Verplicht solliciteren in 2e jaar ziekte/werkhervatting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Verplicht solliciteren in 2e jaar ziekte/werkhervatting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 16:35

Zojuist kreeg ik een mail van een bedrijf dat ik ben aangemeld voor een re-integratietraject.
In een eerder gesprek daarover, met een andere bedrijf ben ik daar eigenlijk best boos om geworden. Wie zegt dat je na het eerste jaar klaar bent om te re-integreren? Dat is gewoon wettelijk bepaald, maar ik vind dat stom. Dus daar had ik een flinke woordenwisseling om met deze dame. Het is niet dat ik het niet kan, niet wil, maar ik vind het gewoon een stomme beslissing en het voelde alsof andere mensen bepalen wat ik wel en niet kan en moet doen. Ik merkte dat ik daar behoorlijk recalcitrant van word :')

Enfin, nu moet ik dus re-integreren. Maar momenteel ben ik bezig met een traject om medicatie op te bouwen, en staat mijn hoofd hier totaal niet naar. Dus ik vind het moeilijk om me ervoor open te stellen, maar ik zal wel moeten. Hoe hebben andere bokkers dat gedaan die er eigenlijk nog helemaal niet klaar voor waren? Uiteraard communiceer ik dit wel, ik heb dit laatst ook met de bedrijfsarts besproken en die zei dat ik nog niet direct hoefde te re-integreren, maar here we are.
Ik weet overigens niet of ik er ooit klaar voor ben, of ik ooit wel herstel. Dat maakt het heel eng, als deze medicatie niet werkt, weet ik niet wat ik nog anders kan doen om hersteld genoeg te zijn om te gaan werken. Dat maakt het misschien dat ik er nog niet over na wil denken. En ik dwing mezelf er wel toe hoor, ik denk wel aan werken, ik heb ook gesolliciteerd naar vrijwilligersbaantjes en ik houd de website met vrijwilligersfuncties in de gaten voor iets wat me interessant lijkt.
Misschien moet ik het ook minder groots bekijken. Ik heb een bachelor in psychologie, maar ik kan natuurlijk ook als simpele inpakker beginnen oid. Of iets anders met weinig arbeidsbelasting.

Mijn hobby's zitten momenteel zelfs in het gedrang, door de vermoeidheid van de medicatie ben ik al 2 weken niet wezen paardrijden. Als ik iets doe voor een paar uur moet ik daar 2 dagen van bijkomen momenteel := De meeste dingen deed en doe ik nog steeds op wilskracht. Ik heb nog een andere hobby die ik voornamelijk in de zomer uitvoer maar ik vind het spannend of ik zelfs die hobby wel uit kan gaan voeren dit jaar. En dan is dat iets wat me ontiegelijk veel energie en adrenaline geeft... Van die eendagsuitspattingen houd ik vaak nog wel vol, dus ik hoop dat het lukt. Maar ik vraag me af hoe ik dat met werk moet gaan doen.

Ik wil het wel proberen, tenminste, ik zal wel moeten. Voor de duidelijkheid, ik ben chronisch depressief met chronische vermoeidheid erbij en ben momenteel AD aan het opbouwen, waar mijn lichaam het niet mee eens is en heel erg moe is, en mn lijf gooit daar ook nog migraine aanvallen tussendoor. Ik zit nu bijna 1,5 jaar in de ziektewet.
Maar ik zou graag met lotgenoten hier over praten en horen hoe jullie het aan hebben gepakt.

Lavitabella

Berichten: 1717
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:42

Ik heb niet dezelfde reden dat ik in de ziektewet zit maar ik zit wel in precies dezelfde fase als jou op dit moment. Ik werk nu bij mijn huidige werk 4x4 uur. Ook ik krijg nu het spoor 2 traject. Ik heb lymfklierkanker gehad en ik ben nu voornamelijk nog vermoeid. Dat spoor 2 traject vreet alleen nog maar meer energie en nu gaan ze het bij mij dus hebben over vrijwilligerswerk. Hier sta ik totaal niet voor open omdat ik bezig ben bij mijn huidige werk en ik wil hier ook blijven. Ik wil dus liever op mijn huidige werk blijven en opbouwen dan vrijwilligerswerk.. Ik heb een spoor 2 traject en dan de light versie maar hier merk ik echt niks van... :( Ik kan me dus gedeeltelijk wel voorstellen hoe je je voelt. Ik zie dit echt als een verplichting waar ik niet op zit te wachten. Hoe ik het heb aangepakt? Ik heb nog geen idee.. Hierin ben ik ook nog zoekende.

