meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zappa

Berichten: 2744
Geregistreerd: 10-10-06

meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 15:16

Hallo Bokkers ,

Ik zit met een luxe probleem en weet even niet zo goed hoe dit op te lossen .
Omdat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging ben ik opnieuw gaan solliciteren .
Hierbij heb ik 7 sollicitaties de deur uitgedaan waaronder 3 open sollicitaties .

Tot mijn allergrootste verbazing ben ik door 5 bedrijven uitgenodigd op gesprek en nu komt mijn probleempje ..
2 sollicitatie gesprekken heb ik nu gehad en alle 2 heb ik een goed gevoel over , van 1 bedrijf is de sollicitatie ronde afgelopen en krijg ik vanmiddag bericht en stiekem heeft mijn voorkeur tot nu dit bedrijf dus ik zit nu een beetje in gezonde spanning .
Het andere bedrijf laat me in de loop van komende week wat horen
Nu hoop ik natuurlijk dat ik het geworden ben maar nooit de huid verkopen voor de beer geschoten is natuurlijk .
Maandag heb ik mijn derde sollicitatie gesprek in de ochtend en in de middag mijn 4de .
Woensdag ben ik uitgenodigd voor mijn 5e gesprek

Nu hoop ik dus dat ik vanmiddag het nieuws krijg dat ik aangenomen ben bij het bedrijf wat op dit moment mijn voorkeur heeft maar toch vind ik het prettig keuze (mochten ze mij willen hebben natuurlijk) te hebben en wil dus sowieso alle gesprekken door laten gaan en nu komt het ...

Vertel ik dat ik meerdere gesprekken heb ?
Stel ik ben het geworden bij bedrijf van voorkeur kan ik het dan maken om toch naar andere gesprekken te gaan , ik heb per slot van rekening nog niks getekend en wie weet hebben de andere bedrijven mij ook iets heel moois te bieden .

Alle bedrijven hebben iets wat me aansprak en het gaat om een fulltime aanstelling

Moeilijk moeilijk moeilijk en ben eerlijk gezegd echt helemaal flabbergasted dat ik zo vaak ben uitgenodigd .

Dus help hoe ga ik hier mee om naar eventuele werkgevers toe ?

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:26

Ik zou ook je andere gesprekken plaats platen vinden, misschien krijg je een nog beter gevoel, of betere arbeidsvoorwaarden te horen. Daar mag je ook naar vragen in een gesprek. Mocht je vanmiddag te horen krijgen dat je aangenomen wordt, krijg je nog een arbeidsvoorwaardengesprek. Je kunt tot dat je getekend hebt altijd nog afzien van de baan. Dan kun je eerlijk zeggen dat je een andere keuze hebt gemaakt.
Succes! En veel plezier met een mogelijke nieuwe baan!

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:29

Ik denk altijd at eerlijkheid het best is. Je bent jezelf aan het verkopen. Gewoon eerlijk zeggen dat je meer ijzers in het vuur hebt.njuist goed vergelijken wat bij jou past en wat jou de meeste mogelijkheden biedt. En nog belangrijker waar jij ie goed bij voelt.
Werkgevers weten prima dat mensen als ze op zoek zijn, naar meerdere opdrachtgevers kijken.

Succes. En je hebt pas een nieuwe baan als je getekend heb. Haha dus voorlopig nog onderhandelen.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:33

Indien je gevraagd wordt of je meerdere sollicitaties hebt lopen, dan gewoon open en eerlijk over zijn. Vaak weet de potentiele werkgever dan ook dat ze vaart moeten maken en ik zou los van baan inhoud ook per baan zaken als verloopcijfers bestuderen

BigOne
Berichten: 38373
Geregistreerd: 03-08-09

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:37

Wat een fantastisch resultaat, vijf gesprekken. Ik zou ze allemaal voeren en krijg je bericht van meerdere dan kun je rustig kiezen. Het bedrijf van je voorkeur staat bovenaan, logisch maar misschien is de werksfeer en eventuele toekomstmogelijkheden nog groter en beter bij één van de andere. Je kunt rustig vertellen dat je op gesprek gaat, ook onder het mom dat je het netjes vind om je aan afspraken te houden. Wil je echt het allerliefste bij het bedrijf van je voorkeur werken dan zou ik niet al te moeilijk doen en accepteren en de rest afbellen.

