Help!! betoog over minimumloon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FOG

Help!! betoog over minimumloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:54

hallo
ik ben ten einde raad.. ik zit in vwo 4 en ik moet voor maatschappijleer met een ander meisje een betoog van ongeveer 500 woorden over het minimumloon. wij zijn tegen afschaffing van het minimumloon. we hebben al een paar argumenten, maar we komen echt niet verder dan 300 woorden.. is er iemand die ons kan helpen??
alle tips of verbeteringen zijn welkom Knipoog !
dit is de opdracht:
Minimumloon: afschaffen of niet?
Iedere werknemer in Nederland is beschermd door middel van wetten. Zo heeft een werknemer recht op vakantiedagen, een veilige omgeving en ook recht op een minimumloon. Vooral in economisch slechte tijden klagen werkgevers over deze regeling.
Afschaffen dan maar? Nee, zeggen de vakbonden; de politieke partijen zijn verdeeld over dit vraagstuk.

Schrijf een kort betoog over deze kwestie.
Omvang: ongeveer 500 woorden. Zet het aantal door jou gebruikte woorden erbij.
Gebruik voor argumenten en informatie de internetsites van politieke partijen, werkgeversorganisaties en vakbonden.

dit is het betoog tot nu toe:

Betoog minimumloon: wel of niet afschaffen?

Het minimumloon is het laagste bedrag dat een werkgever wettelijk verplicht is aan een werknemer als loon te betalen. Het minimumloon is ingesteld in Nederland in het jaar 1969, met als doel de werknemers te beschermen worden en altijd genoeg kunnen verdienen om van rond te komen. Als dit afgeschaft zou worden, kunnen de laaggeschoolde mensen die werk hebben in financiële problemen komen.
Daarom is onze mening dat het minimumloon niet afgeschaft moet worden.
Ons eerste argument daarvoor is dat iedereen geld nodig heeft. Om zichzelf en zijn gezinsleden van de eerste levensbehoeften te voorzien. Daar komt bij dat als het minimumloon afgeschaft zou worden het bijna geen zin meer heeft om te werken. Het verschil tussen een uitkering en het lage loon dat ze van hun werkgever uitbetaald zouden krijgen is dan zo klein, dat mensen liever thuis op de bank zitten zonder werk, dan voor een paar euro’s meer te gaan werken.
Verder wordt de sociale zekerheid in Nederland erdoor om zeep geholpen. Sociale zekerheid houdt in, dat ieder mens in deze samenleving kan rekenen op een bepaald inkomen of bepaalde zorg. Dit is als sociaal grondrecht opgenomen in de grondwet, wat het belang ervan wel aangeeft. Iedereen heeft dus recht op een minimumloon. Als we de armoede willen bestrijden, moeten we het minimumloon aanhouden. Laaggeschoolde werknemers zullen hierdoor beter verzekerd zijn van een inkomen om mee rond te komen.
Er zijn tegenstanders van het minimumloon die beweren dat het minimumloon werkloosheid zal veroorzaken, omdat werkgevers geen werknemers zullen aannemen tegen het minimumloon als de arbeidsproductiviteit van die werknemers niet hoog genoeg is om beloond te worden door het minimumloon. Maar omdat die werkgevers afhankelijk zijn van de werknemers, ze hebben immers werknemers nodig om te produceren, zal de werkloosheid niet stijgen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Minimumloon
http://www.pvda.nl/renderer.do/clearSta ... eId/37298/

Marieke_K

Re: Help!! betoog over minimumloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:01

Betogen zijn leuk! Je kan compleet je eigen mening vormen, dus waarom vind jij dat het minimum loon niet moet worden afgeschaft? tipje: onderbetaling?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:15

Jullie zijn al een heel eind, en ik denk dat er inhoudelijk niet veel meer bij hoeft.

Een betoog heeft in elk geval altijd de indeling:
- inleiding
- argumenten
- conclusie.

Ik zie de inleiding en de argumenten, maar de conclusie ontbreekt nog. Die kun je in elk geval nog toevoegen. Wees niet te bang dat je daarin sommige dingen herhaalt, dat is juist de bedoeling. Lachen

Je zou verder het laatste argument (dus tegen het minimumloon) wat verder kunnen uitleggen: waarom denken werkgevers dat het zo werkt? En waarom hebben ze daarin volgens jullie geen gelijk? Dit doe je nu kort af met een zinnetje elk, daar zou ik een alinea elk van maken.

