Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 07:33

moonsparkle schreef:
Ik begin wel soms dingen te herkennen zo wist ik laatst dat iemand appelsap zocht en herkende ik het woord ik in een Spaanstalig lied

Dat is wel grappig inderdaad. Maar ja, zo heb je wel weer een woord geleerd.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 22:44

Ik zit inmiddels in het 5e deel, checkpoint 4 gehaald.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:04

Je geeft in het duolingo topic aan dat je steeds alleen tot het eerste kroontje werkt. Duolingo geeft zelf al aan, dan leer je woorden in zekere mate herkennen, maar niet zenden.

Wil je meer zul je ook in duolingo meer moeten doen. Er is geen enkele app die jou in 17u (want dar is 200x 5min) verdeeld over 3/4 jaar een taal goed leert.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 17:32

secricible schreef:
Je geeft in het duolingo topic aan dat je steeds alleen tot het eerste kroontje werkt. Duolingo geeft zelf al aan, dan leer je woorden in zekere mate herkennen, maar niet zenden.

Wil je meer zul je ook in duolingo meer moeten doen. Er is geen enkele app die jou in 17u (want dar is 200x 5min) verdeeld over 3/4 jaar een taal goed leert.

En dus probeer ik ook wel wat in het Spaans te lezen. Maar ik kan niet zeggen dat ik Duolingo goed vind. Als je alles blijft herhalen wordt het direct enorm saai. Ik denk dat eerst alles afronden op 1 kroontje en daarmee dus B2 level halen en dan eens over herhalen nadenken beter werkt dan alles blijven herhalen. Dat werkt voor mij in ieder geval niet.

Ik zit dus nu in Checkpoinnt5. Zien hoe ver we komen. Maar het zijn vaak wel 25 dingen per checkpoint, dan heb je dus al keer 10 250 dingen. En dan moet je elk ding sowieso al 5 keer herhalen voordat je 1 kroontje hebt. Dus je bent echt langer bezig dan 200X5 minuten.
Dus zeker meer dan 17 uur. Gemiddeld ben ik zeg maar een half uur per week bezig. Dat dan keer 52, dat maakt al 26 uur per jaar. Dus die 17 uur van je klopt niet. Er zijn echt meer lessen te doen dan die 200.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:44

Het waren jou woorden dat je 200 dagen bezig was en gemiddeld 5min per dag :+ en nu zeg je 30 minuten per week, dat is zelfs minder dan 5min per dag.

En ja, herhaling is saai. Maar wel hoe je een taal leert.
Ik geloof ook nooit dat alles afronden tot 1 kroontje gelijk zou staan aan B2 taalkennis.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 20:10

secricible schreef:
Het waren jou woorden dat je 200 dagen bezig was en gemiddeld 5min per dag :+ en nu zeg je 30 minuten per week, dat is zelfs minder dan 5min per dag.

En ja, herhaling is saai. Maar wel hoe je een taal leert.
Ik geloof ook nooit dat alles afronden tot 1 kroontje gelijk zou staan aan B2 taalkennis.

Ja, ik was 200 dagen bezig, maar nog niet klaar. Ik ben nu 324 dagen ofzo bezig en ook nog niet klaar. Ik doe normaal 1 les per dag, en dat zou theoretisch 5 minuten moeten zijn, maar meestal is het wat minder. Je moet al 5 keer een les herhalen om 1 kroontje te halen. Dat doe ik wel, want anders kan ik niet verder.

Je hebt de cursus afgerond als je checkpoint 10 gehaald hebt. Dat zou volgens reviews B2 zijn. Er staat nergens dat je overal tig kroontjes moet hebben. 1 is genoeg voor afronden. Dus dan zou dat B2 zijn, maar ik geloof überhaut niet dat je na afloop op B2 niveau zit. Dat ik nu ergens tussen A1 en A2 inhang wil ik wel geloven als ik online testen doe. Maar of je nu met 1 kroontje afrondt, of met 5 kroontjes, dat maakt voor het eindniveau dus niet uit.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:59

germie schreef:
Ja, ik was 200 dagen bezig, maar nog niet klaar. Ik ben nu 324 dagen ofzo bezig en ook nog niet klaar. Ik doe normaal 1 les per dag, en dat zou theoretisch 5 minuten moeten zijn, maar meestal is het wat minder. Je moet al 5 keer een les herhalen om 1 kroontje te halen. Dat doe ik wel, want anders kan ik niet verder.

