Keuzevakken Filosofie en Informatica

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loveSaros

Keuzevakken Filosofie en Informatica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 19:24

Hallo medebokkers Lachen

Ik zit nu in de 3e van het VWO, over een paar maanden moet ik een profielkeuze maken. Ik weet in ieder geval al zeker dat ik het profiel N&G ga kiezen met Natuurkunde. Dan moet ik nog 1 vak kiezen voor in het vrije deel. Ik zit te twijfelen tussen Informatica en Filosifie. Ik ben op zoek naar andere bokkers, die een van deze vakken heeft gekozen. Zouden jullie misschien wat meer kunnen vertellen over het vak zelf? Hoe jullie dit ervaren? Wat vind je juist leuk en wat niet?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes,
Laura

capopjekop

Re: Keuzevakken Filosofie en Informatica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:29

Ik heb zelf filosofie en ik vind het opzich wel leuk. Het ligt net aan het onderwerp wat je bespreekt, soms spreekt het onderwerp me niet aan en dan ga je er best een tijd over discusseren en filoseren en dan denk ik weleens van ja nu is het wel weer leuk geweest, je komt er toch nietuit.

Wat ik wel leuk vind is dat je veel terug vind in andere vakken, veel filosofen hebben wel iets betekend in de geschiedenis of de natuurkunde, daarom vind ik het een handig vak.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 19:31

@capopjekop: Okey, bedankt voor je reactie. Ik zit zelf te twijfelen omdat ik het wel een interesant vak vind, en zoals jij ook al zegt, heb je er wel wat aan met andere vakken. Maar informatica lijkt mij leuker .. Vandaar dat ik wil weten hoe het jullie bevalt.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:32

Die profielen zijn allemaal weer veranderd hoor ik echt achtelijk. Maarja, wat ik iedereen aanraad is NG met economie in het vrije deel. Dan kun je daarna elke opleiding op.

Bij het nog huidige profielensysteem zijn bij het profiel NG biologie,natuurkunde,wiskunde b1 en scheikunde hoofdvakken. Ze staan vast, geen keuze dus. Het is pittig. Maar je moet jezelf wel realiseren. Dat alles wat je op de middelbare school leert is meegenomen.

Op vervolgopleidingen mogen ze vaak niet echt meer een profielen eis stellen. Maar het komt dan vaak voor dat je het helemaal niet volgen kan en alles dus bijspijkeren moet. Dit lijkt me enorm zwaar. Dan moet je tussen neus en lippen door zien doorgronden, wat wij over twee jaar verspreid hebben moeten leren.

Kies het gene waarin jij geinteresseerd bent en of waarvan je denkt er echt wat aan te hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:34

En nog een ding, bij veel vervolgopleidingen krijg je wetenschapsfilosofie, daar maak je een begin mee in de 6e, dat is dus mss wel handig als je het nodig gaat hebben bij je vervolg opleiding. Ik heb zelf geen informatica, maar ik hoor van veel mensen dat het moeilijker is dan dat ze het hadden ingeschat.

Economie is idd ook handig, verbreed je je studiekansen enorm mee.

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:35

loveSaros schreef:
Hallo medebokkers Lachen

Ik zit nu in de 3e van het VWO, over een paar maanden moet ik een profielkeuze maken. Ik weet in ieder geval al zeker dat ik het profiel N&G ga kiezen met Natuurkunde. Dan moet ik nog 1 vak kiezen voor in het vrije deel. Ik zit te twijfelen tussen Informatica en Filosifie. Ik ben op zoek naar andere bokkers, die een van deze vakken heeft gekozen. Zouden jullie misschien wat meer kunnen vertellen over het vak zelf? Hoe jullie dit ervaren? Wat vind je juist leuk en wat niet?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes,
Laura

ik heb zelf maar een jaar informatica gevolgd, maar ik kan je nu al zeggen dat je in je vervolgopleiding er veel aan zult hebben! en op het hbo/ de universiteit kun je vaak genoeg filosofie volgen Knipoog

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 19:38

Economie is, zoals een leraar bij mij op school ook al had gezegt, erg handig, omdat je er veel mee kan. Alleen het interessert mij helemaal niet! Ik wil ook graag de studie diergeneeskunde gaan doen, en volgensmij heb je dat niet ech veel aan economie. Ik kies dat vak liever niet, omdat ik het gewoon niet leuk vind.