Verder mag je het geheel wat van meer smeerolie voorzien. Knipoog Jullie tekst is bijzonder helder, duidelijk en to the point. Maar het leest niet lekker door. Met wat verbindingen tussen de alinea's en een beetje aankleding wordt het geheel veel aantrekkelijker.

Een voorbeeldje hoe je de inleiding een beetje meer kunt laten leven (even een beetje kort opgeschreven):

Citaat:
"Het minimumloon is.... In 1969 is het na flinke protesten van de arbeidersbeweging ingesteld om [...] Toch laaien de discussies over het minimumloon steeds weer op. Vooral werkgevers zijn er niet altijd gelukkig mee, en pleiten voor afschaffing. Wij vinden echter dat het minimumloon nog net zo belangrijk is als in 1969, en veel van de argumenten gelden ook nu nog."

Het is wel de bedoeling dat je dit natuurlijk zelf even herschrijft en niet zomaar overneemt Knipoog (dan past het qua taalgebruik ook niet bij de rest trouwens).
Lees ook nog even kritisch na op taal- en spelfouten. 1 van de zinnen klopt niet helemaal.

Succes!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:42

De meeste van je argumenten tot nu toe zijn erg makkelijk onderuit te halen. Dat het in de grondwet staat en dus belangrijk is, is een slecht argument. Er staat namelijk wel meer in de grondwet wat inmiddels zo achterhaald is, dat je kunt twijfelen aan het belang daarvan.

Je argument over het verschilen tussen een uitkering en het minimumloon is wel goed. Ik zou dat alleen nog even verder uitwerken, door juist het belang van een hoger minimumloon te benadrukken. Want op het moment scheelt het ook niet veel met een minimum-uitkering.

Je zou nog kunnen aanvoeren dat er bij het afschaffen ervan, mensen zullen zijn die bijvoorbeeld voor 600 euro per maand gaan werken. Om te kunnen voorzien in hun levensonderhoud, zullen zij zich dan gedwongen voelen om er zwart bij te werken, of het criminele circuit in te rollen. Immers, alle sociale voorzieningen zijn berekend op het minimumloon. Daarmee bedoel ik de zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderbijslag. Die stelsels zijn berekend op het minimumloon en zouden dus overhoop gegooid MOETEN worden, met alle kosten van dien, als het minimumloon verdwijnt.
Mensen die er niet voor zouden kiezen om te werken voor 600 euro, en liever een uitkering hebben, worden voor een heleboel kosten vrijgesteld door de gemeente waar ze in wonen, die regelt immers de uitkeringen. Als een uitkering dus aantrekkelijker wordt, hebben gemeenten veel meer geld nodig van het Rijk om alle uitkeringen te betalen. En wie willen er wel werken voor 600 euro per maand? Juist, mensen uit de toetredende landen van de EU. Die gaan op een simpel kamertje zitten van 200 euro, sturen al het geld op en hebben niet zoveel nodig als kostverdieners van een gezin dat hier nu eenmaal meer levenskosten heeft. ZO loopt de werkloosheid enorm op, terwijl de banen toch wel ingevuld worden. Dat is geen wenselijke situatie.

Zoiets?

Veel succes.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 03:36

Bij afschaffing minimumloon denk ik aan:
minimum uitkering
belasting van de sociale fondsen en uitkeringen
ziektekostenverzekering
subsidies en de extra belasting van die subsidies
economie in de breedste zin van het woord
mischien dat je hier wat mee kunt in/met je betoog Haha!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:19

Je zou evt ook nog kunnen toevoegen dat het minimumloon er niet voor niks is, dat het bedrag ergens op gebaseerd is. Het minimumloon is toch echt wel het bedrag dat je nodig hebt om goed te kunnen rondkomen (zeker als je bijv in de Randstad woont) en het lijkt me niet meer dan redelijk dat mensen die 40 uur per week werken daar ook een beloning voor krijgen waarvan ze rond kunnen komen. Als mensen 40 uur in de week werken en daarvan nog steeds niet kunnen leven, dan is er toch iets goed mis, denk ik. Je zou ook wat bedragen kunnen noemen om je betoog te ondersteunen: kijk eens hoeveel het minimumloon is (volgens mij netto een 900 á 1000 euro per maand?) en probeer ergens gegevens te vinden over wat de gemiddelde mens kwijt is aan zijn eigen levensonderhoud (dus huur + eten + kleren + verzekeringen - alle dingen die je écht nodig hebt in het leven).