Je hebt de cursus afgerond als je checkpoint 10 gehaald hebt. Dat zou volgens reviews B2 zijn. Er staat nergens dat je overal tig kroontjes moet hebben. 1 is genoeg voor afronden. Dus dan zou dat B2 zijn, maar ik geloof überhaut niet dat je na afloop op B2 niveau zit. Dat ik nu ergens tussen A1 en A2 inhang wil ik wel geloven als ik online testen doe. Maar of je nu met 1 kroontje afrondt, of met 5 kroontjes, dat maakt voor het eindniveau dus niet uit.



Daarover verschillen we dan duidelijk van mening :)

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:26

B2 is echt een behoorlijk hoog niveau hoor. Ik doe zelf C1 inmiddels, heb een aantal jaren helemaal geen les gehad, maar deed in 2013 examen B2.

Wij hebben 3 uur in de week online les met onze C1 groep. De grammatica is afgerond na B2, maar soms pakken we een onderwerp nog even op. Voornamelijk nu conversatie, teksten lezen, luisteren, dat soort werk.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 16:27

Ik ben heel benieuwd of ik ooit B2 haal. Is dat hoog?
Het schijnt dat je een staatsexamen kunt halen na het afronden van duolingo.
Als je via Fuentes Spaans wilt leren ben je echt de hoofdprijs kwijt. Ze hebben zelfs A1 al opgedeeld in 2 of 3 cursussen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:38

Ter vergelijking:

Als je vwo eindexamen Engels doet wordt er C1-niveau lezen verwacht, maar luisteren/spreken/schrijven op B2-niveau.
Als je havo eindexamen Engels doet wordt er B2-niveau lezen verwacht en luisteren/spreken/schrijven B1-niveau.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 16:46

Sadira schreef:
Ter vergelijking:

Als je vwo eindexamen Engels doet wordt er C1-niveau lezen verwacht, maar luisteren/spreken/schrijven op B2-niveau.
Als je havo eindexamen Engels doet wordt er B2-niveau lezen verwacht en luisteren/spreken/schrijven B1-niveau.

Ok, dat is op zich wel een niveau wat te doen is, maar of je dat haalt met een app? Ik zou dan dus Engels spreken op minstens C1 niveau, dat is denk ik dan ook wel waar. Maar bij Spaans voelt alles nog echt enorm basis tot echt minimaal.

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:17

Ik denk eerlijk gezegd echt dat dat niet haalbaar is met een app. Persoonlijk zou ik ook bij de ingewikkelder wordende grammatica de uitleg ook heel erg missen. En sowieso is bij de DELE-examens (zo heten de wereldwijd afgenomen examens) mondeling een zeer uitgebreid examenonderdeel. Conversatielessen zijn dan ook heel belangrijk, evenals een goede uitspraak.

Informatie over de DELE-examens en niveaus: https://utrecht.cervantes.es/nl/diploma ... spaans.htm

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 09:04

MoniqueT schreef:
Ik denk eerlijk gezegd echt dat dat niet haalbaar is met een app. Persoonlijk zou ik ook bij de ingewikkelder wordende grammatica de uitleg ook heel erg missen. En sowieso is bij de DELE-examens (zo heten de wereldwijd afgenomen examens) mondeling een zeer uitgebreid examenonderdeel. Conversatielessen zijn dan ook heel belangrijk, evenals een goede uitspraak.

Informatie over de DELE-examens en niveaus: https://utrecht.cervantes.es/nl/diploma ... spaans.htm

ok.

Maar jij spreekt de taal sowieso beter, want je woont er, haha.

Maar ik snap eigenlijk het nut van die examens niet zo, behalve dat je voor jezelf weet waar je staat misschien. Maar het daarna niet meer doen betekent ook dat je het weer verleert. Ik heb nooit examen gedaan in Duits (nou ja, vwo dan), maar spreek het echt vloeiend. Zo ook het Engels. Schrijven kan ik ook in beide talen zonder problemen. Als men aantoonbaar om een goede taalbeheersing vraagt, dan kan ik dat eenvoudig aantonen, ze stellen maar wat vragen en krijgen in de taal antwoord. Bij Duits en Engels hoef ik niet eens om te schakelen. Ik heb zelfs wel eens 3 taal gesprekken gevoerd. Ik heb ook wel eens 2-talige cursussen gegeven. Maar bij Frans en Spaans lukt met dat niet, haha.

