Column voor nl: Het beeld van de maatschappij. tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Column voor nl: Het beeld van de maatschappij. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 13:56

Voor nederlands moest ik een column schrijven over waarom men zichzelf te dik vond, over schoonheidsidealen etc.
Ik heb er mijn eigen draai aangegeven en vond t ontzettend moeilijk. Ik schrijf columns, maar niet over dit onderwerp (beperk me tot voetbal)
Ik sta trouwens niet geheel achter mn woorden Schijnheilig Ik heb namelijk niet dezelfde kijk op dat beeld.

Graag jullie tips!

Citaat:
"Ik was nogal dik en had een beeld in mijn hoofd gevormd hoe ik er uit zou moeten zien om perfect te zijn. Via de t.v. en de bladen zag ik mooie, magere modellen. Zo slank wilde ik ook zijn. "
Dit is een van de meest uitgesproken zinnen onder de jeugd, dan spreek ik van een leeftijdsklasse van 13 tot 24 ongeveer. Echt ‘gek’ is dat niet, als je ziet wat voor type personen er worden gebruikt in commercials, op de catwalk, overal eigenlijk.
En zelf ervaar ik het ook. Nog geen 2 jaar geleden had ik een maatje 34, en wat een ruime keuze qua kleding! Ik was rank, slank en alles stond me goed.
Nu 2 jaar later ben ik aan de pil, gestopt met roken en toch wel bijna 20 kilo zwaarder. De kledingkeuze wordt gelijk een stuk beperkter. Ik kan niet zomaar een kort truitje of een leuk rokje meer halen of dragen zonder onbewust toch mijn buik in te houden.
Maar de belangrijkste oorzaak van mijn gewichtstoename is mijn vriend. Ik heb een goede, stabiele relatie en hoef me niet meer druk te maken om hoe ik eruit zie, wat andere mensen van me denken. Vinden ze me te dik, te dun, te lelijk? Simpel gezegd, ik hóef geen indruk meer te maken op anderen.

Tikken wij daarmee de spreekwoordelijke spijker op zijn kop?
Zijn we zo lang bezig met een partner zoeken, dat we onze eigen waarde vergeten?
Dat we ons voorspiegelen alleen maar aantrekkelijk te zijn als we nét zo mager zijn als een Victoria Beckham bijv.?
De maatstaven zijn anno 2006 enorm veranderd. Van Rubensvrouw naar magere lat.

In de media wordt, zoals gezegd, altijd nadruk gelegd op de (soms te) slanke mensen, met name vrouwen. Komt er eens een dikke vrouw in voor, dan is dit in negatieve zin. Denk maar aan het muurbloempje, of de dikke vrouw die ondergewaardeerd wordt door haar man.
Het ultieme geluk in een film: Knappe en intelligente man met aan zijn arm een vrouw die door had kunnen gaan voor America’s next topmodel. Dat redden wij niet, als de ‘girl next door’ zijnde.
En dus creëer je een minderwaardigheidscomplex.

Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat men zelf ook liever dunne modellen zien dan mollige, of zelfs dikke. Ze hebben een soort voorbeeldfunctie. Men kijkt tegen ze op, wil ook zo zijn. Een reden hiervan is dat er wordt gedacht dat dunne modellen meer doorzettingsvermogen hebben. Overgewicht zou komen door gebrek hieraan. En hoe bereik je dat ‘ideale figuur’? Door minder te eten!

De media is schuldig aan het zelfbeeld dat men tegenwoordig van zichzelf heeft. De media houdt ons een spiegel voor, en de maatstaven voor wie mooi is en wie niet, wordt door haar bepaald. En het is ook aan de media om dit beeld stop te zetten.
Dove, van de cosmetica, heeft hiermee de eerste stap gezet. Zij stellen, echte schoonheid komt van binnen uit. Echte schoonheid is durven zijn wie je bent.

Persoonlijk ben ik het er volkomen mee eens. Ik heb me nooit echt bezig gehouden met wat de maatschappij vond, wat mensen van mij dachten. Maar het was toch wachten op de persoon die mij de juiste spiegel voorhield. En daar wacht iedereen op, denk ik.
Iemand die je neemt zoals je bent, die je mooi vind zoals je bent. Wachten op iemand met een ander beeld van de maatschappij. En het belangrijkste; iemand die jou kan overtuigen van dat beeld!