Natuurlijk staat of valt dit met het argument of je vindt dat iemand zich met 40 uur moet kunnen onderhouden of dat het maar normaal moet zijn dat mensen naast die 40 uur nog extra bij moeten werken.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:15

Ik ben dus het meisje waarmee Ingrid het moet doen. Knipoog Heel erg bedankt voor jullie tips. Hier hebben we zeker wat aan. Lachen Ik heb ze al doorgelezen maar ik ga ze nu wat drukker doornemen en verwerken in de tekst. Jullie zijn echt onze redders in nood! Afgod Het moet voor 20.00 vandaag ingeleverd worden en Ingrid is nu bij de paarden (ze gaat vannacht op skivakantie dus moet ook nog inpakken enzo) dus het is mijn taak om dit allemala recht te zetten. Aan de slag dan maar. Vork

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:33

Het betoog nu. Bij de stukken die ik heb onderstreept twijfel ik of ik ze er wel in moet zetten. Onder zet ik een uitleg waarom. Wat vinden jullie er nu van? Ik zit nu (ruimschoots Bloos ) over het aantal woorden, maar weet zelf nog niet of ik wel tevreden ben. Aangezien ik veel aan jullie eerdere tips heb gehad ben ik wel benieuwd naar jullie oordeel nu. Alvast bedankt. Knipoog

Betoog minimumloon: wel of niet afschaffen?

Het minimumloon is het laagste bedrag dat een werkgever wettelijk verplicht is aan een werknemer als loon te betalen. Het minimumloon is ingesteld in Nederland in het jaar 1969, met als doel de werknemers te beschermen worden en altijd genoeg kunnen verdienen om van rond te komen. Vroeger kwam het nog wel eens voor dat rijke fabriekseigenaren hun werknemers uitbuitten voor een vreselijk laag bedrag. Hier moest verandering inkomen. De wet is ingesteld zodat de kostwinner met zijn arbeid een gezin kon onderhouden. Waarom zouden wij dit afschaffen? Als het minimumloon afgeschaft zou worden, kunnen de laaggeschoolde mensen die werk hebben in financiële problemen komen. De werkgever van deze mensen zou het loon omlaag kunnen halen, aangezien het minimumloon afgeschaft zou zijn.

Onze mening is daarom dat het minimumloon niet afgeschaft moet worden.
Ons eerste argument daarvoor is dat iedereen geld nodig heeft. Om zichzelf en zijn gezinsleden van de eerste levensbehoeften te voorzien. Dit houdt in dat iedereen eten en drinken nodig heeft om te overleven, maar ook de vaste kosten als energiekosten komen iedere maand weer terug en daar heeft eigenlijk ieder Nederlands huishouden mee te maken.

Als we de armoede willen bestrijden, moeten we het minimumloon aanhouden. Zonder het minimumloon zijn werkgevers in staat het loon omlaag te halen, hierdoor kan armoede ontstaan. Door het minimumloon zullen laaggeschoolde werknemers beter verzekerd zijn van een inkomen om mee rond te komen.

Daar komt bij dat als het minimumloon afgeschaft zou worden het bijna geen zin meer heeft om te werken. Het verschil tussen een uitkering en het lage loon dat ze van hun werkgever uitbetaald zouden krijgen is dan zo klein, dat mensen liever thuis op de bank zitten zonder werk, dan voor een paar euro’s meer te gaan werken.

Verder wordt de sociale zekerheid in Nederland erdoor om zeep geholpen. Sociale zekerheid houdt in, dat ieder mens in deze samenleving kan rekenen op een bepaald inkomen of bepaalde zorg. Sociale zekerheid is als sociaal grondrecht opgenomen in de grondwet, wat het belang ervan wel aangeeft. Dit betekent dat iedereen recht heeft op een minimumloon.

