Havo , paarden en school te combineren ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aniekje

Havo , paarden en school te combineren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:20

Ik ben toegelaten op de havo (ik kom vanaf het vmbo)
Nu heb ik een vraagje hoe combineren jullie 4 havo en een eigen paard ?
Lukt het goed/makkelijk bij jullie ?
En hoe doen je dat ga s'avonds naar je paard. Of s'middags ?

Redrumfox

Re: Havo , paarden en school te combineren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:38

Ik doe havo/vwo 2e jaar, ik kan het prima combineren. Ik kon aankomend schooljaar in principe prima naar het VWO, maar ik ga Havo doen omdat ik mijn paarden wil houden en genoeg tijd voor ze wil hebben. (even voor de duidelijkheid: ik heb 1 rijpaard, een shetlandmerrie en een veulen. Allen worden ze dagelijks getraind)

Ik heb genoeg kennis voor het VWO, dus Havo kan ik op m'n sloffen afmaken. Als ik VWO had gekozen zou dat anders zijn en zou het dus niet passen met de paarden.

Ik ga in de winter trouwens 's middags meteen uit school, in de zomer ga ik 's avonds rond 7 uur erheen tot 11 uur. Lachen

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:28

Hey! Ik kom uit 4 havo, ga nu naar 5 havo Lachen! En ik vond dat het makkelijk te combineren was met een paard, ik was alleen wel veel later uit.(weet niet of dat bij jou ook zo gaat gebeuren) Dus had minder de tijd om bij me paard te blijven als ik daar was door de weeks.
Wat mij opviel, was dat ik meer verslagen moest maken. En minder huiswerk (aanleerwerk), had namelijk maar 4 toetsweken dus minder proefwerken tussen door. Scheelt je een hoop leren. Lachen En je hebt meer tijd na school tijd.

Wel kan ik je aanraden veel op school te doen aan leren en maken. Knipoog Zoniet, wordt het toch wel blokken thuis. Slapen Tong uitsteken
Succes er mee. Lachen Gaat vast en zeker lukken!!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:32

hoi
ik ga zelf nu momenteel naar 5 havo heb 4 havo net achter de rug en ik heb ook een eigen paard wat heel belangrijk is op de havo is dat je toch een beetje bij houd zodat als je een proefwerk krijgt niet alles nog moet gaan leren wel had ik 1 voordeel als ik echt niet kon reed mijn vader of moeder maar tevens werk ik er ook nog bij het valt dus best te combineren kwestie van plannen voor vragen mag je me altijd pben

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:33

Ik heb net mijn VWO diploma opgehaald en rijd vrij fanatiek. Zelfs nog wedstrijden gereden tussen de examens door Knipoog
Voor mij was het prima te combineren. Mijn paard staat niet thuis, maar ongeveer 10-15 minuutjes fietsen.
Op school deed ik altijd goed mee waardoor ik niet zo heel veel thuis hoefde te doen en voor andere dingen was er
ook nog genoeg tijd over. Je moet het gewoon goed plannen Lachen
Goed bijhouden wat je wanneer af moet hebben, wanneer je naar je paard wilt, wat met vriendinnen wilt afspreken etc.
Dan komt het vast helemaal goed Ja

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:34

Ik heb net havo vier afgerond, en naast de toetsweken was het prima te doen. Deze laatste tentamenweek moet ik eerlijk bekennen dat ik m'n paard nogal heb laten verwaarlozen, maar ik had het écht veel te druk.
Maar het is plannen, en dan lukt het wel hoor. Ja

_Orlando_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:37

Ik ben ook van vmbo naar havo gegaan. We kregen het rooster en alleen
maar tot 10 over half 4 naar school, maar later blijkt dat er vaak dingen
uitvallen en je ook mentormiddagen heb waardoor je eerder uit bent. Ik
moest soms wel lang naar school maar kon al mijn schoolwerk op school
doen en als ik thuis kwam had ik mooi tijd voor mijn paard. Ik heb er helemaal geen problemen mee gehad en kan het prima combineren!

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:02

Ik ga nu van 4havo naar 5havo, en het is voor mij prima te combineren geweest.
Eigenlijk ben ik getest op VWO en zou ik dat ook makkelijk kunnen , Maar Ik ben op havo gebleven omdat ik nog tijd wilde
hebben voor mijn paarden.
Eigenlijk heb ik ook het hele jaar niks gedaan Clown behalve de laatste toetsweek, toen móest ik wel even mijn paard een weekje vakantie geven Haha! Dat kan hier makkelijk aangezien ik mijn paarden bij huis heb en ze dus de hele dag in de weide staan.
Ook heb ik er sinds 3 maand een bijbaantje bij, en voor mij viel het echt wel te combineren Lachen
net als degenen boven mij zeiden, gewoon plannen.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 18:08

