Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:10

En als deze welkoop niet meer uren kan bieden 1 verderop wellicht wel. Zie tenminste best vaak vacatures van de welkoop.

Ik vind het als een naaistreek klinken dat die ene melkveehouder je op deze manier liet kiezen.
Hij geen enkel risico.
Die liet ik nu dus lekker vallen.

Wil je de sector niet verlaten, AB-werkt springt om mensen zoals jij

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:05

Zou het een mogelijkheid zijn om meer uren bij de Welkoop te gaan werken en het (een periode) niet meer te combineren met andere werk?

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:37

DuoPenotti schreef:
En als deze welkoop niet meer uren kan bieden 1 verderop wellicht wel. Zie tenminste best vaak vacatures van de welkoop.

Ik vind het als een naaistreek klinken dat die ene melkveehouder je op deze manier liet kiezen.
Hij geen enkel risico.
Die liet ik nu dus lekker vallen.

Wil je de sector niet verlaten, AB-werkt springt om mensen zoals jij


Daar zat ik ook aan te denken. Blijven bij de Welkoop en als je nog een 2e baan wilt (financieel of voor de afwisseling) bij de bedrijfsverzorging.

daffodil

Berichten: 10449
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:17

Als ik dit zo lees en dan vooral het stukje waar je min of meer gedwongen zzper bent geworden, vraag ik me af of je hier niet veel slechter mee af bent. Is in je uurloon rekening gehouden met een opslag voor ziekte/pensioen/vakantie etc. of hanteren ze gewoon nog steeds een laag uurloon?
Daarnaast dien je als zzper bij een controle wel aan te kunnen tonen dat je "echt" zpper bent en dit klinkt in mijn oren meer als verkapt dienstverband. Daar gaat in de toekomst wel strenger op gecontroleerd worden.

Los van bovenstaande leest het alsof je roofbouw op jezelf aan het plegen bent en je er ook niet gelukkig van wordt. Neem de tijd om te bedenken of je dit wel wilt volhouden, los van of je het kunt. Ik heb in de loop der jaren geleerd dat veel werken echt geen kwaad kan maar dan moet het wel bijster leuk zijn en je moet er fatsoenlijk voor betaald worden!

Sterkte met nadenken en geniet van je mega gave vakantie!!!

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:28

Ik vraag me eigenlijk alleen maar af waarom je, je leven zo ingericht hebt?
Is dat om niet stil te hoeven staan bij bepaalde (traumatische) zaken?
Ik denk dat je, jezelf heel goed realiseert dat wat jij doet niet standaard is en, nog veel belangrijker, niet gezond.
Maar, om een patroon te doorbreken zul je, je eerst bewust moeten worden van het patroon en het ontstaan ervan.
Anders blijf je in dezelfde cirkel ronddraaien.
Heb je de paint ohz? In dat geval zou ik een leuke bijrijder voor de pony zoeken zodat je daar rust krijgt ipv druk.
Je hebt jezelf aangeleerd te fragmenteren, op meerdere gebieden. Dat kun je óók weer afleren!
Veel succes, bekijk het als een interessante reis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 00:02

Het melkveebedrijf waar je het meest zit heeft veel wisselende tijden. Die zou ik stoppen of de tijden aanpassen zodat er meer vaste structuur ontstaat. Vanuit daar zou ik kijken voor vaste werktijden van bijv 0700 tot 1600
Dan houdt je in de avond en in het weekend tijd over voor jezelf en je dieren.
Werk scrappen/aanpassen dus en regelmaat creeeren.

Het gaat niet om hun personeelstekort. Het gaat om jouw levensgeluk.

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 02:19

Stoppen als zzp'er en vragen naar de mogelijkheden bij de welkoop.
Wellicht dat je op inkomen gaat inleveren maar daar krijg je een stuk levenskwaliteit voor terug.

Na zelf een (fulltime+++) internationale baan te hebben gehad, geleefd te hebben als workaholic trok mijn lichaam aan de bel. Van stresskip naar half dood vogeltje gedurende 2,5 jaar.
Door al dat werken heb ik het opgroeien van mijn dochter volledig gemist!(ineens zat er een puper aan tafel), geen tijd om te rouwen bij verlies, paarden die verzorgd werden door jan en alleman, een partner die zijn geluk uiteindelijk elders zocht en een burn-out als afsluiter. Denk maar niet dat mijn werkgever ook maar 1 traan gelaten heeft, 1,5 week later was ik vervangen.

