[ENQ] De merrie en haar vruchtbaarheidscyclus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piepiekuiken
Berichten: 240
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Gorinchem

[ENQ] De merrie en haar vruchtbaarheidscyclus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 10:56

Hi merrie-eigenaren! :)

Ter ondersteuning van mijn afstudeerscriptie heb ik een enquete gemaakt. Mijn scriptie onderzoekt de vraag of inzicht in de cyclus van de merrie de tevredenheid over de samenwerking kan vergroten.

Alle merrie-eigenaren zijn welkom om te reageren. Er hoeven niet per se klachten rondom de hengstigheid te zijn.

De enquete bestaat uit 17 vragen en ik verwacht dat je met maximaal 10 minuten wel klaar bent.


Ik ben je mega dankbaar als je hem in wil vullen! :)

https://www.survio.com/survey/d/G9M8L2O4Y4Y1I7M2U

_Lorette_

Berichten: 12094
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:23

Ingevuld. :) Niet heel interessant voor je, want wij hebben geen merrie (gehad) met klachten rond de hengstigheid. Ze waren in het werk en in de omgang met ons normaal en buiten het plassen en een incidenteel gilletje ook normaal in de omgang met soortgenoten.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [ENQ] De merrie en haar vruchtbaarheidscyclus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:32

Ingevuld!

Piepiekuiken
Berichten: 240
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Re: [ENQ] De merrie en haar vruchtbaarheidscyclus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 10:19

Dankjewel! :)

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [ENQ] De merrie en haar vruchtbaarheidscyclus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:25

Ingevuld.

Heb wel merries gekend waar echt rekening gehouden moest worden met de cyclus qua planning. Ook eentje die zo wat alle mensen aan het aanranden was als ze hengstig was haha. En de week daarna was het een bitch. Ik denk wel dat merries in meer of mindere mate last kunnen hebben van hun cyclus.

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:26

Ingevuld, alleen kon ik niet meerdere antwoorden selecteren, misschien lag het aan dat ik het via de mobiel invulde? Dus heb maar de best passende antwoord gekozen.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:29

Ingevuld!

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [ENQ] De merrie en haar vruchtbaarheidscyclus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:53

Ik miste alleen een vraag over supplementen/medicijnen die het paard krijgt. Mijne krijgt bijvoorbeeld monnikspeper om de symptomen te verzachten

Piepiekuiken
Berichten: 240
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 12:03

Er zijn inderdaad heel veel vormen en soorten mogelijk wbt klachten, zichtbaarheid daarvan, hoe dat eventuele samenwerking beïnvloedt enz enz.

Aangezien het onderzoek niet al te gedetailleerd hoeft plaats te vinden is het onmogelijk om met alles rekening te houden en daar antwoorden en vragen voor op te stellen.

Ook is er een verschil natuurlijk of het paard recreatief of bijv echt voor de sport gehouden wordt. In het geval van sport kan ik me voorstellen dat klachten vervelender zijn en plannen/doelen in de weg staan dan wanneer het gaat om recreatief gebruik.
Ook moet er natuurlijk weer rekening worden gehouden met mogelijk extreem gedrag door echt fysiek ongemak bijvoorbeeld.
And so on :)

jazzejam schreef:
Ingevuld, alleen kon ik niet meerdere antwoorden selecteren, misschien lag het aan dat ik het via de mobiel invulde? Dus heb maar de best passende antwoord gekozen.

Klopt, er was ook maar 1 antwoord mogelijk. Ik ben me ervan bewust dat er niet altijd volledige mogelijkheid was tot voldoende passend antwoorden. Maar goed dat je het best passende antwoord hebt gekozen! :)

Sintara schreef:
Ik miste alleen een vraag over supplementen/medicijnen die het paard krijgt. Mijne krijgt bijvoorbeeld monnikspeper om de symptomen te verzachten

Ik heb expres niet gevraagd naar supplementen en medicijnen. Ik had het wel als achtergrondinformatie kunnen gebruiken natuurlijk, maar het is vooralsnog niet relevant voor mijn onderzoek. Voor zover ik het in kan schatten dan in ieder geval. Dank voor je reactie!

Iedereen natuurlijk bedankt! Heb inmiddels zeker 200 reacties en daar kan ik goed mee vooruit! <3 Mensen die nog willen reageren zijn meer dan welkom!

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: [ENQ] De merrie en haar vruchtbaarheidscyclus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:34

Ingevuld, ik heb gelukkig een hele fijne merrie. Ze toont altijd super hengstig, je kan er ook de klok op gelijk zetten zo regelmatig is ze, maar is in de omgang en tijdens het rijden anders dan normaal.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: [ENQ] De merrie en haar vruchtbaarheidscyclus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:00

Ingevuld, maar als je merrie fokmerrie is is het wel logisch dat je daar je "werk" met haar tijdens de hengstigheid aanpast...nl inseminatie

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:07

Ingevuld
Ik heb nu een merrie (wordt niet gebruikt, rescue) en veel merries gehad (die ik reed), maar eerlijk gezegd verdiep ik me niet in de cyclus en heb ook nooit iets gemerkt van wat nou typisch zou moeten zijn voor een bepaalde fase
Misschien geluk gehad, misschien ligt het aan het feit dat ik niet veeleisend ben

De merrie die ik nu heb, is lastiger te pakken om van het land te halen om binnen te komen als ze haar duidelijk aangetrokken voelt naar paarden aan de andere kant van de omhening, maar als die er niet zijn, heb ik verder geen last van haar hengstigheid