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Verplicht solliciteren in 2e jaar ziekte/werkhervatting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:50

Ik lees tussen de regels door vooral veel onzekerheid over wat een 2e spoor traject voor jou inhoudt. Ik raad je aan om dit te gaan bespreken met de coach die je krijgt.

Er dienen bepaalde inspanningen verricht te worden, volgens eisen opgesteld oa met UWV. Deze inspanningen helpen jou straks ook met een dossier richting UWV als er een WIA aanvraag gedaan gaat worden.

Heel veel succes gedurende het traject, geef goed je grenzen aan en blijf daarover goed in contact met je bedrijfsarts.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:51

Is er geen kans op reïntegreren bij je huidige werkgever( 1e spoor) ?

Let heel goed op op wat je aangeeft als het niet gaat, als je niet meewerkt kan dat gevolgen hebben voor je uitkering over een jaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:51

Zijn de diagnoses van chronische vermoeidheid en depressiviteit vastgesteld door een arts en heb je dat op papier?
Want dat zou misschien nog kunnen schelen.

Een woordenwisseling hebben met iemand die alleen maar de wet moet volgen is niet heel erg handig :+
Ik snap je frustratie! Maar zij doen ook maar gewoon hun werk en moeten richtlijnen volgen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-04-23 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:52

ruitje schreef:
Is er geen kans op reïntegreren bij je huidige werkgever( 1e spoor) ?

Let heel goed op op wat je aangeeft als het niet gaat, als je niet meewerkt kan dat gevolgen hebben voor je uitkering over een jaar.


1e spoor wordt onderzocht in het eerste ziektejaar. Als daar geen mogelijkheden uit blijken volgt er een 2e spoor in het 2e ziektejaar. (Kan ook eerder met bepaalde situaties). Tenzij er wordt ingeschat dat binnen 3 maanden iemand volledig eigen werk weer kan doen, kun je door in 1e spoor en 2e spoor uitstellen. (Als ik het goed heb onthouden).

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:54

Vraag je behandelend arts om een verklaring dat je niet in staat bent tot werken nu ivm behandeling aandoening waarvoor je destijds ziekgemeld bent. 1e prio nog steeds nl is werken aan herstel, daar moet de rest voor wijken.

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:56

tamary schreef:
Vraag je behandelend arts om een verklaring dat je niet in staat bent tot werken nu ivm behandeling aandoening waarvoor je destijds ziekgemeld bent. 1e prio nog steeds nl is werken aan herstel, daar moet de rest voor wijken.


Een behandelend arts mag niet vaststellen of iemand kan werken. Dat is een taak van een bedrijfsarts danwel verzekeringsarts. Een behandelend arts kan slechts een beeld geven over de behandeling. Maar ik neem aan dat dit allang is opgevraagd.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:56

Ik snap dat het rot is. Dat is het voor jullie werkgever ook. Die zit ook niet op het gedoe van ziekte en reïntegratie te wachten en is er ook niet op uit om jullie persoonlijk nog verder in de prut te helpen door zo'n 2e spoor. Helaas is dit nu eenmaal wel de wet (Poortwachter) en moeten zowel werkgever als werknemer door deze hoepels springen. Sterker nog, als de werkgever dat niet doet, wacht hem na 104 weken nog een sanctiejaar ook en moet hij nog een heel jaar salaris doorbetalen. Dat wil je als werknemer ook niet.

Dus, ondanks dat het voelt als stom en dom, zet toch maar een glimlach op en begrijp dat dit gewoon even moet voor de dossiervorming. Werk mee, zorg dat het mislukken van zo'n 2e spoort niet ligt aan dat "jij niet wilde meewerken". Want dat wil je ook niet in je dossier hebben staan.

Het is prima toegestaan om op de dag van een spoor 2 activiteit aan te geven dat je echt te ziek bent om te komen. Doe je niet beter voor dan je bent, doe je niet slechter voor dan je bent.

