vriendengroepen en studeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Is jouw vrienden/vriendinnengroepje uit elkaar gevallen na de middelbare school?

ja
97 (59%)
nee
34 (20%)
ik had toen al geen close vriendengroep
31 (19%)

Totaal aantal stemmen: 162


Frieskee
Berichten: 777
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Geldrop

vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-17 22:25

Hey bokkers,
ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is gegaan toen jullie gingen studeren en op kamers gingen met de vriendengroepen van jullie dorp en of middelbare school? Heel mijn vriendengroepje van de middelbare school is uit elkaar gevallen en we spreken elkaar nou maar af en toe .. Heel erg jammer.

Ook heb ik opgemerkt dat sinds ik naar het zuiden verhuist ben (woonde eerst in het westen) de vriendengroepen daar veel hechter zijn en veel moeilijk in 'binnen te komen' zijn, Zijn er nog meer mensen die dit opmerken.


AmberG
Berichten: 197
Geregistreerd: 29-01-15

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:29

Toen ik van de middelbare school kwam is ook mijn vriendengroep een beetje uit elkaar gevallen. Ik paste er sowieso al niet meer tussen en heb nu ook al sinds in geslaagd ben van de middelbare school geen contact meer met ze, maar sommige van de groep hebben nog wel contact met elkaar.

Ik ben ook naar het zuiden verhuist, maar dan vanuit het oosten. Ik heb alleen totaal geen probleem gehad met in een vriendengroep komen, maar dat ligt denk ik ook aan het soort mensen dat mijn vrienden zijn, want ze staan redelijk open voor iedereen zo'n beetje.

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:38

Op mijn middelbare had ik niet echt een vriendengroep, maar ik heb nog steeds een vriendinnengroep van de basisschool! Van mijn MBO spreek ik eigenlijk ook niemand meer en nu bezig sinds September 2016 met HBO. Ook ik ben van het westen naar het zuiden verhuist, maar had geen moeite om in een vriendengroep te komen. Misschien ook omdat niet iedereen elkaar kende hier aan het begin van de opleiding.

Anoniem

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:41

Ja. Compleet echt.

Heel veel zie en spreek ik niet meer ook, maar goed onze levens zijn zodanig verandert allemaal. Ik heb wel onwijs veel leuke nieuwe vrienden gemaakt de afgelopen jaren. :)

xSannee

Berichten: 4341
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:52

Ik had zelf eigenlijk 2 vriendinnengroepen van de middelbare school. Ik begon op vwo en heb uiteindelijk havo gedaan. Op zowel vwo als havo een vriendengroep, die mengde zich soms ook wel, maar toch duidelijk onderscheid.

De vwo groep is nog steeds superhecht. Spreek ik dagelijks en zie ik zo veel mogelijk. Ook al wonen we niet allemaal in de buurt. Wij zijn echter wel maat met zijn drieen.

De havo groep is volledig uit elkaar gevallen. Als we elkaar toevallig tegen komen spreken we elkaar wel, maar zoeken elkaar niet meer op. Ik moet heel eerlijk zeggen dat het voor mij wel goed is zo. Mijn vriendschap met hen was veel minder intensief dan met de anderen.

Frieskee
Berichten: 777
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-17 22:59

xSannee schreef:
Ik had zelf eigenlijk 2 vriendinnengroepen van de middelbare school. Ik begon op vwo en heb uiteindelijk havo gedaan. Op zowel vwo als havo een vriendengroep, die mengde zich soms ook wel, maar toch duidelijk onderscheid.

De vwo groep is nog steeds superhecht. Spreek ik dagelijks en zie ik zo veel mogelijk. Ook al wonen we niet allemaal in de buurt. Wij zijn echter wel maat met zijn drieen.

