Eigen bedrijf beginnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Eigen bedrijf beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 22:56

Zijn er hier mensen die overwegen om te starten als ondernemer in de paardensector?

Wat zou je dan precies gaan doen? Een eigen trainingsstal? Zadelmaker? Instructeur? Fysio? Hoefsmid? Iets anders? De mogelijkheden zijn eindeloos! Heb je daar een opleiding voor gevolgd?

Ik ben benieuwd waar dan behoefte aan is:
- op financieel vlak
- huisvesting
- kennis
- marketing/ online
Etc

Of misschien ben je net gestart en kun je hier anderen op weg helpen met dé tip!
Wat houdt jou bezig?

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:59

Ja ik ga de paardenwereld in(ja, daar volg ik as we speak opleidingen voor). Ben al ondernemer in de zorg. Mijn grote tip is zeg vaker nee dan je lief is.
Mensen gaan echt aan de loop met je als je alles maar aanpakt en doet en ja op zegt. Sommige klussen vind je gewoon niet leuk, hou het leuk voor jezelf en zeg af en toe nee tegen stomme dingen.
Ook als klanten over je grenzen gaan, schroom niet om afscheid te nemen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 23:02

Ik ben afgestudeerd als dierenarts en heb mij de afgelopen jaren verdiept in het gebit van het paard en zo paardentandarts geworden. Uitgebreid nascholing gevolgd (en ik was zooo klaar met studeren, haha!) maar dit is echt mijn passie en het is zoooo leuk!
Toen een set aangeschaft en nu doe ik zeker nog 1-2 keer per jaar nascholing. Er is altijd wat te leren.
Ik ben de reguliere praktijk uit en doe alleen nog maar gebitten aan huis. Voorheen bood ik ook nog andere diensten als paardenarts aan, maar dit ben ik aan het uitfaseren. Ik heb het er eigenlijk te druk voor, en ik heb ook niet meer alle spullen om het andere werk goed te doen. Daarnaast volg ik momenteel die nascholingen niet, dus ik vind dat mijn kennis over bv interne geneeskunde niet meer up to date genoeg is om dit actief aan te bieden. Dus nu echt alleen nog maar gebitten.

Wel werk ik nog part-time in loondienst in een andere functie. Het werk van Paardentandarts is fysiek zwaar, dus ik vind het fijn om die zekerheid achter de hand te hebben.

Mijn tip is om iets te gaan doen wat echt je passie is (waar je je werk van wil maken) en iets waar je goed in bent. Dan komen de klanten vanzelf.
Het kan wel fijn zijn om in loondienst te starten en dit langzaam uit te faseren. Dan hangt er minder druk op je onderneming en blijf je financieel sterk staan. Het begin valt soms tegen, en dan kan een loondienstbuffer heel fijn zijn.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 06:14

Ik rond dit jaar de bedrijfsovername van onze pensionstal af. Jaren al in de VOF gezeten( en tegelijk in loondienst zoals hier beschreven) . Kan niet wachten om mij vanaf straks alleen te focussen op het bedrijf.

Heb het laatste stuk een bedrijf en een baan combineren echt als zwaar ervaren.

Ik heb de laatste 2 jaar enkele opleidingen gevolgd( o.a. instructeur, welzijnsadviseur en revalidatietrainer) en heb mij nu weer ingeschreven voor de leerlijn paardenvoeding op Barneveld.

Maar opleidingen doen als pensionstalhouder is wel wat lastig, je bent toch een soort generalist en ik wil wel de kennis maar er 'niks mee doen' . ( in de zin van dat ik niet mijn klanten bij mij wil laten lessen o.i.d.)

Wat zijn jouw plannen TS?

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 09:51

Bedankt voor jullie input. Ik ben zelf bezig het familiebedrijf over te nemen in makelaardij voor (oa) paardenobjecten. Meer aanverwant aan de paardensector, niet echt met de paarden zelf.
Natuurlijk heb ik zelf wel een achtergrond in de paarden, anders zou ik dat ook niet kunnen.

Ik zie vooral vaak dat starters uit passie in de paarden beginnen, maar het niet altijd als ondernemer benaderen. Natuurlijk begint het met passie, dat geldt voor mij ook! Maar enige kennisachtergrond kan handig zijn.

Binnenkort sta ik op een kennisplein bij een hippische startersdag op 16 mei (https://paardenwinst.nl/startersdag/) misschien kan dat mensen helpen om richting te geven op het gebied van financiën, huisvesting, klantenwerving etc. Dus vooral op het ondernemersvlak informatie ophalen.

Vanuit de FNRS is er ook een aantal keer per jaar een cursusavond. Hebben jullie wel eens zoiets bijgewoond? Ik ben benieuwd wat je daaraan hebt gehad

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:33

Als ik niet uitgerekend was in die week was ik wel even gaan kijken, zag het langs komen op Insta. Maar merk dat het toch lastig is om dan bijvoorbeeld een match te maken met een startend fotograaf oid, die loopt toch tegen hele andere dingen aan. En ik ben ook weer niet echt 'startend' .

Ik volg wel cursus avonden, afgelopen week nog vanuit LTO paard, maar ook daar weer is de diversiteit zo lastig. Maakt het ook enorm boeiend, maar iemand die in het hogere segment springpaarden verkoopt... ja, die loopt tegen hele andere dingen aan.

Netwerken is wel altijd leuk en ondernemerschap is natuurlijk wel altijd het raakvlak :) .

Ik merk dat ik nu lijntjes heb met enkele pensionstalhouders, dat werkt voor mij het beste, heb je toch de meeste raakvlakken :)