Uiteindelijk, mocht het wel tot een WIA aanvraag komen, heb je er alle belang bij dat er gewoon een keurig dossier ligt. Zodat de werkgever kan aantonen dat hij alles heeft gedaan volgens de Wet Poortwachter en zodat jij als werknemer alles hebt gedaan om naar vermogen te re-integreren.

Tip ter voorbereiding van die WIA aanvraag (die voor TS er al aan lijkt te komen, na 1,5 jaar ZW): download de FML en vul die eens voor jezelf in. Bij de aanvraag kom je in contact met de verzekeringsarts en weet dat die arts ook over jouw situatie die FML gaat invullen. Met een goede voorbereiding kun je de arts optimaal vertellen wat er aan scheelt en waar je tegenaan loopt.

Dus tja, 2e spoor verplichting, niet leuk. Het moet nu eenmaal. Toch, probeer er je voordeel mee te doen, al was het maar voor die dossiervorming.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:04

Blue_flower schreef:
ruitje schreef:
Is er geen kans op reïntegreren bij je huidige werkgever( 1e spoor) ?

Let heel goed op op wat je aangeeft als het niet gaat, als je niet meewerkt kan dat gevolgen hebben voor je uitkering over een jaar.


1e spoor wordt onderzocht in het eerste ziektejaar. Als daar geen mogelijkheden uit blijken volgt er een 2e spoor in het 2e ziektejaar. (Kan ook eerder met bepaalde situaties). Tenzij er wordt ingeschat dat binnen 3 maanden iemand volledig eigen werk weer kan doen, kun je door in 1e spoor en 2e spoor uitstellen. (Als ik het goed heb onthouden).


Je kunt 'm ook nog gelijktijdig inzetten, om het makkelijker te maken :+

Maar een werkgever moet wel ook onderzoeken of er mogelijkheden zijn binnen het eigen bedrijf en dat mis ik in dit verhaal.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:04

tamary schreef:
Vraag je behandelend arts om een verklaring dat je niet in staat bent tot werken nu ivm behandeling aandoening waarvoor je destijds ziekgemeld bent. 1e prio nog steeds nl is werken aan herstel, daar moet de rest voor wijken.

Nee hoor daar kijken ze niet naar.
Het traject dien je te volgen.


Doe idd je best.
Ik heb ook meerdere re-integratie trajecten gevolgd.
En ik had daarin hele lieve begeleiding die heel goed wist wat ik kon of beter gezegd niet kon.
En dat zij in het eind verslag heeft geschreven:cliënte werkt goed mee en heeft 100% inzet getoond maar is niet plaatsbaar. Dat stond uiteindelijk ook letterlijk overgenomen bij mijn 80-100 afkeur.

Oké zonder zeer goede advocaat was dat ook niet gelukt.
Maar deze dossier vorming was wel van belang.

En vooral :knuffel:
Het vreet energie dat ze aan je trekken.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:05

Misschien is er al wel naar gekeken, maar heb of ben je ooit wel eens getest op een allergie voor koolhydraten, granen, suikers, gluten? Het zijn sluipende en lastige te diagnostiseren intoleranties die grote vermoeidheid in de hand kunnen werken.

verder, wat Dees meldt. En sterkte.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:08

En op de tip van Dees Bereft de fml lijst.
Neem contact op met stichting MEE.
Ik heb dat niet gedaan. Ben zo naar de arts gegaan met alleen mijn vriend.
Dat heeft mij dus ellende gegeven.
Laat je informeren door MEE.
Oud buurmeisjes ook gedaan. Die werd veel anders behandeld door de arts...

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Verplicht solliciteren in 2e jaar ziekte/werkhervatting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 18:30

Dees verwoord alles imo heel helder. Je hebt als ziekgemelde werknemer een hoop rechten, maar zeker ook plichten.
Ik heb meer dan een jaar moeten wachten op een passende behandeling, dus echt re-integreren gebeurde pas na 15 maanden ziekmelding. Mijn ervaring is dat er echt wel meegedacht wordt als je je open en eerlijk, en vooral ook welwillend opstelt. Je kunt imo van je werkgever niet verwachten dat ze meedenkend en flexibel zijn als je dat zelf niet bent. Ik zou er dus vooral met een open blik in gaan, ben eerlijk over wat je kunt en wat je nog niet kunt en probeer niet teveel beren op de weg te zoeken. Succes!

