Studiehuis (weer) op de schop!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Studiehuis (weer) op de schop!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:01

Vanochtend op het journaal het studiehuis gaat weer op de schop, leerlingen hebben te weinig kennis en moeten te veel vakken doen.

Ben ik het helemaal mee eens, alle beta vakken zijn zo uitgekleed dat je ze net zo goed kan schrappen onderhand. Maarrrrrrrrrrr wat gaan ze eraan doen???

Weer een volledige extra vreemde taal invoeren op het vwo... wat heb je daar nou aan????

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:12

Het is 1 groot zooitje in het onderwijs wat dat betreft!
Toen ik nog op de HAVO zat, werd het studiehuis net ingevoerd en ik heb 3 jaar achter elkaar in een verschillende lessysteem gezeten... Nou dat werkt dus echt niet! Je bent eerst een paar weken bezig om aan het systeem te wennen... terwijl je die weken in de laatste jaren juist goed gebruiken kunt...

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:29

ik zat in 4 havo toen het studiehuis werd ingevoerd.... maar ik heb eigenlijk weinig verschil gemerkt met de voorgaande 3 jaar.... alleen dat je geen vakken meer kon kiezen maar profielen,..... maar voor de rest waren de lessen nog steeds klassikaal!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:44

Dat studiehuis (of Tweede Fase) heeft totaal geen nut zoals het nu gaat. Hoezo nou, zelfstandig werken? Het gaat nog precies zo als in de onderbouw. Bovendien zorgen die profielen waar ze nu uit moeten kiezen ook niet voor een uitgebreide studiekeuze aan het eind van de Havo/VWO/enzovoort.
Dus ja, er zou heel wat aan verbeterd mogen worden!

Te veel vakken vind ik wel meevallen, de gemiddelde scholier voert niet zo hele veel uit, te weinig kennis klopt in dat verband dan wel...

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:52

Ik werk in het onderwijs. VMBO onderbouw en bovenbouw. Bij ons op school ga idd ook alles veranderen. Sommige veranderingen zijn wel goed, zoals meer projecten en meer samenhang tussen de vakken, maar sommige veranderingen slaan echt nergens op. Zo willen ze aan kinderen op het laagste niveau blokuren geschiedenis gaan geven!!!!!! Zie je het al voor je???Ik niet. Ben blij dat ik geen geschiedenis geef
Wij als docenten moeten echt heeeeeeeel veel gaan doen volgend jaar, denk maar aan nieuw lesmateriaal. Natuurlijk zullen er wel goede methodes zijn, maar onze school wil niet investeren. Zo hebben wij voor bijna 1300 leerlingen 60 computers!!!!!!! Werkt dus ook niet. Ja, wij hebben er echt helemaal zin in! Ben zeer benieuwd hoeveel mensen er volgend jaar overspannen zijn.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:57

Ze willen toch ook lessen gaan geven waarbij je in 1 lesuur verschillende vakken tegelijkertijd (dus bijv. in 1 les geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer) krijgt? Vakoverstijgend dus...

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:01

Amethyst schreef:
Ze willen toch ook lessen gaan geven waarbij je in 1 lesuur verschillende vakken tegelijkertijd (dus bijv. in 1 les geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer) krijgt? Vakoverstijgend dus...



Ja idd. Maar dat willen ze d.m.v projecten gaan doen.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:01

Studiehuis stelt idd niks voor. Het waren voor ons altijd gezellig uurtjes om ff bij te kletsen. Daar hadden we in de klas veel minder kans voor.
En teveel vakken? Ik had in mijn examen jaar 8 vakken? Dat noem ik niet echt veel. Ik had volgens mij 30 uurtjes les in de week als het niet minder was. Niet dat ik het erg vond

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:55

Ik zie het als volgt:

ELKE ONDERWIJSVERNIEUWING IS EEN VERKAPTE BEZUINIGING!!!

Studie huis -> meer zelfstandig werken -> minder docenten nodig
Vakoverstijging -> een docent kan twee vakken geven -> minder docenten nodig

Ze zijn heel slim in Den Haag, ze brengen het zo dat het onderwijzend personeel niet doorheeft dat het een bezuiniging is en ze lopen allemaal enthousiast en vrolijk achter de vernieuwingen aan

Nu weet ik weer waarom ik heel hard wegliep uit het onderwijs, ik wil er niets meer mee te maken hebben

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:57

Allicht trouwens dat ze weer een extra vreemde taal invoeren. Talen kosten namelijk niet zoveel.

De begroting van een talenvak voor 1 jaar is qua materiaal 400 euro. Mijn begroting destijds voor het vak scheikunde was per jaar
6000 euro!! en mijn collega natuurkunde wilde graag 8000 euro. Ja dure vakken hoor schei en natuurkunde en biologie

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:02

Ik ben ook zo blij dat ik destijds gewoon op de ouderwetse manier examen heb kunnen doen!
Gewoon Nederlands, Engels, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Biologie, Economie1, Wiskunde A.

