Twijfel twijfel twijfel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:25

Wacht eerst even de inloopdag af. Daar kun je al veel uit afleiden. Ik wist bij mijn vorige baan na 4u al dat het niks voor mij was.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:39

daar zit het hem voor veel mensen in- angst. Soms helpt het een situatie anders te benaderen. Waarom die angst? en het erkennen ervan is ook al een hele stap!

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 06:51

Angst dat het mislukt en t m niet is vooral

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:30

Angst is iets raars. Je kunt vast wel rationaal bedenken dat het niet erg is als het mislukt. Maar dat angstgevoel blijft.

Iedereen heeft wel last van angst en dat is niet erg. Maar als het je gaat beperken, zoals jij nu hebt, dan is dat zonde en moet je hulp zoeken, of accepteren dat je leven beperkter is. Dat kan natuurlijk ook.

Ik herken het kapot beredeneren en dat dat verlammend werkt. Bij mij is het genoeg geweest om dit in mijn achterhoofd te houden en me niet te laten verlammen.
O en ouder worden heeft ook geholpen.

Succes iig met je keuze. Probeer in je achterhoofd te houden dat het je angst is. En niet realistisch. En beter om spijt te hebben van wat je hebt geprobeerd dan van wat je niet hebt gedurfd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:36

Misschien een gedachte om de keuze makkelijker te maken: Als je deze opleiding gaat doen en later blijkt dat je tóch les had willen geven, is er vaak op veel medische MBO (en vermoedelijk ook wel HO) opleidingen de mogelijkheid je bevoegdheid te halen en aan de slag te gaan. Ben je én medisch bezig, én je geeft les. Daar willen ze juist graag mensen hebben die in het vakgebied werkzaam zijn geweest.

Hoe dan ook, het is niet óf, óf. Het kan ook nog altijd én én worden. Maar alleen als je nu een stap durft te zetten.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:18

Sita_xx schreef:
Angst dat het mislukt en t m niet is vooral


En dan is het hem toch niet, wat dan nog? Dan ben je toch een ervaring rijker? En kun je inderdaad alsnog het onderwijs in. Maar als je het niet probeert, heb je dan niet het gevoel van 'had ik maar...'?

Je krijgt nu de kans om te ervaren of dit iets is wat bij je past.

Verder ga ik mee in wat Lalidan zegt, het werkt imo in het onderwijs alleen maar in je voordeel als je ook buiten de school werkervaring hebt. ;)

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 21:03

Ik ben vandaag op 2e gesprek geweest/ paar uurtjes meegelopen.
De ene vrouw die me begeleide klikte het erg goed mee. En ze snapte ook wel dat t spannend is om vanuit iets anders zo'n stap te zetten.

Verder was ik vanmiddag na de tijd ontzettend gespannen. Buikpijn. Ik vind t gewoon echt eng om het roer om te gooien. Straks voel ik me er niet thuis, kan ik mn draai niet vinden, vind ik het niks, vind ik t nou wel echt intressant of meer omdat ik zo graag wat anders wil. Hoop dat ik vanavond weer wat beter slaap :p

Anoniem

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:05

Ik zou mezelf niet meer in jou kunnen vinden :oo
Echt zooo lastig.. Ik denk ook te veel, twijfel aan mezelf, gooi ankers uit ect.
Ik wilde ook heel graag lerarenopleiding gaan doen dit jaar. Ik heb er voor gekozen om het toch nog maar op de lange baan te schuiven en iets anders te gaan doen. Mijn reden daarvoor is dat onderwijs altijd nog wel kan (?) en het naar mijn idee nooit kwaad kan om wat ouder te zijn (ik ben pas 19 :') )

Als je een goed gevoel krijgt bij die mevrouw van het ziekenhuis dan zou ik als ik jou was er gewoon voor gaan. Er kan niet heel veel misgaan als je in een goede omgeving bent zeg maar! Heel veel succes :)

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:35

Ik heb 2 weken geleden opgezegd. Vond het ook dood eng, paniek het hele weekend wel/niet doen. Ben eerder weggegaan toen viel de baan tegen misschien valt het nu ook weer tegen. Maar misschien ook niet?

Ik wilde mijzelf niet door de angst laten leiden dat het misschien niet leuk zou zijn of iets. Soms moeten je risico's in het leven nemen om erachter te komen wat er bij je past en er dan maar gewoon voor gaan. Nadat ik de beslissing genomen heb geen seconde spijt meer gehad en kijk er nu naar uit!