Oke, Ik heb 4 jaar lang niks uitgevoerd op het vmbo. Heb weinig voor mijn examens geleerd. Maar ben met een 7 gemiddeld geslaagd. Maar dat wordt volgend jaar voo rmij hard aan de slag en goed plannen.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:21

Ja, dat denk ik ook helaas. Mensen die ik ken die eerst vmbo hadden gedaan en daarna havo. Vonden ook dat je veel meer moest plannen en alles goed voor mekaar moest hebben. Maar je hebt wel snel de draai te pakken hoor!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:23

Ik heb net havo 4 achter de rug. Het gaat prima! Je houd nog gewoon genoeg tijd over. Alleen afgelopen week tijdens de toets week heb ik weinig tijd gehad. De meeste tijd dat ik thuis was had ik besteed aan leren waardoor m'n pony toch een beetje verwaarloost werd. Nagelbijten / Gniffelen

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:58

Ik heb twee keer 4 Havo gedaan, blijven zitten door een hersenschudding voor mijn laatste tentamens. Beide jaren reed ik twee pony's, met allebei wedstrijden dus ik reed ze allebei 5 keer per week. Het is best te doen, zelfs zonder plannen is het mij gelukt Clown, ik kan echt niet plannen..
Ik ging meestal 's middags uit school meteen rijden en dan 's avonds huiswerk maken.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:00

Ik heb Havo 5 met paard gedaan en dat was goed te doen hoor! Doe nu HBO (2e jaar) en het lukt me nog steeds prima.

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:49

Ik ga nu naar VWO 3 en rijd ook regelmatig die paarden van mijn vader en Fietje... prima te doen vind ik

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:58

ja gaat prima hoor Ja
ik heb dit jaar m'n havo diploma gehaald en is goed gegaan in combinatie met m'n paard
alleen met toetsweken als ik dan veel moet leren, kon ik niet altijd elke dag, maar dat was ook iets van plannen Knipoog
succes ermee, moet lukken !

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:22

Ik kreeg in 5Havo mijn Paard. In principe is 5Havo ietwat minder druk doordat ik 3 vakken had afgesloten.
Vorig jaar zat ik elke dag tot 4u op school dus een Paard had ik dénk ik niet gered. Hoewel ik trouwens wel elke dag op de manege zat... Maar dat weet ik niet.
Het ligt er denk ik aan hoever je Paard staat (Of het 5 minuutjes fietsen is, of een halfuur met de bus ofzo) en hoeveel tijd je er aan kwijt bent, hoeveel tijd je aan school mag/kan besteden, of je makkelijk leert, hoe je rooster eruitziet etc.
Het verschilt écht... Maar ik ken genoeg mensen met eigen Paarden die het mákkelijk hebben gered in Havo4.
Succes! Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:41

Ik heb dit jaar 2 havo afgerond en ga door naar 3 havo met prachtige cijfers..
Ik heb wel goed moeten plannen, vooral in de winter omdat ik alleen naar buiten kan en het 's winters snel donker is.. Dan moet ik dus 's middags rijden en dan hopen dat ik 's avonds mijn huiswerk af krijg.. Dit jaar was dat wel redelijk gelukt, niet altijd zin maar dat ligt dan weer aan mij..
In de zomer is het héél goed te doen. Kan je kiezen of je 's middags gaat of 's avonds.. Meestal ging ik 's avonds omdat ik dan zeker wist dat ik goed geleerd had (zo niet, niet rijden 's avonds) en mijn huiswerk verder af had..

Elke dag kon ik dan ook niet rijden, moest ook wel eens even wat leuks doen met vriendinnen en soms heb ik gewoon te veel huiswerk en leerwerk.. Maar ik kon zeker wel 4/5x per week rijden.. Ik deed het bijna elke dag maar of dat altijd slim was Clown .

Nee, het is wel goed te doen mits je goed plant..
Oja, mijn paarden staan gewoon bij mij aan huis.. En ik was verder alle dagen om tien voor 3 uit, en op de donderdag om 2 uur (maar dan moest ik 's avonds paardrijden bij de manege).

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:49

viefdepief schreef:
Ik heb net mijn VWO diploma opgehaald en rijd vrij fanatiek. Zelfs nog wedstrijden gereden tussen de examens door Knipoog
Voor mij was het prima te combineren. Mijn paard staat niet thuis, maar ongeveer 10-15 minuutjes fietsen.
Op school deed ik altijd goed mee waardoor ik niet zo heel veel thuis hoefde te doen en voor andere dingen was er
ook nog genoeg tijd over. Je moet het gewoon goed plannen Lachen
Goed bijhouden wat je wanneer af moet hebben, wanneer je naar je paard wilt, wat met vriendinnen wilt afspreken etc.
Dan komt het vast helemaal goed Ja

Ja
Je moet gewoon eerst gaan plannen!
HW af? Doe ik dat 's middags of 's avonds? Ga ik die dag ook afspreken met iemand etc.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:52

Ik zit nu op HAVO-2 en ik ga naar VMBO-3, niet omdat ik te weinig tijd hebt voor mn pony, maar omdat ik het gewoon te moeilijk vond, havo2 was trouwens wel goed te combineren met mn pony. Maar het ligt natuurlijk helemaal aan jezelf, hoeveel tijd jij aan school besteed enzo! Knipoog
Maar ik denk dat het wel kan hoor! Lachen
Succes in HAVO-4 Haha!

