Kan iemand mij wat meer vertellen over portretrechten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Kan iemand mij wat meer vertellen over portretrechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 16:58

Ola!

Ik ga binnenkort foto's maken voor een vereniging. Ik doe dit als ZZP-er. Ik krijg hierbij natuurlijk te maken met portretrechten, maar gezien de situatie wil ik toch zeker weten dat mijn constructie hierin klopt en of ik bepaalde licenties moet hebben ofzo. Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen.

Wat ik ga doen is als volgt:
Evenement X of Y gaat van start, bijvoorbeeld een sinterklaasintocht.
Ik heb vrij toegang tot alle locaties om foto's te maken. Dit betreft dus een hele lading mensen en kinderen, maar ook acteurs, de burgemeester enzovoorts. Dit zelfde doe ik op kerstmarkten, lentemarkten, santa run, etc.

Deze foto's wil ik zelf vrij kunnen gebruiken, maar de vereniging wilt dat natuurlijk ook.

Ik ben geen geregistreerde fotograaf of een journalist. Ik ben een grafische vormgever/illustrator/projetcmanager die deze vereniging op grafisch gebied en planning gaat helpen. Onderdeel daarvan is het opbouwen van een archief.

Hoe zit het in dit geval met portretrechten? Kan ik of de vereniging hiermee in de problemen raken omdat ik bijvoorbeeld geen journalist ben? Of omdat ik het deel met de vereniging als ZZP-er?

Ik hoor graag of er bepaalde haken en ogen zitten aan wat ik doe, of dat ik dit gewoon mag doen.

Thanks!

8Eveline

Berichten: 3214
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:41

In de tijd dit wat meer in de belangstelling stond werd dit van te vore aangegeven bij een evenement dat er foto's werden gemaakt.
Iemand kon dan bv een sticker ophalen zodat die gene zichtbaar kon maken niet op de foto te willen.
Het gaat hier dan over het fotograferen van paarden keuringen.

En was het niet zo dat het vooral ging mensen niet negatief benadelen op openbare foto's? Zoals het is redelijk dat je bij jou op de foto staat bij evenement maar niet als reclame tegen bv. antischimmelcreme.

Anoniem

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over portretrechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:44

Wij hebben als muziekvereniging wel eens evenementen en hangen bij de ingang briefjes op met de tekst erop dat er foto- en video opnames gemaakt kunnen worden voor commerciƫle doeleinden en dat je bij betreding van dit evenement hier mee instemt. Wij hebben hier eigenlijk nog geen opmerkingen over gehad.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over portretrechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 21:54

Bedankt! Ja zover ik weet staat er in de wetgeving dat iemand redelijkerwijs foto's mag maken op de straat (of binnen met toestemming) als dit in het voordeel is voor het algemeen doel, zoals nieuws of informatievoorziening, wat ik natuurlijk doe (hoofdzakelijk informatievoorziening, terugblikken en marketing voor deze evenementen).

Maar dan nog ben ik een ZZP-er die in opdracht van een ander dit doet en dus deze foto's overdraag aan mijn opdrachtgever (vereniging). En ik heb geen pers-pas of wat dan ook en heb ook niet de 'macht' om genoemde bordjes op te hangen of stickers uit te delen.

Dus vandaar ook mijn vraag, of mag dit gewoon en denk ik er veel te moeilijk over na?

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over portretrechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:01

Vraag even na bij een juridisch loket.
Voor zover ik weet:
Het is de organisatie die de 'waiver' uitzet "hier worden foto's gemaakt, ben je het er niet mee eens, dan kun je weggaan/geen kaartje kopen", dat is sowieso niet jouw verantwoordelijkheid.

Portretrecht komt alleen om de hoek kijken als jij iemand (expres) ongunstig fotografeert en die foto dan gaat gebruiken om iemands reputatie te beschadigen.
Omgekeerd mag een ruiter jouw foto's niet ongevraagd gebruiken, jouw copyright weegt zwaar.

Of je een perskaart hebt maakt niet uit - kijk maar naar alle foto's van ongelukken, rampen, branden, etc die op nu.nl en andere sites gebruikt worden en die door omstanders gemaakt zijn.