Maarre, Monique, ik heb nog een vraagje, denk jij nu in het Spaans of toch nog in het Nederlands?
Als ik in het buitenland ben, dan ga ik over op nadenken in de taal die ik moet spreken. Duits en Engels al binnen enige uren. Frans duurt wat langer, maar daar beheers ik de taal helaas ook minder.

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:13

Ha, Germie, je zal de buitenlanders die in Spanje wonen en de taal niet spreken, de kost moeten geven. Ik gok in mijn omgeving zo´n 80 procent die niet verder komen dan een beetje supermarkt-restauranttaal. Ook voor mij is het hard werken en studeren geweest. Het waait je gewoon niet aan, zeker niet omdat we thuis Nederlands spreken. Daarmee is de volgende vraag beantwoord, ik denk in het Nederlands, zeker 95 procent van de tijd.

Ik merk dat ik nog steeds makkelijker in het Engels denk dan in het Spaans, als ik in een Engelstalig land ben. Geen idee waarom, want mijn niveau zal in beide talen ongeveer gelijk zijn.

Het nut van die examens? Het kan gevraagd worden bij bepaalde banen en voor mij persoonlijk was het gewoon een soort afsluitende test om te zien waar ik stond. Ik had me trouwens ingeschreven als een soort stok achter de deur om LOI Spaans voor gevorderden te doen. Die beloofden een B2 eindniveau, wat echt niet zo was, ik kwam duidelijk heel wat tekort bij proefexamens. Toen dus toch voor het examen nog twee weken talenschool gedaan. Ik zakte op 0,25 procent, wat neerkwam op één fout teveel bij de luistertoets, met oorontsteking, compleet met koorts en half doof. Ach ja, ik had het inderdaad toch nergens voor nodig en was alsnog best blij met de hoge scores op andere onderdelen.

We gaan nu waarschijnlijk toch voor C1, uitdaging voor een paar van ons in de groepsles. Gewoon om iets te hebben om naar toe te werken, samen. Met C1 mag ik trouwens wel meedoen aan de officiële cursus Leraar Spaans voor anderstaligen en dat vind ik eigenlijk nog wel heel interessant. Het kan zomaar zijn dat ik dat alsnog ga doen, mocht ik de tijd er voor kunnen vrijmaken. Ik kom oorspronkelijk uit het onderwijs en online lesgeven is altijd nog een optie, maar dan wil ik wel gediplomeerd zijn.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 10:03

Ah, je spreekt dus nog veel Nederlands. Ja, dat maakt het wel lastig.
Ik ken ook nog iemand die in Spanje woont en die vindt dat ie geweldig Spaans spreekt, maar zelfs ik met die paar duo lesjes ben al verder. Ach ja, als je je kunt redden er mee?
Maar jij wilt het dus echt vloeiend spreken?

Ik heb wel snel de neiging om in de taal te gaan denken die ik moet spreken. Maar dan moet ik wel toegeven dat ik dan volledig in die taal moet spreken dan, dus niet zo snel als ik Nederlanders om me heen heb en alleen af en toe wat in het Duits moet spreken. Als ik een week Duits gesproken heb, dan kan het op weg naar huis nog zijn dat ik nog even denk in het Duits, maar dat is wel snel weer weg.

Lesgeven in een taal is niet direct mijn bedoeling, het is hier puur voor mezelf. Dus de loi cursus viel tegen? Ik heb ooit een cursus daar gedaan voor java programmeur, dat niveau vond ik ook niet heel hoog. Wel merk ik dat mijn Duits zo goed geworden is omdat ik ook na het VWO veel Duits gesproken heb, ik heb ook veel Duitse vrienden en dus cursussen in het Duits gevolgd (niet een taalcursus), en cursussen gegeven. Dus als je het niet doet, dan zakt het niveau ook snel, dat is bij Frans gebeurd helaas en moet ik nu weer zien op te krikken.

En jij spreekt nu Spaans Spaans neem ik aan en niet Mexicaans Spaans. Duo is meer Mexicaans Spaans heb ik begrepen. Ze begonnen met carro voor auto, en coche kwam pas heel laat zeg maar. Vosotros zit er helemaal niet in.

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:46

Duolingo is inderdaad Zuid-Amerikaans. Ik leer castellano, Spaans Spaans. Ik spreek nu vloeiend Spaans inmiddels hoor, maar onze lessen gaan nu vooral meer om moeilijkere teksten, specifieke onderwerpen, cultuur etc.

