Inkomstenbelasting percentages groot verschil, hoe zit dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29745
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:31

Alik schreef:
Ik heb het over de hoogte van de arbeidskorting. Dat is iets anders dan de belastingschijven.

Maar de heffingskorting is voor iedereen hetzelfde en niet dat als je het verdiend je meer korting krijgt.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting percentages groot verschil, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:48

Nee, heffingskortingen zijn inkomensafhankelijk.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:24

Brainless schreef:
Alik schreef:
Ik heb het over de hoogte van de arbeidskorting. Dat is iets anders dan de belastingschijven.

Maar de heffingskorting is voor iedereen hetzelfde en niet dat als je het verdiend je meer korting krijgt.


De algemene heffingskorting is voor iedereen hetzelfde bedrag. De arbeidskorting is inkomensafhankelijk.

(ik ben al 10 jaar niet meer dagelijks met deze dingen bezig dus ik probeer zo algemeen mogelijk te zijn omdat de regels elk jaar wel iets veranderen)

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:30

Alik schreef:
Brainless schreef:
[quote="Alik"
Ik heb het over de hoogte van de arbeidskorting. Dat is iets anders dan de belastingschijven.
[/quote
Maar de heffingskorting is voor iedereen hetzelfde en niet dat als je het verdiend je meer korting krijgt.


De algemene heffingskorting is voor iedereen hetzelfde bedrag. De arbeidskorting is inkomensafhankelijk.

(ik ben al 10 jaar niet meer dagelijks met deze dingen bezig dus ik probeer zo algemeen mogelijk te zijn omdat de regels elk jaar wel iets veranderen)

Nope, dit is al eventjes niet meer zo.

Dorus

Berichten: 13215
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Inkomstenbelasting percentages groot verschil, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:35

Kan het zijn dat jou collega door die extra beloning in een hogere schijf terecht komt en jij binnen dezelfde schijf blijft?

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:04

veerledec schreef:
Nope, dit is al eventjes niet meer zo.


Wat bedoel je precies, als ik namelijk op de site kijk dan zie ik nog steeds dat de hoogte van de arbeidskorting afhankelijk is van het inkomen.

Ik lees nu wel dat de algemene heffingskorting lager wordt vanaf een inkomen van iets meer dan €20.000 dus is het inderdaad niet voor iedereen hetzelfde bedrag.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:30

Wat een hoop onzin wordt hier verkocht en een hoop info die hier niks mee te maken heeft.
De tarieven die jij noemt gaan over het loonheffing bijzonder tarief. Dat is een tabel.
Om een inschatting te maken in welk percentage je valt, wordt gekeken naar het jaarloon van het voorgaand jaar. Vervolgens wordt het percentage bepaald wat ze denken wat het gaat zijn. Het echte percentage wordt pas definitief bepaald bij jouw aangifte ib.
Heb jij vorig jaar toevallig minder verdiend dan jouw collega? Dan komt het daardoor.

Als jij nu evenveel of meer verdiend als jouw collega, kan het goed zijn dat jij straks bij je aangifte ib moet gaan bijbetalen.
Vraag het na bij jouw afdeling hr. Die kunnen met jouw loonstroken meekijken en jou hier meer toelichting op geven.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:55

Alik schreef:
veerledec schreef:
Nope, dit is al eventjes niet meer zo.


Wat bedoel je precies, als ik namelijk op de site kijk dan zie ik nog steeds dat de hoogte van de arbeidskorting afhankelijk is van het inkomen.

Ik lees nu wel dat de algemene heffingskorting lager wordt vanaf een inkomen van iets meer dan €20.000 dus is het inderdaad niet voor iedereen hetzelfde bedrag.

Ik doelde inderdaad op je opmerking over de algemene heffingskorting.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 20:45

spoekie schreef:
Wat een hoop onzin wordt hier verkocht en een hoop info die hier niks mee te maken heeft.
De tarieven die jij noemt gaan over het loonheffing bijzonder tarief. Dat is een tabel.
Om een inschatting te maken in welk percentage je valt, wordt gekeken naar het jaarloon van het voorgaand jaar. Vervolgens wordt het percentage bepaald wat ze denken wat het gaat zijn. Het echte percentage wordt pas definitief bepaald bij jouw aangifte ib.
Heb jij vorig jaar toevallig minder verdiend dan jouw collega? Dan komt het daardoor.

Als jij nu evenveel of meer verdiend als jouw collega, kan het goed zijn dat jij straks bij je aangifte ib moet gaan bijbetalen.
Vraag het na bij jouw afdeling hr. Die kunnen met jouw loonstroken meekijken en jou hier meer toelichting op geven.


Zoals dit gedeelte van het lijstje wat in mijn O.P. staat:

Bij een inkomen tussen de 10.698 en 11.599 euro is het bijzonder tarief 36,93 - 8,23 = 28,70%

Bij een inkomen tussen de 11.600 en 21.482 euro is het bijzonder tarief 36,93 - 29,86 = 7,07%

Waarom bij een lager inkomen dan juist meer belasting. Klopt dit wel wat er overal staat?

manonutjuh

Berichten: 3011
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Inkomstenbelasting percentages groot verschil, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:50