Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 16:11

De Ramadan is nu 2 en halve week bezig ongeveer, en ik heb een aantal Marrokaanse vrienden. Ik heb er dan best moeite mee om te eten waar hun bijzijn omdat ik het gewoon zielig vind. Ik krijg dan een ongemakkelijk gevoel omdat ik weet dat hun ook honger hebben. Meestal ga ik dan even ergens anders eten.
Hebben meer mensen die op school of werk misschien? En hoe gaan jullie ermee om? Lachen Ik weet dat ze er zelf voor kiezen om te vasten maar dan nog, het is wel hun geloof.

groetjes Kimmy

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:47

Een vriendin van me doet ook ramadan en een vriend van haar ook maar ik heb er geen moeite mee om in hun bijzijn te eten, want ze vinden het zelf niet erg. Die vriendin krijg trouwens helemaal scheuren in haar lippen omdat ze haar lippen niet mag aflikken. Bloos!
Volgende week woensdag gaan een paar mensen en ik ook met haar meedoen aan de ramdan, hele dag niet eten en drinken! Maar dan gaan we 's avonds bij haar thuis Arabisch eten en films kijken enzo.

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:04

Waarom mag je je lippen niet aflikken? Verward

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:18

Nee dat vind ik ook wel raar, dat doen ze hier wel gewoon hoor.....???
Ik weet ook wel dat ze het niet erg vinden, immers eet iedereen! Maar vind het gewoon zielig en ook omdat mijn bijna vriendje Marrokaans is...Knipoog

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:28

Paardennamen schreef:
Waarom mag je je lippen niet aflikken? Verward

Omdat je dan alsnog dingen binnen kan krijgen ofzo. Je tong mag niet uit je mond. Knipoog

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:52

Meen je dat nou Santos_??

Dat wist ik echt niet omdat ze hier regelmatig gekke grapjes maken dan dan hun tong uitsteken of zoiets. Knipoog

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:45

Niemand op mijn school doet aan ramadan (gelukkig maar want het is idd zo zielig om te zien Tong uitsteken )
Dit eigenlijk omdat de moslims (3 ofzo) allemaal op internaat zitten en dat lastig is met ramadan.

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:50

Mag je dan ook niet je eigen speeksel doorslikken? Hoevaak slikt een mens per dag wel niet speeksel door, vind het allemaal wel een beetje ver gezocht, maar goed dat is mijn mening.
Ik heb vorig jaar bij een turkse jongen in de klas gezeten, en die deed daar ook aan, maar wat ik dus niet snap is dat ze de hele dag vasten tussen zonsopgang en zonsondergang, als vervolgens de zon onder is kunnen ze wel hun buik vol "schransen" tenminste dat deden hun doen, en voordat ze naar scvhool of werk gingen gingen ze snáchts veel eten.
Als ik het goed begrijp is dat dus gewoon het omgekeerde ritme wat betreft eten en drinken, dus wat heeft het dan voor een nut om te vasten ( sorry als ik een beetje cru overkom of hoe je het ook maar noemen wilt)

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:54

sundance11 schreef:
Mag je dan ook niet je eigen speeksel doorslikken? Hoevaak slikt een mens per dag wel niet speeksel door, vind het allemaal wel een beetje ver gezocht, maar goed dat is mijn mening.
Ik heb vorig jaar bij een turkse jongen in de klas gezeten, en die deed daar ook aan, maar wat ik dus niet snap is dat ze de hele dag vasten tussen zonsopgang en zonsondergang, als vervolgens de zon onder is kunnen ze wel hun buik vol "schransen" tenminste dat deden hun doen, en voordat ze naar scvhool of werk gingen gingen ze snáchts veel eten.
Als ik het goed begrijp is dat dus gewoon het omgekeerde ritme wat betreft eten en drinken, dus wat heeft het dan voor een nut om te vasten ( sorry als ik een beetje cru overkom of hoe je het ook maar noemen wilt)


Ik begrijp je wel, ik vind het inderdaad ook een beetje raar! Maar goed het is hun geloof en dat respecteer ik wel. Maar ze zijn veel zwakker snel moe, en eentje heeft zelfs ongelooflijke maagpijn van de honger....

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:58

ik zeg ook niet dat ik het niet respecteer, ieder zijn ding, maar zoals ik het zie en hoor vind ik het gewoon nogal krom, snappie?

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 20:00

Ja ik snap je! Knipoog
Als je er goed over nadenkt is het ook best krom.

Lisjah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Genk(belgie)

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:00

3 meisjes uit mijn klas doen er ook aan mee,maar ze kunnen er wel tegen als we eten in hun bijzijn Haha! Ik vind het wel knap dat ze het kunnen.Ik zou het nooit volhouden!

