sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 21:52

Geen idee of hier behoefte naar is, maar ik zit momenteel in het welbekende zwarte gat na de studie Bloos Haha! .
Volgende week krijg ik mijn Bul Medische Biologie en ben nu druk vacatures aan het kijken. Een brief schrijven, van het woord CV een document breien, vacaturen zoeken... zucht..

Wij hebben met de studie hier helemaal geen aandacht aan besteed, dus best lastig allemaal! Bovendien, wat wil ik, wie ben ik, waar ben ik goed in...

Is het een leuk idee om op dit topic ervaringen uit te wisselen, elkaar te steunen en elkaar te helpen bij deze moeilijke stap? Misschien elkaars brieven per pm lezen en corrigeren of iedeeen hierover verzamelen?

Ik zal zelf beginnen: Heb nu 2 sollicitatiebrieven de deur uit. 1 als Aio op het ziekenhuis (onderzoek kinderoncologie) en 1 als projectleider bij een famaceutisch bedrijf. Zijn net de mailbox uit, dus mijn reacties kan ik nog niet met jullie delen.

Nou wie volgt.. Vork

Kylyco

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:42

Tja, hopelijk over een tijdje sluit ik me ook aan bij dit topic Knipoog

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:43

Ik ben ook bezig. Heb 3 brieven geschreven, 2 keer niet uitgenodigd 1x wel. Dat was van de week. Ik krijg (waarschijnlijk vandaag) te horen of het wat zou kunnen worden alleen twijfel ik zelf of ik het wel wil.
Het is inderdaad, wat wil ik, waar ben ik goed in, wat voor baan is geschikt als 1e baan om een stapje verder te komen dichterbij wat ik wil... pffff
Ik ben nu nog wel bezig met afstuderen maar ik ben half juli klaar. (master animal sciences)
Is er in jouw richting veel aanbod? Ik kan zeer weinig (leuks) vinden helaas.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:44

Ben je eigenlijk aan de Rug afgestudeerd Iris?
Die hebben namelijk ook een voorziening, loopbaancoaches, allerlei voorlichtingen en trainingen, die je kunnen helpen.

Ik val binnenkort ook in dat gróte zwarte gat, maar heb nu al wel een sollicitatiecursus gedaan en wat voorlichtingsdagen bezocht. Dat heeft mij op zich wel meer overzicht en ook zelfvertrouwen gegeven.
Het STAG zit vlakbij het Harmoniegebouw, is via de website van de RUG ook wel te vinden.

Succes met solliciteren!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:45

Ik ben in augustus afgestudeerd en parttime aan de slag gegaan bij het bedrijf waar ik afstudeerde. Helaas hebben die binnenkort geen werk meer voor me, en ik vind solliciteren dus ook vreselijk moeilijk.
Brieven schrijven heb ik nu wel onder de knie, ik word ook regelmatig uitgenodigd, maar dan he?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 08:49

Hoe gaat zo'n gesprek? Ben erg benieuwd namelijk Bloos .

Er is bij mij vrij veel aanbod als onderzoeker. Ik heb alleen een vrij nieuwe en onbekende variant gedaan van de Biologie waardoor ik het bedrijfsleven inkan. Omdat deze variant nog niet zo bekend is, is het moeilijk vacatures te vinden en uit te leggen wat mij geschikt maakt voor die baan Knipoog

Het is moeilijk om te weten of je het wil. Hoe gaat je leven eruit zien? Wat wil je later? wil je kinderen of niet, en op wat voor termijn?

Moeilijk hoor.

Ik hoop dat je het wordt Elise, dat je de baan vind die je zoekt. Wat heb je voor studie gedaan en waarvoor heb je gesolliciteerd?

Ik ben inderdaad aan de Rug afgestudeerd Rieja. Heb je wat aan die cursus gehad?

Wat heb jij gedaan? Weet je al wat je wilt?

