MKB?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Girley_

MKB?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 14:36

Hey mensen ik heb een vraagje. Ik zou graag een eigen bedrijfje willen starten in de toekomst en ik ben hard op zoek naar een korte opleiding die mij hier klaar voor kan stomen. Wie heeft tips/ideeeen voor mij?? Moet ik een diploma mkb halen of hoe werkt dat?

veerledec

Re: MKB?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:53

Nee, dat hoeft niet. Iedere idioot met een sofinummer kan een eigen onderneming beginnen. Voor wie niet binnen een jaar failliet wil zijn, is een beetje verstand van zaken wel vereist. Daar is het diploma MKB voor bedoeld (overigens voor bedaalde takken van ondernemen is wel een doploma benodigd, maar dat zijn specifieke diploma's).

- De eerste stap is de keuze van een bedrijfsvorm; Iedere bedrijfsvorm heeft zijn voor- en nadelen. Omzetten is altijd mogelijk, maar is fiscaal/financieel niet altijd gunstig. Kies dus verstandig en overweeg alle aspecten.
- Vervolgens komt de administratie: Ondernemingsplan. oprichtingsakte notaris, aanmelden KvK, aanmelden bij de Belastingdienst, zakelijke lening bij de bank, eventueel een krediet aanvragen bij de bank op basis van je ondernemingsplan etc.
- En dan het ondernemen. Vaak heb je een bedrijfslocatie nodig, moet je investeringen doen, reclame maken, verzekeringen, administratie, belastingen, en dan ben ik waars nog niet op de helft.

Een aantal handige sites:
Tips van de KvK: http://www.kvk.nl/sectie/sectie.asp?sectieID=1
Jonge (startende) ondernemers kunnen hier van en met elkaar leren: http://www.jongmkb.nl/primosite/show.do ... &anav=8270
Gezond verstand, economisch inzicht en feeling voor ondernemen heeft al veel mensen heel ver gebracht. Als je er niet mee opgevoed bent en in beginsel van toeten noch blazen weet, is een cursus wel aan te raden.

Girley_

Re: MKB?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 19:20

Thanx meis Lachen