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 18:33

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar heb het wel van zeer dichtbij gezien bij een collega, waarbij de bedrijfsarts op z’n zachtst gezegd niet echt behulpzaam was. Ik wil er via pb wel meer over delen.

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:18

Je insteek om het minder groots te bekijken lijkt me een goede.
Als je deze verplichting niet had, wat voor activiteiten zouden je dan kunnen helpen met in beweging komen, uit bed komen? Ik zou daar zo dicht mogelijk bij blijven, en het als onderdeel van je herstel proberen te zien.

Ik weet echt dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. En dat de doorkomen alleen al moeilijk genoeg kan zijn. Het punt is, je zit er nu eenmaal in. Probeer te kijken wat men voor jou zou kunnen betekenen. Vraag de reïngratiebegeleider bijvoorbeeld om iets als een beroepskeuzetest, uitzoeken van kwaliteiten en valkuilen etc. of wat jou maar zou kunnen helpen om nieuwe inzichten te krijgen. Vraag degene mee te denken. Op die manier toon je inzet en heb je er zelf misschien ook nog iets aan. Is het niet voor nu, dan wellicht wel voor een ander moment.

Veel sterkte en ik hoop dat de medicatie positieve dingen voor je gaat doen.

Persoonlijke ervaring kan ik eventueel delen via PB.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:32

Mijn echtgenoot Klaas heeft een 'tweede spoor reïntegratie' gedaan.

Dat viel mee.

Dwz: er was een onderzoek door een neuropsycholoog gedaan en een onderzoek door een arbeidsdeskundige.
De conclusie uit beide onderzoeken leverde op dat 'terug naar het oude werk' niet kon.

Ivm het tweede spoor kwam er een brave man plm 1x per maand aan huis, dan moesten er vier sollicitatiebrieven liggen (hij mocht op de wildste banen solliciteren - en vrijwilligerswerk telde ook mee).
Het is toegestaan en binnen bepaalde grenzen (te bespreken met de equivalent van de meneer die bij ons aan huis kwam) om je beperkingen te benoemen.
Zolang de brieven er waren werd er ontspannen gepraat en schreef de man een rapport dat Klaas aan het reïntegreren was.
Nul bedrijven reageerden op zijn brieven.

En na iets meer dan 104 weken volgde WIA.

Daantjuh88

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Verplicht solliciteren in 2e jaar ziekte/werkhervatting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:21

Ik sta aan de werkgevers kant en ik heb zo'n medelijden met onze werknemer. Ook hier is het 2e spoor opgezet, werknemer wil natuurlijk het liefst terug in eigen functie, maar dat lukt hem gewoon niet. Aan alle kanten wordt er aan hem getrokken.... het is om te huilen soms die regelgeving.

Wyb_ster

Berichten: 786
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:25

Blue_flower schreef:
tamary schreef:
Vraag je behandelend arts om een verklaring dat je niet in staat bent tot werken nu ivm behandeling aandoening waarvoor je destijds ziekgemeld bent. 1e prio nog steeds nl is werken aan herstel, daar moet de rest voor wijken.


Een behandelend arts mag niet vaststellen of iemand kan werken. Dat is een taak van een bedrijfsarts danwel verzekeringsarts. Een behandelend arts kan slechts een beeld geven over de behandeling. Maar ik neem aan dat dit allang is opgevraagd.


Nee, maar de medische informatie bijvoegen bij je bezwaarschrift kan natuurlijk wel en dat biedt mogelijk ruimte. Ga vooral ook het gesprek met het UWV aan, want mijn ervaring is dat zij graag met je willen meedenken

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 21:36

Bedankt voor alle reacties. Ik ben al uit dienst dus ik kan niet meer re-integreren in mn oude baan. Dat zou ik in deze situatie sowieso niet willen.

@Lavitabella wat een struggle voor jou ook. Ik hoop dat we elkaar wat kunnen steunen. :)

@Blue_flower dank je. Ik heb wel een idee hoor, het is me goed uitgelegd maar misschien voel ik direct de druk van 'JE MOET WERKEN'. Maar het hele coachingtraject zie ik nu nog niet zo zitten, want ik weet al wat mijn goede en zwakke punten zijn, wat ik leuk vind, welk werk er bij mij past. Maar goed, ik onderga het maar, wellicht komen er nog verrassingen naar voren :P

@ruitje ja dat besef ik me hoor. Het is neit dat ik mijn kont in de krib zal gooien, ik zal zeker in gesprek blijven.

@Cayenne deze diagnoses zijn door de huisarts gedaan ja. In 2011 heb ik al de dystyme stoornis toegewezen gekregen, en eigenlijk is dat ook nooit weggeweest.

@ tamary Ik weet uit ervaring dat een behandelend arts niet veel gerst in de pap heeft te roeren. En dat ze daar zich ook liever niet mee wil bemoeien.

@Dees ik doe zeker ook. En bedankt voor de tip van de FML. Ik ga daar eens naar kijken.

@ DuoPenotti goed om te horen. Ik hoop dat mijn begeleiding ook chill is. We gaan het zien. :) Ik ga trouwens eens kijken naar stiching Mee. Op zich kan ik redelijk voor mezelf in staan, maar nooit verkeerd om iets achte rde hand te hebben.

@Lindsey_99 zeker is er al eens naar gekeken, maar bednakt voor de tip :)

@Vanillia Bedankt. Ik moet ook zeker rustig blijven en niet teveel conclusies trekken vooraf.

@CRos95 ik hoop dat ik dat niet krijg, maar we gaan het zien. Ik kan redelijk goed voor mezelf opkomen en ik hoop dat het me ook lukt als ik niet goed wordt behandeld.

@Livion ik doe al heel weinig momenteel, maar ik probeer wel goed voor mezelf te zorgen. Dus elke dag uit bed, wassen, aankleden, eten etc. En ik probeer elke dag iets te doen in ht huishouden, elke dag even de deur uit te gaan. Ik moet alleen mer gaaan bewegen maar mijn lichaam heeft soms bewegingsintolerantie dus dat maakt het lastig om met die weerstand om te gaan.

@Janneke2 bedankt voor het delen van je ervaring. Brieven schrijven lukt me wel :P Lijkt me alleen lastig wanneer je op gesprek moet komen. Hoe ga je dat dan aanpakken?

@Daantjuh88 dat is idd wel sneu. Daarom vind ik die regelgeving ook zo krom. Ieder persoon is anders, waarom iedereen zo vast zetten op hetzelfde traject? Ik begrijp het gewoon niet.


Wat ik vooral lastig vind, is dat ik van de ene naar de andere contactpersoon wordt gegooid en niet het gevoel heb dat ik er regie over kan hebben. Dat ik soms dingen meekrijg zonder dat ik daar duidelijk over wordt geïnformeerd. Dat heb ik aangegeven maar nu krijg ik dus weer zo'n mailtje van weer een nieuw bedrijf waar ik nog nooit van heb gehoord. Dat frustreert ook nog eens.
Maar ik laat me gewoon verrassen in dit traject en ik zal zeker meegaand zijn. :j

Benzz
Berichten: 2891
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:40

Dees schreef:
Ik snap dat het rot is. Dat is het voor jullie werkgever ook. Die zit ook niet op het gedoe van ziekte en reïntegratie te wachten en is er ook niet op uit om jullie persoonlijk nog verder in de prut te helpen door zo'n 2e spoor. Helaas is dit nu eenmaal wel de wet (Poortwachter) en moeten zowel werkgever als werknemer door deze hoepels springen. Sterker nog, als de werkgever dat niet doet, wacht hem na 104 weken nog een sanctiejaar ook en moet hij nog een heel jaar salaris doorbetalen. Dat wil je als werknemer ook niet.

Dus, ondanks dat het voelt als stom en dom, zet toch maar een glimlach op en begrijp dat dit gewoon even moet voor de dossiervorming. Werk mee, zorg dat het mislukken van zo'n 2e spoort niet ligt aan dat "jij niet wilde meewerken". Want dat wil je ook niet in je dossier hebben staan.

Het is prima toegestaan om op de dag van een spoor 2 activiteit aan te geven dat je echt te ziek bent om te komen. Doe je niet beter voor dan je bent, doe je niet slechter voor dan je bent.

Uiteindelijk, mocht het wel tot een WIA aanvraag komen, heb je er alle belang bij dat er gewoon een keurig dossier ligt. Zodat de werkgever kan aantonen dat hij alles heeft gedaan volgens de Wet Poortwachter en zodat jij als werknemer alles hebt gedaan om naar vermogen te re-integreren.