Nu heb ik een 4 daagse 9-5 baan, betaald genoeg om leuk te leven.
De regelmaat en vrije tijd heeft mij zoveel rust gegeven.

Kies voor jezelf, jouw geluk en zorg dat je mooie herinneringen maakt....er is immers niemand die zijn geld telt op het sterfbed.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 05:23

senna21 schreef:
Dan is de route eigenlijk wel duidelijk. Zoek iets anders voor de uren dat je ZZPer bent.
Want mocht je eventueel uitvallen, heb je totaal geen vangnet. Niet tof van deze werkgever. Dus denk goed na wat goed is voor jou!
Of wil je toch iets anders???

Dat is dus gelijk waar de pijn zit, TS is dus geen echte ZZP-er, maar in een soort van verkapte loondienst, zodat het de opdrachtgever (werkgever in dit geval) minder centen kost.
Als ZZP-er word je geacht voor verschillende opdrachtgevers losse projecten te doen, en niet zoals in dit geval een verkapte werkgever die wel de lusten maar niet de lasten wil :(

@TS, nogmaals, ik zou als ik jou was gewoon een leuke baan in loondienst zoeken voor minstens 4 dagen in de week, op normale werktijden, daar ben je het beste mee af. Idd gaan praten met de welkoop (of elders als die daar niet voor open zouden staan)
Hou je ook nog tijd over voor je eigen paarden.
En heb je niet ook nog het extra werk voor je eigen admininstratie.

In deze tijden liggen de banen voor het oprapen lijkt me... :j

Forcalquir: precies dat, been there, done that...behalve dat ik geen kinderen heb, nooit meer!

Needje

Berichten: 19208
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 06:14

Dit ZZP verhaal veranderd voor mij wel de zaken. Ik zou heel snel stoppen daar!
Ook haal ik hier uit dat jij eigenlijk helemaal geen behoefte hebt aan ZZPer zijn.
Zoek lekker een vaste baan in loondienst, bij een baas die je waardeert en niet een die je verplicht tot dingen die je eigenlijk helemaal niet wil zodat ie jou kan uitbuiten.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 07:18

othelloster schreef:
Even wat betreft de paarden, de paarden kosten mij rondom de 500 euro per maand. Daar zitten de mini's ook bij berekend. Die zijn financieel het probleem niet en verder heb ik ook geen financiële problemen. Ik kan netjes sparen naast de paarden. Anders kon ik mij deze reis naar Canada ook niet veroorloven.


Even een tegengeluid, maar weet je wat op jezelf wonen kost? Je geeft aan dat je nu nog thuis woont. Er staan op Bokt genoeg topics over vaste lasten, maar met huur, gas, water, licht, verzekeringen, boodschappen etc ben je goedkoop uit als dat je maar 1000 euro per maand kost.
Dus die reis naar Canada is peanuts, als je vergelijkt wat op jezelf wonen kost, dan zou je minstens 12.000 euro per jaar moeten kunnen overhouden/sparen, anders kun je niet eens op jezelf wonen. Vergeet ook niet een potje voor onverwachtse kosten, zeker met zoveel dieren.
Ik zou je adviseren om eens je financiën op een rij te zetten (maak eens een jaar begroting van alle kosten), maar zeker ook een versie als je op jezelf zou wonen. Dan weet je namelijk precies wat je nodig hebt en welke keuzes je daarbij kunt maken op werkgebied :)

Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 07:48

Dat had ik ook al genoemd Spekkie maar dat werd vrij snel aan de kant geschoven. Die 1000 per maand is ook niet realistisch want voor de meeste mensen is dat alleen nog maar de hypotheek of de hypotheek met gas/licht/water. En als dat laatste het geval is ben je een enorme mazzelaar. En op dat bedrag komen nog je verzekeringen, je boodschappen, je abonnementen voor mobiel, internet, tv, autokosten, onderhoudskosten aan je huis en noem verder maar op.
Misschien dat deze 2 banen je nu een ruim salaris opleveren (al vraag ik me af of dat ook voldoende zou zijn) maar dit houd je niet vol. Dus ik denk dat TS zich in een niet houdbare situatie bevindt. De werkdruk moet naar beneden, de inkomsten moeten omhoog (met zekerheid zoals in een loondienst) en de kosten naar beneden.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 07:58

zzp betekent toch ZELFSTANDIG ondernemer, dus dan kan je zelf je voorwaarden stellen. Werken op jouw uren, volgens jouw tarief. Als dat op de boerderij niet uitkomt dan zoeken ze er nog maar een zzp-er bij. Niet jouw probleem. Zoals je in je openingspost al zei, leer NEE zeggen. Veel succes!

