reistijd en werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:05

Als je op een nette manier afscheid neemt op je huidige werk is er vaak wel een mogelijkheid om later terug te komen als de nieuwe baan toch niet bevalt. Heb dat regelmatig zien gebeuren. En zo niet is er altijd weer een andere baan. Tenzij je echt denkt dat wat je nu hebt je alleen maar bij dat bedrijf kan vinden. Dan kan je beter blijven zitten.

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:09

Warboel schreef:
zonnebloem18 schreef:
Een uur reistijd vind ik wel meevallen, al ligt het ook aan de regio. In het noorden als je gewoon door kan rijden voelt minder vervelend dan in de randstad met files.

Ik ga vanaf 1 januari werken in Utrecht bijna 2 uur met het openbaar vervoer. Alleen kan ik werken in de trein en hoef ik maar 2x per week naar Utrecht.


Zo dan, ik zou dit echt nooit meer doen.
Ik reisde 2 dagen in de week 2-2,5 uur met de trein enkele reis en toen had ik na een half jaar een burn out :')

Werken in de trein klinkt echt leuk. Tot je trein elke dag mudvol zit en je moet staan de volledige 2 uur lang als je al kapot bent van je werkdag. Of je trein gewoon maar niet meer rijdt en je reistijd nu 4 uur is omdat je om moet reizen of met de bus moet. Of ze ineens de dienstregeling omgooien en je overstap niet meer bestaat. -O-

Ik mag eerste klas reizen en de verbinding tussen Assen en Uteecht blijft wel goed. En als het allemaal tegenvalt mag 1 dag per week in Utrecht ook. Ik kan ook op het regiokantoor in Zwolle werken als dat handiger is. Voordeel is dat tegenwoordig ook nog veel digitaal vergaderd wordt.

Eulogy
Berichten: 5743
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:13

Is volgens mij echt super persoonlijk. Ik werkte tot 2 maanden geleden op 10 minuten fietsen van huis en nu ben ik deur tot deur bijna 2 uur onderweg enkele reis :+ Vanaf maart wordt dat wel anderhalf uur want dan verhuizen we naar een ander kantoor (en dat wist ik ook toen ik begon). Ik vind het prima, maar ik vind het wel veel schelen dat ik makkelijk met het ov kan. Toevallig afgelopen maandag een keer met de auto gegaan omdat er momenteel werkzaamheden zijn op mijn traject, en dat vond ik echt vreselijk. In de trein kan ik een beetje werken, de krant lezen, Netflix kijken of andere dingen regelen. Is echt een productief uurtje en ik kom mentaal uitgerust thuis. Toen ik dichterbij werkte, had ik bij thuiskomst veel meer de behoefte om ff op m'n telefoon te scrollen voor ik iets anders ging doen, nu doe ik dat al in de trein.

En... Ik ben in deze baan heel flexibel, dat scheelt ook. Werk in principe 2 dagen thuis, maar als het nodig is kan dat ook wel eens 3 of zelfs 4 dagen zijn. Ik kan ook thuis beginnen, wat later beginnen of wat eerder weg en 's avonds thuis nog wat afmaken oid. Is echt geen probleem en wordt binnen mijn team ook veel gedaan, dus dat is heel normaal.

Ik zou als ik jou was blijven. Je kunt altijd nog weg als je de reistijd toch teveel vindt. En werkplezier is (voor mij in elk geval) echt heel belangrijk. Reistijd kost energie, maar werk waar je geen voldoening uit haalt kost pas echt heel veel energie. Natuurlijk kan het zijn dat je op je nieuwe werk ook op je plek zit hoor, maar dat is afwachten en op je huidige werk weet je het al.

Edit: het ligt ook aan het traject. Ik reis van Apeldoorn naar Hoofddorp/Amsterdam en dat is echt best een rustig traject, ik kan bijna altijd zitten en dus vaak ook werken. Pas in Amersfoort wordt het druk :+ Een vriendin van me reist van Utrecht naar Rotterdam, daar zou ik ook een stuk minder vrolijk van worden :D Sowieso vermijd ik Utrecht als het even kan. Maar voor jou dus ook buiten de randstad opstappen, dan valt de drukte denk ik wel mee.

Malle_meid

Berichten: 198
Geregistreerd: 31-10-21

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:53

waar je je goed bij voelt qua reistijd is heel persoonlijk inderdaad. Zelf vind ik een half uur met de auto het prettigst (minder uiteraard nog beter, maar niet hele realistisch voor mij). Dat half uur met de auto wordt wel eens meer door files (45 -60 minuten). Zolang dat af en toe gebeurt, kan ik daar soort van mee leven. Maar standaard een uur of meer enkele reis naar werk zou ik zelf nooit voor kiezen.

Jij bent nog jong, dus je kan het altijd proberen. Bevalt het niet, kun je altijd weer een andere baan zoeken. Daarnaast zul je in je werkzame leven echt nog wel meerdere keren van baan wisselen.

Voor mij is een regel dat wensen/eisen van mijn werkgever nooit leidend zullen zijn in beslissingen in mijn persoonlijke leven. Zo zou ik voor een baan nooit verhuizen bijvoorbeeld.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:16

Tja, het is helemaal waar je je goed bij voelt. Ik woon ook in de Achterhoek en werk in Deventer. OV is er niet echt, dus ik ga met de auto, ongeveer 40 minuten van deur tot deur en dat bevalt prima.
Het OV is in deze contreien wel een dingetje: het is schaars en als het er is, is het niet altijd ideaal zeg maar. Ik zou liever van Apeldoorn naar Amsterdam reizen zoals Eulogy doet, dan met de boemel van Doetinchem naar Arnhem bijvoorbeeld. Daar is namelijk geen eerste klas, en was altijd alleen een stoptrein (ik begreep laatst dat ze daar wel verandering in willen brengen, maar weet daar het fijne niet van). Over de A12 naar Arnhem is ook iedere dag file, dus dat zou ik ook niet aanraden.

Als ik je berichten zo lees, dan denk ik eigenlijk dat je jezelf te gek af bent als je bij je huidige werkgever blijft. Je zegt dat ze je graag willen houden, maar ik lees niet dat ze daar in essentie ook maar iets tegenover stellen.
Bij je nieuwe werkgever én een hoger salaris én minder reistijd. Ik zou het wel weten hoor :j Werk is belangrijk, maar uiteindelijk is het ook "maar" werk. Als je nieuwe baan niet bevalt, vind je wel weer wat anders.
Maar een fijne plek om te wonen... die vind je niet zomaar.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:25

Overstappen van werk is altijd spannend en die vragen met 'wat als..' zijn geheel terecht. Aan de andere kant is het ook heel leuk, biedt het nieuwe perspectieven en ga je er vast een hoop door vooruit. Soms is het goed om je veilige haven los te laten en nieuwe dingen te proberen. En inderdaad, als het niet blijkt te werken kun je altijd weer op zoek naar wat anders. Of terug naar je oude werkgever als daar nog wat open staat aan functies. In ieder geval geen beren op de weg zien die er nog niet zijn. :)

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:44

Ik kan het niet aanraden, maar het blijft heel persoonlijk. Ik hou niet van autorijden, maar sommige mensen vinden het juist fijn om echt een break te hebben tussen werk en thuis, en zijn dan echt mentaal klaar met werk tegen de tijd ze thuis zijn.

Ik heb het jaren gedaan en heb het volgehouden doordat het een stuk was met weinig file, en mogelijkheden tot het kiezen van een andere route. Maar het ging me wel steeds meer tegen staan.
Vooral nu ik dichtbij mijn werk woon merk ik dat het veel fijner is en het voelt of ik nu meer vrije tijd heb. Wat ook zo is, het bespaart je 2 uur per dag.
Als je onder werktijd terug mag rijden scheelt dat wel al, dat had ik niet.

Stukje duurzaamheid speelt bij mij ook steeds meer mee. Ik ben blij dat ik niet dagelijks zoveel brandstof meer gebruik en niet meer zoveel bijdraag aan verkeer en file etc.

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:52

Ik werk mijn hele leven al door het hele land, mijn auto is m'n tweede huis. Het is heel persoonlijk.

Wat ik je wel wil meegeven: kies voor wat nu bij je leven past en niet in je achterhoofd, misschien woon ik over een jaar wel samen. Gewoon lekker zelf je leven op orde.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 21:21

Ik kies zeker niet voor de toekomst, ja mijn eigen toekomst :)
Ik ga juist verder van mijn relatie af wonen.

Het blijft echt een lastig iets! Morgen naar het appartement kijken en dan kan ik hopelijk wat beslissen.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 21:28

Trouwens!

Ik heb deze situatie gister aangekaart bij mijn huidige manager. Hij ging me toen die avond nog bellen en vandaag weer.
Hij wilt wel dingen op papier zetten maar liever nadat ik toezeg dat ik wil blijven (hij belooft echt een goede tegemoetkoming en dat geloof ik ook wel) maar argument is dat hij niet wilt dat ik dat aanbod gebruik in onderhandeling bij nieuwe baan of dat hij tijd en moeite steekt in alles op papier zetten en wellicht ook regelen als ik toch besluit te gaan.

Ik heb geen idee of dit redelijk is? Voel me ook best wel onder druk gezet. Hij wil me maandag weer spreken en het dan horen.

Malle_meid

Berichten: 198
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:37

Biks2 schreef:
Trouwens!

Ik heb deze situatie gister aangekaart bij mijn huidige manager. Hij ging me toen die avond nog bellen en vandaag weer.
Hij wilt wel dingen op papier zetten maar liever nadat ik toezeg dat ik wil blijven (hij belooft echt een goede tegemoetkoming en dat geloof ik ook wel) maar argument is dat hij niet wilt dat ik dat aanbod gebruik in onderhandeling bij nieuwe baan of dat hij tijd en moeite steekt in alles op papier zetten en wellicht ook regelen als ik toch besluit te gaan.

Ik heb geen idee of dit redelijk is? Voel me ook best wel onder druk gezet. Hij wil me maandag weer spreken en het dan horen.


Ik begrijp je gevoel helemaal. Dat zal hem best beter uitkomen, maar dit klinkt haast als chantage. Hier zou ik echt niet in meegaan hoor. Laat hem maar met een goed bod komen en dan kun jij gewoon kiezen tussen twee aanbiedingen.

edit: laat je geen schuldgevoel aanpraten door hem, dit hoort nu eenmaal bij zijn functie als manager. Ja, misschien kost het hem tijd en kies jij toch voor de andere werkgever, dat is zijn risico

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 21:42

Ik denk dat hij zich juist gechanteerd door mij voelt, al zit ik zo totaal niet in elkaar en had ik het alleen verteld om mijn eventuele het niet als totale verassing te laten komen. Ergens voelt het wel vervelend dat hij zo over me denkt

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:55

Oh dat is jammer… wel heel goed van je dat je het hebt aangekaart vind ik.

Dubbel, ik snap hem ook wel, maar het is toch sowieso een afweging die je voor jezelf moet maken? Hij kan ook geen aanbod doen, maar dan wordt de keuze alleen maar makkelijker. Hij moet je gewoon bieden wat hij vindt dat je waard bent. Net als met een bieden op een huis ofzo , haha.

A12 is idd wel een dingetje trouwens :)

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:08

Dat is niet redelijk. Je kan niet nu al toezeggen te blijven zonder te weten wat het voorstel gaat zijn. Hij probeert zo snel mogelijk je gesprek met het andere bedrijf af te kappen en dat is vanuit de manager gezien begrijpelijk, maar dat is niet voor jou de beste situatie.

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:28

Even over de files en reistijd van de Achterhoek naar Arnhem.
Ik woon naast Doetinchem en werk dichtbij Arnhem , zonder files doe ik er 35 minuten over. Maar omdat er altijd file staat vanaf de Duitse grens tot aan Velperbroek en daarna meestal ook nog een druk stuk. Doe ik er zeker een uur over. Soms zelfs nog langer.
Echt ellendig!

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:06

Biks2 schreef:
Trouwens!

Ik heb deze situatie gister aangekaart bij mijn huidige manager. Hij ging me toen die avond nog bellen en vandaag weer.
Hij wilt wel dingen op papier zetten maar liever nadat ik toezeg dat ik wil blijven (hij belooft echt een goede tegemoetkoming en dat geloof ik ook wel) maar argument is dat hij niet wilt dat ik dat aanbod gebruik in onderhandeling bij nieuwe baan of dat hij tijd en moeite steekt in alles op papier zetten en wellicht ook regelen als ik toch besluit te gaan.

Ik heb geen idee of dit redelijk is? Voel me ook best wel onder druk gezet. Hij wil me maandag weer spreken en het dan horen.



