Een hoofdvraag bij een stel deelvragen bedenken..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mijndario

Een hoofdvraag bij een stel deelvragen bedenken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 12:23

Hallo,
Ik zit in 6 vwo en ben met mijn profielwerkstuk bezig.
De deelvragen heb ik al, maar een overkoepelende hoofdvraag is vrij lastig. Ik ben al zolang met dit onderwerp bezig, dat het me door elkaar loopt en ik kan wel de hoofdoorzaak(en) eruit pikken maar een hoofdvraag, phoe.. Bloos! Iemand inspiratie? Ik vraag jullie geen complete hoofdvraag voor mij te verzinnen (alhoewel dat wel relaxt zou zijn haha Haha!) maar gewoon jullie idee van 'n hoofdvraag die hierbij past na de deelvragen gelezen te hebben.

Het onderwerp/titel: Toerismeontwikkeling in Griekenland

Deelvraag 1: Wat zijn de toeristengebieden, -plaatsen in Griekenland en wat zijn hun geografische kenmerken?

Deelvraag 2: Welke soorten toerisme bestaan er, en welk(e) soort(en) komen voor in Griekenland?

Deelvraag 3: Hoe is toerisme in Griekenland ontstaan en hoe heeft het zich ontwikkelt?

Deelvraag 4: Wat zijn de economische, sociale en ecologische gevolgen op lokale schaal van toerisme voor Griekenland?

Deelvraag 5: Wat is de concurrentiepositie van Griekenland op het gebied van toerisme en hoe wil de Griekse overheid deze verbeteren?

Alvast bedankt Knipoog

Mick_G

Re: Een hoofdvraag bij een stel deelvragen bedenken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:26

Hoe ontwikkeld het toerisme zich in Griekenland?

mijndario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 14:03

Tja, das dus deelvraag 3. Ik zit er wel aan te denken om die dan maar als hoofdvraag te doen..
Thanks!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:05

Ik zou idd deelvraag 3 als hoofdvraag doen.
Je zou dan bijvoorbeeld als hoofdvraag kunnen doen: Hoe heeft het toerisme in Griekenland zich ontwikkeld.
En als deelvraag nog:
Hoe is toerisme ontstaan in Griekenland.

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:54

Deelvraag 3 is inderdaad meer een hoofdvraag, maar ik zou als ik jou was eerst een hoofdvraag bedenken en dan deelvragen Lachen

viev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:12

Ik vind altijd dat de hoofvraag een vraag moet zijn die alle deelvragen samenvat. Dus een conclusie na alles wat je onderzocht hebt.

Bij jouw is het moeilijk omdat je globaal kijkt en niet bijv gedetaileerd. Je zou er bijv voor kunnen kiezen om alleen te kijken wat het toerisme voor invloed heeft op economisch gebied voor Griekenland. Daarbij kan ej kijken in deelvragen naar aanbod, prijsen van producten en de prijs van de reizen, vraag etc. etc.

Bij deze deelvragen zou je bijv als hoofdvraag kunnen nemen: Wat betekent het toerisme voor Griekenland?

Ik ben benieuwd wat uiteindelijk je hoofdvraag word.

Succes....

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:18

normaal maak je eerst een hoofdvraag en daarbij deelvragen om de hoofdvraag te beantwoorden Knipoog

misschien iets in de richting:
Wat is de invloed van de toerisme in griekenland op het land zelf?
of
Hoe is de toerisme in griekenland opgebouwd?
of
In hoeverre is de toerisme in griekenland ontwikkeld?

en trouwens: "ontwikkeld" zegt niet alleen maar hoe het is ontstaan en is gegroeid... het is ook hoe, wat, waar, wanneer enz...

veel suc6 ermee!

mijndario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 15:16

viev schreef:
Ik vind altijd dat de hoofvraag een vraag moet zijn die alle deelvragen samenvat. Dus een conclusie na alles wat je onderzocht hebt.

Bij jouw is het moeilijk omdat je globaal kijkt en niet bijv gedetaileerd. Je zou er bijv voor kunnen kiezen om alleen te kijken wat het toerisme voor invloed heeft op economisch gebied voor Griekenland. Daarbij kan ej kijken in deelvragen naar aanbod, prijsen van producten en de prijs van de reizen, vraag etc. etc.

Bij deze deelvragen zou je bijv als hoofdvraag kunnen nemen: Wat betekent het toerisme voor Griekenland?

Ik ben benieuwd wat uiteindelijk je hoofdvraag word.

Succes....

Grappig, ik had die vraag eerst ook als hoofdvraag. Helaas vond de docent de vraag te vaag.
Ja idd die deelvragen zijn ook okay, alleen ik heb het werkstuk al af, behalve de hoofdvraag Bloos
Ik heb in de verkeerde volgorde gewerkt.

De uiteindelijke hoofdvraag is nu: Welke toekomst heeft Griekenland als toeristengebied?

Wel een fijne, ik heb nu door alle kennis van de deelvragen de hoofdvraag zo gemaakt Lachen

@balli Jouw eerste hoofdvraag had ik zelf ook al voorgelegd aan de docent, helaas werd afgekeurd. Leek mij ook een hele goeie maarja jammer Scheve mond En dat ontwikkeld overal haast voor staat, nu je het zegt ja.. Bloos

Dankjewel nog!

viev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:48

Te vaag... daar zit opzich ook wel wat in.

Gelukkig is het nu opgelost!