De havo groep is volledig uit elkaar gevallen. Als we elkaar toevallig tegen komen spreken we elkaar wel, maar zoeken elkaar niet meer op. Ik moet heel eerlijk zeggen dat het voor mij wel goed is zo. Mijn vriendschap met hen was veel minder intensief dan met de anderen.

ik denk ook wel dat het met de vwo groep heel belangrijk puntje was dat jullie met zo weinigen waren .. :)

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:06

Mijn groep van t vwo is nog steeds hecht. Nu meer dan 2.5 jaar sinds we zijn gaan studeren. Drie wonen in dezelfde stad en doen veel samen en andere twee (waaronder ik) zien de rest weinig in persoon, maar we houden contact via chat en zelfs als t even stil is weten we dat t goed zit. Één vriendin zie ik wekelijks bij paardrijden en de rest sporadisch als we afspreken. We spreken altijd één keer per jaar af voor Sinterkerst en vaak ook met verjaardagen. Helpt dat ik de meiden al 7 tot 17 jaar lang ken :D.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 15-03-17 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

xSannee

Berichten: 4341
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:07

zillionke schreef:
xSannee schreef:
Ik had zelf eigenlijk 2 vriendinnengroepen van de middelbare school. Ik begon op vwo en heb uiteindelijk havo gedaan. Op zowel vwo als havo een vriendengroep, die mengde zich soms ook wel, maar toch duidelijk onderscheid.

De vwo groep is nog steeds superhecht. Spreek ik dagelijks en zie ik zo veel mogelijk. Ook al wonen we niet allemaal in de buurt. Wij zijn echter wel maat met zijn drieen.

De havo groep is volledig uit elkaar gevallen. Als we elkaar toevallig tegen komen spreken we elkaar wel, maar zoeken elkaar niet meer op. Ik moet heel eerlijk zeggen dat het voor mij wel goed is zo. Mijn vriendschap met hen was veel minder intensief dan met de anderen.

ik denk ook wel dat het met de vwo groep heel belangrijk puntje was dat jullie met zo weinigen waren .. :)


Naja havo waren er 5, dus ook geen extreem aantal haha. Maar die vriendschap was gewoon heel anders, toen al. Al zag ik ze toen allemaal even vaak e.d.

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:17

zillionke schreef:
Hey bokkers,
ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is gegaan toen jullie gingen studeren en op kamers gingen met de vriendengroepen van jullie dorp en of middelbare school? Heel mijn vriendengroepje van de middelbare school is uit elkaar gevallen en we spreken elkaar nou maar af en toe .. Heel erg jammer.

Ook heb ik opgemerkt dat sinds ik naar het zuiden verhuist ben (woonde eerst in het westen) de vriendengroepen daar veel hechter zijn en veel moeilijk in 'binnen te komen' zijn, Zijn er nog meer mensen die dit opmerken.


Wauw, dit had mijn bericht kunnen zijn!

Hier precies hetzelfde: ik kom uit de Randstad, vriendengroep is uit elkaar gevallen. Mijn vriend komt uit het Zuiden en hij heeft al sinds de middelbare een hele hechte (gemengde) vriendengroep. Echt een verschil! Kan natuurlijk toeval zijn, maar ik denk dat een belangrijk verschil is, dat in het westen mensen meer uitvliegen en bv. op kamers gaan, in het zuiden, iig de regio waar mijn vriend vandaan komt, blijft men toch langer thuis wonen.
Ondanks dat het zo'n hechte groep is, ben ik echter wel gewoon heel warm ontvangen :)

'Love never fails, Character never quits & with patience & persistence dreams do come true.' - Pete Maravich

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:37

Gelukkig is mijn vriendengroep nog erg hecht! Onze vriendengroep bestaat uit zowel mensen van de HAVO als het VWO en veel mensen spreek ik hier nog veel van. Er zijn wel een aantal mensen met wie ik nu niet echt contact meer heb maar dit waren ook de mensen waarmee ik al tijdens de middelbare school minder mee had.

Nu wonen we ook met z'n drieën in dezelfde stad en zijn die twee andere vriendinnen huisgenoten waardoor ik ze vaak minimaal een keer in de week zie maar ook wanneer we een weekend thuis zijn spreken we nog regelmatig af met de mensen die nog niet uit huis zijn.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:40

Wij zien elkaar heel stuk minder. Maar kletsen regelmatig bij met borrel of hapje eten!! Wij zijn ook echt allemaal in andere stad gaan studeren.. Vind prima zo en merk toch dat het dan best als "van ouds" voelt als we weer eens elkaar zien :)

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:42

Ik heb toen der tijd eigenlijk geen hecht vriendengroepje gehad.. Enkel wat ''losse'' vriendinnen..
En van die losse vriendinnen heb ik er echt nog maar 2 over.. Dus niet heel veel..

