Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 23:58

Ja, maar dat gaat hier dus niet gebeuren. Ik heb een spiraal en wordt zelden ongesteld, en ik probeer haar juist af te leren dat als ik op de wc zit, ze precies dan aandacht wil :D :D.

Komt goed, ze is 7. Maar ik wil dus wel dat ze erover leert voor het zover is. Ik denk dat ik nog wel even heb.

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:08


Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:09

Ik heb mij niet erg verdiept in de lentekriebels maar voor mijn dochter een heel mooi boekje gekocht toen ze 9 werd. Het heet alleen voor meisjes (is er ook in een jongens versie) en ik vind het een echte aanrader. Het is een christelijk boekje maar absoluut niet preuts, heel leuk geschreven,
alles wordt benoemd en uitgelegd ook lhbtq. Wellicht een tip voor de christelijke bokkers.

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:17


Wintu

Berichten: 3044
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:33

Dit speelt niet enkel op de basisschool, maar ook op het middelbare.

Maar daar is het in een andere vorm gegoten en moet men opdrachten maken.
Ze moeten in hun woonplaats/ dorp rondlopen en minimaal 5 fotos maken van diversiteit, in welke vorm men bedoelt is niet echt duidelijk, leraar heeft daarop nog geen antwoord gegeven.

Hij moet ook een date introductie schrijven met minimaal 10 eigen karaktereigenschappen en uitleggen wat aangeboren is en wat niet.

En nog wat andere opdrachten.

Voor zeer introverte pubers is dit heel erg lastig en vraag ik me af wat het voor hen brengt.

Wat betreft de minimaal vijf fotos wachten we af, geen idee wat ze daarmee willen.

Wij zijn hier als ouders niet over ingelicht, maar weet ook niet of dat gangbaar is op het middelbare.

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 08:11

Polarize schreef:
Gombal schreef:
Ik heb geen probleem met lentekriebels. Vind het juist heel goed . Zeker omdat ze op social media zo jong al veel meer zien dan wij vroeger. Ze zijn ook sneller wijs lijkt het wel .
Heb persoonlijk meer moeite met het punt lhbtq en ieder die ik vergeet .
Ik accepteer ze allemaal , en gun ze alle liefde en acceptatie van de wereld. Maar zou liever zien dat dit op voortgezet besproken werd dan in de basisschool. Kinderen moeten vrij kunnen spelen , ook vrij rollen spel (vader moeder ) en verkleden. Een jongen die gewoon eens als
Prinses verkleed wil, of andersom meisje als mannelijke ridder ,is niet meteen dat het van een ander geslacht wil zijn of zo , vind dat er op de basisschool teveel naam en uitleg word gegeven. Soms lijkt fantasiespel niet meer te kunnen . Of dit nu echt meer is in de stad als in dorp weet ik niet .


Ik ben geen ouder maar breek hier toch even op in. Wat zou info over dat die mensen bestaan veranderen in het vrij spelen? Ik ga er ten minste vanuit dat naast "het is ook mogelijk dat vrouwen met vrouwen trouwen en mannen met mannen" en "soms voelen mensen zich een ander geslacht dan waar ze mee geboren zijn en veranderen ze hun uiterlijk om hier bij te passen." er niet veel meer omheen verteld wordt? Maar gewoon dat kinderen weten dat het bestaat. Goh, misschien dat het rollenspel eens met 2 moeders of 2 vaders gespeeld wordt in plaats van de klassieke moeder/vader rollen, maar dat is geen drama?
Ze komen er toch wel mee in aanraking, wij wisten op de basisschool allemaal wat het was, want mijn klasgenoot had 2 moeders.



Misschien heb ik het niet duidelijk neer gezet. Het is beslist normaal dat 2 moeders of 2 vaders gespeeld worden. Zijn genoeg kinderen met 2 papas of 2 mama’s . Dat vind ik t probleem /drama beslist niet . Wel dat wanneer een 7 jarig jongetje zich verkleed als moeder , dat de juf dan uit gaat leggen dat als
Je liever een meisje wilt zijn , dit ook gewoon kan. Dan nog noem ik dat nergens een drama , vind die voorlichting gewoon te jong .

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 08:15

Ik denk dat ik je punt wel snap. We hebben ons vroeger allemaal wel eens verkleed, dat was gewoon zo. Tegenwoordig moet er gezegd worden dat het ok is. Terwijl zo'n kleintje er vanzelf wel achter komt als het zo is, en het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat het ok is. Bedoel je dit?