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:12

bij mij in de klas doet ook het grootste deel mee aan de rammadan

MoonChloe schreef:
gelukkig maar want het is idd zo zielig om te zien )
rammadan is echt alles behalve zielig, deze mensen kiezen er juist voor om aan mensen in de wereld te denken die het veeeeeeel minder goed hebben dan zij.
en je hoeft niet aan de ramadan mee te doen als je bijv. zwak, ziek zwanger, kind bent[ of tijdens je maandelijkse periode Clown ] of als je intensief moet studeren of sporten [dit kun je daarna inhalen].

het is natuurlijk wel zo, dat ik niet voor hun neus een dikke vette hamburger ga opeten Knipoog maar mijn boterhammetje eet ik wel gewoon. dit betekend niet dat ik geen respect ervoor heb [in tegendeel ik vind het echt een heel mooi gebaar alleen zou ik het zelf niet volhouden Bloos ] maar ik doe niet aan de rammadan en zij wel. maar al mijn klasgenootjes zeggen ook gewoon dat ik moet eten want ik doe immers niet mee.. ze vinden het ook totaal niet erg dat ik wel gewoon mijn lunch eet Vingers aflikken

degene wat bij in mijn klas aan de rammadan meedoen, gaan echt niet de hele nacht zitten eten. zij eten gewoon na zonsondergang en meestal ook nog zeer gezonde maaltijden. maargoed, dit zal ook wel per cultuur verschillen denk ik..

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 21:08

@Snoetie: goede reactie!
Ik denk ook niet dat ze het erg zullen vinden als ik eet, maar het idee gewoon. Knipoog
Bij ons eten ze ook gewoon na zonsondergang.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:15

Sterker: je mag niet eens meedoen als je ongesteld bent...

Een klasgenoot deed ramadan, zijn vriend deed mee, heel solidair. Kreeg daarom respect van leraren, totdat hij ook suikerfeest ging vieren. Clown (En zijn ouders dat niet geweldig vonden.) Ik vond het een goede actie! :p

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 21:17

Klopt dat je niet mee mag doen als je ongesteld bent, dan moet je gewoon eten.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:42

Kimmy, ik denk dat je je daar gewoon overheen moet zetten. Het is hun eigen keuze, dus ik vind dat ze er dan ook tegen moet kunnen dat mensen gewoon in hun bijzijn eten hoor (en dit zeg ik uit alle respect). Lachen

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 21:48

Ymke schreef:
Kimmy, ik denk dat je je daar gewoon overheen moet zetten. Het is hun eigen keuze, dus ik vind dat ze er dan ook tegen moet kunnen dat mensen gewoon in hun bijzijn eten hoor (en dit zeg ik uit alle respect). Lachen


Ja dat denk ik ook, vind het wel moeilijk hoor! Lachen
Maar gewoon het idee... hun hebben ook honger en eten niet (wat ik knap vind) en ik zit gewoon mijn koekje op te eten bijvoorbeeld.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:00

Ik denk dat ze dat niet eens erg vinden. Liever gewoon je koekje opeten dan eeh.. medelijden? met ze hebben. Maar dat kan ik ook fout hebben, ik ken bijna geen marokkaanse jongens en meiden.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 18:22

Nee ik denk ook niet dat ze ermee zullen zitten hoor, denk dat ik er meer last van heb. Knipoog
Maar net als krijgt heel de klas een lollie en hun ook dat vind ik gewoon sneu en dom van de docent.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:54

Dan nemen ze die lolly toch mee voor 's avonds?
Ik respecteer dat zij meedoen aan de Ramadan, maar ik ga me daar echt niet aan aanpassen.

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:15

Ja, ik heb een vriendin die ook meedoet! Maar die
vind het helemaal niet erg dat ik gewoon eet. Zij
maakt de keuze! Er zit ook een jongen achter mij
die meedoet. Woensdag hadden een paar kinderen
allemaal koek, chips en snoep gekocht. En dat gingen
ze uitdelen. Gingen ze met zn allen ruzie maken omdat
ze niet genoeg kregen! Nou en daar stond die jongen
bij! Best treurig, ik vond het gewoon zielig voor hem!
Hij mag de hele dag niet eten en hun zitten ruzie te
maken omdat ze een koekje minder krijgen. Belachelijk! Ach gut

Groetjes!

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:00

Ymke schreef:
Ik denk dat ze dat niet eens erg vinden. Liever gewoon je koekje opeten dan eeh.. medelijden? met ze hebben. Maar dat kan ik ook fout hebben, ik ken bijna geen marokkaanse jongens en meiden.

Niet alleen marokkanen zijn moslim. Clown

Spuug mag je wel doorslikken hoor, maar slijm niet. En als je gaat rochelen moet je dat dus ook uitspuugen. Haha! Dat mag je niet doorslikken.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 21:43

Misser schreef:
Dan nemen ze die lolly toch mee voor 's avonds?
Ik respecteer dat zij meedoen aan de Ramadan, maar ik ga me daar echt niet aan aanpassen.


Ja dat kan inderdaad, maar gewoon het idee je zou het zelf maar eens moeten zijn! Lachen
Ik wil het misschien volgend jaar wel proberen.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 21:44

nienke_92 schreef:
Ja, ik heb een vriendin die ook meedoet! Maar die
vind het helemaal niet erg dat ik gewoon eet. Zij
maakt de keuze! Er zit ook een jongen achter mij
die meedoet. Woensdag hadden een paar kinderen
allemaal koek, chips en snoep gekocht. En dat gingen
ze uitdelen. Gingen ze met zn allen ruzie maken omdat
ze niet genoeg kregen! Nou en daar stond die jongen
bij! Best treurig, ik vond het gewoon zielig voor hem!
Hij mag de hele dag niet eten en hun zitten ruzie te
maken omdat ze een koekje minder krijgen. Belachelijk! Ach gut

Groetjes!


Ja bij zulke dingen vind ik het echt onwijs zielig, vandaag hadden wij gym en dan is hij zo snel moe! Komt hij ja ik ben nu super snel moe omdat ik Ramadan heb.. Ach gut