Alle sociale voorzieningen (denk aan de kinderbijslag, zorgtoeslag en de huurtoeslag) zijn gebaseerd op het minimumloon. Als het minimumloon wordt afgeschaft, zouden deze voorzieningen allemaal overhoop gehaald moeten worden. *

Er zijn tegenstanders van het minimumloon die beweren dat het minimumloon werkloosheid zal veroorzaken, omdat werkgevers geen werknemers zullen aannemen tegen het minimumloon, als de arbeidsproductiviteit van die werknemers niet hoog genoeg is om beloond te worden door het minimumloon. Dit houdt in dat als een werknemer aangenomen wordt tegen het minimumloon de werkgever van hem verwacht dat de arbeidsproductiviteit hoog genoeg is voor dat bedrag en hem als dit niet het geval is niet zal aannemen. Werkgevers zijn afhankelijk van werknemers, want werknemers zijn immers nodig om te produceren. De werkloosheid zal dus niet stijgen omdat de werkgevers hun werknemers hard nodig hebben. **

Stel dat het minimumloon afgeschaft is. Je bent een werknemer en na een lange periode van werkloosheid besluit je dan toch maar om een baan aan te nemen met een salaris van 700 euro in de maand. Dit is niet genoeg om van rond te komen. Wat doe je dan? De meest voor de hand liggende opties zijn zwart werken of het criminele circuit inrollen. Is dat wat we willen in de Nederlandse samenleving? Een toenemende criminaliteit? Dat lijkt ons niet het geval.

Een uitkering wordt bij afschaffing van het minimumloon voor vele aantrekkelijker. De gemeenten hebben meer inkomsten nodig om al die uitkeringen te betalen. Want wie in Nederland wil er werken voor een laag loon? Nederlanders in ieder geval niet. Dan zullen er mensen uit de toetredende landen van de EU moeten gaan komen. De werkloosheid neemt toe, terwijl de banen wel ingevuld worden. Dat is ook niet wat we willen.

Kortom: het minimumloon moet blijven omdat anders de sociale zekerheid afneemt, werknemers in de financiële problemen kunnen komen te zitten, de criminaliteit kan toenemen en de werkloosheid kan gaan toenemen. ***

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Minimumloon
http://www.pvda.nl/renderer.do/clearSta ... eId/37298/

* Dit stukje heb ik uit het commentaar van Kukkie gehaald, maar ik weet zelf niet of het wel goed in de context. Wat zeggen jullie? Weghalen of aanpassen? En hoe dan aanpassen?
** Hier heb ik geprobeerd de zin daarvoor te verduidelijken, maar heb ik nu niet een onnodige herhaling toegepast? Dit zorgt alleen maar voor teveel woorden zoals ik het nu zie. Knipoog
*** Mijn conclusie is volgens mij niet helemaal wat hij moet zijn, maar ik kan nu niet zoveel beters bedenken. Jullie nog suggesties? Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:41

Bij *

Er moet een zeker verschil zijn tussen een uitkering en het minimum loon. Met een uitkering heb je namelijk recht op heel veel sociale voorzieningen die geheel of gedeeltelijk wegvallen als je een salaris krijgt. Om zo de armoedeval te voorkomen van mensen die gaan werken is het minimumloon belangrijk (armoedeval: door te gaan werken krijg je minder toeslagen endergelijke waardoor je wellicht netto minder over houdt als dat je over hielt toen je een uitkering had).

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:58

Bedankt voor je commentaar. Lachen Ik heb er zeker wat aan gehad. Knipoog Hier mijn verbetering: ''Alle sociale voorzieningen (denk aan de zorgtoeslag en de huurtoeslag) zijn gebaseerd op het minimumloon. Als het minimumloon wordt afgeschaft, zouden deze voorzieningen allemaal overhoop gehaald moeten worden. Het minimumloon is belangrijk om de armoedeval te voorkomen van mensen met een uitkering die gaan werken. (Armoedeval houdt in dat wanneer je door te gaan werken minder toeslagen e.d. krijgt waardoor je misschien zelfs minder inkomsten overhoudt dan de inkomsten die je overhield toen je nog een uitkering had) ''