Ik weet niet of je een keuze moet gaan maken tussen loondienst of zelfstandige blijven, allebei heeft zo zijn voor en nadelen.

othelloster

Berichten: 2310
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 08:06

Heel erg bedankt voor de nieuwe reacties! Ik ga de komende tijd eens alles op een rijtje zetten en vanuit daar uit ga ik keuzes maken.

Wat betreft op mijzelf wonen, ik heb van 2019 tot 2021 al op mijzelf gewoont in een appartement, ook toen had ik al een paarden hobby en minder inkomen als nu.

Maar zoals ik al aangaf ik ga serieus alles naast elkaar leggen en vanuit daar keuzes maken in alles wat ik doe. Wat betreft de paarden, daar doe ik niets aan kwa verkopen of iets. Die zullen alleen weggaan mocht er geen andere optie meer zijn. Maar dat is helemaal niet aan de orde en ook nog nooit aan de orde geweest.

sasja0705
Berichten: 2040
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 09:08

Oh man, je bent dus in dezelfde val getrapt als velen in bauw en boeren-sector...
Geen verwijt ,hoor, TS maar ik heb het om mij heen al een aantal keren gezien.
De werkgevers willen van de vaste lasten af - maar uiteraard ook van de verantwoordelijkheid tegen over personeel - zoals bvb verzekering.
Want als er op het bedrijf iets gebeurd, ben je zelf de pineut.
Plus als het even niet mee zit : je hoeft niet te komen = geen geld.
Als je voor die tijd er daar lekker gewerkt hebt, heb je niet eens door dat je verkapt gedwongen wordt in het ZZPer zijn.
Want of je doet het of je mag je biezen pakken.

Uiteraard wordt je dat niet zo uitgelegd. Het ZZPer zijn wordt in de mooiste kleuren beschreven... alleen even de nadelen niet benoemd.

Ik ken iemand, die is ook van zijn vroegere baas lekker gemaakt om als ZZPer te beginen ( was in de bouw)... heeft een ongeluk gekregen notabene bij de vroegere "baas" , niet heel erg maar genoeg om 6 maanden uit de running te zijn... en guess wat : geen vangnet, geen verantwoordelijkheid.
Was die in loondienst gebleven - was alles geregeld.
Zo, dus niets kunnen en geen inkomen.

Ik heb geen idee, hoe het nu is maar vroeger moest je ook aantonen om tenminste 3 opdrachtgevers te hebben , want anders verkapte loondienst.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 09:09

Goed dat je de situatie gaat heroverwegen je bent nog zo jong!
Ben je wel bewust, ondernemen kan altijd nog. Momenteel ben je ZZP’er maar eigenlijk ben je nog geen ondernemer. Daarvoor heb je ook een portie lef en zelfvertrouwen voor nodig. Wil niet zeggen dat je dat niet hebt, maar nu hebben je werkgevers meer voordeel van de situatie dan jijzelf, lijkt het.. ben je in deze constructie wel voldoende verzekerd, is je tarief hoog genoeg om de (aankomende) verplichtte verzekering te kunnen betalen en is er over een aantal jaar ruimte om ook te voorzien ik je pensioenbehoeften..
situaties als deze maakt het belangrijk dat mensen die hier te weinig mee bezig zijn, te onervaren of gewoon te goed willen zijn tegenover opdrachtgevers, hier uiteindelijk zelf de dupe van worden en dat wil je niet.
Succes en met je werkethiek zit het wel goed, maar denk ook aan jezelf!

Melzazu
Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 09:25

Oei, een hele lading rode vlaggen omtrent het verhaal dat je daar weg moest en daarom nu zzp’er bent.

Helemaal eens met een aantal andere opmerkingen dat dit zeer waarschijnlijk gewoon een verkapt dienstverband is.