Dat is mij ook een keer overkomen, toen ik ontslag nam kon er in ene van alles wat voorheen niet bespreekbaar was. Maar een salaris indicatie wilden ze niet geven, terwijl dat een van de redenen was waarom ik wegging.
Ik ben er niet op ingegaan, als ze je zo graag willen houden kunnen ze binnen een uurtje best wel wat op papier zetten.
Ik vond het niet eerlijk en wilde niet op deze manier onder druk gezet worden zonder maar iets van zekerheid te hebben dat het ook werkelijk een vooruitgang is.
Voor hetzelfde zeg je deze baan af en blijken het loze beloftes te zijn met vele vaagheden, dan ben je weer terug bij af.

Als ik jou was zou ik aan jou manager doorgeven dat je er best over wil denken maar dat je meer zekerheid nodig dan wat hij je nu biedt.

Phonix
Berichten: 1107
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:47

Eerder werkte ik 1.5 uur weg van huis 5 X per week. Tot dat ik besefte dat ik dan meer dan 1 maand per jaar in het train bestede. Nooit meer.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:45

BrankaZ schreef:
hahahatsjoe schreef:
Ik werk voor een detacheerder bij gemeentes. Zit nu op 1 uur en een kwartier enkele reis, maar dat maximaal 2 dagen per week. Mijn allereerste opdracht ooit moest ik 4 dagen per week hetzelfde, nou daar ga je kapot aan. Ik was op na 9 maanden.

Ik werk ook voor een bedrijf dat detacheert bij gemeentes. Mijn reistijd is maximaal een uur enkele reis (langer is een uitzondering en alleen in overleg). Bij mijn vorige opdracht was dat het geval (en als je het van en naar de auto lopen meetelde ruim een uur). Mijn huidige opdracht is 10 minuten fietsen. Moet zeggen dat ik dat toch wel erg fijn vind.

Ook gewerkt in Amsterdam en moest toen reizen vanuit Alkmaar waar ik toen nog woonde. Buiten dat ik alle flexibiliteit miste omdat je anders tram en trein miste vond ik het erg vermoeiend en was het een aanslag op mijn weerstand. Constant verkouden.


10 minuten fietsen... jaloers !

Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:48

Biks2 schreef:
Ik denk dat hij zich juist gechanteerd door mij voelt, al zit ik zo totaal niet in elkaar en had ik het alleen verteld om mijn eventuele het niet als totale verassing te laten komen. Ergens voelt het wel vervelend dat hij zo over me denkt


Sorry maar je word gewoon gemanipuleerd. Hij zet jou onder druk en geeft jou het gevoel dat jij hem chanteerd??? Je bent gewoon het gesprek aangegaan omdat je serieus een andere baan overweegt, dat is je goed recht en netjes juist. Ik zou zeker niet toegeven aan deze manipulatie. Ik zou zeggen: "Ik zou graag weten wat jullie mij kunnen bieden als ik blijf en blijf in gesprek met de andere partij tot ik mijn keuze heb gemaakt". Als jij die andere baan afkapt is je hele onderhandelingspositie weg en ook je andere optie. Dan krijg je misschien een treetje salaris erbij en moet je verder niet zeuren.

Maar echt niet netjes hoe je manager dit aanpakt, zou voor mij al reden zijn om voor de nieuwe baan te kiezen :x . Pas dingen op papier zetten nadat je toezegt dat je blijft is onzin. Dan weet je dus niet waar je ja tegen zegt. Dan word je dus genaaid waar je bij staat.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:17

Een uur reistijd vind ik best pittig, als je 3x in de week naar kantoor gaat zit je dus minimaal 6 uur in de auto. Zou vooral eens checken 's ochtends op google maps hoe het zit met de daadwerkelijke reistijd. Ik heb voor mezelf ooit de grens op 45 min gezet, maar nu vind ik inmiddels een half uur wel genoeg :+

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:19

Eef_Bam schreef:
Sorry maar je word gewoon gemanipuleerd. Hij zet jou onder druk en geeft jou het gevoel dat jij hem chanteerd??? Je bent gewoon het gesprek aangegaan omdat je serieus een andere baan overweegt, dat is je goed recht en netjes juist. Ik zou zeker niet toegeven aan deze manipulatie. Ik zou zeggen: "Ik zou graag weten wat jullie mij kunnen bieden als ik blijf en blijf in gesprek met de andere partij tot ik mijn keuze heb gemaakt". Als jij die andere baan afkapt is je hele onderhandelingspositie weg en ook je andere optie. Dan krijg je misschien een treetje salaris erbij en moet je verder niet zeuren.

Maar echt niet netjes hoe je manager dit aanpakt, zou voor mij al reden zijn om voor de nieuwe baan te kiezen :x . Pas dingen op papier zetten nadat je toezegt dat je blijft is onzin. Dan weet je dus niet waar je ja tegen zegt. Dan word je dus genaaid waar je bij staat.

Ik zat het ook al met dit idee te lezen. Een leidinggevende wil als het goed is jou ook zoveel mogelijk blij houden en meedenken. En is soms een beetje een coach. Die punten lees ik niet in TS haar post over haar leidinggevende. Eerder heel defensief en op de tenen getrapt dat TS uberhaupt overweegt wat anders te gaan doen.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 10:36

Ik heb weer een mail ontvangen :+

Dat ik dinsdag een voorstel mag doen. Tsja, wat moet ik er toch allemaal van vinden. Idee is dat we dinsdag afspraken maken en dat hij dan de afspraken meteen in mijn nieuwe (vaste contract) zet. Ik werk er nu een jaar, onder een jaarcontract en het klinkt ook wel logisch dat het in het nieuwe contract meteen goed moet staan.

Trouwens, de reistijd heb ik nu ook al het afgelopen jaar gedaan. 1:20 min met OV van deur tot deur. Maar omdat ik op een studio woon en de stap wil maken naar een appartement moet ik dus nog verder weg gaan wonen (of heel duur gaan huren voor weinig ruimte wat ik niet zie zitten met het oog op een gezonde financiële toekomst).

BeFunny

Berichten: 10647
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:38

Biks2 schreef:
Trouwens!

Ik heb deze situatie gister aangekaart bij mijn huidige manager. Hij ging me toen die avond nog bellen en vandaag weer.
Hij wilt wel dingen op papier zetten maar liever nadat ik toezeg dat ik wil blijven (hij belooft echt een goede tegemoetkoming en dat geloof ik ook wel) maar argument is dat hij niet wilt dat ik dat aanbod gebruik in onderhandeling bij nieuwe baan of dat hij tijd en moeite steekt in alles op papier zetten en wellicht ook regelen als ik toch besluit te gaan.

Ik heb geen idee of dit redelijk is? Voel me ook best wel onder druk gezet. Hij wil me maandag weer spreken en het dan horen.


Ja dat is redelijk.
Hij wil jou een aanbod doen omdat ze je graag willen houden. Als je het echt zo naar je zin hebt zou ik dat aanbod met beide handen aanpakken. Als je het toch minder naar je zin hebt dan zou dat aanbod je niet eens moeten interesseren dan zeg ja. Ik ga verhuizen en ik heb een nieuwe werkplek gevonden vanaf dan stop ik.

Er zijn momenteel genoeg banen en als het aanbod je niet bevalt kun je altijd nog wat anders zoeken. Maar als je het ergens naar je zin hebt is dat veel waard de kans dat dat ergens anders net zo leuk of beter is is al minder groot.

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:01

Ik zou ook niet meegaan in de druk van je manager van eerst toezeggen. Zelf een voorstel in je hoofd maken. Hun het eerste bod laten doen is het beste of hoger inzetten dan wat jij echt als voorstel hebt. Meestal moet je toch onderhandelen en zakt het wat. Dat ze op papier laten zetten en je zelf nog wat bedenktijd geven, al is het maar 24 uur. Dit zijn beslissingen die toch best wat invloed hebben op je huidige leven.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:19

Ik las het ook als dat je manager je voor het blok zet en eigenlijk manipuleert.
Dat hij het in een nieuw contract wil zetten is prima, maar je van alles beloven, zonder concreet te worden en pas concreet willen worden als je daadwerkelijk voor hen gekozen hebt, vind ik wel manipulatie.

Om goed te kunnen kiezen moet je toch weten wat voor aanbod ze voor je over hebben om je te houden, om te beoordelen of jij dat bod voldoende vind om voor te blijven?

Ik vind het niet zo gek om bij de potentiële nieuwe baan te vragen om een dag mee te mogen lopen om goed sfeer en taken te kunnen proeven, maar ik zou ook echt concreet willen weten wat er in de koker van je huidige werkgever zit.