HAVO/VWO vak als thuisstudie ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

HAVO/VWO vak als thuisstudie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 22:21

Hoi allemaal,

Ik ben me sinds een tijdje aan het oriënteren op een vervolgopleiding.
Momenteel studeer ik fotografie en ik heb hiervoor Havo (n&g met wis a, aardrijkskunde en kunst) gedaan.
Nu heb ik misschien een interessante opleiding gevonden maar hiervoor moet je natuurkunde en wiskunde b op Havo of VWO niveau hebben (ligt eraan welke opleiding, HBO of WO)

Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die een vak als thuisstudie hebben gedaan en bij welke organisatie? Waren jullie tevreden of niet?

Ook vroeg ik mij af of als ik VWO wil gaan doen, ik eerst de HAVO variant moet doen omdat je die voorkennis echt nodig hebt of dat je gewoon meteen de VWO variant kan doen?

Alvast bedankt

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:16

Ik heb Havo Biologie gedaan, via de NHA. Is me goed bevallen. Docent keek het huiswerk altijd dezelfde dag of de dag erna na, en gaf ook uitgebreid antwoord als ik een vraag had. De stof heeft me ook goed voorbereid op het examen, maar ik raad je wel aan om ook nog een examenbundel/samengevat te kopen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 08:59

nienke555 schreef:
Ik heb Havo Biologie gedaan, via de NHA. Is me goed bevallen. Docent keek het huiswerk altijd dezelfde dag of de dag erna na, en gaf ook uitgebreid antwoord als ik een vraag had. De stof heeft me ook goed voorbereid op het examen, maar ik raad je wel aan om ook nog een examenbundel/samengevat te kopen.

Bedankt voor je antwoord. Ik had NHA en LOI gevonden inderdaad maar er is nogal een groot prijsverschil tussen die twee (LOI kost bijna het dubbele van NHA). Maar ik heb al meerdere goede verhalen gehoord over NHA, ik ga me daar toch eens in verdiepen.

Valerie_V

Re: HAVO/VWO vak als thuisstudie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:45

Via de NHA heb ik ook Havo Biologie en scheikunde gedaan. Biologie wel afgemaakt, scheikunde niet (was niet meer nodig).
Zelf vond ik het soms vrij lastig omdat de leerstof erbij niet heel erg uitgebreid is... Ik had wel graag wat meer persoonlijke begeleiding willen hebben.
Ook de discipline om het zelf thuis te doen vond ik soms wat lastig!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:49

Valerie_V schreef:
Via de NHA heb ik ook Havo Biologie en scheikunde gedaan. Biologie wel afgemaakt, scheikunde niet (was niet meer nodig).
Zelf vond ik het soms vrij lastig omdat de leerstof erbij niet heel erg uitgebreid is... Ik had wel graag wat meer persoonlijke begeleiding willen hebben.
Ook de discipline om het zelf thuis te doen vond ik soms wat lastig!

Discipline was bij mij ook een puntje inderdaad :P Soms deed ik weken niks, maar soms ook in één week 4 lessen.

Joy_Mennings

Re: HAVO/VWO vak als thuisstudie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 09:31

Bedankt! Ik denk dat discipline niet zo'n probleem gaat zijn bij mij. Met mijn huidige studie heb ik maar 2 dagen les, de rest moet ik thuis doen. Ik zou het daar gewoon bij kunnen plannen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:37

Voordeel van NHA boven LOI is dat NHA gewoon bij het begin begint. Voor LOI gaan ze uit van onderbouwkennis, heb je die niet moet je er nog wat extra's bij bestellen. Je kan dus bij de NHA ook gewoon meteen op VWO niveau starten, ze beginnen toch bij de basis. Hoe dat bij LOI zit weet ik niet, ik vond het prijsverschil te groot.

Ikzelf heb wiskunde B en Natuurkunde via NHA gedaan, beviel me erg goed. En met de tegemoetkoming van het duo kostte het me bijna niks. (https://duo.nl/particulier/geld-voor-de ... eiding.jsp) (even linkje toegevoegd, veel mensen kennen hem niet namelijk)

Ik heb overigens geen examen gedaan.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 09:50

Lalidan schreef:
Voordeel van NHA boven LOI is dat NHA gewoon bij het begin begint. Voor LOI gaan ze uit van onderbouwkennis, heb je die niet moet je er nog wat extra's bij bestellen. Je kan dus bij de NHA ook gewoon meteen op VWO niveau starten, ze beginnen toch bij de basis. Hoe dat bij LOI zit weet ik niet, ik vond het prijsverschil te groot.

Ikzelf heb wiskunde B en Natuurkunde via NHA gedaan, beviel me erg goed. En met de tegemoetkoming van het duo kostte het me bijna niks. (https://duo.nl/particulier/geld-voor-de ... eiding.jsp) (even linkje toegevoegd, veel mensen kennen hem niet namelijk)

Ik heb overigens geen examen gedaan.

Bedankt voor je antwoord. Dat is wel handig om te weten, dat ze bij het begin beginnen. Scheelt toch weer werk. De tegemoetkoming van DUO kan inderdaad voor veel personen handig zijn. Ik val er helaas niet onder omdat ik studiefinanciering krijg.