Anoniem

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:17

Ik zou het vooral melden om te peilen hoe graag ze jou bij een bedrijf willen hebben en hoe ver ze daarvoor willen gaan. Vooral wbt salaris en arbeidsvoorwaarden kan je ze flink tegen elkaar op laten bieden. Uiteindelijk komt de werkgever bovenaan te staan die jou echt wilt hebben, dan weet je tenminste dat je daar niet alleen maar komt omdat ze met super spoed iemand nodig hadden.

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan in welke sector het is.

BigOne
Berichten: 38373
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:43

Emmaa_ schreef:
Ik zou het vooral melden om te peilen hoe graag ze jou bij een bedrijf willen hebben en hoe ver ze daarvoor willen gaan. Vooral wbt salaris en arbeidsvoorwaarden kan je ze flink tegen elkaar op laten bieden. Uiteindelijk komt de werkgever bovenaan te staan die jou echt wilt hebben, dan weet je tenminste dat je daar niet alleen maar komt omdat ze met super spoed iemand nodig hadden.

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan in welke sector het is.

Aangezien er nog steeds veel meer sollicitanten dan banen zijn is dit natuurlijk wel link, straks sta je met lege handen. Voor jou een boel anderen geld nog steeds jammer genoeg. Wel zo je afspraken over proefperiode en vast contract kunnen maken.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:52

Solliteren is handel, niets meer en niets minder.
Dus ja, gewoon gaan en een voorzichtige bluf joker inzetten als je toch meerdere keuzes hebt.
Meestal vragen ze ook zelf wel of er nog meer loopt. Indien niet dan kun je rustig vragen wanneer je wat hoort ivm meerdere opties.

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:59

grwoon je we hesptek weekje later plannen

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:14

robbie88 schreef:
grwoon je we hesptek weekje later plannen
Je haalt me de woorden uit de mond, goede tip :j

Zappa

Berichten: 2744
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 22:56

Ik heb vanmiddag het verlossende telefoontje gehad van het bedrijf dat mijn voorkeur had , ze willen graag met mij verder !
Ik heb de benodigde formulieren al binnen via de mail en ga dinsdag erheen om alles verder te tekenen enz enz.
Voor nu heb ik besloten maandag en woensdag wel naar de gesprekken te gaan want vind netwerken erg belangrijk maar ik ga wel open zijn over de andere gesprekken maar niet direct over het accepteren van een andere baan (you will never know) , ik speel mezelf liever in de kijker namelijk.
Denken jullie dat dit verstandig is ?
Moge duidelijk wezen dat ik dit gewoon echt niet had verwacht , wil alles voor de toekomst open houden maar is dit de juiste strategie ?

Voor nu erg blij ! en vooral met het resultaat wat ik heb gehad vanuit mijn sollicitaties , ben nog steeds flabbergasted zeg maar .

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:15

Als je dan al getekend hebt zou ik de andere afzeggen.
Dat is voor hun tijdverspilling en niet netjes.

Keell94

Berichten: 4058
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:28

Nou had ik dat 'luxe' probleem maar, ik solliciteer me rot en krijg helaas overal een nee te horen of gewoon helemaal geen antwoord ook best frustrerend.

Ik zou je andere gesprekken wel door laten gaan ondanks dat je zo'n goed gevoel hebt bij het ene bedrijf, misschien dat je naar aanleiding van die gesprekken wel een nog veel mooier aanbod krijgt

darkadia

Berichten: 5251
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:32

Bij elk bedrijf heb je een proeftijd, dus als je denkt dat die andere bedrijven misschien nog mooiere kansen bieden zou ik persoonlijk wel op gesprek gaan.
Daarbij heb ik hier ook ervaren dat er vanuit werkgevers ook regelmatig wel 'negatief' gereageerd wordt op het feit dat je nog andere dingen hebt lopen, en ze dan nogal eens onterecht concluderen: ow jij wil niet perse hier, of Ow jij komt toch wel aan het werk dus we kiezen iemand anders.

