Werkstuk criminaliteit en massamedia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Werkstuk criminaliteit en massamedia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:30

Hallo allemaal,

Ik moet nu voor het afronden van mijn studie samen met een groep mensen een werkstuk en logboek gaan maken.
Het moet gaan over criminaliteit en massamedia & communicatie. ( ja dit onderwerp en verder doe ik een economische opleiding ROC's Sigaar )

Het moet dus enerzijds te maken hebben met criminaliteit en anderzijds massamedia & communicatie.
Eigenlijk is het een soort van onderzoeks werkstuk.

Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met zo'n onderwerp?
We hebben nu het onderwerp ''De rol van massamedia in de Nederlandse samenleving''.
Imo is dit alleen een veelste breed onderwerp heeft iemand toevallig suggesties of oplossingen.

Heb zelf ook al zitten denk misschien ingaan op een bepaald programma en wat voor invloed dit heeft op mensen.
Maar dan is het ook weer zo beperkent per doelgroep.

Iemand toevallig suggesties en oplossingen?

Knoffer

Re: Werkstuk criminaliteit en massamedia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:37

Je kunt het misschien ook omdraaien.. Heeft massamedia invloed op de rechtelijke macht? Of iets over de privacy van verdachte personen, die behoorlijk wat media aandacht krijgen.

Je moet de 2 combineren toch? Maar wat heeft het met economie te maken?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:42

Ja helemaal niks dat is het ook het belachelijke eraan.

De onderzoeks vraag die je stelt moet je ook kunnen onderzoeken, en hieruit conclusies trekken met je groep die inprincipe ook terug kunnen worden gezocht met artikelen die je verwerkt in dat werkstuk.

Nou ben ik al behoorlijke tijd aan het zoeken geweest en nu is er weinig te vinden met beide betrekkingen.
Ik moet zeggen dat ik het ook een behoorlijk ingewikkeld onderwerp vind.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:12

Hmm, er is nu wel heel veel over te doen met de zaak Holleeder, er zou toch wel wat over te vinden moeten zijn.

Maar het is wel een moeilijk onderwerp om goed onderzoek naar te doen idd.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:16

En op wat voor manier zou je dan onderzoek gaan doen over holleeder.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:40

Ik heb even geen idee Tong uitsteken maar er moet wel iets voor te verzinnen zijn. Je kunt artikels opzoeken over hem en privacy ofzo en misschien kun je daaruit ideeen opdoen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:11

Ik zou het niet zozeer gooien op privacy, als wel dat elke (schijn van) vooringenomenheid bij een proces moet worden voorkomen.
In hoeverre kan een zaak nog 'nuchter' worden bekeken als de kranten er elke dag bol van staan?

Misschien is het een leuk idee om eens contact op te nemen met een landelijk dagblad/tv-zender en te vragen hoe zij hiertegenover staan en hoe (of) de kwaliteit en objectiviteit van de berichtgeving wordt gewaarborgd? Hoe wordt de afweging tussen 'de mensen hebben toch het recht om te weten dat...' en 'onschuldig tot het tegendeel is bewezen' gemaakt door de media?

Of iets heel anders, er ging geloof ik in Groningen iemand promoveren op het onderwerp dat negatieve berichgeving over bepaalde groepen ciminaliteit in de hand kan werken, doordat stigmatiserende berichtgeving zorgt dat mensen zich door de samenleving buitengesloten voelen.

Laat je fantasie de loop, dit een een onderwerp wat superactueel is en waar je echt heeeel veel kanten mee op kunt!