Faelivrin

Re: Column voor nl: Het beeld van de maatschappij. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:58

OK dan! Complimenten Pam, je schrijft het mooi op.
Leest lekker door zo!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 17:42

tnx Knipoog

Niemand meer opmerkingen aanmerkingen tips etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:07

Sorry, maar ik vind het niet lekker leesbaar. Je stukjes zijn op zich goed, maar ik mis samenhang, een rode draad. Vlotheid ook. Het zijn allemaal korte alinea'tjes die op zich goed geschreven zijn, maar het verhaal is niet vloeibaar, het gaat niet lekker in elkaar over. Het zijn allemaal bam - bam - bam, korte statements. Ook je opening is niet echt intrigerend, aantrekkelijk of lokkend, van dát wil ik gaan lezen! Om eerlijk te zijn scrolde ik al door naar het commentaar, en toen las ik dat je meer tips wilde, dus ben ik het voor je gaan lezen, maar niet omdat ik het wilde lezen.

Ik zou het zelf dus grondig op de schop gooien, meerdere zinnen herschrijven, paar keer herlezen, en dan weer veranderen. OA :
Dit is een van de meest uitgesproken zinnen onder de jeugd en dan spreek ik van een leeftijdsklasse van 13 tot 24 ongeveer. Echt ‘gek’ is dat natuurlijk niet, als je ziet wat voor type personen er worden gebruikt in commercials, op de catwalk, ad extra voorbeeld overal eigenlijk.

En zelf ervaar? Ik vind het woord ervaar niet goed, ikzelf gebruik dat zeer zelden in mijn normale taalgebruik. Naar mijn mening is een column een soort grappig gesprek/verhaal in schriftvorm, dus de mening van iemand op een ludieke wijze beschreven.

Nog geen 2 jaar geleden had ik een maatje 34, en wat een ruime keuze qua kleding! Ik was rank, slank en alles stond me goed.
Nooit komma + en. Daarnaast zou ik overdrijven, wat een ruime keuze qua kleding zegt wel wat je wilt zeggen, maar het spreekt niet tot de verbeelding, het spreekt de mensen niet aan. Laatste zin zou ik ook uitbreiden, Ik was rank, slank en alles stond me oogverblindend, wat ik ook aantrok, het was alsof het voor me gemaakt was. Oid.

Nu 2 jaar later ben ik aan de pil, gestopt met roken en toch wel bijna 20 kilo zwaarder.
Zelfspot. Je zegt heel nuchter en berustend iets, ik zou wat meer zelfspot toepassen. Overdrijf ook beetje door te zeggen : Nu 2 jaar later blijkt de bittere waarheid (oid)

En zo zijn er nog wel veel meer voorbeelden Lachen Succes iig!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 23:17

Bloos mijn trotse gevoel is gelijk weg Knipoog

Dankje, dit is het commentaar waar ik op wacht. Ik begin hier net mee, op deze manier. Dus zo kom ik weer een stapje verder Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:50

Ik ben het een beetje met Maya eens, en aangezien je zelf om commentaar vraagt (en er goed op reageert als je het krijgt), reageer ik ook maar even.

Je begint een paar keer een zin met 'en' of 'maar'. Niet doen! Eigenlijk mag het niet, en hoewel je het soms heel bewust wel kunt gebruiken, moet je oppassen dat het geen gewoonte wordt. Zoals je in mijn vorige zin ziet, gebruik ik soms zelf wel de combinatie ', en'. Dit doe ik omdat dat voor mijn gevoel de zin lekkerder leesbaar maakt. Dat je geen komma voor en zou mogen zetten, is ook geen wet van meden en perzen, al geldt ook daar: ga er bewust mee om.

Verder had ik een beetje hetzelfde als Maya. Je column is per zin goed geschreven, maar er mist een grote lijn. Het zijn korte stukjes die je met één zinnetje nog wat beter aan elkaar zou kunnen praten. Verder sprankelt het niet echt, het is meer een informatieve column dan een blik in jouw leefwereld.

Ik heb even een stukje herschreven hoe ik het zelf zou doen. Natuurlijk is dat persoonlijk, maar hopelijk begrijp je dan een beetje wat ik 'mis' in jouw column. Nou heb ik dit stukje in 3 tellen op papier gegooid, dus het is niet mijn magnum opus ofzo. Knipoog

Citaat:
Herbalife, WeightWatchers, Atkins-dieet, Sonja Bakker... allemaal heeft mijn beste vriendin ze geprobeerd. Zonder effect natuurlijk, want hoewel de kilo's er af vlogen terwijl ze ermee bezig was, vlogen ze er weer twee keer zo hard aan nadat ze stopte. Ze geeft echter niet op: momenteel is ze druk aan het Montignaccen. Als ik haar bezig zie, vraag ik me wel eens af wat haar bezielt... en zij is niet de enige. 'Ik zou wel een kilootje of tien kwijt willen', het is één van de meest uitgesproken zinnen onder de jeugd - en dan vooral in de leeftijdsklasse van 13 tot 24. Echt gek is dat natuurlijk ook niet, als je ziet wat voor types er op de catwalk rondlopen, hun frisse gezichtjes laten zien in commercials en de hoofdrollen krijgen in films en series.