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 19:11

LidyK97 schreef:
Ik zou mezelf niet meer in jou kunnen vinden :oo
Echt zooo lastig.. Ik denk ook te veel, twijfel aan mezelf, gooi ankers uit ect.
Ik wilde ook heel graag lerarenopleiding gaan doen dit jaar. Ik heb er voor gekozen om het toch nog maar op de lange baan te schuiven en iets anders te gaan doen. Mijn reden daarvoor is dat onderwijs altijd nog wel kan (?) en het naar mijn idee nooit kwaad kan om wat ouder te zijn (ik ben pas 19 :') )

Als je een goed gevoel krijgt bij die mevrouw van het ziekenhuis dan zou ik als ik jou was er gewoon voor gaan. Er kan niet heel veel misgaan als je in een goede omgeving bent zeg maar! Heel veel succes :)


Je kan jezelf wel of niet in mij vinden? :p

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 19:12

FennaK schreef:
Ik heb 2 weken geleden opgezegd. Vond het ook dood eng, paniek het hele weekend wel/niet doen. Ben eerder weggegaan toen viel de baan tegen misschien valt het nu ook weer tegen. Maar misschien ook niet?

Ik wilde mijzelf niet door de angst laten leiden dat het misschien niet leuk zou zijn of iets. Soms moeten je risico's in het leven nemen om erachter te komen wat er bij je past en er dan maar gewoon voor gaan. Nadat ik de beslissing genomen heb geen seconde spijt meer gehad en kijk er nu naar uit!


Ik snap je berichtje geloof ik niet helemaal. Je hebt je baan opgezegd nadat je het risico hebt genomen? En waar kijk je nu naar uit?

Lastig he. Ik ben de hele week al zo gespannen en gestressd en maar tobben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:55

Sita_xx schreef:
LidyK97 schreef:
Ik zou mezelf niet meer in jou kunnen vinden :oo
Echt zooo lastig.. Ik denk ook te veel, twijfel aan mezelf, gooi ankers uit ect.
Ik wilde ook heel graag lerarenopleiding gaan doen dit jaar. Ik heb er voor gekozen om het toch nog maar op de lange baan te schuiven en iets anders te gaan doen. Mijn reden daarvoor is dat onderwijs altijd nog wel kan (?) en het naar mijn idee nooit kwaad kan om wat ouder te zijn (ik ben pas 19 :') )

Als je een goed gevoel krijgt bij die mevrouw van het ziekenhuis dan zou ik als ik jou was er gewoon voor gaan. Er kan niet heel veel misgaan als je in een goede omgeving bent zeg maar! Heel veel succes :)


Je kan jezelf wel of niet in mij vinden? :p

Juist wel heel erg!! :j Mijn zin is een beetje krom inderdaad :')

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 20:13

LidyK97 schreef:
Juist wel heel erg!! :j Mijn zin is een beetje krom inderdaad :')


Haha ik dacht al jou verhaal klinkt heel herkenbaar. Soms zou ik willen dat t allemaal wat makkelijker zou zijn. :p

Anoniem

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 20:40

Jaa ik ook, pff.
Ik weet niet hoe oud je bent? Kan me nog heel goed herinneren toen ik 16 was ik ook niet zo moeilijk deed. Het is echt van de laatste jaren 8)7
Sommige mensen adviseren om heel erg uit je comfortzone te stappen. Ik weet niet of ik daar zo in geloof. Ik daag mezelf liever stap voor stap een beetje uit en vooral niet te kritisch zijn.
Maar waarschijnlijk ben jij wel een aantal jaren ouder dan ik en heb je meer ervaring hiermee haha!

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:16

Ik studeerde altijd makkelijk, dus was het logisch dat ik na mijn 18de zou verder studeren, dus braafjes gedaan, tegen mijn zin. In een kantoorjob beland, terwijl ik mijn hele leven gezegd had dat een kantoorjob voor mietjes was, ik wou met mijn handen werken, al was ik niet de handigste harry. Of werk met paarden...