@Keell94 Dat probleem heb ik hier ook inderdaad.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:37

Keell94 schreef:
Ik zou je andere gesprekken wel door laten gaan ondanks dat je zo'n goed gevoel hebt bij het ene bedrijf, misschien dat je naar aanleiding van die gesprekken wel een nog veel mooier aanbod krijgt



Een aanbod is 1 ding, maar een getekend contract vind ik niet eerlijk.
Als iemand bij mij komt en voorlopig sowieso niet meer beschikbaar is dan heb ik op dat moment wel wat beters te doen.
Zolang je nog niets getekend hebt vind ik het een ander verhaal dan is het gewoon concurrentie.

Iris82

Berichten: 39857
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:40

Sorry voor de min of meer off-topic maar in welke sector werk jij? :)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:41

Gefeliciteerd! als je echt van plan bent deze baan aan te nemen dan zou ik niet meer bij die anderen op gesprek gaan. Dat is tijdverspilling voor die bedrijven en bovendien hou je dan een plek voor eventueel iemand anders 'bezet'.

Dan heb ik nog wel een vraag aan jou: HOE DOE JE DAT? Hoe presenteer jij jezelf dat je bij maar liefst 5 bedrijven uitgenodigd wordt op gesprek?

Zappa

Berichten: 2744
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 23:42

Keel94 , als ik het kon het ik kon had ik zo de rest van de vacatures aan je afgestaan , ik weet namelijk ook de andere kant van het solliciteren ..

Darkadia , dat is eigenlijk de reden dat ik de gesprekken open wil houden , ik heb echt nog nooit met dit bijltje gehakt zeg maar en wat jij zegt van ooh ze komt wel aan het werk is me hier ook door het hoofd geschoten
Ik vind het belangrijk te netwerken en mezelf in de kijker te spelen maar overspeel ik door de gesprekken aan te houden .... Ik persoonlijk zie het niet direct als verspilling van de tijd (mijn kant en werkgeverskant)
Maar ik meen het als ik zeg dit nog nooit voor te hebben gehad , deze ervaring is mij erg nieuw en ja ik sta ook al 20 jaar op de arbeidsmarkt maar heb altijd gepakt wat ik pakken kon

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:43

Is dat zo raar? Ik heb er zeven uitgestuurd en mocht bij zeven op gesprek....een goed CV en motivatiebrief doet veel.

Maar helaas zit je dan met sollicitatie, dan jury en daarna assesment bij mij dus ben je er helaas niet zo snel.
Als je door die drie bent kijken ze of je mag werken, één gesprek en door is wel hemels.

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:48

Ik zou sowieso naar elk gesprek gaan, totdat je officieel je arbeidsovereenkomst hebt getekend. Tot die tijd ben je niet zeker dat je de baan echt hebt (een bedrijf kan zich nog terugtrekken voor wat voor reden dan ook). Ook kan sollicitatie ervaring nooit kwaad, en je weet maar nooit hoe dingen lopen.

Na het tekenen van een contract zou ik niet meer naar gesprekken gaan, om de reden dat het niet netjes is om iemands tijd te verspillen. :)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:05

Furrow schreef:
Is dat zo raar? Ik heb er zeven uitgestuurd en mocht bij zeven op gesprek....een goed CV en motivatiebrief doet veel.

Maar helaas zit je dan met sollicitatie, dan jury en daarna assesment bij mij dus ben je er helaas niet zo snel.
Als je door die drie bent kijken ze of je mag werken, één gesprek en door is wel hemels.



Dan zit jij in een hele specifieke branche zeker.
Dus ja, dat is bijzonder als het je in deze tijd lukt om van de 150 sollicitanten 1 van die gelukkige te zijn die uitgenodigd worden voor gesprek.
Sorry off topic.

De meningen zijn nogal verdeeld over wel of niet die andere gesprekken voeren. Volg je hart en doe waar jij je goed bij voelt.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: meerdere sollicitaties en nu ''luxe''probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:10

Bij onze afdeling worden meestal maar 1 of 2 uitgenodigd (alleen de allerbeste).
Is deze dan al niet meer beschikbaar omdat vorige week al een contract getekend is dan zou dat mijn dag behoorlijk verpest zijn :o

Zappa

Berichten: 2744
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 00:23

Oke laat ik eens open zijn !

