Ik woon nog thuis bij mijn ouders, maar ook dan maak je je natuurlijk los 
Ik ben 19 jaar en ik denk dat ik me vanaf mijn 16e bewust los ben gaan maken van mijn ouders, als ik erop terugkijk 
Het is bij mij heel geleidelijk en regelmatig gegaan, eigenlijk een kwestie van geven en nemen van beide kanten.
Ik kon bepaalde verantwoording aan, mijn ouders gaven mij die. Dan kun je denken aan zelf op vakantie gaan, uitgaan, thuisblijven wanneer mijn ouders op vakantie gingen etc 
Ik merk nu dat ik, naast het gezinsleven, ook zelf gewoon een eigen leven leidt en mijn ouders ook weer een eigen leven krijgen. Zij gaan samen uit eten, op vakantie, ik ga mijn weg en doe mijn dingen. Natuurlijk blijft dat gezinsleven er, met toch iedere avond samen eten, op wintersport etc, maar je merkt dat je steeds meer naast elkaar dan met elkaar leeft, zonder dat we echt langs elkaar heen leven overigens
Ik ben vrij om te gaan en staan waar ik wil en heb me in die zin losgemaakt. In financieel opzicht ben ik echter nog wél afhankelijk van mijn ouders: zij betalen mijn studie, hebben mijn rijbewijs betaald, betalen de zorgverzekering etc. Pas als ik klaar ben met studeren kan ik me ook financieel losmaken van mijn ouders