Wat gaat voor in je werk, plezier of geld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Wat gaat voor in je werk, plezier of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 23:17

Ik heb een dilemma…

Ik heb een fantastische baan voor 20 uur in de week. Het is geweldig, afwisselend, interessant en het leukste team dat er bestaat. Ik ben altijd blij om te werken en maak veel gebruik van de extra’s die ik erbij krijg. Enige nadeel… het verdiend niet zo best.
Ik ben hier begonnen als bijbaan naast mijn studie en heb gaandeweg meer vaste uren gekregen, maar het loon is dus ook niet erg hoog, zeker omdat ik WO geschoold ben.
Uitbreiding van uren is niet mogelijk, ietsje omhoog in schaal vast wel. Ik heb het steeds gecombineerd met andere werkzaamheden, maar de huidige valt binnenkort weg, dus ik ben opzoek naar iets erbij. Momenteel wel twee jonge kinderen (jongste is nog geen 2 maanden oud), dus qua werk is het sowieso even passen en meten, en qua kosten voor kinderopvang is tijdelijk 20 uur niet eens raar.
Wel wordt het financieel erg krap.

Maar… nu komt er een vacature voorbij…
In de buurt, mogelijkheid tot deels thuiswerken, in mijn vakgebied (ik voldoe echt perfect aan de eisen) en een riant salaris. En 36 uur.
Ik denk dat ik het wel leuk vind, ik denk alleen dat het onmogelijk zo leuk kan zijn als wat ik nu doe.

Ik kan mijn huidige baan terugschroeven naar een 3,5 uur studenten lol baantje, maar zelfs dat is niet combineren met 36 uur en kleine kinderen.

Oftewel, solliciteren voor iets nieuws terwijl je het oude niet kwijt wilt, puur voor het geld? Of gewoon blijven genieten en dan maar minder verdienen?

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat gaat voor in je werk, plezier of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:22

Dat is echt aan jou! :)

Ik werk om te leven. Heb geen droombaan, maar het verdient erg goed en ik kan er mijn hobby ruim van betalen. Van die hobby word ik wél erg blij dus is het me dat waard. :) Ik doe liever dit werk met riant salaris dan leuker werk met minder salaris.

Maar als je echt met lood in je schoenen naar werk gaat is het wel tijd om wat anders te zoeken, voor je daar mentaal aan onderdoor gaat. :)

Jokonootje

Berichten: 4858
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:23

Ga eens solliciteren en besluit dan.
Als je sollicteert hoef je geen ja te zeggen he.
Ik heb laatst gesolliciteerd op een functie die me geweldig leek. Heb een dag mee mogen lopen voordat ik mijn antwoord gaf en toen dacht ik NEE!!! ik wil dit niet.

Hannanasjuh
Berichten: 251
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:27

Een van mij leraren op een opleiding had hier wel een goede uitspraak over die mij erg goed helpt.

Je werk zou minimaal 2 van de 3 p'en moeten hebben.

Poen... genoeg geld, wat genoeg is kan alleen jij bepalen.

Plezier... dat kan in het werk zelf zijn maar ook puur je collega's of de omgeving.

Product... het gene wat je werk voort brengt zou tof genoeg moeten zijn dat je er enthousiast van wordt. Denk aan een daadwerkelijk product of bijvoorbeeld een bijdrage aan het milieu of welzijn van dier of mens.

Als je ze alle 3 uit je werk kan halen heb je de jackpot :D

prompter

Berichten: 11182
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:27

Het is nog ver weg voor je gevoel, maar meer uren en een beter salaris zijn in ieder geval goed voor een veel beter pensioen later, toch wel iets om bij stil te staan. En ik ben een paar keer van baan gewisseld, als je eenmaal ergens gewend bent zijn heel veel teams leuk is mijn ervaring :)

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:29

Solliciteren kan nooit kwaad natuurlijk.

Wat ik vooral uit je bericht haal is dat je je team en werkzaamheden fijn vindt. Als de andere baan voor jou op maat gemaakt lijkt te zijn zal het met die werkzaamheden wel los lopen vermoed ik zo. Het zelfde wordt het natuurlijk niet, maar anders fijn/goed kan vast wel :)

Qua team kan je natuurlijk contact houden met je huidige collega's. Dat zal anders zijn dan op kantoor.

Stel dat je bij die andere baan wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dan zou je wellicht kunnen bespreken of je een dag mag meedraaien om een indruk te krijgen?

