Gestopt bij bedrijf, nog recht op vakantiegeld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Gestopt bij bedrijf, nog recht op vakantiegeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-17 13:41

Oké oké, lange titel, maar wist zo geen andere haha.

Ik ben op 1-12 gestopt bij een bedrijf tussen de paarden. Wegens wat problemen daar gestopt (salaris betalen werd lastig en toen ik mondeling en schriftelijk m'n ontslag had ingediend werd ik alsnog ingepland na de ontslagdatum).

Het salaris waar ik recht op had heb ik ongeveer 2 maanden op kunnen wachten. Na berichten sturen, bellen, nog meer bellen en nog meer bellen werd ik gewoon genegeerd. Dus een brief opgesteld met het bedrag wat ik terug zou krijgen.
Daar kreeg ik een klein stukje van, zonder mijn vakantiegeld.

Nu het mei is wordt het vakantiegeld vaak bij het salaris meegeteld. Echter zie ik hen er voor aan dat ze het niet overmaken.

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe kan ik mijn vakantiegeld vragen?

Alvast bedankt!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!


c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Gestopt bij bedrijf, nog recht op vakantiegeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:42

maar met je laatste salaris heb je toch ook je eindafrekening gekregen?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:47

Een brief sturen met daarin vermeld waar je recht op hebt.....
Meteen formeel doen aangezien ze vorige keer ook geen medewerking hebben verleend.

Evelyne79

Berichten: 3991
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:00

Als je eerder gestopt bent heeft mei niks meer met je vakantiegeld te maken.
je had de afhandeling al gehad moeten hebben.
dat iedereen vakantiegeld ontvangt in mei staat los van jou gestopte datum.

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Gestopt bij bedrijf, nog recht op vakantiegeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:07

Misschien een domme vraag maar waarom zou je recht hebben op je vakantiegeld van mei, als je er al lang niet meer werkt?

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:09

Evelyne79 schreef:
Als je eerder gestopt bent heeft mei niks meer met je vakantiegeld te maken.
je had de afhandeling al gehad moeten hebben.
dat iedereen vakantiegeld ontvangt in mei staat los van jou gestopte datum.


Ze geeft aan in de tekst dat ze nooit haar vakantiegeld heeft ontvangen.
Normaal gesproken zou een werkgever bij uit diensttreding alles moeten afrekenen. Maar het zou mij niet verbazen dat TS bijv een oproepcontract had en nog niet uit dienst is gemeld.

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:10

amies100 schreef:
Evelyne79 schreef:
Als je eerder gestopt bent heeft mei niks meer met je vakantiegeld te maken.
je had de afhandeling al gehad moeten hebben.
dat iedereen vakantiegeld ontvangt in mei staat los van jou gestopte datum.


Ze geeft aan in de tekst dat ze nooit haar vakantiegeld heeft ontvangen.
Normaal gesproken zou een werkgever bij uit diensttreding alles moeten afrekenen. Maar het zou mij niet verbazen dat TS bijv een oproepcontract had en nog niet uit dienst is gemeld.

Dan is ook de vraag nog of TS haar vakantiegeld daadwerkelijk opbouwde, of dat dit per maand werd verrekend met haar loon..
@prosecco:
omdat normaal gesproken, werkgeveers ervoor kiezen om 8% op t loon per maand opbouw te bouwen, en dan 12x 8% in mei uit te betalen.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:10

Prosecco schreef:
Misschien een domme vraag maar waarom zou je recht hebben op je vakantiegeld van mei, als je er al lang niet meer werkt?

Omdat vakantie geld van Mei tot Mei, is dus ze heeft recht op ruim een half jaar vakantie geld.

Die had ze echter met de eindafrekening moeten krijgen toen ze uit dienst ging.

Overgebleven vrije dagen, vakantie, bonus al dat soort zaken worden geregeld in de laatste afrekening.
Als je die niet gehad hebt TS, zou ik daar heel snel een jurist opzetten.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:11

MariekeB schreef:
Prosecco schreef:
Misschien een domme vraag maar waarom zou je recht hebben op je vakantiegeld van mei, als je er al lang niet meer werkt?

Omdat vakantie geld van Mei tot Mei, is dus ze heeft recht op ruim een half jaar vakantie geld.

