Schooluniformen, vraag naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blueberry

Schooluniformen, vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 12:50

Hey.

Ik hou mn PWS over het opzetten van een politieke partij. Heel leuk. Nu ben ik met mn standpunten bezig.

Ik vroeg mij af of er intresse is in het dragen van een schoolunifrom op middelbare scholen?

Ik zelf denk dat dat een goed idee is.

Het verminder discriminatie, tussen subculturen, tusssen arm en rijk.
Ook worden vaak meisjes nageroepen omdat ze 'schaars gekleed' zijn. Wat weer ruzies op school veroorzaakt.
Deze verschillen zorgen voor een negatieve sfeer op scholen, wat een slechte invloed heeft op het leer process.

Ik denk dat het dragen van een schooluniform mensen minder oppervlakkig naar elkaar leert kijken. Je zal dan met iemand omgaan om de persoon zelf en niet om dat diegene dezelfde kledingstijl als jij heeft.
Ook zullen 'buitenbeetjes' zich sneller geaccepteerd worden en zullen scholieren zich beter met elkaar verbonden voelen.

Dit is mijn mening en ik ben heel benieuwd naar jullie meningen!

Groetjes!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:52

Ik stem tegen!
k ga toch niet in kleren van school lopen? Heb mijn eigen dress code en daar hou ik het graag bij!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:55

het idee is leuk, maar ik zou er niet aan moeten denken dat ik mijn schooltijd in uniform had moeten lopen :/

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:58

Het is idd zo dat je dmv uniform alle leerlingen gelijk maakt aan elkaar, maar niet iedereen wordt er gelukkig van. Zelf zou het me geen f*ck uitmaken wat ik draag, zolang ik maar iets draag.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:37

Het is ook integratie bevorderend, dat vind ik zelf een enorm pluspunt.

Shadow0

Re: Schooluniformen, vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:38

Tessa_frida schreef:
Ik denk dat het dragen van een schooluniform mensen minder oppervlakkig naar elkaar leert kijken.

Er is hier al een lange discussie over geweest, misschien dat je die terug kan vinden? Daar staan veel goeie argumenten in.

Belangrijkste punt is natuurlijk: jij denkt dat het dragen van een schooluniform dat effect heeft, maar IS dat ook zo? Heb je daar bewijzen voor? Je eigen logische idee blijkt soms in de praktijk toch niet te werken.

Presley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:13

Ikzelf heb niet echt behoefte aan een schooluniform,
maar voor kinderen die gepest worden om hun kleding zal het opzich wel een goed idee zijn.
Maar er zijn altijd wel een paar kinderen die er anders uit willen zien dan de rest, en die zullen niet echt blij zijn met zo'n uniform lijk mij...
Je ziet met een uniform ook niet of iemand wel kleren draagt een duur merk of juist heel goedkoop, waardoor je het verschil tussen rijk en arm minder ziet

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:37

Ik ben er ook tegen. Ik zie er eerlijk gezecht het nut niet van in.
Er zullen altijd kinderen gepest worden omdat ze 'anders' zijn, met of zonder uniform.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 17:03

Maar je hoeft nooit meer te bedenken wat je s ochtends aan moet doen
En ik denk dat je dan een gevoel krijgt van saamhorigheid. ik dnek ook dat de sociale controle beter zal verlopen.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:10

Een dergelijk gevoel van saamhorigheid heeft ook nadelen: de ruzies tussen verschillende scholen kunnen heftiger worden. (En de rivaliteit tussen scholen is soms al heftig genoeg!)

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 17:16

Ja maar dan landelijk hetzefde uniform alleen een klein embleem.
In Engeland en Amerika hebben ze het ook. Volgens mij heeft het alleen maar voordelen. Maarja. Ik ben benieuwd naar verdere reacties

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:27

In Engeland en Amerika zijn geen landelijke uniformen. In Amerika hebben de meeste openbare scholen helemaal geen verplicht uniform.

Anoniem

Re: Schooluniformen, vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:42

als je op de middelbare zit is er niet zo veel tegen andere kleding, ik vind het echt een f*ck idee , ik draag wel merkkleding maar heb ook merkloze omdat dat ook leuk kan zijn dus schooluniformen zijn echt b*llsh*t
, maar ik vind het onzin.

HE dat lucht op

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 17:57

heh, maar goed dat jij niet in de politiek zit, zulke taal is daar niet gewenst

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:11

Toen ik vandaag in de krant las dat sommige basisschool leerlingen naar school gaan met teksten als : f*ck you en g*eil (en dan zonder sterretje) zag ik meteen weer het nu van een uniform.

Misschien dat een uniform niet een praktisch idee is, maar ik denk dat een dress-code vanuit de onderwijsinstelling niet verkeerd zou zijn. Dit wordt immers ook op de werkvloer verwacht.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 22:17

juist jij snapt m
Op het werk waar ik werkte (restaurant) droegen we ook allemaal verplicht hetzelfde. Heel fijn. Voel je je echt een team.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:36

uniformen vind ik ouderwets! We moeten gewoon elkaar leren respecteren! Ik vind dat ze daar eerder aandacht aan zouden moeten besteden, dus hoe we elkaar gewoon in der waarde kunnen laten!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:37

Totaal tegen.

Ik wil gewoon de kleding kunnen dragen die ik leuk vind, óók op school. En als die kleding mij een buitenbeentje maakt, of ik niet geaccepteerd wordt daardoor, dan weet ik tenminste wel wie m'n ECHTE vrienden zijn en wie niet.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:51

Ik vind het wel een goed plan. Ben zelf een week in een engels gastgezin geweest tijdens een reis naar Londen met school. En zie wel een hoop voordelen

*je hoeft niet meer na te denken wat je iedere dag aantrekt
*iedereen is gelijk met een uniform (meer saamhorigheid)
*geen verschil meer tussen rijk en arm
*geen ordinaire of te alternatieve kleding meer op het schoolplein

Gisteren nog op tv kinderen op de basisschool die teksten als stoeipoes droegen en geen idee hadden wat het betekende. Of de afbeelding van een konijntje met f*uck er bij. Het is nu op verschillende scholen al verboden en terecht. Hoe haal je het in je hoofd om als ouder je kind zo naar school te laten gaan!

Een nadeel van de uniformen is wel dat ook duidelijk zichtbaar is als jij op een mindere school zit (duur gymnasium of een zwart vmbo). In engeland en amerika is er daardoor wel eens een probleem.

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:57

Ik vindt het wel een goed plan, er zitten veel voordelen aan. Zoals hierboven opgenoemd werdt.

Ook een groot voordeel je hoeft smorgens niet te denken wat je aantrekten je kleren slijten minder snel.

Als je dadelijk gaat werken hebben 9 van de 10 banen ook een uniform dus waarom op school niet.

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:01

crossmonster schreef:
het idee is leuk, maar ik zou er niet aan moeten denken dat ik mijn schooltijd in uniform had moeten lopen :/

Hahaha ja

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:03

Tja, de buitenbeentjes worden sowieso weer een buitenbeentje dan hoor.
De populaire meiden doen hun rokje net even wat hoger, dat soort dingen.
Het is ook een vorm van persoonlijke ontwikkeling. Kijken wat je leuk vindt enzo. Eigenlijk hetzelfde als; ''iedereen moet (zich voordoen als) hetero op school''. Vind ik
Daarbij lijkt het me helemaal niks om aan te doen...

EvaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:08

Ik ben voor.
Heb een tijdje in zuid-amerika op school gezeten en daar was het verplicht. In het begin moest ik er wel een beetje aan wennen, maar er is helemaal niks mis mee. Het enige verschil dat in uniformen werd gemaakt was in welke klas je zat. Klas 4 had bv. een andere kleur jasje dan klas 5.

Natrick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:10

Een uniform zou mij verschrikkelijk lijken. Buitenbeentjes blijf je toch wel houden, al is het niet om kleren dan wel om persoonlijkheid en gedrag e.d . Bovendien Draag je buitne school toch je eigen kleren dus vind ik het sowieso niet echt een effect hebben. Dan gaan kinderen eerder daar op letten, wat mensen in hun vrijetijd dragen. Dan lok je het een soort van 'uit' . Bovendien vind ik dat kleding ook een hoop zegt over jezelf, hoe je bent en waar je je prettig bij voelt.

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:11

tegen, tegen en nog is tegen
never ga ik in zo'n uniform lopen.. als ik uit ben moet ik eerst nog met de bus en met de metro en noooooit dat ik over het metrostation in die achterlijke uniforms ga lopen nééééé ik doe niet mee