Overigens doe ik dit zelf even hard bedenk ik me. Als mijn dochter het erover heeft met wie ze later gaat trouwen, zijn dat meestal jongetjes. Ik noem dan altijd nog wat meisjes erbij en benoem dat ik wil dat ze trouwt met degene bij wie ze zich fijn en veilig voelt.
En dat zou dan eigenlijk ook niet moeten, want als ik mijn opvoeding een beetje op orde heb, weet ze dat en zou het niet gezegd hoeven te worden. Haar oom heeft een vriend, haar juf heeft volgens mij een vriendin, en Thomas & Rutger zijn haar grote helden, dus het is al
normaal voor haar. Waar dan die drang vandaan komt om het toch nog te melden... ik ga er eens op letten.

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 08:26

Ja dank je wel , dat bedoel ik idd.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 08:26

Gombal schreef:
Misschien heb ik het niet duidelijk neer gezet. Het is beslist normaal dat 2 moeders of 2 vaders gespeeld worden. Zijn genoeg kinderen met 2 papas of 2 mama’s . Dat vind ik t probleem /drama beslist niet . Wel dat wanneer een 7 jarig jongetje zich verkleed als moeder , dat de juf dan uit gaat leggen dat als
Je liever een meisje wilt zijn , dit ook gewoon kan. Dan nog noem ik dat nergens een drama , vind die voorlichting gewoon te jong .


Er is neem ik aan geen leerkracht die gaat vertellen ‘dat dat gewoon kan’.
Want het kan niet ‘gewoon’ en het is geen kwestie van ‘liever een ander geslacht willen zijn’ en dit spel is voor die leeftijd heel normaal. Die kids denken nog totaal niet in termen zoals wij.

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 08:32

Weet je verootje , mijn uitleg zo is misschien niet zoals ik t bedoel . Maar er is wel degelijk gezegd tegen een jongetje van 7 dat zich verklede , dat als hij zich een meisje voelde/wilde zijn dit ook gewoon kon . We hebben het niet over een complete operatie/transitie die is uitgelegd aan een 7 jarige nee .

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:10

Hier wel altijd lentekriebels op school bij de kinderen gehad. Helemaal top. We zijn er thuis verder heel open over, maar zeker het stukje 'je eigen grenzen bewaken' kan wat mij betreft niet vaak genoeg genoemd worden.

Thuis hebben we ook het kleine piemelboekje en het vrolijke vagina boekje (ja, what's in a name) waarin alles wordt uitgelegd over de geslachtsdelen en seks. Nu met een bijna puber en puber in huis zijn de onderwerpen bijna taboe (ieuw, mam!) maar zeker zo belangrijk. Dus onderwerpen als veilige seks en menstrueren komen toch regelmatig spontaan voorbij.

Het scheelt enorm dat ze daar ook op school over gehoord hebben. Grotere kans dat het is blijven hangen, denk ik dan.

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:28

Gombal schreef:
Weet je verootje , mijn uitleg zo is misschien niet zoals ik t bedoel . Maar er is wel degelijk gezegd tegen een jongetje van 7 dat zich verklede , dat als hij zich een meisje voelde/wilde zijn dit ook gewoon kon . We hebben het niet over een complete operatie/transitie die is uitgelegd aan een 7 jarige nee .



Ik snap niet zo goed wat daar erg aan is? Is toch juist mooi dat dat terloops even benoemd wordt? Kinderen van 7/8 jaar voelen vaak al wel of het van binnen jongens of meisjes zijn. Hoe mooi als zij bevestiging krijgen dat dat heel normaal is of dat ze inderdaad gewoon maar in het spel aan het verkleden zijn.
Ik denk dat je daar veel te veel waarde aan hangt

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:37

Voor mij is dat in feite niets anders dan een soort biologie en maatschappijleer, dus dat hoort gewoon op school.
Voortplanting en dood = biologie
Relaties = maatschappij

Mensen kunnen ook wel gaan miepen dat handwerken iets is wat niet op school hoort omdat je ouders maar met je moeten gaan knutselen.
Idem met gymles. Zwemles is in feite gewoon een gymles met water, net als ze ook wel eens gaan schaatsen in de winter.

Rekenen, lezen en schrijven zijn slechts handige trucjes. Hoe je als mens jezelf handhaaft in de maatschappij vind ik veel belangrijker.
Ik ben ook heel dankbaar dat mijn dochter les krijgt in het fatsoenlijk en veilig gedragen op social media.

Vroeger hebben we ook nog zelfverdediging en EHBO gehad op school, dat was ook waardevol.

Wintu

Berichten: 3044
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:45

Liselot schreef:
Gombal schreef:
Weet je verootje , mijn uitleg zo is misschien niet zoals ik t bedoel . Maar er is wel degelijk gezegd tegen een jongetje van 7 dat zich verklede , dat als hij zich een meisje voelde/wilde zijn dit ook gewoon kon . We hebben het niet over een complete operatie/transitie die is uitgelegd aan een 7 jarige nee .