Een kleine 10 jaar geleden zat ik in een fijne job, maar ik wou per se het roer omgooien, heb mijn ontslag gegeven om als orderpicker te gaan werken in een magazijn van Lidl. Ik was er best goed in, maar was te braaf, dus ik knikte telkens "ja" als ze me vroegen om overuren te doen. Ik had op dat moment ook een paard of 10 aan huis (deel van mezelf, deel pension), en door die combinatie heb ik mijn rug kapotgewerkt.

Uiteindelijk ontslag kunnen krijgen om medische reden, en dan wat op de dool geraakt: computeropleiding die tegenviel, tijdelijk afwassen in restaurant met slechte sfeer, een deeltijdse job begonnen waar ze uiteindelijk maar één dag per week iemand nodig hadden, problemen met werkloosheidsuitkering omdat ik vrijwillig deeltijds was icm zelfstandige pensionstalling (had gelukkig een mooi spaarboekje, was ook nodig)... Loopbaanbegeleiding adviseerde me... een job te doen in de paardensector (ja, goed idee, met een pijnlijke rug) en als het niet rendabel is, daarnaast een deeltijdse job te doen eender wat, desnoods tegen mijn zin. Dus vond die begeleiding echt beneden alle peil.

Omdat mijn gezondheid en energieniveau niet optimaal waren, ben ik 3 jaar geleden de avondopleiding apotheekassistente gestart, en had intussen een deeltijdse administratieve functie, heel eentonig werk, maar toch voelde ik mij er goed en kwam ik tot rust. In combinatie met 5 eigen paarden (pension was ik toendertijd gestopt, o.a. door mijn rugproblemen) waren mijn dagen gevuld.

Nu kreeg ik een maand geleden het aanbod van die werkgever uit het begin van mijn verhaal (waar ik indertijd weggegaan ben voor arbeiderswerk) om bij hen terug te keren. Ze hadden me gevraagd om langs te gaan, ben de donderdag langs geweest, maar de bazen waren er niet. De zoon kon me wat informatie geven, maar niet in detail. De zaterdagavond stonden de bazen (man en vrouw) plots aan mijn deur, en we hebben hier de voorwaarden besproken en een mondeling akkoord gesloten. De maandag direct ontslag ingediend op mijn huidig werk, en maandag ga ik er aan de slag.

Apotheekwerk is niets voor mij, maar ik heb er wel onwijs veel geleerd, en ben zo een grote steun geweest voor mijn ouders toen mijn vader vorig jaar erg ziek was. Ik heb de opleiding in 3 jaar moeten afwerken ipv in 2, omdat ik mijn stage niet tijdig kon afwerken door werk, ziekte van mijn pa... Sinds gisteren heb ik mijn diploma op zak, ben met glans geslaagd (75%).

Welke les ik hieruit kan trekken, weet ik zelf niet.
Was ik niet weggegaan, dan had ik zelf ervaren dat het gras niet altijd groener is aan de overkant. Ik heb enorm leren relativeren, ik sta positief tegenover de meeste collega's en werkgevers, zelfs als het mensen zijn waar anderen moeite mee hebben, omdat ik in tussentijd met behoorlijk wat moeilijke mensen heb moeten samenwerken. Ik heb ook heel wat uitdagingen aangegaan in die tussentijd (weliswaar niet allemaal werkgerelateerd), en heel wat meer zaken tot een goed einde gebracht, dus mijn zelfvertrouwen is enorm gegroeid.

Anderzijds zou ik ook kunnen zeggen: soms blijf je beter waar je bent, ik keer nu ook weer terug vanwaar ik kwam. In plaats van te doen wat je graag doet, kan je ook leren om wat je doet, graag te doen. Ik probeer altijd mijn werk te doen alsof ik mijn eigen baas ben, en dus voor eigen rekening werk, en niet "van moeten".

Oeps, is een lang verhaal geworden blijkbaar, maar ja, ik loop dan ook al een tijdje mee.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 12:32

Bedankt voor je lange verhaal hwn. Ik voel me ook een beetje als aan het dolen. Alleen wordt mijn contract niet verlengd dus ik moet wel echt iets anders. Dit leek me leuk. Ontzettend spannend, maar het proberen waard. Ik was altijd goed in biologie en wiskunde en onderzoeken vind ik ook altijd leuk. Dus alles kwam samen. Helaas ben ik afgewezen voor de functie. Ik kwam iets te onzeker over zeiden ze. helaas.

Als iemand nog een idee heeft?