Je huidige baan was ooit begonnen als een studentenbaan. Heel leuk dat je er nog steeds werkt en dat het goed bevalt. Maar je hebt inmiddels kinderen, tijd voor een grotemensenbaan met grotemensensalaris. Dat zou mijn keuze denk ik zijn. Ten eerste om het salaris, want ik heb het nooit breed gehad. Maar ook omdat er verschillende fasen zijn in het leven. Blijf niet hangen in dingen uit je studententijd.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:32

Hier gaat mijn plezier voor salaris, zolang ik rond kan komen heb ik plezier en doe ik de dingen die ik leuk vind. Maar ik houd plezier door doorgroei mogelijkheden te hebben, waardoor (meestal) je salaris ook mee groeit.

Als ik jouw situatie bekijk, vraag eens of je een proefdag mee mag draaien en praat dan vooral met je team. Soms is een sprong in het bekende niet verkeerd!

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:34

Je team betaald je rekeningen niet. Als deze baan meer verdiend dan zou ik de overstap maken.

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:34

Ik ben WO geschoold, heb een WO niveau baan voor 32 uur met riant salaris, en sinds 4 maanden moeder. Ik heb zojuist mijn baan opgezegd. Het riante salaris is leuk, maar daarvoor in de plaats wordt wel veel van je verwacht. Vond ik het werk verschrikkelijk? Nee, maar het was ook zeker niet iets wat ik de rest van mijn leven nog ging doen. En daarnaast had ik best veel leuke collega's maar niet veel connectie met mijn team.

Zeker nu ik moeder ben geworden heb ik voor mezelf besloten dat ik liever meer tijd en energie heb om te leven, dan dat ik een goed gevulde portemonnee heb maar altijd haast heb en nergens zin in omdat het werk teveel energie opslokt.

Je moet voor jezelf afwegen wat voor jou het belangrijkste is. Werkplezier en leuke collega's zouden voor mij zwaar wegen!

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:37

Ik haal zeker plezier uit mijn werk - al is het niet mijn droombaan -, maar dat het goed betaald vind ik ook belangrijk zodat ik in mijn vrije tijd de dingen kan doen die ik écht leuk vind. Ik probeer dus een beetje een balans in beide te vinden.
Lastig in jouw situatie, ik zou kijken of je kan solliciteren of een dagje meelopen zodat je kan kijken of het echt iets is voor je. Je kan altijd nog 'nee' zeggen als het niet bevalt.
Of kijken of je misschien 32 uur mag werken en het oude baantje er nog bij kan houden, als je die niet kwijt wilt?
Laatst bijgewerkt door Century op 13-12-23 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Malle_meid

Berichten: 198
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:38

Sowieso solliciteren! Dan leer je meer over het bedrijf en de functie en kun je beter inschatten hoe je het gaat vinden. En mochten ze je graag een baan willen aanbieden, je hebt altijd de optie om toch nee te zeggen inderdaad.
Ik heb dit zelf ook wel eens gedaan, om verschillende redenen. Dat vonden ze meestal niet leuk, maar dat vind ik altijd "risico van het vak" en niet mijn probleem.

En heel eerlijk, ik vind het belangrijk om het naar m'n zin te hebben op m'n werk, maar ik werk puur voor het geld, dus dan kan het werk maar beter goed betalen.

Edit: en het aantal uren is misschien ook wel bespreekbaar. Ik werk bijvoorbeeld max. 32 uur en ik merk niet dat dat een probleem is als een werkgever je graag in dienst wil nemen.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 23:42

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ga sowieso solliciteren, al is het maar om de sfeer te proeven. Een dag meelopen is ook een goede tip. De vacature is een ambtenaarsfunctie bij de gemeente, ik verwacht daarbij een hoop kantoorwerk. De onderwerpen spreken mij zeker aan, maar ik vraag me af of het afwisselend genoeg is. Momenteel zit ik ook ‘op kantoor’, maar dat is een andere soort kantoor (als in midden in de dierentuin).

Ik ben inderdaad toe aan een grotemensensalaris, het grote mensen leven is zo duur :') .

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:45

Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Dat je meer verdient betekent niet dat het werk helemaal niet leuk is.

Werkplezier is belangrijk, maar dat krijg je niet alleen door leuke werkzaamheden. Ook het team moet je goed passen. Daarnaast vind ik gedeeltelijk thuiswerken een groot pluspunt, omdat het toch al snel veel reistijd scheelt.

Overigens zou ik er wel rekening mee houden dat thuiswerken met ook jonge kinderen in huis niet goed te combineren valt. Mijn directe collegas hebben ook als ze thuiswerken altijd oppas/kdv voor de kids.

Al met al zou ik zeker solliciteren. Als het je na de gesprekken niks lijkt kan je altijd nog nee zeggen :j. Je kan ook vragen of minder uren mogelijk is (of bijvoorbeeld 9u per dag kan werken, zodat je maar 4 dagen werkt ipv 4,5 dag).

Geld maakt echt niet gelukkig, maar leuke dingen kunnen doen en minder grote zorgen hebben wel.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30245
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Wat gaat voor in je werk, plezier of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:59

Geld alleen maakt niet gelukkig, te weinig geld maakt beslist ongelukkig. Ik onderschrijf die drie p's die hierboven beschreven worden. Ik kan meer geld verdienen dan ik nu doe door werk te gaan doen waar ik serieus ongelukkig van word. Daar kies ik dus ook niet voor. Maar te weinig verdienen met werk dat ik met veel liefde deed was op langere termijn ook niet haalbaar.

Uiteindelijk is er iets voorbij gekomen waar ik alledrie de p's heb. Voor nu, denk ik in elk geval. Maar dat merk je inderdaad alleen als je de stap zet.

Bedenk ook dat een team niet altijd hetzelfde blijft, en dat andere teams je ook andere dingen kunnen leren. Steeds hetzelfde blijven doen levert uiteindelijk ook sleur op. Als het een goede kans is... niet laten lopen omdat je vast wil houden aan wat toch ook niet blijft op de lange termijn.

Malle_meid

Berichten: 198
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Wat gaat voor in je werk, plezier of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:06

oooh, bij een dierentuin <3 , dan snap ik je dilemma wel.

Ik dacht trouwens dat je bij gemeentes altijd een keuze budget hebt bovenop je salaris, dat je ook kunt inzetten voor meer vrije uren

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:08

Gemeenten hebben moeite om hun vacatures ingevuld te krijgen, dus grote kans dat je bijv. ook 32 uur mag werken. Ik zou daar zeker naar vragen.
Volgens mij kun je bij veel gemeenten ook extra verlofuren kopen. Ik werk zelf bij het rijk en wij hebben een individueeel keuzebudget, waar o.a. je vakantiegeld en 13e maand in gaan, en dan kun je zelf kiezen of je het uit laat betalen of er extra verlof van koopt of een combi (er zijn nog meer mogelijkheden). Bij mij zorgt het ervoor dat ik nu effectief 4 uur minder per week werk.
Dit wilde ik je even als tips meegeven.

Om op je vraag in te gaan, voor mij is het salaris niet allesbepalend. Maar een hoger salaris betekende bij mij gelukkig niet dat het werk minder leuk werd. En juist met een gezin heb ik gemerkt dat ik de flexibiliteit in het werk heel belangrijk ben gaan vinden. Mijn huidige werk kan ik deels thuis doen èn ook deels op tijden die mij uitkomen. Daardoor kan ik er makkelijker zijn voor een ziek kind, bij de 10-minutengesprekken op school midden op een werkdag etc etc. Af en toe pak ik dus 's avonds nog even m'n laptop of bijv. in het weekend. Juist die regelruimte is mij heel veel waard.

Paardjes83
Berichten: 207
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:12

Nu ben ik misschien erg simpel, maar waarom maak je het salaris niet bespreekbaar bij je huidige baas. Nee heb je ja kun je krijgen kun je daarna nog altijd beslissen.

Majabeestje
Berichten: 3810
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 07:54

Lukt het je qua belastbaarheid om in een nieuwe baan te stappen met meer uren en verantwoordelijkheden?
Ik vond werken ontzettend zwaar toen mijn kinderen zo klein waren. Ze sliepen weinig (en ik dus ook) en ze waren om de haverklap ziek waardoor ze weinig naar de opvang konden.
Ik trok dat niet, ondanks een goede verdeling thuis met mijn man.
Maar ik had ook collega's met kleine kinderen waarbij het prima ging, de combi met een bijna-fulltime baan.

Overigens werk ik ook sinds een poosje als ambtenaar en de functie was uitgezet voor 36u. Ik heb daar 28u van kunnen maken en dat is voor mij goed te doen.

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:07

Paardjes83 schreef:
Nu ben ik misschien erg simpel, maar waarom maak je het salaris niet bespreekbaar bij je huidige baas. Nee heb je ja kun je krijgen kun je daarna nog altijd beslissen.


Dit was ook mijn gedachte. Is er geen mogelijkheid om je huidige functie uit te bereiden met extra uren en/of verantwoordelijkheden waardoor je ook in salaris omhoog zou kunnen? Ik zou in elk geval het gesprek aangaan.

Daarnaast zou ik ook zeker solliciteren bij de andere baan en een (paar) dag(en) meelopen, zodat je beter weet of het echt gaat passen. Ook mijn ervaring bij gemeenten is overigens dat er veel mogelijk is, dus zeker het gesprek aangaan over minder uren, als dat is wat je wilt.

