij u in het bedrijf te komen werken.
Ik heb twee verschillende stages gelopen een bij een kinderdagverblijf en de ander op de Rabobank. ( Geef hierbij aan wat je zoal op je stage als taken hebt gehad)

Mijn naam is Noor Göbel, ik ben 17 jaar en ik zit in het derde leerjaar van het vmbo. Mijn school is bartimeus onderwijs. Het is een school voor slechtziende en blinde kinderen. Ik zelf ben slechtziend. De slechtziendheid heeft geen directe gevolg op mijn functioneren.

Ik hoop van u te horen.

Met vriendelijke groet,

Noor Göbel.

(hieronder CV, dat vul je in op een aparte pagina die je achter je eerste brief zet.)

Persoonlijke gegevens:

Achternaam
Voornaam
Adres
Postcode
E-mailadres

Geboortedatum
Geboorteplaats
Geslacht
Burgerlijke staat

Opleidingen:

Werkervaring:

dit ziet er best netjes uit,
ook zou ik dus, zoals hier gedaan is, de brief niet beginnem met je handicap, maar dit laterna pas vermelden

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:17

Een paar vragen.

Is het een open sollicitatie, of heb je een vacature gevonden (waar?)

Je zit in het derde leerjaar van het VMBO. Welke richting doe je en wanneer doe je examen?

Wil je na deze opleiding verder in de catering en ga je ook een vervolg opleiding doen?

Je bent beschikbaar in de avonduren en in de weekenden.
Vanaf welke tijd ben je door de weeks beschikbaar?

Het bedrijf waar je wil solliciteren, hoever is dat reizen voor jou?

Je hebt stage gelopen op een kinderdagverblijf en een Rabobank.
Welke werkzaamheden heb je daar gedaan?
(hoelang heb je stage gelopen?)

Je geeft aan slechtziend te zijn. In welke mate is dat?
Waarom zou jij met deze handicap toch goed passen in het catering vak.

Waarom heb je interesse in de catering?
Ben je er goed in, heb je ervaring, is 'koken' jou hobby, etc?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:50

In elk geval nooit een zin met Ik beginnen, dat staat niet netjes namelijk.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:54

Je moet altijd beginnen met Naar aanleiding van...
En begin je brief de eerste zin nooit met ik of met mijn.
De opbouw van een brief is eigenlijk:

Je adres

Datum

Adres bedrijf

Betreft: Sollicitatie (in jouw geval)

Geachte .....,

Aanleiding

Middenstuk (over jezelf, leeftijd etc wat je kan)

Slot (dat je hoop dat ze reageren ofzo)

Hoogachtend, *naam*/Met vr. gr. (wat je maar wil)

Dus zo:
Piet Paulusma
Weglaan 1
1234 AB Amsterdam

Amsterdam, 23 december 2007

Naam bedrijf
t.a.v. *manager van het bedrijf*
Bedrijfslaan 1
5678 CD Groningen

Betreft: Sollicitatie

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van (ik weet niet of er ergens een vacature stond ofzo want dan kan je naar aanleiding van die vacature doen). Nouja het lijkt je leuk omdaar werken enzo blabla.

Op dit moment zit ik in het 3e leerjaar van het VMBO. Ik ben zo en zo oud en ik heb deze en deze ervaring en dit en dat zijn mijn hobby's etc.

Ik kijk uit naar uw antwoord (of iets dergelijks).

Hoogachtend, Piet Paulusma

Ik weet niet zeker of de opbouw zo goed is maar volgensmij is dit hem. Vork