Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
oek een betalende bijrijder, of laat je paard meelopen in de manege of les op je stal (als dat kan). flowerxxx schreef:Kan mij voorstellen dat de situatie niet meer zo lekker woont. Je zit bij je zus en haar echtgenoot op de lip en het is dan ook tijd dat je iets voor jezelf zoekt. Inwonen bij een jong stel is niet ideaal (maar ook geen reden om te pesten zoals je zus doet). Ik kan mij indenken dat ze wat meer privacy willen en een eigen leven. Om jaren lang een familielid in huis te hebben zou mij ook niets lijken. Ga als eerste een gesprek aan met je zus en haar man. Vertel dat je op zoek bent naar iets anders. Misschien zijn ze opgelucht en willen ze wel helpen.
Ik neem aan dat je een deeltijdstudie doet? Aangezien je 36 uur werkt lijkt het mij onmogelijk om een voltijdstudie te doen.
Alleen als je een voltijdstudie doet (hbo, wo of mbo bol) heb je recht op studiefinanciering. Deeltijd of avondstudies geven niet dat recht.
Een aantal tips:
x maak zelf een overzicht van al je inkomsten (salaris, toeslagen etc) en uitgaven (studie, verzekering, paarden, levensonderhoud etc). Zet al deze kosten op een rij dat geeft jou al meer inzicht.
x neem zsm contact op met de woningbouwvereniging in jouw woonplaats. Je komt niet in aanmerking voor urgentie (alleen noodsituaties) maar staat wel op de wachtlijst. Iedere stad heeft flats of appartementjes voor alleenstaande jongeren. Die komen iedere week in het gemeenteblad of de woningkrant. Jij kunt dan reageren op een woning. Afhankelijk van je plaats op de wachtlijst wordt duidelijk of je kans maakt.
x kijk op kamernet.nl of andere site's van particuliere verhuurders voor een betaalbare kamer. Hier staan niet alleen studentenhuizen op! Je kunt er ook appartementen vinden of gewone kamers.
x kijk op internet of je recht hebt op huursubsidie. Dit is afhankelijk van je maandelijkse inkomen en het soort woning (zelfstandige).
x verder heb je afhankelijk van je inkomen recht op zorgtoeslag voor je zorgverzekering.
Wat betreft je paarden moet je prioriteiten gaan stellen. Waarom heb je 2 paarden nodig? Kijk of je er niet 1 kan verkopen dat scheelt alweer kosten. Paarden zijn heel erg duur en dat komt iedere maand weer terug. Denk aan stalling, inenting, wormkuur, voedsel, spullen, de DA, les etc. Ook kunnen ze voor onvoorziene kosten zorgen (denk aan een paard dat opeens ziek wordt). Als jij het echt belangrijk vind om zelfstandig te wonen moet je dus keuzes maken. Nog een tipoek een betalende bijrijder, of laat je paard meelopen in de manege of les op je stal (als dat kan).
De kosten van een woning zijn afhankelijk van je gemeente en provincie. In een grote stad is het duurder wonen dan in een dorp. En een studentenhuis is weer goedkoper dan een eigen appartement (denk ook aan het delen van belasting en vaste lasten).
draumpje schreef:kijk idd op wat sites van particuliere verhuurders (directwonen is errug duur btw)
om te kijken wat het aanbod is
schrijf je in bij de woningbouwvereniging (geen idee waar je woont of wat de wachttijd is bij jullie in de buurt
wil je een huisje?
of kun je voorlopig vooruit met een (studenten) kamer?
kamer is over het algemeen goedkoper dan een huis, maar vaak deel je dan wel de keuken en sanitaire voorzieningen
en idd, informeer of je recht hebt op en hoeveel huurtoeslag