@Nanouschka_w: Bedankt voor je reactie, wat je zegt is wel waar ja Ja

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:47

Ik ga met capopjekop mee Ja
Je hebt er wel wat aan. Mijzelf interesseert het me niet echt. Ik heb het echt puur en alleen gekozen omdat ik tussen duits, frans en filosofie moest kiezen en dus echt geen frans kan. Moet bekennen dat ik vele discussies echt nergens op vind slaan en dan echt moeite heb om het te volgen Dromen Sommige discussies zijn daarentegen wel heel erg leuk. En vaak heb je wel zoiets van zo had ik het nog nooit bekeken Lachen

Denk dat informatica erg nuttig is en als jou dat echt leuk lijkt dan denk ik dat je daar voor moet gaan. Het lijkt me een erg nuttig vak vooral omdat de computer in deze tijd gewoon echt heel belangrijk is!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:50

Natuurkunde kan je inderdaad niet kiezen als je N&G wilt gaan doen, dat is verplicht wat o0marije0o al zei. Ik doe N&G met Economie en daar heb je best veel aan omdat je gewoon nog heel veel mogelijkheden openhoudt voor je vervolgopleiding. Maar als je nu al zeker weet wat je wilt gaan doen, kan je natuurlijk voor n ander vak kiezen. Van mensen van mijn school die ook Filosofie hebben hoor ik wel dat t best moeilijk is, veel stof en soms niet altijd even boeiend. Informatica kan je bij ons niet kiezen dus dat weet k niet, hoop dat je er wat aan hebt!

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 20:55

Als je N&G gaat doen kan je, vanaf volgend jaar geloof ik, kiezen tussen aardrijkskunde en natuurkunde Knipoog .
@viefdepief: Je hebt gelijk ja. Ik denk dat computers steeds belangrijker gaan worden!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:34

Ik doe filosofie.. Het ligt erg aan het onderwerp hoe leuk ik het vind. Sommige onderwerpen vind ik heel interessant, andere echt totaal niet boeiend. En ik vind het best moeilijk vaak.. Je hebt er ook verder niet heel veel aan. Het is algemene ontwikkeling, maar later heb je er niet heel veel aan.
Ik zou informatica doen, dat is misschien minder leuk, maar daar heb je wel meer aan.

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:59

Ik heb N&G gedaan met gs2 en filo en studeer nu diergeneeskunde Knipoog
Ik vond filosofie zelf niet heel erg interessant maar heb er wel wat aan gehad Lachen
Vooral wetenschapsfilosofie heb ik nu zeker wel wat aan Ja
Je leert ook goed rationeel denken en discussieren,
maar denk niet dat het gezellig over "zweverige dingen" praten is,
wat ik dus verwachtte,
nee het waren gewoon feiten en ook veel van die waarheidstabellen enzo bij ons...
Ons eindexamen onderwerp was deugdethiek Slapen
maar dat zal tegen de tijd dat jij examen moet doen wel anders zijn hoop ik voor je Lachen

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:05

Ik heb informatica vandaag afgesloten met een 7 Lachen Ik weet niet hoe filosofie is (hebben we ook niet als keuzevak gehad op onze school), maar ik kan je iig vertellen dat Informatica ook erg leuk kan zijn *LOL* Ik was de enige meid tussen zo'n 8 jongens, dus als ik iets niet snapte, kon ik zo bij één van hen terecht Vork Ik heb het eigenlijk als vrij makkelijk ervaren, maar ligt er denk ik maar net aan wat voor leraar je hebt en in hoeverre stof wordt behandeld. Ik vond het iig altijd wel erg leuk (weer een uurtje computeren Knipoog ) en heb er ook zeker wat aan gehad Ja Het is hier dus enkel een vak voor je SE en niet voor het CE

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 09:25

Okey, allemaal bedankt voor jullie reacties Lachen .
@MoonWencke: Haha, grappig. Ik denk zelf ook dat er niet zo veel meiden dit vak zullen kiezen, maar ik vind het gewoon leuk om met computers bezig te zijn Lachen .

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:58

Filosofie zou ik zelf nooit kiezen..

Ik vind filosofie interessant, érg interessant. Ik zou het dan eigenlijk zelf ook graag willen kiezen.
Maar tijdens de middelbare school ben je op een leeftijd, die eigenlijk gewoon niet hoog genoeg is om filosofie te begrijpen.
Je hebt dan nog te weinig levenservaring..
Filosofie is een manier van kijken die je pas op latere leeftijd kunt ontwikkelen..
Daarom ben ik zelf ook tegenstander van het vak filosofie op de middelbare school..

Dus, als ik jou was zou ik voor informatica gaan! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:07

Ik ga iig voor Filosofie. Heb laatst een introductieles gehad zeg maar, klonk op zich wel aardig/te doen. Informatica of M&O heb ik geen van beiden wat mee.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 11:31

Iedereen bedankt, ik heb mijn keuze gemaakt!
Ik ga kiezen voor informatica, omdat ik het vak zelf al leuker vind dan Filosofie. Maar mijn ouders zeiden tegen mij, dat ik misschien later meer aan het vak filosofie zou hebben. Vandaar dat ik ook vroeg naar jullie mening/ervaringen.

Hier hoeft dus niet meer gereageerd te worden Lachen .