Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 13:54

Omdat Bokt bijna alles weet, de volgende vraag.:

Wat is de kans op afvallers bij diergeneeskunde?

Er zijn 225 opleidingsplaatsen, en dochter staat op plek 239. Dat is er dus nèt naast.

Aan de ene kant denk ik dan: die anderen waren nóg iets beter en/of nog iets méér gemotiveerd en je komt niet bij de eerste 225 als je het maar een beetje wilt.

Maar aan de andere kant heb je toch ook mensen die voor 2 numerus fixus opleidingen hebben ingeschreven, of die onverhoopt dit jaar toch niet slagen voor het VWO.

Anyway, heeft iemand een vaag idee of 14 afvallers bij diergeneeskunde reeel is?

Alvast dank.

Melisjeee
Berichten: 1334
Geregistreerd: 09-04-13

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:56

Dat is zeker heel goed mogelijk! Ik had jaren terug plek 255 uit mijn hoofd en werd in Juli nog uitgenodigd.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 14:00

Nienkje_H schreef:
Omdat Bokt bijna alles weet, de volgende vraag.:

Wat is de kans op afvallers bij diergeneeskunde?

Er zijn 225 opleidingsplaatsen, en dochter staat op plek 239. Dat is er dus nèt naast.

Aan de ene kant denk ik dan: die anderen waren nóg iets beter en/of nog iets méér gemotiveerd en je komt niet bij de eerste 225 als je het maar een beetje wilt.

Maar aan de andere kant heb je toch ook mensen die voor 2 numerus fixus opleidingen hebben ingeschreven, of die onverhoopt dit jaar toch niet slagen voor het VWO.

Anyway, heeft iemand een vaag idee of 14 afvallers bij diergeneeskunde reeel is?

Alvast dank.


Ik ben niet op de hoogte voor specifiek diergeneeskunde,en nog in het oude systeem (dus pas in juli bekend) maar bij veel studies zag je 20-30% afvallen nog voor de start het studiejaar.

Wellicht dat dat percentage met decentraal ietsje lager is geworden, maar 10% lijkt me niet gek.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 14:00

Interpreteer ik het goed dat je het idee hebt dat je dochter nog niet helemaal overtuigd is of zij diergeneeskunde wil doen?

Indien dit het geval is, wil je er wel op attenderen dat er een enorme uitstroom is van studenten en pas afgestudeerde dierenartsen. Je moet het wel echt willen, wil je de studie tot een succes maken.

https://www.knmvd.nl/collegialiteit-sam ... enoeg-van/

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 14:21

Dank voor al deze opbeurende berichtjes.

@Flevolander, nee, onze dochter wil juist héél graag, maar is er net buiten gevallen en hoopt op veel afvallers zodat ze toch nog binnen de selectie gaat vallen komende september.

Maar, deze berichten van jullie geven al een beetje moed.
Ik snap: eerst nog even afwachten, maar er is een beetje hoop.

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 14:27

Die kans is best reëel, zeker als ze ook nog aanvullen bij uitval in de eerste weken. Vaak is een deel van de mensen op de wachtlijst al iets anders gaan doen of zit in het buitenland voor een tussenjaar, die bedanken dat als ze alsnog uitgenodigd worden.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:22

Nienkje_H schreef:
Dank voor al deze opbeurende berichtjes.

@Flevolander, nee, onze dochter wil juist héél graag, maar is er net buiten gevallen en hoopt op veel afvallers zodat ze toch nog binnen de selectie gaat vallen komende september.

Maar, deze berichten van jullie geven al een beetje moed.
Ik snap: eerst nog even afwachten, maar er is een beetje hoop.



Heerlijk te horen dat zij juist zo gemotiveerd is, ik denk dat ik het een beetje krom gelezen heb in de eerste instantie. Ik ga voor haar duimen hoor ! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:09

Vroeger gebeurde dit heel regelmatig en ik denk dat er best een reële kans inzit :j .


Ik ga voor haar duimen!

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 21:22

Wat kan Bokt toch ‘lief’ zijn. Dank jullie wel.

Ik zal zeker laten weten als ze (na wat afvallers) haar droom kan najagen.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:48

Ik heb precies hetzelfde als jouw dochter... Net naast de selectie.
Ik vroeg me af, weet iemand of je ergens in de gaten kan houden tot aan welke rangnummers alsnog een plek wordt aangeboden na 1 mei?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:17

Duo publiceerde daar eerdere jaren wel een overzicht van maar dat was vaak wel later.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:11

Vroeger stond er, ergens op de site van de uu zelf tm welke rangnummers op dat moment werden doorgelaten. Dat kan ik nu niet zo snel vinden en geen idee of dat vorige jaren ook zo was, maar dat in de gaten houden kan dus geen kwaad.
Duo had op latere momenten inderdaad ook overzichten.