Gewoon doen waar je goed in bent, en geen halve talen en meer dan die onzin.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Re: Studiehuis (weer) op de schop!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:41

Wat een verschillen zijn er nog!Bij ons gaat het opzich wel redelijk als ik dit zo lees!

Bij ons op school richten ze zich wel echt op het studiehuis, de ene docent beter dan de ander, maar het gebeurt wel!

Biologie bijvoorbeeld, hij legt niets uit, behalve als we het vragen. Voor de rest zelf werken. Helaas is de mediatheek op dit moment echt bagger.

Kletsen, soms, maar kost me op het laatst toch nog veel tijd dus kan beter in de uren werken!

Zoals een andere docent vertelde : Ik heb niet in het studiehuis les gehad en het niveau van de stof lag een stuk hoger. Maar ik kon geen fatsoenlijk werkstuk maken. Niveau is nu iets lager maar je leert wel meer vaardigheden.

En dat is gewoon zo. Je leert zelfstandig werken, werkstukken kan je ook maken enz.

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:08

Wij hebben deze discussie van de week in de klas ook gevoerd. Heeft de 2e fase zoals die nu is wel of geen zin? Ik was 1 van de weinigen die me wel in de 2e fase kan vinden. Ik denk dat we idd, zoals SuusJa zeg, meer vaardigheden hebben. We moeten presentaties houden totdat je er gek van wordt, maar je leert er wel van. Verder vind ik het niet zo erg om veel vakken te hebben. Ik weet absoluut niet wat ik wil, dus voor mij heeft het weinig zin om me te verdiepen in een paar vakken, ik kan beter een hoop opties open houden.
Natuurlijk zitten er ook nadelen aan de 2e fase, zo vind ik het nogsteeds achterlijk dat ik Duits 1 heb terwijl ik (zelf!) voor Frans 2 gekozen heb. Ik ben dus ook nooit bij Duits Economie 1 en 2 behandelt bij ons exact dezelfde stof, dus ook dat deelvak kan er wat mij betreft uit.
Over klassieke talen moet ook eens goed nagedacht worden. Mijn lerares had 8 uur Latijn in de week, wij 4. Volgens haar is de studielast nog ongeveer even zwaar. Hierdoor ben je dus bijna alleen maar aan het vertalen, wat zo'n vak een stuk minder leuk maakt! Okee, we hebben 1 uur kcv per 2 weken om alle cultuur erdoor te jagen, wordt je ook niet vrolijk van.

_Michelle__

Berichten: 3980
Geregistreerd: 06-04-05

Re: Studiehuis (weer) op de schop!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:51

Pfoe! Ik heb nog gestaakt tegen het studiehuis. Was een beetje uit de hand gelopen
Het zou op het Malieveld te doen zijn, maar iedereen ging naar het binnenhof en ik was er achteraan gehobbeld.
Uiteindelijk werden er ramen en al ingegooid met stenen en er werder eieren gegooid.
Toen kwam de ME en ben ik zelfs nog opgepakt, terwijl ik niets gedaan had
Wrong place, wrong time. Ben gelukkig zo vrij gelaten hoor....
Ze kwamen er achter dat ik toch best braaf was
Maar nu wordt het dus weer afgeschaft. Toch nog ergens goed voor geweest dan....

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:50

Arabesk schreef:
Ze zijn heel slim in Den Haag, ze brengen het zo dat het onderwijzend personeel niet doorheeft dat het een bezuiniging is en ze lopen allemaal enthousiast en vrolijk achter de vernieuwingen aan


Waar heb je die docenten enthousiast en vrolijk achter vernieuwingen aan zien lopen?

De afgelopen jaren kan dat niet in Nederland geweest zijn. De meeste docenten die nog wat hart voor het onderwijs hebben, hebben wel degelijk kritiek op de manier van hervormen. Die zien beslist wel dat er andere manieren van onderwijs mogelijk zijn, maar willen fatsoenlijke middelen om die veranderingen ook uit te voeren.
Sommige andere docenten zitten vooral hun tijd uit en voeren de veranderingen gewoon niet door.

En hier zijn acties voor geweest, protesten van de bond (AOb), etc. Hoezo enthousiast en vrolijk?

Roosch

Berichten: 36649
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:53

Bah, ik haat de tweede fase..
Ken het studiehuis niet, maar tweede fase is rot.
Inmiddels ben ik wel goed in werkstukken en presentaties, maar de kennis, ho maar.

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re: Studiehuis (weer) op de schop!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:57

Hoera

Ik, die Citoscore 544 had, gaat keihard op d'r bek in 4 Havo. Vanwege het Studiehuis. Mijn broer, idem dito.

Er is opgeroepen de staat aan te klagen, volgens mij gaan mijn ouders hier aan meewerken . I Would Love To in ieder geval.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:06

Ik heb VWO-oude stijl gedaan, maar heb wel een soort studiehuis avant la lettre gehad, omdat dat het systeem was waar de school mee werkte.
Daarvoor heb ik op een montessorischool gezeten. Ik ben er dan ook van overtuigd dat zelfwerkzaamheid en het focussen op andere dingen dan alleen maar droge kennis heel goed zijn. En dat het prima kan.