Ik snap niet zo goed wat daar erg aan is? Is toch juist mooi dat dat terloops even benoemd wordt? Kinderen van 7/8 jaar voelen vaak al wel of het van binnen jongens of meisjes zijn. Hoe mooi als zij bevestiging krijgen dat dat heel normaal is of dat ze inderdaad gewoon maar in het spel aan het verkleden zijn.
Ik denk dat je daar veel te veel waarde aan hangt


Waarom zou dat terloops genoemd moeten worden?

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:51

Aangezien mijn beste vriendin alleenstaande moeder is van een donor, weet mijn dochter al sinds haar 8e dat er meerdere manieren zijn om aan kinderen te komen. Zulke informatie is voor kinderen gewoon net zo neutraal als informatie dat beren in winterslaap gaan.
Het zijn enkel volwassenen die overal zo ingewikkeld over moeten denken.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 04-03-24 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:52

Waarom niet is een betere vraag. Het is toch ook gewoon heel normaal?

Polarize
Berichten: 712
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:55

Gombal schreef:
Weet je verootje , mijn uitleg zo is misschien niet zoals ik t bedoel . Maar er is wel degelijk gezegd tegen een jongetje van 7 dat zich verklede , dat als hij zich een meisje voelde/wilde zijn dit ook gewoon kon . We hebben het niet over een complete operatie/transitie die is uitgelegd aan een 7 jarige nee .

Ah ja dan is het wat anders. Als het gewoon algemeen benoemd wordt voor de hele klas, maar kinderen ook weten dat bijvoorbeeld als jongen een jurk willen dragen niet meteen betekent dat je trans bent, is het heel wat anders. Maar als ze kinderen op die manier gaan benaderen worden er meteen verwachtingen opgelegd door het op die manier te benadrukken.
Want zoals ik dit lees is het echt apart tegen die jongen gezegd? Kinderen moeten wel gewoon kunnen spelen en ontdekken zonder dat er iets aan vast zit. Als ze de kennis hebben dat dingen zoals transgender zijn bestaan, dan ontdekken ze op hun eigen tijd wel wat hun gevoelens daarbij zijn.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:58

Wintu schreef:
Waarom zou dat terloops genoemd moeten worden?


Om het uit de taboesfeer te halen. Zodat kinderen weten dat erover gepraat kan worden. Zodat kinderen weten dat die mensen rondlopen op aarde. Zodat kinderen vervolgens vrolijk verder kunnen met hun dag.

Want dat laatste, dat is eigenlijk wat je ziet gebeuren bij kinderen van die leeftijd. En dát is mooi. Kinderen zien iets, stellen iets aan de kaak of vragen iets. Krijgen een bepaald antwoord en gaan weer verder met hun dag. Of ze het antwoord nou begrijpen of niet, ze gaan gewoon verder met hun dag als een soort vloeiende beweging. Zowel in eigen (ex-)stiefkinderen als in studies zo vaak gezien.

Tót de volwassene er een heel punt van maakt. Dan stopt de vloeiende beweging. En dan geldt dus beide kanten op, in de vorm van een heel betoog over welke genderopties er allemaal wel niet zijn, en in de vorm van een relaas van wat een onzin het is of juist van het doodslaan van het onderwerp en stilzwijgen.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:00

Er lijkt (overal) een soort hypercorrectie op te treden. Ipv dingen maar gewoon op z'n beloop te laten moet alles uitgelegd, bevraagd en meteen een 'waarde' opgelegd worden. Waarde in dit geval: 'het is normaal/het mag'.

Laat gaan. Kinderen hoeven nog geen volwassenen te zijn. Daar moeten ze langzaam ingroeien, ook met ruimte dingen zelf te ontdekken. En ja, daar hoort begeleiding en bijsturing bij, maar ga niet alles voorkauwen.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:00

ruitje schreef:
Hmmm, ik ben onwijs open minded. Bij mij zit het hem niet zozeer in het thema an sich.

Ik heb vanuit mijn principes wel moeite met scholen die de laatste jaren naar 'thuis' lijken te bewegen. Ik heb het dan over het thema seksuele vorming, maar bijvoorbeeld ook over voeding.

Ik vind bepaalde keuzes in de opvoeding nog altijd de keuze van de ouder...En daarin vind ik wel dat we steeds meer schuiven...

Maargoed, daar heb ik maar mee te dealen denk ik dan :)


Ik snap je. Maar, dit is jaren geleden, meisje uit groep 8 vroeg aan haar oppas waar baby's vandaan kwamen want ze had geen idee. Dan denk ik dat de ouders toch een tikje euh laat zijn in de seksuele voorlichting

Ik ben blij dat voorlichting verplicht is. Ik heb zelf in het verleden voor het coc gastlessen/voorlichtingslessen gegeven op scholen (zowel basis als middelbaar).