Al ben ik zelf dan geen fervent diëter, toch ervaar ik het gevoel ook. Nog geen 2 jaar geleden had ik een maatje 34, en wat een ruime keuze qua kleding! Korte truitjes, sexy rokjes, jurkjes die mijn slanke benen mooi lieten uitkomen. Ik was rank, slank en alles stond me goed.

Zoals je ziet doe ik het heel anders dan jij. Ik wil met dit stukje niet laten zien 'hoe het moet' (heaven forbid, ik ben ook geen columniste ofzo Haha!), maar gewoon een andere manier laten zien om hetzelfde onderwerp naar voren te brengen. Ik heb Maya's tips erin meegenomen (voorbeeldjes geven van dingen, het allemaal eens lekker aandikken).

Als je toch overweegt om iets voor een blad te schrijven, dan kun je me misschien eens een pb-tje sturen over het jongerentijdschrift waarvan ik in de redactie zit. Zeroo is al een tijdje niet meer verschenen en ligt momenteel een beetje onderuit, maar als we het weer op de rails krijgen zijn we altijd op zoek naar mensen die stukjes willen schrijven over wat jongeren zoal bezig houdt (en 'jongeren' nemen we dan heel ruim, hoor!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:52

Ik sluit me (heel saai) ook bij Nimue aan, wat zij hier als voorbeeld geeft, is wat ik leuk vind om te lezen. De eerste alinea brengt een grijns op mijn gezicht, immers, iedereen heeft wel een dergelijke vriendin, moeder of kennis in zijn omgeving. Het wordt herkenbaar daarzo. Tweede alinea vind ik zelf iets minder vlot, maar al een stuk meer in de goeie richting. Maar dat is imo een goed voorbeeld van hoe ík dat zou willen zien.

Ik ben zelf heel erg van nooit komma en. Ik gebruik het zelf ook heel veel, omdat het idd duidelijker is, maar in het geschreven woord is het gewoon dubbelop, en (kijk, automatisch doe ik dat ook Knipoog ) juist in verhaalvorm vind ik het storend. Voor op een forum, no problemo, maar voor verhalen, columns, verslagen etc. etc. niet doen Lachen Of iig zoveel mogelijk vermijden...

Nimue, leuk dat jongerentijdschrift, heb nu niet echt tijd om me erin te verdiepen. Maar ik mag sporadisch ook wel eens stukjes schrijven, heb het allang niet meer gedaan eigenlijk. Wellicht wel leuk om eens op te pakken als oefening Ja

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:50

Het hangt een beetje van de zin af. Vergelijk:
- Ik liep naar huis en Jan ook.
- Hij was oud en versleten.
- Het was koud, en ik wilde eigenlijk naar huis.
- Ik ben het met je eens, en daarom zal ik je ook niet tegenspreken.

In de eerste zinnen wordt 'en' voor mijn gevoel nét iets anders gebruikt; in de laatste twee verbindt het eigenlijk twee losse stukjes en dan vind ik een 'pauze' wel even op zijn plaats. Ik val er niet over als iemand het niet doet, en ik geloof ook niet echt dat er iemand over valt als ik het wel doe.

Maya, als je interesse hebt om eens een stukje te schrijven (mag gerust ook eenmalig, we hebben vaak eenmalige schrijvers) dan is dat altijd welkom! Zoals ik al zei, momenteel ligt het een beetje plat, maar het is wel de bedoeling dat het óóit weer op gang komt...

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 16:52

Ik heb ook wel interesse hoor om een keer een stukje te schrijven.

viewtopic.php?f=2&t=691517
Ben er gelijk serieus mee aan de slag gegaan. Misschien iets voor jullie? Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:04

Ik was via dat topic hier terecht gekomen. Ik heb een tijdje columns geschreven voor een Harry Potter-website, maar die is nu tijdelijk uit de lucht. Tevens ben ik veel bezig met schrijven voor tijdschriften en het schrijven van korte verhalen enzo. Voor zo'n groepje heb ik dus geen tijd, maar als je iets hebt waar je commentaar op wilt, mag je me altijd een PB of mailtje sturen. Lachen Meestal geef ik commentaar op korte verhalen van anderen, maar ik heb tijdens mijn studies (Engels & Literatuurwetenschap) heel veel teksten onder ogen gekregen en geanalyseerd enzo. Ik kan dus waarschijnlijk wel íets zinnig zeggen over structuur en stijl e.d.

Je zou het ook eens kunnen proberen op een schrijfforum, bijv www.purefantasy.nl/forum of www.onbeschreven.nl/forum. Hoewel die allebei eigenlijk vooral gericht zijn op korte verhalen, zijn er vast ook wel mensen daar die het leuk vinden om eens iets anders te proberen. Lachen