Die had ze echter met de eindafrekening moeten krijgen toen ze uit dienst ging.

Overgebleven vrije dagen, vakantie, bonus al dat soort zaken worden geregeld in de laatste afrekening.
Als je die niet gehad hebt TS, zou ik daar heel snel een jurist opzetten.



Oh oke.. hier word het vakantiegeld gewoon in 1x gestort en niet over het complete jaar verspreid, daarom de vraag. :)

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:14

Prosecco schreef:
Misschien een domme vraag maar waarom zou je recht hebben op je vakantiegeld van mei, als je er al lang niet meer werkt?

vakantiegeld is een maandelijks spaarpotje dat je werkgever voor je vasthoud door elke maand een percentage van je loon achter te houden om dat vervolgens 1x/jaar uit te betalen. Dat geld is dus van jouw en ook als er minder dan 12 maanden gespaard is, hoort dat uitbetaald te worden bij vertrek of in de gewone maand (mei/juni).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Gestopt bij bedrijf, nog recht op vakantiegeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:19

@Prosecco dat is toch hetzelfde? Jij krijgt toch ook jaarlijks 1x vakantiegeld?


@Celiien Oproepkrachten bij ons krijgen ook 1 x (mei) hun vakantiegeld uitbetaald, deze keuze kan de werkgever zelf maken.

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-17 16:03

Vakantiegeld wordt 1x per jaar gestort, heb er 2,5 jaar gewerkt en dat was elke keer zo.

Afrekening heb ik nooit gehad, wel om gevraagd (via post) maar nooit reactie van gehad.

Ik had recht op een aardig bedrag (incl vakantiegeld, extra werk etc) en heb 10% daarvan gekregen met een mail waar ik heerlijk ben afgesnauwd..

Maar ik moest ook elke maand achter m'n loonstroken en elk jaar achter m'n jaaropgave aan..

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:07

Even een jurist inhuren, die zijn echt niet duur voor dit soort dingen (ligt er wel aan hoeveel je vakantie geld is natuurlijk).

Dan nemen ze je wel serieus.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:09

Es_ther schreef:
Vakantiegeld wordt 1x per jaar gestort, heb er 2,5 jaar gewerkt en dat was elke keer zo.

Afrekening heb ik nooit gehad, wel om gevraagd (via post) maar nooit reactie van gehad.

Ik had recht op een aardig bedrag (incl vakantiegeld, extra werk etc) en heb 10% daarvan gekregen met een mail waar ik heerlijk ben afgesnauwd..

Maar ik moest ook elke maand achter m'n loonstroken en elk jaar achter m'n jaaropgave aan..

Echt even naar mensen gaan die er verstand van hebben, al je papieren meenemen. Vaak kun je ook bij het UWV wel terecht met dit soort zaken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-17 16:10

Top, ga er na t weekend mee aan de gang!
Vrees dat ze mij niet meer serieus nemen nu namelijk..

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:12

Es_ther schreef:
Top, ga er na t weekend mee aan de gang!
Vrees dat ze mij niet meer serieus nemen nu namelijk..


In ieder geval werken ze de zaken met personeel dat ontslag neemt niet erg netjes af. Heb je de andere jaren wel je jaaropgave en dat soort zaken gekregen??
En dit gebeurt wel vaker bij jonge mensen die van baan veranderen, indien je ouders of omgeving niet even over je schouders meekijken dan kan het zo maar mis gaan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-17 16:14

Heb m van 2014&2015, 2016 nooit gehad.

Klopt, zodra je daar weg gaat heb je geen hart meer voor de zaak en krijg je een flinke schop onder je hol van ze.

Ik heb gelukkig een vader die hier slim mee is en een schoonmoeder die dit ook goed kan handelen, dus dat is wel ideaal.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:18

Es_ther schreef:
Heb m van 2014&2015, 2016 nooit gehad.

Klopt, zodra je daar weg gaat heb je geen hart meer voor de zaak en krijg je een flinke schop onder je hol van ze.

Ik heb gelukkig een vader die hier slim mee is en een schoonmoeder die dit ook goed kan handelen, dus dat is wel ideaal.