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:38

Ik kan het dus niet combineren Vork
Toen ik in de 1e zat in 1 gymnasium had ik een verzorgpaard waar ik elke dag naar toe moes.
Dus elke dag na school lekker rijden en verzorgen.Ik was altijd best laat thuis.
En ik was altijd doodop wanneer ik thuis kwam en dan was het avond eten douche en slapen.
Ik had geen tijd voor huiswerk.

Daardoor komt het ook dat ik naar 2 havo moes.
En ik mog niet meer van mijn moeder elke dag gaan en heb dus iemand erbij gezocht dus reed ik maar 4 dagen in de week.
Ook dat is niet zo goed gegaan omdat ik nu misschien blijf zitte in 2 havo.

Ik probeerde te plannen maar het lukte mij echt niet.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:21

Ik ben net geslaagd voor Havo en heb het altijd goed met paard kunnen combineren. Het ligt er denk ik een beetje aan of je veel moeite met leren hebt of niet. Mij ging het vrij makkelijk af en heb alleen voor de laatste 2 proefwerkweken in 5 Havo hard geleerd, wat ook nodig was Vork , en verder niet zo veel uitgevoerd, huiswerk eigenlijk nooit gemaakt. Ik heb mijn paard thuis staan, dus dat scheelt wel best veel tijd. Wel moet je altijd alles zelf doen, dus 's ochtens voeren, 's middags/ 's avonds rijden, stal, voeren enz. Op drukke dagen in proefwerkweken reed ik wel eens niet, maar ik vond altijd nog wel een gaatje tijd om even de stal te doen en te poesten, mijn moeder springt ook wel eens bij. Verslagen heb ik ook wel eens 's nachts gemaakt, maar ach, dat moet je af en toe maar voor je paard over hebben Knipoog Ook leren was wel eens nachtwerk.
Ik ben in 4 havo blijven zitten, maar dit kwam niet door het paard. Ik deed gewoon niks, was tegendraads en als ik geen zin had deed ik het ook niet. Erg dom, maarja, voor mij was een jaartje extra helemaal niet erg, ik ben een vrij jonge leerling en studeren was gewoon nog te vroeg toen.
Maargoed, als je de hele dag met je neus in de boeken zit wordt het combineren wel moeilijk, als ik al het huiswerk had gemaakt, had ik wel minder tijd voor mijn paard gehad en ook niet iedere dag kunnen rijden. Maar als je het echt wilt is het te combineren, dan 's avonds maar een uurtje minder tv kijken en dan huiswerk maken. Welk profiel ga je doen als ik vragen mag?

xxsoofxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:57

Ze gaat C&M doen Knipoog
Ik ga ook naar Havo 4 en ik kan dan natuurlijk wel helpen Knipoog

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:42

ik heb dan wel geen eigen paard, maar ik verzorg sinds het begin van 5 havo (waar ik dus nu klaar mee ben) een pony. ik heb haar zo vaak mogelijk gedaan (ik kon in principe iedere dag) en ging dan 's avonds naar haar toe. ik moet eerlijk bekennen dat ik niet aan huiswerk heb gedaan. Maar ik ben wél geslaagd voor mijn havo en niet nét aan..

Mocht je het wel nodig hebben om je huiswerk te maken (al is het maar voor bepaalde vakken) dan kun je als je uit school komt je huiswerk maken, en dan naar je paard. tussenuren zijn ook érg goed om alvast wat huiswerk te maken! het is niet leuk om je vrije uurtjes daarvoor te gebruiken (als je nog moet wachten op een ander lesuur) maar het is zeker wel verstandig! Ja (nu moet ik eerlijk zeggen dat ik in dit jaar steeds om 1 uur al uit was... dat hebben niet veel scholen Nagelbijten / Gniffelen )

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:48

Ik heb veel moeite gehad met dit jaar ( Havo 4). Moest erg veel tijd aan mijn school besteden.
Ik ben als het goed is net over. Maar ik heb dit jaar minder tijd aan mijn pony's kunnen besteden.
Het ligt er natuurlijk ook aan of je goed oplet in de les en je huiswerk op school maakt!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:50

Ik doe 5 vwo in combinatie met een eigen paard waarvoor ik ook zelf het onderhoud moet betalen. Ik red het wel. Maar dat verschilt per persoon. Ik haalde op de havo bijvoorbeeld 8-en en 9-ens zonder wat te doen, terwijl anderen veel moeite hebben met de Havo.