Tip ter voorbereiding van die WIA aanvraag (die voor TS er al aan lijkt te komen, na 1,5 jaar ZW): download de FML en vul die eens voor jezelf in. Bij de aanvraag kom je in contact met de verzekeringsarts en weet dat die arts ook over jouw situatie die FML gaat invullen. Met een goede voorbereiding kun je de arts optimaal vertellen wat er aan scheelt en waar je tegenaan loopt.

Dus tja, 2e spoor verplichting, niet leuk. Het moet nu eenmaal. Toch, probeer er je voordeel mee te doen, al was het maar voor die dossiervorming.

Dit, heel belangrijk.

Neem het niet persoonlijk op, maar zakelijk. Ook voor je werkgever is dit niet prettig.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:42

Ik kan ook goed voor mijzelf opkomen.
Maar uwv is een vak apart.
En zo makkelijk als iemand hier sprak over na 2 jaar wia na wat loos re-integratie is een zeldzaamheid.
Ja met een dik vet loon vooraf want dan zit je snel aan een groot inkomensverlies maar anders niet.
En de artsen leggen gewoon diagnose en aanbevelingen van behandelend artsen opzij.

Dus doe aub dat traject niet alleen.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:43

Maak je absoluut niet druk! Het is logisch dat dit traject wordt gestart. Maar het betekent zeker niet dat je actief gaat solliciteren. Het kan ook zijn dat je opdrachten krijgt om na te denken over wat je pluspunten zijn, je cv op orde maken, kijken naar interessante vacatures (waar je nog niks mee hoeft te doen. Juist een enorm leuk en leerzaam traject!

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:53

Earth schreef:
@Janneke2 bedankt voor het delen van je ervaring. Brieven schrijven lukt me wel :P Lijkt me alleen lastig wanneer je op gesprek moet komen. Hoe ga je dat dan aanpakken?

Wat ik vooral lastig vind, is dat ik van de ene naar de andere contactpersoon wordt gegooid en niet het gevoel heb dat ik er regie over kan hebben. Dat ik soms dingen meekrijg zonder dat ik daar duidelijk over wordt geïnformeerd. Dat heb ik aangegeven maar nu krijg ik dus weer zo'n mailtje van weer een nieuw bedrijf waar ik nog nooit van heb gehoord. Dat frustreert ook nog eens.
Maar ik laat me gewoon verrassen in dit traject en ik zal zeker meegaand zijn. :j


Mbt solliciteren: als dat daadwerkelijk brieven schrijven wordt, mag je je beperkingen erin benoemen.
Klaas kreeg ook een brave introductiebrief van zijn reïntegratie begeleider, 'Klaas is een lieve, enthousiaste man, heeft xyz gedaan maar dat gaat nu niet meer (en nog iets)'. Die brief kun je op 'een geschikt moment' in het gesprek laten lezen.

En benoem bij iedere nieuwe hotemetoot 'dat je heus graag mee wil werken, maar het nu gewoon efkes niet snapt. Dat het je duizelt.'

Lavitabella

Berichten: 1717
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:56

Ik ervaar dit traject niet als leerzaam en leuk. Voor mij komt er echt stress bij kijken en juist door de extra opdrachten die ik moet maken naast de reïntegratie in eigen werk.

Earth, zo te lezen heb je nog geen gesprek gehad met de coach? Open erin gaan is wel heel verstandig om te doen. Laat alles op je afkomen tijdens het gesprek en schrijf eventueel dingen van te voren op die je wil weten. Hopelijk kun jij er wel fijne dingen uithalen!

Ik mis ook wel de goede communicatie tussen het werk en de jobcoach. De jobcoach verwacht namelijk hele andere dingen en alles intensiever van mij dan wat het werk aangaf/verwacht. Het werk wil namelijk ook gewoon dat ik blijf en daarop focus. De jobcoach kijkt daar niet na en wil een plan B opstellen. Bij mij lopen spoor 1 & 2 dus wel door elkaar, dat maakt het ook een beetje ingewikkeld. Hopelijk melden zich hier nog meer mensen in deze situatie! Dat het moet dat weten we ook wel, maar maakt het er niet makkelijker op.