Klinkt misschien raar maar waarom heeft je pa er dan niet meteen achteraan gezeten?? Je had al je geld allang moeten hebben! Of je hebt het niet verteld, kan ook natuurlijk.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-17 16:28

Gedaan gedaan, maar nadat hij een paar keer had gebeld en brieven had gepost hebben ze hem ook geblokkeerd..

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gestopt bij bedrijf, nog recht op vakantiegeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:28

Dan word het tijd voor zwaarder geschut!!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:41

Ik zou even het juridisch loket opbellen als ik jou was. Je (ex)werkgever had je vakantiegeld namelijk tegelijkertijd met je eindafrekening moeten betalen. Je hebt nu hoogstwaarschijnlijk recht op de wettelijke rente.

Heb je het ook al geprobeerd d.m.v. een aangetekende brief?

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-17 17:47

GrumpyCat schreef:
Ik zou even het juridisch loket opbellen als ik jou was. Je (ex)werkgever had je vakantiegeld namelijk tegelijkertijd met je eindafrekening moeten betalen. Je hebt nu hoogstwaarschijnlijk recht op de wettelijke rente.

Heb je het ook al geprobeerd d.m.v. een aangetekende brief?


Jup!

Heb de brief nog + de reactie op m'n brief.
Bewaard voor evt bewijs.
Daar staat in dat ik recht heb op m'n salaris + vakantiegeld.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:48

Es_ther schreef:
GrumpyCat schreef:
Ik zou even het juridisch loket opbellen als ik jou was. Je (ex)werkgever had je vakantiegeld namelijk tegelijkertijd met je eindafrekening moeten betalen. Je hebt nu hoogstwaarschijnlijk recht op de wettelijke rente.

Heb je het ook al geprobeerd d.m.v. een aangetekende brief?


Jup!

Heb de brief nog + de reactie op m'n brief.
Bewaard voor evt bewijs.
Daar staat in dat ik recht heb op m'n salaris + vakantiegeld.

En vergeet je vakantie dagen niet, ook die bouw je op, ook al werk je bvb maar twee dagen per week, ook die moeten ze uitbetalen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-17 17:57

Top, dat was ik inderdaad vergeten.

Stiekem vind ik t wel een beetje spannend, maar ben eigenlijk ook wel een beetje boos dat t zo moet

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Exitium

Berichten: 7135
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:05

Prosecco schreef:
Oh oke.. hier word het vakantiegeld gewoon in 1x gestort en niet over het complete jaar verspreid, daarom de vraag. :)

In mei meestal ja, alhoewel er ook werknemers zijn die het maandelijks betalen. In het geval van TS heeft ze in mei vorig jaar vakantiegeld ontvangen en heeft ze vervolgens t/m november weer opgebouwd. Dat geld heeft ze blijkbaar nog niet ontvangen toen ze uit dienst ging, daar gaat het nu over.



@TS: Als je rechtsbijstand hebt, schakel die in. Heb je die niet, ga dan z.s.m. langs het juridisch loket met alle papieren die je hebt. Je ex-werkgever zal in gebreke gesteld moeten worden voor alles wat je nog tegoed hebt. Denk naast salaris en vakantiegeld ook aan bijvoorbeeld opgebouwde vakantiedagen die je niet opgenomen hebt, reiskostenvergoeding, onkostenvergoeding, etc.

Daarnaast geldt er ook een wettelijke verhoging bij een achterstallige salarisbetaling.
0 t/m 3 dagen te laat: geen verhoging
4 t/m 8 dagen te laat: 5% van je brutoloon per dag
8+ dagen te laat: 1% van je brutoloon per dag

Dit alles met een maximum van 50%, maar daar zit je dus al ruimschoots aan.

Ook kun je nog wettelijke rente eisen, die bedraagt 2% per jaar op het moment. Mocht dit hele verhaal uiteindelijk voor de rechter belanden, dan moet je dat wel expliciet in je vordering meenemen. Ik zou dit al wel benoemen bij je rechtsbijstand / het juridisch loket.

Ik zou zelf even geen contact meer met ze opnemen, maar eerst met je rechtsbijstand of het juridisch loket om tafel gaan. Een bedrijf als dit verdient het om alles tot op de laatste cent te moeten betalen in mijn ogen.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers