Problemen thuis, waardoor ik op mezelf wil, maar hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

Problemen thuis, waardoor ik op mezelf wil, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:06

hoi

de titel is een beetje raar, maar ik heb nogal problemen thuis, waardoor ik absoluut niet lekker in men vel zit, ben moe en heb veel hoofdpijn. Dit komt vooral, omdat mijn oudste zus waarbij ik woon en haar man, niet altijd even vriendelijk zijn, sterker nog, ze zijn brijwel nooit vriendelijk, als ik ze spreek is het omdat ze boos zijn ofzo, verder doen ze steeds vervelende dingen, zoals een tupperware bakje weggooien die ik geleend had enz.
Ik ben 19 en heb besloten dat het beter is als ik op mezelf ga wonen, voor mij, maar ook voor hun.
Ze geven mij het gevoel dat ik hier niet thuis hoor en dat ze liever hebben dat ik op rot.

Maar nu is de grote vraag, hoe ga je dat doen.
Wie kan je helpen om dingen op een rijtje te zetten.
b.v.

Of ik genoeg verdien
Waar ik recht op heb
Of ik überhaupt ewel in aanmerking kom enz...

heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, zouden jullie die ervaring met me willen delen?

ik weet niet meer hoe ik verder moet, weet alleen dat ik hier weg moet.

tita

Re: Problemen thuis, waardoor ik opmelf wil, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:07

het belangrijkste om het een en ander uit tezoeken is heb je werk of studeer je

fjordowner18

Re: Problemen thuis, waardoor ik op mezelf wil, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:28

ja ik werk 36 uur per week, via een uitzendbureau, nu 2 jaar en dioe daarnaast een opleiding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:29

is er een mogelijkheid dat je een vast aanstelling gaat krijgen?

Je zou je bij jou in het dorp/stad kunnen beginnen met inschrijven bij een woningstichting

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:30

Dan krijg je ook studiefinanciering neem ik aan? want als je het huis uit gaat heb je recht op een uitwonende beurs

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:33

Hoe ga je dat doen met je paarden? Wie betaald die nu dan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:35

als iemand 36 werkt dan krijgt ie geen studiefinciering

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 13:02

tja, ik ben bang dat ik ze zal moeten verkopen, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik met mijn inkomen rond kan komen, want ik wil mijn paarden niet verkopen als het niks uitmaakt.
ik moet alleen weten welke instelling ofzo mij kan helpen alles op een rijtje te zetten snappie.
Nee ik krijg inderdaad geen studiefinanciering.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:05

Kan mij voorstellen dat de situatie niet meer zo lekker woont. Je zit bij je zus en haar echtgenoot op de lip en het is dan ook tijd dat je iets voor jezelf zoekt. Inwonen bij een jong stel is niet ideaal (maar ook geen reden om te pesten zoals je zus doet). Ik kan mij indenken dat ze wat meer privacy willen en een eigen leven. Om jaren lang een familielid in huis te hebben zou mij ook niets lijken. Ga als eerste een gesprek aan met je zus en haar man. Vertel dat je op zoek bent naar iets anders. Misschien zijn ze opgelucht en willen ze wel helpen.

Ik neem aan dat je een deeltijdstudie doet? Aangezien je 36 uur werkt lijkt het mij onmogelijk om een voltijdstudie te doen.

Alleen als je een voltijdstudie doet (hbo, wo of mbo bol) heb je recht op studiefinanciering. Deeltijd of avondstudies geven niet dat recht.

Een aantal tips:
x maak zelf een overzicht van al je inkomsten (salaris, toeslagen etc) en uitgaven (studie, verzekering, paarden, levensonderhoud etc). Zet al deze kosten op een rij dat geeft jou al meer inzicht.
x neem zsm contact op met de woningbouwvereniging in jouw woonplaats. Je komt niet in aanmerking voor urgentie (alleen noodsituaties) maar staat wel op de wachtlijst. Iedere stad heeft flats of appartementjes voor alleenstaande jongeren. Die komen iedere week in het gemeenteblad of de woningkrant. Jij kunt dan reageren op een woning. Afhankelijk van je plaats op de wachtlijst wordt duidelijk of je kans maakt.
x kijk op kamernet.nl of andere site's van particuliere verhuurders voor een betaalbare kamer. Hier staan niet alleen studentenhuizen op! Je kunt er ook appartementen vinden of gewone kamers.
x kijk op internet of je recht hebt op huursubsidie. Dit is afhankelijk van je maandelijkse inkomen en het soort woning (zelfstandige).
x verder heb je afhankelijk van je inkomen recht op zorgtoeslag voor je zorgverzekering.