Je geeft ook aan dat je dat helemaal geen zzp’er wil zijn en dat er zeer waarschijnlijk meer uren mogelijk zijn bij de welkoop.

Ik zou mijn welkoop baas vragen om meer uren. Ik ga er even vanuit dat dat kan en dan deed ik de overige banen lekker de deur uit.

hwn
Berichten: 4746
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:52

Wildgirl schreef:
Ik vraag me eigenlijk alleen maar af waarom je, je leven zo ingericht hebt?
Is dat om niet stil te hoeven staan bij bepaalde (traumatische) zaken?
Ik denk dat je, jezelf heel goed realiseert dat wat jij doet niet standaard is en, nog veel belangrijker, niet gezond.
Maar, om een patroon te doorbreken zul je, je eerst bewust moeten worden van het patroon en het ontstaan ervan.
Anders blijf je in dezelfde cirkel ronddraaien.
Heb je de paint ohz? In dat geval zou ik een leuke bijrijder voor de pony zoeken zodat je daar rust krijgt ipv druk.
Je hebt jezelf aangeleerd te fragmenteren, op meerdere gebieden. Dat kun je óók weer afleren!
Veel succes, bekijk het als een interessante reis!


Kan zijn dat je gelijk hebt, maar anderzijds snap ik het ook wel: ik combineer ook eigen paarden + intussen weer kleinschalige pensionstalling + een deeltijdse job in loondienst (waarbij ik me ook verdeel over een 3tal firma's maar wel in hetzelfde gebouw) + boekhoudkundig bediende op zelfstandige basis + bijspringen op mijn vorig werk op interim basis, en ik vind de variatie en de vrijheid leuk.

Persoonlijk denk ik dat het misschien wel haalbaar wordt als je je volle dagen zou kunnen laten vallen, dat deze dus van 5-9u zijn, ipv van 5-19u30. Als zzp'er sta je officieel niet onder gezag, dus kunnen dit niet weigeren denk ik.

Dan krijg je een volgend uurrooster:
* 2 dagen per week combi bedrijf 1 (5-9) en Welkoop (10u30-18u)
* 1 namiddag per week namiddag bedrijf 1 (15u30-19u30) dus meer dan voormiddag vrij
* 2 dagen per week combi bedrijf 1 (5-9) en bedrijf 2 (21u-23u15), dus overdag vrij

En hopelijk heb je een steenrijke vriend die je een hoeve kan kopen/huren vlak bij je werk waar je al je dieren samen hebt :)

Een andere, misschien realistischer optie: kan je je paarden niet op één van die rundveebedrijven stallen? Heb je weliswaar geen piste, maar weides en stalling hebben ze normaal wel. Bespaart je ook weer behoorlijk wat reistijd.

othelloster

Berichten: 2310
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 23:12

Ondertussen zijn we een tijdje verder en hebben we het roer helemaal omgegooid!

Paarden staan op een vaste locatie vlakbij huis en ik heb ervoor gekozen voor te gaan stoppen bij het melkveebedrijf. Vanaf nu ga ik als Insiminator aan de slag binnen de melkveehouderij.

Welkoop blijven we er nog bij doen voor de afwisseling. Maar wat een positieve vooruitgang en vooruitzichten

Anoniem

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:17

Wat een goede update. Gefeliciteerd Alle geluk is je gegund!

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:32

Goed plan. Hoe voel je je nu? Hopelijk wat meer rust in je lijf en hoofd.

othelloster

Berichten: 2310
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 23:48

Ik heb een oase van rust over mij heen... Weer optimaal tijd voor de paarden maar toch ook bezig zijn in het gene van wat ik graag doe.

Bedankt voor de leuke reacties!

Melzazu
Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:00

Wat super om te lezen. Goed zeg dat je zo toch knopen hebt doorgehakt waar je nu zo blij van wordt.

Ook leuk dat je een update plaatst. Veel topics hebben vaak een open einde wat ik heel jammer vind vaak dus bedankt. :)

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:22

Dat klinkt een stuk beter, ik duim voor je dat dit rust brengt in je leven, geniet er maar van!

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:48

Wat fijn om te lezen.
En goed dat je voor jezelf hebt gekozen.
Veel plezier bij je nieuwe baan.

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:35

Wat een goede stappen TS, knap hoor! Veel plezier met je nieuwe baan én je paarden :D