Wat gaat er bij jou mis Wendy? Krijg je ook te horen waarom ze je niet nemen?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:02

Ik heb absoluut iets aan die sollicitatiecursus gehad; je wordt daar gedwongen op een bepaalde manier over jezelf na te denken en alles op een rijtje te zetten. Toen ik dat klaar had, zag ik dat ik eigenlijk best iets te bieden heb.... Clown. ook kwam je opstelling tegenover de arbeidsmarkt aan de orde en dat was wel een eyeopener. Ik heb trouwens de cursus voor Letterenstudenten gedaan.

Ik ben aan het afstuderen en moet alleen nog m'n scriptie afmaken voor de twee masters Geschiedenis en Duitslandstudies. Ik weet nog niet precies wat ik wil. Ik zie iets bij de provincie/gemeente als beleidsmaker in het cultuurbereik wel zitten, ik zou wel iets willen doen als persvoorlichter (kan behoorlijk aardig stukjes schrijven na al die essays Knipoog ), óf, en dat ligt waarsch. het meest voor de hand: ik ga 'iets' doen met mijn kennis van de Duitse taal en cultuur. Duitsland is de belangrijkste handelspartner van Nederland, maar het niveau van Duits gaat hard achteruit en mensen onderschatten vaak bijvoorbeeld de verschillen in bedrijfscultuur.
Mijn manco is een beetje dat ik persé in het noorden wil blijven, maar dat is dan ook een bewuste keuze.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 10:49

dat heb ik ook hoor. Wij hebben een heel leuk huisje (zie profiel) en daar wil ik eigenlijk blijven. Wat bij mij ook een punt is is dat ik eigenlijk wel fanatiek wil blijven rijden en les geven. Dit houd in dat ik eigenlijk geen 40 uur wil maken.

Hier in het noorden zijn gelukkig veel farmaceutische bedrijven en natuurlijk het UMCG Haha! Knipoog

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:51

Een tip voor iedereen die net (of nog net niet) is afgestudeerd: zet je CV op Monsterboard! Heb ik ook gedaan en ik had in no time een baan! En ik ben nog niet eens afgestudeerd...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:06

Intermediair is ook een goede voor HBO-ers.. Neem trouwens gewoon het lef om meerdere sollicitatiebrieven te schrijven, ook naar bedrijven waar je je twijfels bij hebt. Wie weet wordt je uitgenodigd voor een gesprek waarmee je ervaring kunt opdoen als je dat gesprek bij die topbaan hebt. Of blijkt het achteraf toch beter te passen bij je dan je dacht.

Tegenwoordig is de trend ook om via detacheringsbureau´s ergens geplaatst te worden..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 12:24

Marleen79 schreef:
Een tip voor iedereen die net (of nog net niet) is afgestudeerd: zet je CV op Monsterboard! Heb ik ook gedaan en ik had in no time een baan! En ik ben nog niet eens afgestudeerd...

super zeg!

In wat voor branche?

Ik heb mijn CV ook al online staan Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:18

Wat er mis gaat? Meestal dat ze een ander vinden met meer ervaring, ook bij startersfuncties Clown Net weer een afwijzing binnen.

Ik heb bestuurskunde gestudeerd en zoek bij voorkeur iets als beleidsmedewerker zorg/welzijn/sociaal beleid of een functie als onderzoeker, dat doe ik nu ook en dat ligt me wel Lachen

Ik wil ook in de regio blijven, mijn vriend heeft net een nieuwe baan in Oldenzaal, dus maximaal een uur rijden. Wat ik wel merk is dat de markt voor technische studenten echt veel beter is... en dat voor mij het meeste werk echt in en rond Den Haag zit. Helaas...

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:19

trisca schreef:
Ik hoop dat je het wordt Elise, dat je de baan vind die je zoekt. Wat heb je voor studie gedaan en waarvoor heb je gesolliciteerd?

Ik ben bijna klaar met een Msc Animal Sciences in Wageningen. Ik heb gesolliciteerd als datamanager (controle over inkomende data van oncologisch onderzoek) bij het EMC (Daniel den Hoed) in Rotterdam. Ben vandaag gebeld, als persoon zien ze me wel zitten. Ze vragen zich alleen af of ik dit wel leuk ga vinden en dat is precies wat ik me ook afvraag. Daarom over 2 weken nog een gesprek en dan met iemand die meer verstand van het werk opzich heeft. Dan kunnen zei en ik een beter beeld vormen.