Wat betreft je paarden moet je prioriteiten gaan stellen. Waarom heb je 2 paarden nodig? Kijk of je er niet 1 kan verkopen dat scheelt alweer kosten. Paarden zijn heel erg duur en dat komt iedere maand weer terug. Denk aan stalling, inenting, wormkuur, voedsel, spullen, de DA, les etc. Ook kunnen ze voor onvoorziene kosten zorgen (denk aan een paard dat opeens ziek wordt). Als jij het echt belangrijk vind om zelfstandig te wonen moet je dus keuzes maken. Nog een tip Slapenoek een betalende bijrijder, of laat je paard meelopen in de manege of les op je stal (als dat kan).

De kosten van een woning zijn afhankelijk van je gemeente en provincie. In een grote stad is het duurder wonen dan in een dorp. En een studentenhuis is weer goedkoper dan een eigen appartement (denk ook aan het delen van belasting en vaste lasten).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:07

Je kan eens kijken op de site van directwonen.nl
Dan krijg je een beetje een idee wat het huren van woonruimte kost.
Verder kan je bij de belastingdienst vragen of je recht heb op huurtoeslag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:49

kijk idd op wat sites van particuliere verhuurders (directwonen is errug duur btw)
om te kijken wat het aanbod is
schrijf je in bij de woningbouwvereniging (geen idee waar je woont of wat de wachttijd is bij jullie in de buurt

wil je een huisje?
of kun je voorlopig vooruit met een (studenten) kamer?
kamer is over het algemeen goedkoper dan een huis, maar vaak deel je dan wel de keuken en sanitaire voorzieningen

en idd, informeer of je recht hebt op en hoeveel huurtoeslag

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:41

flowerxxx schreef:
Kan mij voorstellen dat de situatie niet meer zo lekker woont. Je zit bij je zus en haar echtgenoot op de lip en het is dan ook tijd dat je iets voor jezelf zoekt. Inwonen bij een jong stel is niet ideaal (maar ook geen reden om te pesten zoals je zus doet). Ik kan mij indenken dat ze wat meer privacy willen en een eigen leven. Om jaren lang een familielid in huis te hebben zou mij ook niets lijken. Ga als eerste een gesprek aan met je zus en haar man. Vertel dat je op zoek bent naar iets anders. Misschien zijn ze opgelucht en willen ze wel helpen.

Ik neem aan dat je een deeltijdstudie doet? Aangezien je 36 uur werkt lijkt het mij onmogelijk om een voltijdstudie te doen.

Alleen als je een voltijdstudie doet (hbo, wo of mbo bol) heb je recht op studiefinanciering. Deeltijd of avondstudies geven niet dat recht.

Een aantal tips:
x maak zelf een overzicht van al je inkomsten (salaris, toeslagen etc) en uitgaven (studie, verzekering, paarden, levensonderhoud etc). Zet al deze kosten op een rij dat geeft jou al meer inzicht.
x neem zsm contact op met de woningbouwvereniging in jouw woonplaats. Je komt niet in aanmerking voor urgentie (alleen noodsituaties) maar staat wel op de wachtlijst. Iedere stad heeft flats of appartementjes voor alleenstaande jongeren. Die komen iedere week in het gemeenteblad of de woningkrant. Jij kunt dan reageren op een woning. Afhankelijk van je plaats op de wachtlijst wordt duidelijk of je kans maakt.
x kijk op kamernet.nl of andere site's van particuliere verhuurders voor een betaalbare kamer. Hier staan niet alleen studentenhuizen op! Je kunt er ook appartementen vinden of gewone kamers.
x kijk op internet of je recht hebt op huursubsidie. Dit is afhankelijk van je maandelijkse inkomen en het soort woning (zelfstandige).
x verder heb je afhankelijk van je inkomen recht op zorgtoeslag voor je zorgverzekering.