Maar daarvoor zijn wel een paar voorwaarden nodig. Je hebt materiaal (lesboeken) nodig die fatsoenlijk zelfstandig door te werken zijn, en gemotiveerde docenten, en een goede begeleiding in de richting van zelfstandigheid.
Wat niet werkt: "zo, nu gaan jullie allemaal zelfstandig werken, ik kom over 5 weken wel eens kijken hoe het gaat." Wat wel werkt: duidelijke taken die je eerst voor 1 les krijgt, dan voor een week, dan voor een maand. Met een docent die in de gaten houdt of het allemaal nog goed gaat.

Mijn laatste twee jaar heb ik doorgebracht op een klassikale school met docenten die hun dagen tot het pensioen uit zaten te tellen zoals ik de minuten tot het eind van de schooldag. Daar werd toen net voor het eerst geexperimenteerd met het studiehuis, maar dus zonder de middelen of motivatie of begeleiding. En na (natuurlijk!) een paar chaotische lessen kwamen de docenten al snel tot de conclusie dat het 'zie je wel' toch niets werd, dat hele studiehuis niet.
En ik weet zeker dat het daar ook nooit wat geworden is.

Het bredere vakkenpakket vind ik ook wel goed, alleen Frans mogen ze eruit schoppen en inwisselen voor Spaans.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:18

Studiehuis is écht de grootste onzin die er bestaat. Ik zit nu voor het 2e jaar in de 'tweede fase' en ik merk er vrijwel niks van. Het enige wat ik ervan merk is dat ik een hele papierwinkel kan beginnen van de hoeveelheid planners die ik krijg.

Ik doe N&G. Er is gewoon veel te weinig tijd voor bepaalde exacte vakken. En dan die talen erbij, ik kies niet voor niets een beta profiel. Ik vind dat er teveel vakken worden gegeven in een te korte tijd, wat wij moeten doen in onze 3 uur scheikunde per week is gewoon ziekelijk. We doen 2 weken over 1 hoofdstuk, waarna niemand er nog iets van begrijpt en iedereen een houding heeft van: 'zolang ik een 5.5 heb is het goed'.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:24

Maar eh, mijn VWO-oude-stijl zonder tweede fase of studiehuis had ook maar 3 uur scheikunde. En ergens anders zag ik een opmerking over Latijn staan, ook dat was hooguit 4 uur per week. En de andere talen, in mijn geval Engels en Nederlands, ook 3 uur.

Als dat een probleem is, dan is dat niet de schuld van studiehuis of tweede fase maar van ver daarvoor.

monteaura
Berichten: 1477
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:29

Bij onze afdeling ( 4 havo ) blijft naar verwachting 80 (!)% zitten

monteaura
Berichten: 1477
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:29

By the way

Kwt, is dat verplicht en heeft iedereen dat? En heeft iedereen dezelfde handelingsdelen?

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:00

hmmm tsja zelfstudie is nutteloos en vervelend (bij ons op school krijg je rustig 12 uur zelfstudie in de week) en verder vind ik het vervelend dat je niet zelf je vakken kan kiezen maar een proefiel moet kiezen ik had liever M&O ipv natuurkunde maarja

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Re: Studiehuis (weer) op de schop!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:40

Goh, en dat voorspelden wij 4 VWO-leerlingetjes jaren geleden al toen het bij ons op de Havo ingevoerd werd... Geniaal

Ik vond dat hele studiehuis maar niks, van alles een beetje maar nergens genoeg tijd voor en al zéker niet genoeg diepgang om echt iets van kennis over een vak op te doen. En het talensysteem vond ik al helemaal belachelijk, hoe kun je je nou een hemelsnaam een taal eigen maken als je alleen maar lezen en luisteren krijgt? Maar voor het spreken/schrijven moest je dan weer een ander extra vak nemen. Heb je dat niet gedaan dan krijg je dus de universiteitsklantjes die potjandorie nog niet eens een beetje Engels kunnen en daardoor niet mee kunnen komen, ondanks hun VWO-diploma. No offense to anybody, ik vind dat de schuld van het leersysteem en niet van die mensen zelf!

Overigens ben ik voor mijn stage laatst op een school geweest waar ze het "vakoverstijgende" idee al ingevoerd hadden met behulp van zogenaamde leertuinen. In principe hetzelfde idee, en daar leek het wel te werken maar ik blijf er mijn twijfels bij houden. Mijns inziens is er dan toch echt te weinig begeleiding van docenten, de leerlingen moeten veel te veel zelf doen en missen zo denk ik gauw dingen.

Nee, geef mij maar het ouderwetse klassensysteem met 7 vakken en dan verplicht Nederlands en Engels, zoals dat bij ons was

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:43

Vientje: Engels is nu wel verplicht, niet alleen lees/luister.
In het oude systeem was Engels juist niet verplicht. Het kwam weinig voor maar er waren leerlingen die geen eindexamen in Engels hebben gedaan.

En dat studenten moeite hebben met het Engels op de uni's is al tijden, van voor de tweede fase.