Heel simpel: Men neme een hele rits tuinkerszaadjes. 1 afgedekt schaaltje in de kelder (donker en koud) 1 schaaltje in de kelder (licht en koud) 1 schaaltje in het raamkozijn (warm en licht) 1 afgedekt schaaltje in het raamkozijn (warm en donker) Welke plantjes komen het eerste uit. Welke worden het grootst. Welke groeien het snelst.
Je moet je eerst verdiepen over de (mogelijke) werking van feromonen (de werkingen van feromonen is nooit wetenschappelijk aangetoond en veel wetenschappers betwijfelen het bestaan er van bij de mens).
Je kunt hier veel proeven bij bedenken, die van mij was uiteindelijk geflopt. We hadden maar een week om de proeven te doen (terwijl er minstens een maand nodig was tussen de proeven i.v.m geheugen) en de proefpersonen waren absoluut niet serieus.
Als je verder wilt weten hoe ik het onderzocht heb, pb maar! Dan haal ik mijn po er even bij .
Mijn ultieme onderwerp om ooit eens te gaan doen was Stereotype gedrag bij dierentuindieren, productiedieren en gezelschapsdieren onderzoeken. Helaas is dit nooit wat geworden.
Is misschien alleen wel wat meer voor een profielwerkstuk