Tot slot: je brengt best een groot deel van je leven door op je werk. Uren die je wat kunnen brengen (nieuwe ervaringen, je ontwikkelen, energie en plezier) maar je ook wat kunnen kosten (burn-out is beroepsziekte nr 1, chagrijnigheid, tegenszin). Werkplezier is echt heel veel waard, niet alleen qua fun maar ook qua gezondheid.
Aan de andere kant moet het qua geld allemaal ook haalbaar zijn natuurlijk :)

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 09:20

Goede tips worden er gegeven, heel fijn!

Mijn salaris is wel bespreekbaar, maar niet heel veel. Het is dagrecreatie CAO en we werken met functieomschrijvingen , dus zoals je in sommige branches daarin flink kan groeien bij goed werk is dat hier minder. Er is ook maar weinig mogelijk qua extra uren, er is nauwelijks verloop, maar ik kan het altijd aankaarten bij de baas.
Mijn huidige functie is erg flexibel, ik mag mijn eigen uren indelen, dat kan ook sochtends extra vroeg of tot savonds laat, in het weekend en deels thuis. Dus wat jullie zeggen Maja en Bribro ,met kleine kinderen is dit ideaal. Mijn vriend werkt in het onderwijs dus die kan niet zomaar naar huis als de opvang belt.

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat gaat voor in je werk, plezier of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:28

Ik werk ook bij de gemeente. Best leuk hoor :+

Ik heb een paar jaar geleden gesolliciteerd en had hetzelfde dilemma. Ik werkte in het onderwijs, met super leuke collega's en leuk werk. Maar wel ver qua reistijd. Ik werk nu dichtbij. Heb nu ook super collega's en leuk werk. Totaal anders, maar ook echt leuk. Of je leuke collega's hebt weet je pas als je er werkt. Je kunt wel wat sfeer proeven met een sollicitatiegesprek, maar de echte sfeer weet je pas als je daadwerkelijk op een afdeling werkt. Veel thuiswerken maakt overigens dat sociale contact wel lastiger. Als je een dag mee kunt lopen, dan zou ik dat zeker doen.
Of het werk leuk is kun je aan de hand van de vacature vaak wel inschatten.

De 3 P's vind ik ook een goede. Ik werk om te leven. Dat betekent plezier, balans tussen werk en privé, maar daar hoort ook een voldoende salaris bij.

Majabeestje
Berichten: 3810
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:31

Het klinkt ook ideaal.
Ik ben destijds gestopt met werken omdat ik de combi pittige baan - kleine kinderen niet aankon en een burnout kreeg. Een flexibele baan van 20u was voor mij ook ideaal geweest. Wel 'wat' doen maar niet overbelast raken en de constante stress met niet- slapende en zieke kids. Toen de kinderen wat ouder waren ben ik weer gaan werken, 24u.
Maar dan spreek ik echt voor mezelf, ik heb vriendinnen die met gemak een gezin met jonge kinderen draaiende houden en er naast veel uren werken.

Lastige keuzes he? Ben benieuwd wat je gevoel is als je op gesprek mag komen. Ik denk dat je dan al veel meer weet over wat je wil en niet.

kosseh

Berichten: 2608
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:33

Ik heb gekozen voor een beter salaris en meer vrijheid (thuiswerken/vakanties plannen/ uren indelen), hierdoor lever ik wel wat in op werkplezier. Dit heb ik er zeker voor over!

Ik kan nu thuis werken wanneer ik wil en kan m'n uren ook zelf indelen. Dus als ik zondag uren wil maken ipv maandag dan kan dat. Zelfde met vakantie nemen. Eerst werkte ik in de zorg, met wissel diensten. Vakantie aanvraag moest daar vaak meer dan een half jaar van te voren, nu kan ik een een week van te voren (als er geen spannende projecten lopen) een vakantie boeken en is dat prima.
Moet wel zeggen dat ik het als nog naar m'n zin heb op m'n werk. Als het echt saai werk zou zijn, met geen leuke collega's dan had ik wel voor plezier gegaan.

Ik zou niet alleen het salaris/plezier mee nemen in je keus maar ook de vrijheden/verplichtingen.
Zo heb ik een tijd bij de fysio gelopen, bij baan 1 zou elke keer fysio van m'n vakantieuren af gaan en bij m'n huidige baan mocht het onder werktijd omdat ik er niet voor m'n lol maar gezondheid liep.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Wat gaat voor in je werk, plezier of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:50

Red en wil je het überhaupt 36 uur werken met 2 kleine kinderen?

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Wat gaat voor in je werk, plezier of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:55

Als ambtenaar bij een gemeente kan ik zeggen: Er is een mensentekort, ga meelopen, stel al je vragen, je bent hartstikke welkom, de meeste mensen zijn heel leuk, er valt goed te onderhandelen over aantal uren. En bevalt het dan alsnog niet dan is er nog werk zat bij anderen.