Ervaringen met carrière switch?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Ervaringen met carrière switch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 16:31

Beste Bokkers,
Het spookt al sinds mijn afstuderen (3 jaar geleden) rond in mijn hoofd of ik niet wat anders wil. Ik werk momenteel als fysiotherapeut maar ik mis vrijheid, waardering en creativiteit in dit beroep. Nu ben ik de laatste tijd erg zoekende naar hoe dit anders kan, mede vanwege gezondheidsredenen. Ik moet en wil het anders, maar hoe?

Nu ben ik heel benieuwd of er Bokkers zijn die een carrière switch hebben gemaakt?
Hoe hebben jullie dit ervaren?
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Hoe wist je dat het tijd was om wat anders te gaan doen?
Wat zijn de voor-/ en nadelen?
En ga zo maar door…

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen!

Oohja en ik zit zelf te denken om iets voor mezelf te beginnen. Ik wil sowieso als zelfstandig Dierfysiotherapeut aan de slag als ik ben afgestudeerd, maar misschien is er iemand met nog meer goede ideeën of tips? Ik zou bijvoorbeeld daarnaast graag wat doen met mijn creativiteit. Ik houd van tekenen en ontwerpen (zoals logo’s of posters).

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ervaringen met carrière switch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:38

Yes, ik ben een aantal jaren geleden geswitcht.
Ik werkte in het voortgezet onderwijs en wilde niet ooit met pensioen gaan zonder te weten welke andere mogelijkheden er zijn. Ik heb toen een aantal maanden de tijd genomen om uit te zoeken wat ik wilde. Ik heb me ingelezen, mensen gesproken, ben bij organisaties langs geweest en heb op vacatures gereageerd met de vraag of ik gewoon voor een open gesprek mocht komen ondanks dat ik niet voldoende gediplomeerd was. Hele leuke periode. Uiteindelijk ben k bij een organisatie terecht gekomen waar ik intern verder opgeleid ben en waar ik als autisme coach voor kinderen en jongeren die door hun ASS vastliepen in het onderwijs aan de slag ben gegaan. Combinatie zorg met onderwijs dus. Erg leuk, heel leerzaam!
Maar..... na 2 jaar miste ik het werken met groepen en de wederkerigheid en humor/ lol in gesprekken en contacten. Tel daarbij op dat de organisatie niet helemaal lekker liep op dat moment en toen ben ik terug gekeerd naar het onderwijs.
Mijn opgedane kennis en ervaring neem ik hier weer mee, ik bied extra begeleiding aan leerlingen met ASS.

Ik heb hiervan vooral geleerd dat ik echt enorm thuis hoor in het onderwijs <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:49

Mijn vriend is van de ICT geswitcht naar de zorg. Wel handig om te weten dat hij een (nutteloze :') ) master in de psychologie had, en dat de ICT dus al een switch was.

Het was vooral een dure periode, want hij is ook net als Goof bij een organisatie gaan werken waar hij jongeren met (voornamelijk) autisme begeleide, maar omdat hij geen aantoonbare werkervaring had -ook niet zoals bv. het onderwijs- is hij dat bij studentenorganisatie gaan doen voor iets meer dan minimum loon (inzowijs). Ik heb hem toen wel echt financieel moeten ondersteunen. Hij heeft door die werkervaring wel heel snel hele grote sprongen kunnen maken en zijn eerste baan daarna verdiende hij boven modaal (in de forensische zorg :) ).

Hij is heel blij, want hij was erg ongelukkig in de ICT.

Zonder financiele middelen wordt het alleen wel een stuk lastiger en dan ben je wat meer beperkt tot speciale instroomtrajecten voor beroepen met een tekort(voor bv. ict of onderwijs). Anders zul je toch een opleiding, of op een andere manier werkervaring moeten opdoen. Niet onmogelijk. Maar wel moeilijker.

Grafisch ontwerp is echt geen droog brood in te verdienen. Alle mensen die ik ontmoet die zelfs in deze tijd geen baan kunnen vinden zijn grafisch ontwerpers, dus daar zou ik mijn geld niet zo snel op inzetten.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:07

Ik ben bij een uitvoeringinstantie gestart, in een intern opleidingstraject met anderen. Direct een fijn salaris ondanks dat je alles nog moet leren. Dat maakt zo'n overstap ook praktisch haalbaar.

Een super toffe kans. Ik wilde al langer heel graag binnen het sociaal juridische werkveld aan de slag.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23456
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:13

Ik ben van (motor)rijinstructeur naar doktersassistente en HAP chauffeur gegaan.

Ik werkte al 10jr als instructeur met veel plezier, helaas overleed mijn (veel te jonge) moeder en kreeg ik zo weinig (lees: geen) begrip rondom haar overlijden dat ik er een paar maanden uit ben geraakt.
Ik ben toen gewisseld van werkgever en bij mijn nieuwe werkgever werkte ook een ambulance instructeur die vroeg of dat niks voor me was.
Ik heb toen naast mijn werk als instructeur de chauffeursopleiding gedaan en ben gaan werken bij de HAP omdat dat rooster technisch makkelijker te combineren was met de onregelmatige diensten van mijn man en mijn werk als instructeur.

Om mijn medische kennis wat uit te breiden ben ik toen een thuisstudie doktersassistente gaan doen (ja, ik had nog niet genoeg te doen) en toen ben ik tijdens een dienst op de HAP door een (aantal) huisarts(en) gevraagd of ik na m'n opleiding niet in hun praktijk wilde komen werken.
Zo ben ik aan mijn huidige baan gekomen en toen ik startte als assistente ben ik gestopt met lesgeven. Wel rij ik in het weekend nog voor de HAP erbij.

Werken in de zorg is ook heel mooi en ook heel hard werken. Reden voor mij om deze move te maken was dat er in de instructiewereld geen Cao is waardoor de secundaire arbeidsvoorwaarden echt om te huilen zijn, geen pensioen, geen reiskostenvergoeding etc.
In de zorg is dat (vind ik) beter geregeld en ik ben meer op vaste tijden aan het werk ipv naast naast de uren overdag ook nog op zaterdag en ik de avonduren te moeten rijden. De diensten in de ANW dienst zijn dus ook eigen keuze.

Tijdens de omscholing zelf was het hard werken, naast mijn baan in de avonduren zelfstudie, examens plannen en praktijkdagen volgen. Vond het een heftige tijd maar was het zeker waard.