Ik ben ongeschoold (op papier ) maar heb kilometers ervaring
Ben op mijn 14e begonnen als afwasser en heb elke kans gegrepen om hogerop te komen
Heb heel hard gewerkt en ben van afwashulp naar runner gegaan, naar frituurmedewwerker , bediening , naar barmedewerker , naar keukenmedewerker , naar hulpkok , kok allround , tot zelfstandig kok opgeklommen .
Ik heb elke kans aangepakt mijzelf te kunnen ontwikkelen
Heb uiteindelijk zelf geïnvesteerd in cursussen (denk aan bv. sociale hygiëne en BHV) en sta nu waar ik nu sta en vandaar dat het me ook erg vreemd is
Ik heb mij de laatste jaren erg kunnen ontwikkelen binnen 1 bedrijf maar helaas is dit bedrijf recent verkocht en is de gehele dynamiek veranderd
Nog steeds iets waar ik mij eventueel in zou kunnen schikken maar het heeft mij doen besluiten mijn horizon te verbreden .

Ik heb altijd moeten pakken wat ik pakken kon (en dus ook wel eens iets wat ik niet wou maar werk is werk ) vandaar dat deze constructie mij erg vreemd is en ik mij geen raad weet hoe dit op te lossen .
Het was altijd aannemen wat ik kon krijgen en van kiezen was geen sprake
Ik heb geïnvesteerd in tijd om mijn cv en motivatiebrief mooi te krijgen en opvallend maar echt .... ben ontzettend verbaasd in wat er nu gebeurd

Ik wil mijzelf in de kijker spelen maar niet mezelf overspelen
Ik vind de balans moeilijk dus heb heel veel aan jullie raad , dank daarvoor

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:28

Mooi dat je zo een doorzetter bent en zoveel ambitie hebt! Daar mag je trots op zijn!

Qerty
Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:38

Su_Cr_Cheese schreef:
Darkadia , dat is eigenlijk de reden dat ik de gesprekken open wil houden , ik heb echt nog nooit met dit bijltje gehakt zeg maar en wat jij zegt van ooh ze komt wel aan het werk is me hier ook door het hoofd geschoten
Ik vind het belangrijk te netwerken en mezelf in de kijker te spelen maar overspeel ik door de gesprekken aan te houden .... Ik persoonlijk zie het niet direct als verspilling van de tijd (mijn kant en werkgeverskant)
Maar ik meen het als ik zeg dit nog nooit voor te hebben gehad , deze ervaring is mij erg nieuw en ja ik sta ook al 20 jaar op de arbeidsmarkt maar heb altijd gepakt wat ik pakken kon


Of jij wel of niet aan werk komt is voor het bedrijf dat jou wilt aannemen niet relevant meestal.
Ze willen jou blijkbaar graag bij hun hebben om jouw kwaliteiten en om wat je hen te bieden hebt, dus kan me niet voorstellen dat ze dan zeggen dat ze het aanbod ineens intrekken als blijkt dat jij ook andere sollicitaties hebt lopen.

Ik begrijp het netwerk puntje, maar denk dat jouw beoogde tactiek ook andersom kan uitwerken.
Wij steken er best veel tijd in om kandidaten te selecteren, de gesprekken voor te bereiden en er worden meestal 3 mensen op gesprek gevraagd.
Als iemand die we op het oog hebben en diegene vlak voor het gesprek laat weten dat hij/zij ergens anders aan de slag gaat is het dikke pech voor ons. Dan was het vast een goeie :)
Maar als iemand op gesprek komt en achteraf blijkt er al ergens anders getekend te zijn dan zou ik me wel een beetje bedonderd voelen. Het is niet dat ik niets beters had kunnen doen in die tijd.
Hetzelfde geld voor het aangaan van een proeftijd als je niet de intentie hebt voor lange tijd bij het bedrijf te werken. Ook inwerken kost tijd en energie die we graag in nieuwe collega's investeren.
Als je dan voor het einde van de proeftijd vertrekt laat die niet echt een positieve indruk achter lijkt mij.

Ik bedoel dit niet negatief. Denk dat het goed is om je opties af te wegen en gebruik te maken van je luxe positie! Wil je er vooral voor waarschuwen dat je bedoelingen om te netwerken niet averechts uitpakken.