We hebben in Spanje ook veel Nederlanders en Britten om ons heen, dus ik switch heel makkelijk tussen drie talen en waar nodig gaat Duits ook nog wel. Ik had Engels en Duits als examenvakken op het VWO, maar mijn Engels heb in altijd bijgehouden door veel reizen in de USA en een aantal jaren een Britse schoonzoon. Duits is wat meer weggezakt.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 08:49

Hier maar weer een update. Ik zit nu op een 480 dagen achter elkaar, meestal 1 les per keer. Nog steeds voel ik me een beginner, maar ach, ik kan het wel redelijk lezen nu.

Swahili ook er bij gepakt, dit doe ik 1 les per week ongeveer. De cursus zit veel slechter in elkaar dan bij het Spaans, geen hints, en soms ook nog eens slecht vertaald naar het Engels. Daar zijn 4 checkpoints en ik heb 1 nu af. Omdat geen enkel woord op iets anders lijkt kan ik me zo wel 3 woorden herinneren, oftewel, ik spreek het absoluut nog niet en het begint er ook nog niet op te lijken.

Frans heb ik de intake gedaan en mocht meteen in het hoogste level starten, level 4 ofzo. Daarna niet verder gegaan om de examens van de checkpoints te doen.
Bij Duits heb ik hetzelfde gedaan en daarna ook de examens van de checkpoints en was binnen 10 minuten door de gehele cursus.

Maar mijn doel is dus eerst Spaans. Het verbaast me dat ik het nog volhou. Ik heb ook Memrise, maar daar kijk ik nooit meer naar. En er was nog iets als Falou, 1 les van gedaan en vond het wel prima (aangegeven dat ik het al sprak en de les was wel op het juiste niveau).
Soms denk ik wel eens aan een klassikale cursus bij Fuentes, maar waar moet ik dan instromen? Ik gok inmiddels op semigevorderd, ik denk dat ik een cursus of 3-4 kan overslaan (van de 10). Iemand die ik ken was heel fanatiek bij Fuentes begonnen en wilde direct door naar de 2e cursus. En die werd al niet meer in de buurt gegeven. Dus is ook maar gestopt. En met 10 cursussen a 180 euro kun je ook heel wat tijd in Duolingo steken en dan kijken hoe ver je komt. De meerwaarde van een betaalde cursus is vind ik dan het klassikale. Maar als dat er voor direct 1 cursus na absoluut beginnersniveau al niet meer is? Ik heb ze 1 keer gemaild, maar nooit antwoord gehad, dat vond ik ook wel jammer.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:14

Ik denk dat het best mogelijk is om met Duolingo een prima basisbeheersing te krijgen van een taal, maar met 5 minuten per dag is het niet realistisch dat er veel blijft hangen, vooral als je aangeeft de lessen maar één keer te doen. Leren werkt door spatial repetition; vandaag een keer, morgen, overmorgen, over een week, 3 weken, een maand. Dan zit het langetermijn vastgelegd in je hoofd. De kans dat wat je nu leert lang blijft hangen is met jouw strategie onwaadschijnlijk. Daar is niets mis mee, maar als het je doel is om vloeiend te worden zou ik een strategie met meer tijd en meer herhaling proberen.

Ik zelf leer Duits met Duolingo. Van alle woorden die ik tijdens een les leer maak ik flash cards. Dagelijks na het doen van een aantal duolingo lessen pak ik die flash cards en herhaal ik die. Als je een speciale app gebruikt (Anki bijvoorbeeld) dan worden de herhalingsintervallen automatisch toegepast, heel handig.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 09:30

Badeendje schreef:
Ik denk dat het best mogelijk is om met Duolingo een prima basisbeheersing te krijgen van een taal, maar met 5 minuten per dag is het niet realistisch dat er veel blijft hangen, vooral als je aangeeft de lessen maar één keer te doen. Leren werkt door spatial repetition; vandaag een keer, morgen, overmorgen, over een week, 3 weken, een maand. Dan zit het langetermijn vastgelegd in je hoofd. De kans dat wat je nu leert lang blijft hangen is met jouw strategie onwaadschijnlijk. Daar is niets mis mee, maar als het je doel is om vloeiend te worden zou ik een strategie met meer tijd en meer herhaling proberen.

Ik zelf leer Duits met Duolingo. Van alle woorden die ik tijdens een les leer maak ik flash cards. Dagelijks na het doen van een aantal duolingo lessen pak ik die flash cards en herhaal ik die. Als je een speciale app gebruikt (Anki bijvoorbeeld) dan worden de herhalingsintervallen automatisch toegepast, heel handig.

Dat is juist wat ik doe, want de woorden komen ook in een volgend hoofdstuk weer terug. Maar alles eerst tot 6 kroontjes gaat bij mij niet werken. Dan is het tempo veel en veel te traag, dan haak ik echt af. Als ik iets weet moet ik wel door. Dat is wel het sterke punt van duolingo, en dat ontbreek bij Memrise. Je kunt mensen die snel leren ook sneller door laten gaan zonder eindeloze herhaling. Zoals ik het doe zit het juist voor de lange termijn in het hoofd. Niet als ik eerst 6 kroontjes doe. Iedereen leert anders en ik leer op 1 of andere manier Spaans best gemakkelijk. Bij mij is het juist GEHEEL WAARSCHIJNLIJK dat het WEL blijft hangen op de lange termijn op de manier zoals ik het doe.
Mijn doel is gewoon dat ik een vakantiegesprekje kan voeren. Dus iets kan bestellen in een restaurant, kan praten over het weer, kan vragen waar iets is en dat soort dingen. Ik zou nu niet bang zijn om een gesprekje te voeren, ook al hakkel ik behoorlijk. Vorige week had ik een vraag over een parkeerplaats bij een hotel in Playa del Carmen, ik bedenk hoe ik de email moet opstellen, en ga daarna Google translate gebruiken en pas het aan zodat het ergens op lijkt. Het antwoord kon ik zo lezen zonder translate. Omschrijvingen op Airbnb gaan ook al best goed, meestal geen translate nodig. ik zet dat op fb ook uit in het Frans en Spaans.

Swahili was gewoon uit een korte interesse om te kijken of elke cursus hetzelfde in elkaar zit en dat is dus niet het geval. De hele opzet van die cursus is gewoon anders. Ik heb daar totaal geen doel mee, ik kan hallo en bedankt zeggen nu en eigenlijk vind ik dat meer dan genoeg.

Duits heb ik 4 jaar op school gehad en de rest heb ik kennelijk mezelf aangeleerd. Ik spreek geregeld Duits en telefoneer ook vaak in het Duits.
Frans begon vorige week weer wat hakkelend, maar aan het einde van de week kon ik met de verhuurders van het huisje weliswaar wat traag en hakkelend een heel gesprek voeren over politiek, prijsverhogingen en stakingen. Dat zijn niet de dingen die je op school of in een cursus leert. Wel merkte ik dat ik soms een Spaans woord in m'n hoofd had en dan weet ik het Franse woord er niet direct bij, maar dat ging weer steeds gemakkelijker. Veel Franse woorden lijken op het Spaans, maar zijn toch anders (Nager vs nader bijvoorbeeld, zwemmen).

Maar tot nu toe gaat het dus goed met het Spaans leren. Ik hoop over een 2 maanden ook Checkpoint 5 af te hebben en dan zijn we al halverwege de cursus. Ik blijf alleen slecht in werkwoordsvervoegingen, maar ik heb feitelijk ook alleen maar de tegenwoordige tijd nodig als belangrijkste om me verstaanbaar te maken denk ik dan maar en die lukt wel goed.

Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:53

Ik weet niet of ik dit al eens heb gezegd maar als je op een bepaald niveau zit en een gesprek aan kunt kun je via italki met natives spreken. Je betaalt zo rond de 10 euro voor een uur en sommige mensen nemen echt de tijd grammatica uit te leggen waarom iets zo is. Had er erg veel baat bij en dit heeft me echt een stap verder gebracht.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 10:14

Raineri schreef:
Ik weet niet of ik dit al eens heb gezegd maar als je op een bepaald niveau zit en een gesprek aan kunt kun je via italki met natives spreken. Je betaalt zo rond de 10 euro voor een uur en sommige mensen nemen echt de tijd grammatica uit te leggen waarom iets zo is. Had er erg veel baat bij en dit heeft me echt een stap verder gebracht.