Eigenlijk zou ik liever iets anders willen, het liefst wil ik het beleid in. Beleid ontwikkelen, vergaderen, uiteindelijk wellicht leiding geven. Lijkt me leuk! Maar daar is weinig in en als het er is vragen ze werkervaring en hoe moet je nu ervaring in het beleid/leiding geven opdoen zonder baan daarin!?
Aio zou ook nog kunnen maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet...

Moeilijk...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 13:41

ik heb ook net gesolliciteerd naar een functie als projectmanager. Ben benieuwd. Heb wel een nette mail gekregen als bevestiging dat ze mijn brief hebben ontvangen en dat ik binnen 2 weken bericht krijg Lachen

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:45

Ik studeer Communicatie- en Informatiewetenschappen aan rijksuniversiteit Groningen. Ik werk nu bij een ICT bedrijf als mederwerker Communicatie. Ik kreeg, na plaatsing van mijn CV binnen een week een mailtje of ik op gesprek wilde komen. Een week later had ik de baan!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:21

Net werd ik gebeld door een uitzendbureau nav mijn cv op monsterboard. De functie waar het om ging is denk ik net wat veel gevraagd, maar ik ga me er in ieder geval inschrijven morgen Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 15:14

ik heb net een belletje gekregen van de eerste brief die ik gestuurd had. Ik moest online solliciteren waardoor ik niet mijn gehele CV kon toesturen en een korte motivatie (1000 karakters) kon geven.
Nu kreeg ik een telefoontje of ik mijn CV nog even kon mailen...

Wel een goed teken denk ik Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:26

Denk het ook Lachen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:05

Ik ben NU een sollicitatiebrief aan het schrijven voor een vacature als journalist/redacteur bij een uitgever in Drachten.
De sluitingsdatum is morgen, en ik moet dus NU bedenken waarom ze mij moeten hebben Haha!
Op zich is dit niet m'n droombaan ofzo, maar als ik een keertje uitgenodigd wordt om op gesprek te komen zou wel leuk zijn, dan heb ik die ervaring alvast Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:37

Bwaaah, solliciteren, breek me de bek niet open! Elke keer weer zie je zóiets leuks, wil je het zó graag, mag je soms niet eens op gesprek komen of anders ben je het nét niet geworden. Verschrikkelijk, het is echt zo de pest voor je ego en je zelfvertrouwen. :S

Ik ben nu aan het solliciteren voor een baan in het onderwijs, omdat ik in september de lerarenopleiding wil gaan doen. Ik ben heel benieuwd of dat een beetje wil lukken. Als ik zelfs in het onderwijs niks kan vinden, ga ik maar wcs schoonmaken ofzo.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:52

Ik zit vaak in de sollicitatiecommisie bij mij op het werk. Waar ik op let bij het lezen van de brieven en de CV's:

Taalgebruik: dus geen spellingsfouten, maar ook te veel moeilijke woorden die eigenlijk overbodig zijn, of juist te simpel.
Zakelijkheid in een brief. Voorbeeld: kreeg een keer een brief onder ogen met: en omdat we net in een prachtig huisje in de omgeving van uw school zijn komen wonen, waarbij we de paarden aan huis hebben en dus volop genieten van het Veluwse leven etc. bla bla, bla... (dit was een vacature voor een docent dierverzorging die heel haar privéleven blootlegde in de brief)
Dat hoort niet in een brief.
Indeling: Dus heb je de tekst goed verdeeld over de paging. Heb je met goede alinea's gewerkt etc..
Uitdagend: in de brief licht je een tipje van de sluier op, je maakt me nieuwsgierig.
Enthousiasme: er moet bezieling doorklinken...waarom wil je die functie zo graag, waarom denk je dat je geschikt bent? Maar je moet niet overdrijven.