Wat betreft je paarden moet je prioriteiten gaan stellen. Waarom heb je 2 paarden nodig? Kijk of je er niet 1 kan verkopen dat scheelt alweer kosten. Paarden zijn heel erg duur en dat komt iedere maand weer terug. Denk aan stalling, inenting, wormkuur, voedsel, spullen, de DA, les etc. Ook kunnen ze voor onvoorziene kosten zorgen (denk aan een paard dat opeens ziek wordt). Als jij het echt belangrijk vind om zelfstandig te wonen moet je dus keuzes maken. Nog een tip Slapenoek een betalende bijrijder, of laat je paard meelopen in de manege of les op je stal (als dat kan).

De kosten van een woning zijn afhankelijk van je gemeente en provincie. In een grote stad is het duurder wonen dan in een dorp. En een studentenhuis is weer goedkoper dan een eigen appartement (denk ook aan het delen van belasting en vaste lasten).

hoi bedankt voor je reactie, dat overzicht maken vind ikzelf heel erg moeilijk en daarom vraag ik daar hulp bij, verder durf ik niet met mijn zus en zwager erover te praten, ik ben bang dat ze me op straat zetten ofzo, je weet maar nooit (men vader weet er wel van).Ze kunnen soms heel raar reageren, het zou kunnen dat ze positief reageren, maar ik denk hetzelf niet. Ik heb op de site gekeken, maar ,mijn plaats staat er niet bij, ik woon in zoelen en wil graag een woonruimte in die omgeving, b.v. tiel waar ook mijn werk is. Verder was het niet echt de bedoeling om het veulen te houden, zeker niet nu ik mezelf eindelijk over de streep wil trekken en op mezelf wil. Alleen het probleem is dat mijn veulen kreupel is, dus kan ik haar niet verkopen al zou ik willen, dus als het niet anders kan moet ik mijn volwassen paardje wel verkopen.
Ik doe inderdaad een bbl opleiding.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:45

draumpje schreef:
kijk idd op wat sites van particuliere verhuurders (directwonen is errug duur btw)
om te kijken wat het aanbod is
schrijf je in bij de woningbouwvereniging (geen idee waar je woont of wat de wachttijd is bij jullie in de buurt

wil je een huisje?
of kun je voorlopig vooruit met een (studenten) kamer?
kamer is over het algemeen goedkoper dan een huis, maar vaak deel je dan wel de keuken en sanitaire voorzieningen

en idd, informeer of je recht hebt op en hoeveel huurtoeslag

hoi ik heb op direct wonen gekeken, maar kan helaas niks vinden bij mij in de buurt, mijn werk zit in tiel en ik wil het liefst niet te ver weg gaan wonen, aangezien ik waarschijnlijk er geen auto op na kan houden. Verder woon ik het liefst alleen, maar bij iemand waar ik goed mee kan opschieten is ook geen probleem.
Ik heb niet veel eisen aan wat de woning betreft, ik moet gewoon weg uit dit huis en afstand nemen, hopelijk word de relatie tussen ons dan beter en voel ik me weer prettiger, niet verdrietig en zonder hoofdpijn, zodat ik me op mijn werk en op mijn school kan gaan verdiepen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 10:38

ik heb maatschappelijkwerk gebeld en die hebben me door gestuurd naar pets, ben benieuwd of die kunnen helpen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:52

je kan volgens mij bij een vvv kantoor een lijst krijgen van kamerverhuurders.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:29

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:13

klinkt misschien raar.
maar is een soort opvang/kindertehuis.
Hier kan je op kamers wonen en hoef je niet veel te betalen (of bijna niets)

het heet : kamertraining of begleid kamer wonen.

Er is meestal wel leiding aanwezig.

Misschien kun je hiervoor informeren en het andere geld wat je overhoud aan je paardjes besteden?