Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2228
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:15

Tiggs schreef:
Als psycholoog of psychiater moet je juist die eigen ervaring wat meer opzij kunnen zetten, om de cliënt objectief te kunnen inschatten. Dus volgens mij is er ook zeker een verschil.


Ja en nee.
Het hangt ervan af hoe je je ervaring inzet. Als psycholoog / psychiater moet je (zoals andere hulpverleners) kijken met een open vizier en overzicht krijgen over de situatie in zijn geheel. Daarentegen kan ervaringskennis of ervaringsdeskundigheid wel helpend zijn. Een psycholoog/psychiater zonder 'levens'ervaring gaat sneller enkel kijken vanuit de theorie, terwijl je theorie niet op iedereen kan toepassen. Dat kan de werkrelatie behoorlijk verstoren, want als cliënt voel je je dan gemakkelijker niet gehoord, een nummertje,...

Ik heb zelf een opleiding tot ervaringsdeskundige gevolgd (wel niet binnen het domein van de GGZ) en daarnaast ook opleidingen tot psycholoog en leerkracht. Voor mij vullen beide elkaar mooi aan. Als ik sommige ervaringsdeskundigen (zowel binnen de GGZ als in andere sectoren) bezig zie, vind ik het soms jammer dat ze erg veel nadruk leggen op hoe iets is / was voor hen en moeilijk kunnen afstappen van hun eigen ervaringen in het bieden van hulp aan anderen. Ervaringsdeskundigheid kan echt heel waardevol en zinvol zijn, maar niet iedereen ervaart de dingen zoals jijzelf ze ervaart of ervaren hebt en daar moet je je imo wel bewust van zijn.
In mijn werk zette ik mijn ervaringen ook regelmatig in, maar enkel wanneer de situatie zich ertoe leende, de leerling / cliënt daaraan toe was en de inzet van mijn eigen ervaringen zinvol was. Ook in de begeleiding van teams zet(te) ik mijn ervaringen soms in, maar ook enkel wanneer dat helpend was om bijvoorbeeld bepaalde vragen op te lossen / tot passende oplossingen voor problemen te komen enz.
Ook mijn ervaringen als cliënt binnen de GGZ gebruikte ik zonder dit te benoemen. Bijvoorbeeld: hoe zou ik de interventie die voorgesteld wordt zelf ervaren? Zou dit bij mij tot het gewenste effect leiden? Wat zijn de risico's van de interventie die voorgesteld wordt? En op basis van zulke vragen richting bepalen van hoe ik in een bepaalde situatie verder zou gaan.