Waar ik op let bij gesprekken:

Kijk je alle gesprekspartners die rond de tafel zitten aan als je wat vertelt.
Presenteer je jezelf zoals het bij de functie hoort: dus komt iemand bij mij solliciteren voor een baan als praktijkdocent paardenhouderij, dan verwacht ik niet dat diegene er uit ziet als een directiesecretaresse en andersom.
Heb je je schoenen gepoetst?
Hoe zenuwachtig ben je (zegt iets over stressbestendig zijn)
Heb je direct een antwoord op de vragen, of durf je ook te zeggen dat je er even over moet nadenken of dat je zelfs het antwoord niet weet? dat laatste is helemaal niet erg, als je er maar aan toevoegt dat je het graag wilt leren...of stel een wedervraag.

Voorbeeld: De vraag is: Hoe denk je jezelf zo goed mogelijk in te werken in deze nieuwe baan?
Jij weet dat even niet, maar lost het alsvolgt op: Tja, ik weet natuurlijk niet of u hiervoor een procedure heeft voor nieuwe collega's. Hoe is dat geregeld? is er een soort mentor? Heeft u een protocol hiervoor? Ja? Hoe ziet dat er dan uit? nee....? dan zou ik het prettig vinden als we bij aanvang van mijn werkzaamheden hierover afspraken zouden kunnen maken, zodat ik weet wie mijn aanspreekpunt is...
Eigenlijk klets je er zo omheen...maar je daagt uit, je laat merken niet bang te zijn je mening te ventileren etc..

Standaardvragen zijn altijd: waar ben je goed in/niet goed in. wat is een goede karaktereigenschap van je, wat is een slechte karaktereigenschap, waar zit je valkuil, waar ligt je kracht...waarom deze functie. etc..

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Als jullie nog meer tips willen...ik hoor het graag.

manoo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:03

ik heb laatst sollicitatietraining gehad, als iemand voorbeeldbrieven wil of een vb wat er allemaal in moet komen pb dan even!
Heel veel heeft Polly al uitgelegd, je moet eerst naar je eigen sterktes en zwaktes kijken en niet overdrijven in een brief
houd het ook bij 1 kantje anders gooien ze hem vaak per direct al weg

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:28

Fijn, Polly, bedankt voor die info! Lachen Natuurlijk weet je al wel een beetje waar op gelet wordt, maar het blijft altijd moeilijk inschatten hoe formeel je brief moet zijn, of je vooral enthousiast moet zijn of vooral zelfverzekerd, etcetera enzovoort.

Ik probeer mijn brieven inderdaad een beetje van een nette lengte te houden. Ik heb nogal de neiging er veeeeel te veel in te willen zetten, omdat ik graag uitgebreid wil uitleggen hoe leuk ik ben en hoe graag ik die baan wil. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:28

Leuk, dit soort tips Lachen

Bij mij zit er op dit moment best vaart in, maar ik merk toch echt dat het een nadeel is dat ik in de regio wil blijven. De meeste banen zitten toch echt in de randstad op mijn vakgebied.

Ik heb wel gesolliciteerd op een heel interessant traineeship...

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:41

Ja, altijd nuttig deze tips!
Ik ben met een maandje of 2 klaar met mijn studie, en nu dus ook alvast aan het solliciteren. Omdat mijn CV ook op Monsterboard staat krijg ik regelmatig reacties, maar dat past eigenlijk bijna nooit. Vragen ze bijv. een HR manager met 10 jaar ervaring... Erg leuk, jammer dat ik geen ervaring heb. Een bedrijf vroeg me te solliciteren n.a.v. mijn CV, daar werd ik ook aangenomen, maar dat vond ik zelf niet leuk genoeg.
Toevallig heb ik morgen mijn 3e gesprek van deze week, dus ik zit er helemaal in Knipoog. Deze functie lijkt me wel erg leuk, dus ik ben benieuwd of dat wat gaat worden.
Overigens studeer ik Psychologie en is mijn afstudeerrichting Arbeid- en Organisatiepsychologie. Er is best wel een hoop werk in, dus ik maak me geen zorgen dat ik maanden thuis zit.