Volgens mij had je dat al gezegd. En dat is zeker iets voor straks. Maar ik vind nu dat ik nog niet ver genoeg ben om daar 10 euro aan te spenderen. Maar het klinkt wel aantrekkelijk om dat later eens te doen. Ik heb echter op fb ook wel wat 'vrienden' zitten waar ik het Spaans in ieder geval schriftelijk mee kan oefenen. Dat is anders dan spreken, maar ik zou dan eerst kijken hoe het gaat als ik in Spanje of Mexico ben, want voor dat laatste ben ik er mee begonnen. Ben ik dan echt niet tevreden, dan moet ik thuis verder kijken.
Ik heb wel een vriend die vanuit Nederland naar Spanje is verhuisd en die had ik afgelopen week aan de telefoon, en hij vindt dat hij goed Spaans spreekt, maar hij weet minder dan ik. Ach zegt ie, ze spreken er allemaal Engels hoor. :P

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 09:26

Ik ben meer dan not amused, ineens is Duolingo overgegaan op het nieuwe pad. En nu zit ik maar in unit 38 terwijl ik met het oude pad al over de helft van de gehele cursus was. Ik zag dat er in ieder geval 116 units zijn en ik moet ineens weer gaan herhalen waar ik helemaal niet blij mee ben, want dat weet ik al. Ik was van plan om als ik de cursus ooit af zou ronden me in te schrijven voor een C cursus omdat Duolingo je tot B2 niveau brengt. Nu moet ik dat dan gaan doen na maximaal 80 units terwijl de cursus dan officieel nog niet af is. Maar dan zit ik wel op het oude aantal lessen. Ik heb al die herhaling totaal niet nodig. Zo enorm demotiverend.

Ook ben ik de luisterboeken kwijt. Die deed ik altijd in vakanties omdat ik dan niet echt hoef na te denken, die zijn simpel. Ik spaarde ze altijd op voor vakanties. Nu zitten ze in een pad, maar dit is gewoon totaal niet fijn.

Dus op zoek naar een andere gratis app waar je op B1 niveau in kunt stromen? Ik schat in dat ik daar ongeveer op zit nu, want ben immers halverwege de cursus.
Memrise herhaalt te veel, daar kan ik niet mijn aandacht bij houden. ik zoek iets waar je zelf kunt bepalen hoe vaak je iets herhaalt, en als je direct door kunt, dat dat ook kan.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:34

Je kunt toch ook toelatingstesten doen voor latere Units? Als je die haalt kun je allerlei units gewoon overslaan en verder op het nieuwe niveau.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 11:56

Daar heb ik nog niet naar gekeken, ik vind het knap irritant nu.

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 22:44

Ik heb inmiddels een paar toetsen gedaan en zit nu in unit 44. Dat is nog lang niet ver genoeg natuurlijk, want ik zou feitelijk al in unit 108 moeten zitten, want ik had net unit 5 van de 10 afgerond. Ik vind ook dat het nog steeds 100% herhaling is, dat enkele woordje wat ik nooit gezien heb is minimaal.
Maar zo werkt de app erg demotiverend. Ik zou het liefst gewoon door alle units kunnen scrollen zonder toets, dan kan ik gewoon zelf mijn niveau bepalen.
Een toets doen kost me een 12 minuten per keer en dat is best veel tijd. Je mag ook geen typefout maken namelijk. En dat is lastig op de telefoon.
Maar waarom hebben ze je niet gewoon ingedeeld met waar je echt was? dus in mijn geval unit 108.
Kun je daar ergens over klagen? Ik baal ook van die luisterboeken niet meer los. Ik verzamelde die voor een vakantie als ik weinig tijd had, want een luisterboek doe je in 2-3 minuten per keer.

Maar zelfs mijn afgeronde cursus Duits is ineens niet meer afgerond. Ook daar ben ik gewoon weer ergens bij het begin ingedeeld. En die taal spreek ik vloeiend.
Frans ook ergens weer bij het begin ingedeeld, terwijl ik het 4 jaar op school gehad heb en ook verder was.
Swahili ben ik eerst ook mee gestopt, maar dat komt ook omdat die cursus gewoon in de oude app al slecht was.

Maar ik lees echt nergens ook maar 1 positieve review over de nieuwe app en het nieuwe pad om de cursus te doen, iedereen is te laag ingeschaald, het klopt echt bij niemand. Ik heb minder herhaling dan gemiddeld nodig en wil dan ook sneller leren kunnen dan gemiddeld. En nu is het een cursus voor de traagsten der traagsten geworden.