Ik ben zelf getrouwd met een vrouw en wij hebben 2 kindjes. Een peuter van 2 en een baby van 7 weken. Wij hebben nu leesboekje " ik heb 2 mama's, dat kan!" En wil nog de boekjes van "een bijzonder gewoon gezin" over 2 mama's variant van 0-3 jaar en vanaf 4 jaar. Juist om al op simpele wijze hier "uitleg" aan te geven aan onze kindjes. En dir boekjes zijn een mooi hulpmiddel voor ons om dat op het niveau van onze kindjes "uit te leggen". Ze zullen ee vast vragen over krijgen.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:01

Ibbel schreef:
Er lijkt (overal) een soort hypercorrectie op te treden. Ipv dingen maar gewoon op z'n beloop te laten moet alles uitgelegd, bevraagd en meteen een 'waarde' opgelegd worden. Waarde in dit geval: 'het is normaal/het mag'.

Laat gaan. Kinderen hoeven nog geen volwassenen te zijn. Daar moeten ze langzaam ingroeien, ook met ruimte dingen zelf te ontdekken. En ja, daar hoort begeleiding en bijsturing bij, maar ga niet alles voorkauwen.


Ik ben het met je eens dat dingen op z'n beloop moeten. Maar een simpele "oh, dat kan toch gewoon" als een kind twijfelt of hij een jurk aan mag of als een ander kind schreeuwt "juf! Jasper heeft een jurk aan!" is toch geen hypercorrectie?

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:04

Precies, je hoeft er niet een heel punt van te maken. Ik heb er vroeger ook wel over gepraat met mijn dochter toen het een keer aan de orde kwam. Er zijn meisjes die verliefd worden op meisjes en jongens kunnen ook op jongens verliefd worden en soms ook allebei. Dat kan. En er zijn ook jongens die zich meer meisje voelen etc etc.
Daarmee trigger je echt niks bij je kind dat die ineens denkt dat ze een geslachtsoperatie willen hoor.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:05

VuurVleugels schreef:
Ik ben het met je eens dat dingen op z'n beloop moeten. Maar een simpele "oh, dat kan toch gewoon" als een kind twijfelt of hij een jurk aan mag of als een ander kind schreeuwt "juf! Jasper heeft een jurk aan!" is toch geen hypercorrectie?


Nee, de hypercorrectie begint bij het vervolgens (ongevraagd door het kind in kwestie) uitleggen dat er ook transmensen zijn. En dat is wel een beetje wat nu gebeurt. En ook waar FvD zo tegen ageert, want die maken er dan meteen van dat dat jongetje gedwongen wordt die jurk aan te trekken en ook meteen het label trans opgelegd krijgt.

Waarmee al die overdreven correcte 'we benoemen meteen dat er ook transmensen zijn' opmerkingen precies koren op de molen van extreem-rechts is.

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:10

Feit is dat sinds de invoering van lentekriebels de tienerzwangerschappen heel hard zijn gedaald ( laagste in de wereld in nl ) en kinderen later aan seks beginnen van gemiddeld 14 naar 18.
Ik ben van de oude garde en had een pa die ons uitstekende voorlichting gaf. Niet zo normaal eind jaren 60.
Van mijn klas op de lagere school waren van de meiden op twee na allemaal zwanger voor hun 20 ste. Moetjes en overhaaste huwelijken. Ben mijn pa nog altijd dankbaar, hij zei altijd dat we nu wisten waar Abraham de mosterd haalde zodat we dat niet zelf uit hoefden te zoeken .

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:12

Tip: ga regelmatig met je kind naar de stad, dan kijkt het nergens meer van op.

Mannen in jurken is afgezien van gender vragen, ook doodnormaal in de arabische wereld. Dat is voor mij iets wat op kleuterleeftijd al helder kan zijn. Je kunt je ook gewoon een jongen voelen en toch een jurk aan willen, gewoon omdat je het mooi vind. Mijn broertje liep vroeger ook wel eens in mijn roze jurkjes dat vinden kinderen doodnormaal. Je trekt immers ook gewoon voor de leuk een heksenkostuum aan of een spiderman pak.
Ik vind het helemaal prima als docenten iedere vorm van pestgedrag in die richting de kop indrukken met een opmerking dat het „normaal“ is en er geen reden is om daar zo gek op te reageren.

Echte gender vragen komen uiteraard later pas, maar dat gaat een stuk makkelijker als je zorgt dat diversiteit al gemeengoed is.
Ik geloof er geen drol van dat basisschool docenten zo’n kind gaan voorlichten over geslachtsoperaties, dat is stennis schoppen en provoceren door mensen die overal tegen willen zijn en het in het extreme trekken.

Docenten die wel te ver gaan zijn gewoon individuen die daarop aangesproken moeten worden.
Docenten zijn geen uniform getrainde robots, het zijn mensen en daar zit variatie in.