Meestal zijn er enkele plekken vrij gehouden voor kandidaten die bezwaar maken. Of dit zo is en hoeveel dit er zijn bij Diergeneeskunde zou ik zo snel niet weten, maar mochten deze er zijn, grote kans dat deze plekken nog vrijkomen op het laatste moment.
Daarnaast heb je nog de eindexamen afvallers. Ja, mensen die de selectie doorkomen zijn slim genoeg om die selectie door te komen. Maar dat zegt niks: een goede dag tijdens de selecties, en een hele slechte examenperiode, sluiten elkaar niet uit. (En die motivatie valt soms ook nog wel mee) Ook deze plekken zullen op een later moment nog vrijkomen.
En er er zijn studenten die zich naast diergeneeskunde ook hebben ingeschreven voor een andere studie: Bijvoorbeeld Geneeskunde, Biomedische Wetenschappen of de nieuwe bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving. Het komt oprecht voor dat zij de voorkeur nemen aan die andere studie! Deze kandidaten kunnen meteen aangenomen zijn, en meteen hun plek bij diergeneeskunde weigeren, maar ook gewoon de plek tijdelijk nog niet accepteren en wachten tot deze na twee weken(?) automatisch vervalt.

Ik gok(!) dus zelf dat de meeste dus zullen afvallen tussen nu en twee weken, en na de eindexamens/controle of kandidaten aan de eisen voldoen.
En ik denk dus dat er een grote kans is dat nummer 239 erin komt. Niet 100%, maar echt wel een grote kans.


(En uhh, dat je dus echt moet willen om vd studie een succes te maken is ook niet waar. Als je echt praktiserend dierenarts wil worden, ja, daar moet je enige motivatie voor hebben om het vol te houden. Maar je kan ook na je bachelor uitstromen naar een andere master, of na de master diergeneeskunde, evt na enkele jaren praktiserend dierenarts, aan de slag als dierenarts elders, bv onderzoek of bedrijfsleven. Dan is je studie evengoed een succes, want ook daar heb je die kennis nodig!)

Snorretje

Berichten: 822
Geregistreerd: 22-05-12
Woonplaats: ergens

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:26

Ik ben zelf student diergeneeskunde en begonnen in 2017, het eerste jaar waarin de selectie plaatsvond. Nu over een jaar alweer afgestudeerd dierenarts, de tijd gaat snel :=

Ik weet dat er in mijn jaar tot plek 268 minstens is toegelaten, en ook van een studiegenootje gehoord dat ze zelfs de dag voor de start van het studiejaar te horen kreeg dat ze nog mocht komen. Dus ik denk dat er voor je dochter zeker een kans is! Het is echt een hele mooie studie, ik duim voor je dochter! +:)+ +:)+

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 21:57

Jullie zijn amazable!! Heel fijn om te horen.
Wij, als ouders hebben wel een beetje vertrouwen dat het goed gaat komen, maar zij was er zíek van dat ze niet bij de eerste 225 zat (snap ik ook wel).
Anyway: eerst zien dan geloven, maar fingers crossed dat het goed gaat komen !

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:03

Mijn dochter is afgelopen jaar begonnen. Voor haar was het gelukkig meteen duidelijk dat ze kon starten.
Maar een van haar studiegenootjes had nummer 242, en werd dus uiteindelijk ook gewoon toegelaten. Meestal komen ze tot nr. 250 globaal wel binnen, hadden ze gehoord. Maar vervelend wel, die onzekerheid.

Anoniem

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:09

Je wilt geen valste hoop hebben, maar met haar plek is er inderdaad best wel een aanzienlijke kans dat ze alsnog wordt toegelatenl Studenten kunnen om uiteenlopende redenen toch niet gaan (onverwacht gezakt, toch een andere studie gaan doen of elders gaan studeren etc.) en uitvallers zijn er altijd wel. :)

Wij hadden, toen ik mijn introweek in Leiden had, een studente die in eerste instantie niet was ingeloot voor geneeskunde, maar tijdens de El Cid ineens een telefoontje kreeg dat ze door de uitval wel was ingeloot en kon starten aan de VU. Dus het kan echt tot het laatste moment nog veranderen (maar hopelijk weet je dochter het eerder!)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:24

Ja, en ze houden een marge voor zittende studenten die met een goede reden doubleren. De eerste 25 nummers worden daarom in eerste instantie vastgehouden. Eigenlijk is nr 26 dus nr 1.
En dat zijn er meestal ook geen 25, dus daar komt ook nog ruimte vrij.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 18:18

Jullie duimen heeft gewerkt (heeeeel snelle werking, Jomanda achtige krachten). Kind is toegelaten tot DGK!
Hieperdepiep.

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:24

Wat snel! Gefeliciteerd!!!!

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:25

*\o/* Yessss! Gefeliciteerd en heel veel studieplezier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:37

Yaaaaas, gefeliciteerd! *\o/* *\o/*

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:50

Gefeliciteerd! Ik ben destijds met 261 toegelaten op een studie met 250 plaatsen.

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:18

Wat goed! Gefeliciteerd!

deksel

Berichten: 3789
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:43

Wat fijn! Gefeliciteerd!

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Afvallers numerus fixus opleiding (diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:23

Fijn dat ze zo snel zekerheid heeft! En gefeliciteerd!