Bedrijf starten, (social media) tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Bedrijf starten, (social media) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 22:59

Ik kon even geen vergelijkbaar topic vinden, dus bij deze even een nieuwe!

Ik zal beginnen met mezelf voor te stellen;
Mijn naam is Hedi, ik ben 33 en komend jaar ga ik mijn 3e mbo opleiding afronden. Nadat de eerste opleiding geen werk opleverde heb ik mezelf omgeschoold tot opticien, dit is tot op de dag van vandaag ook mijn werk. 2 jaar geleden startte ik, uit mijn passie voor creativiteit, een opleiding tot goudsmid. Deze opleiding volg ik naast mijn huidige baan.

Nu de reden van mijn topic; het gaat zo goed, en ik vind het zo leuk, dat ik besloten heb op korte termijn een bedrijf te starten als zelfstandig goudsmid. Mijn man heeft ook een aantal jaar ondernemers ervaring en hij gaat me helpen waar hij kan. Nu vraag ik me af; zijn hier meer (startende) ondernemers? Kvk, belastingdienst etc komt helemaal goed. Waar ik voornamelijk nog heel erg benieuwd naar ben is social media, daar heeft mijn man dan weer weinig weet van haha. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Welke dingen zijn belangrijk voor een zakelijk account? Wat voor content delen jullie? Wat zouden jullie verwachten? Ik kan alle tips gebruiken :)

Bedankt!

(voor de leuk even een foto van een van mijn werken)
Afbeelding

Angelaa2
Berichten: 4227
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bedrijf starten, (social media) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:18

Ik zou een Instagram pagina aanmaken en daar reels plaatsen van je werk. Vind het zelf heel interessant om te zien hoe het gemaakt wordt van begin af aan (volg ook je andere topic, heel leerzaam).
Gebruik dan ook hastags die met je pagina te maken hebben.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bedrijf starten, (social media) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:17

Ik zou tiktok willen aanraden. Enorm veel bereik ook onder niet-volgers, als je geluk hebt. Soms slaan video's aan, soms niet. Kan wel even duren voor het wat oplevert, maar dat geldt voor Instagram ook.

Pinterest zou in jouw geval ook nog wel eens goed uit kunnen pakken!

Hutcherson

Berichten: 7381
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bedrijf starten, (social media) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:44

Werk met een huisstijl in je fotos. Dus altijd met eenzelfde randje of teken wat op al je fotos terugkomt zodat je stijl eerder herkent wordt. En ik denk dat korte vlogs over je creaties (zoon timelaps) heel tof is. Of een bijzondere creatie dat je kort uitlegt geeft en met zoon klok ernaast hoelang je bezig bent ermee ofzo. Ik zou heel graag fotograferen en filmen wat ik doe.. Maar ik het geheimhoudingsplicht en privacygevoelige info.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Bedrijf starten, (social media) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:48

Ah wat leuk! Ik volg je goudsmid topic ook.

Ik ben er zelf niet echt een held mee, maar ik krijg altijd wel iets van reactie /aanvragen als ik een interessante post deel op insta en de goeie hashtags gebruik. Ook na een beurs krijg ik een boost.
Met jouw product kan je ook like en win acties doen.

Er zijn ook mensen die evt content maken, maar dat vind ik zelf zonde van het geld en ik ben druk genoeg eigenlijk.
Denk dat jij ook een hoop opdrachten/ volgers kan krijgen vanuit bokt bijvoorbeeld.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 07:49

Zou je Facebook en Instagram beide willen gebruiken, dan is de app Business ideaal. Op een plek maak je je post voor beide platform. Reels met een juiste muziek eronder en goede hashtags werken zeker. Succes!!

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:07

Je moet eerst een plan maken over je „plaats“ in de markt. Voor welke doelgroep wil je zichtbaar zijn.
Ondere segment, gemiddelde burger, hoge segment.
Specifieke gelegenheden (trouwringen) vragen waarschijnlijk een andere manier van adverteren dan een ketting die een dubbel maandsalatis kost.

Als je op het hogere segment doelt dan is tiktok en facebook niet perse de weg want dat strat geen „excusiviteit“ uit. Dan zul je meer moeten investeren in de geliktheid van een goed vindbare homepage en advertenties op plekken waar je jouw klanten verwacht.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:53

Sizzle schreef:
Je moet eerst een plan maken over je „plaats“ in de markt. Voor welke doelgroep wil je zichtbaar zijn.
Ondere segment, gemiddelde burger, hoge segment.
Specifieke gelegenheden (trouwringen) vragen waarschijnlijk een andere manier van adverteren dan een ketting die een dubbel maandsalatis kost.

Als je op het hogere segment doelt dan is tiktok en facebook niet perse de weg want dat strat geen „excusiviteit“ uit. Dan zul je meer moeten investeren in de geliktheid van een goed vindbare homepage en advertenties op plekken waar je jouw klanten verwacht.


Dit is inderdaad een belangrijke eerste stap. Pas als je duidelijk je koper in beeld hebt kun je bepalen welke vorm van marketing daarbij past.

Je zou er bijvoorbeeld ook aan kunnen denken om affiliate links te gebruiken, zodat geïnspireerde (beginnende) goudsmeden dezelfde spullen kunnen kopen.

Verder is het algoritme van instagram wel veeleisend. Vaak komt het neer op 3-5 keer per week posten. Vraag je dus ook af of dat de moeite waard is.

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:05

Wat gaaf dat je de stap neemt om een bedrijf te starten. Je maakt het prachtige sieraden! Ga je direct fulltime aan de slag of bouw je het op naast je andere baan?

Ik ga je topic even volgen, zelf ben ik nu een jaar bezig met leerbewerking, voornamelijk tassen maken. Over een paar weken krijgen we de sleutel van ons huis waar ruimte is voor een hobbykamer voor mij. Dan zou ik ook het tassen maken en wellicht verkopen wat willen gaan uitbreiden. Dus ik lees alvast mee voor tips :)

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Bedrijf starten, (social media) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:01

Ik zie al goede tips voorbij komen. Om te ontwerpen zou je aan canva kunnen denken. Verder is het gebruik van aanhakers altijd leuk als het bij je past.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Bedrijf starten, (social media) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:05

Begin bij het begin. Zorg dat je eerst je basis in orde hebt voordat je de boel online gooit. Een goede basis maakt het vervolg een heel stuk eenvoudiger.
Wie is jouw klant?
Maak persona's. Dat zijn beschrijvingen van fictieve personen die jouw klant moeten voorstellen. Dus bijv. de aanstaande bruid: 29 jaar, woonachtig in een nieuwbouwwoning aan de rand van de stad in het westen van het land. Heeft een afgeronde MBO-opleiding en werkt als fietsenmaker in diezelfde stad. Etc. etc....
Daarna: wat zijn je doelen met je bedrijf? Schrijf realistische doelen: waar sta je over vijf jaar? Waar sta je over een jaar? En wat wil je na drie maanden bereikt hebben?
Wat zijn je doelen met je (social media)marketing?
Wat wil je uitstralen? Met je sieraden wil je een eigen stijl neerzetten. Hoe ga je deze stijl in een huisstijl vertalen? Laat je een logo ontwerpen of ga je er zelf mee aan de slag? Of wacht je er nog even mee totdat je meer omgezet hebt? Hiernaast zijn er nog meer dingen die je voor jezelf op een rijtje zou moeten hebben om succesvol van start te gaan.
Mocht je hierover wat willen brainstormen, stuur dan gerust een berichtje.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Bedrijf starten, (social media) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:26

Maak een planning, denk vooruit en begin eerst met 1 account.
Wat de meeste mensen onderschatten dat het bijhouden van een social media account veel tijd vergt. Als je met regelmaat post, wordt je account relevanter en sneller aanbevolen. Je kunt beter iedere week 1 post posten, dan 1 week 3 posts en dan 1 week niks zegmaar.

Je hebt wel super unieke producten. Dus dat is heel gaaf.

Haak ook aan bij dingen zoals Valentijnsdag en Kerst enzo. Begin een aantal weken van te voren met cadeautips bijvoorbeeld.

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 15:02

Angelaa2: bedankt! Ik ben zeker van plan om een instagram pagina aan te maken inderdaad :D misschien kan ik ook eens kijken of ik een timelaps kan maken van een project.

Nirvana_: persoonlijk ben ik een beetje tegen tiktok en het verslavende ervan. Ik heb het bewust prive ook niet omdat ik bang ben dat ik er niet vanaf kom haha. Dus ik hoopte dat ik die niet nodig zou hebben. Bovendien lijkt tiktok me een platform die misschien wel leuk, maar niet heel professioneel is, maar dat is een aanname van mijn kant.

Hutcherson: heel goed idee, dank je wel :D

eilleen3: dank je wel! Ik wil inderdaad proberen mijn content zelf te maken. Ik begrijp dat het tijd kost, maar ik ben me er ook van bewust dat een eigen bedrijf meer werk is dan gewoon 40 uur per week haha. Dus ik ga het sowieso zelf proberen!

Lithya: goede tip! Ik ga zeker even naar die app kijken.

Sizzie: dat deel van het bedrijfsplan gaat goed inderdaad, ik krijg veel hulp van mijn man. Hij gaat tzt ook mijn website maken en kan er voor zorgen dat ik goed vindbaar ben via google (handig, man in de it). Hij heeft hier ontzettend veel ervaring mee.

loveslimpie: dat zijn inderdaad veel posts, ik zal eens in dat algoritme duiken. Dank je!

Wendy15: dank je wel <3 ik ga het opbouwen naast mijn huidige baan, ik durfde hier nog niet meteen volledig mee te stoppen. Sinds deze maand werk ik 3 dagen voor een werkgever, de rest aan mijn bedrijfje/school. Heel leuk! Ik ben benieuwd naar je toekomstige hobby kamer :D leerbewerken heb ik zelf ook gedaan haha.

Thats_me: canva inmiddels gedownload, thanks!

Kitty: veel goede tips, dank je wel. Verder maakt mijn man mijn huisstijl (geen zorgen, hij is een professional haha). Ik ben echt ontzettend blij met zijn skills. Op die manier scheelt het een hoop geld. Ik zou nooit mijn eigen logo maken, dan ziet het er waarschijnlijk super suf uit haha! Als mijn man dt niet had gekund had ik heb absoluut uitbesteed. Veel geld, maar dat is het wel waard. Bedankt voor je aanbod, wellicht ga ik die wel aannemen :D

Iris965: ook hier weer goede tips, dank je wel :D


Echt super bedankt voor de vele fijne reacties, hier kan ik al een heel eind mee vooruit. Blijf vooral andere tips delen mocht je die te binnen schieten. Ik wil zoveel mogelijk leren!

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Bedrijf starten, (social media) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:50

Leuk, ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar om te beginnen zou ik zorgen dat je in de KOR(kleine ondernemers regeling) komt. Scheelt een hoop gedoe in de boekhouding.

Verder wil ik je veel succes wensen!

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 20:54

Brigitte_D: ja klopt! Al dat soort leuke regeltjes (en minder leuke haha) heb ik al doorgespit op de website van de belastingdienst :D Dank je wel!!