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:47

Hier ook uit elkaar. Spreken elkaar soms nog over de app, en een paar keer per jaar echt afspreken. Komt grotendeels omdat ik naar Groningen ben gegaan en ik daarin de enige was.. Ik spreek ze ook individueel een stuk meer dan dat we echt als groepje nog praten. We zijn allemaal onze eigen weg gegaan.

Nieuwe groep was eerst niet zo makkelijk; mijn SLB klas is een super klas met super mensen dus wij bij elkaar. Maar niet echt 1 vriendengroepje. Niet per se dat ik er niet bij kwam, maar wij wisselen elke periode van klas dus ik bleef nooit bij mensen hangen en maakte elke periode een nieuw groepje. Maar eigenlijk altijd meer studentmaatjes dan vrienden. Nu, na 1,5 jaar, begint het toch te komen. Door mijn nerd cursus op de RUG heb ik nu echt een beetje mijn maatjes gevonden waarmee ik ineens de mensen die door het college heen praten snap :') Plus 1 vriendin waarvan ik niet snap dat ik nu pas zie hoe geweldig ze is.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:57

Hier compleet uit elkaar gegroeid. Of in ieder geval de meesten dan. We waren met een stuk of 7 vanaf de brugklas. Hebben nog best lang stand gehouden samen, zeg een jaar of 4 na het afstuderen. Maar zijn nu toch behoorlijk uit elkaar gegroeid. Zijn gewoon te verschillend. Sommigen zitten thuis zonder diploma en vinden dat wel prima, anderen zijn aan het studeren, en ik werk fulltime en ben verhuisd naar de andere kant van de wereld.

Kan er niet somber om zijn. Je groeit er gewoon uit. Heb hier weer andere vrienden en heb nog een hele goede vriendin in Nederland zitten waarvan ik zeker weet dat het altijd goed zal zitten, waar ik ook woon <3

noukie175

Berichten: 621
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:30

Hier een groep van 10 die elkaar al kent vanaf 1vwo tot nu 3 hbo/uni! Sommige kennen elkaar al van de basisschool. We hebben nog dagelijks contact via de app, ondanks dat we in 6 verschillende steden naar school gaan/wonen. Spreken minstens 1x per maand af en alle verjaardagen worden nog samen gevierd. Uiteraard is niet altijd iedereen erbij, en niet iedereen is even actief, maar dat was voorheen ook al zo...

Dus tja, wat iedereen zegt dat je middelbare school groep uit elkaar valt dat kan.. Maar dat ligt denk ik gewoon echt aan jezelf en hoe fanatiek/hecht de groep is ;) Het hoeft ook niet erg te zijn, iedereen slaat een andere weg in!

Butterfly (verkocht): L1 + 14
Gypsy Eyes (verkocht): M1 + 5

Anoniem

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:42

Hier echt volledig uit elkaar gegroeid. We hadden een vrij hechte groep meiden op de middelbare school en ik spreek sommigen nog heel af en toe, maar echt niet vaak. Denk dat het er ook aan ligt dat we allemaal een volledig andere richting op zijn gegaan en dat iedereen weer nieuwe vrienden maakt op de opleiding. Op de middelbare school ben je vaak toch een beetje vrienden omdat je elkaar toch elke dag ziet imo...

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:44

Mijn groep is uit elkaar gevallen, maar ik heb daarna een nieuwe gevonden :Y)

De groep van mn man van zo'n 15mannen (nu allemaal een gezin) is al sinds de basisschooltijd nog in z'n geheel bij elkaar en woont ook helemaal nog steeds in het dorp, op 3 na. Maar die spreken we wel regelmatig. :)
Mn ouders zitten in een vriendengroep die al minimaal 40jaar bij elkaar is. Maar volgens mij is dat wel echt iets dorps.

[o]

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:48

De meeste mensen van de middelbare school spreek ik niet meer, we zijn vrienden op Facebook en volgen elkaar op instagram en dat is het. Maar m'n echte vriendengroep zie ik nog regelmatig :) . Wij zijn in het eindexamenjaar 'bij elkaar gekomen.' We zijn met z'n zessen in totaal, proberen zo vaak mogelijk met z'n alle af te spreken maar we spreken ook apart af. Al moet ik wel zeggen dat ik één meisje al ken sinds we kleuters zijn en twee andere bij elkaar in de klas kwamen op het hbo.
Maar het kan dus wel :)

Be curious, not judgmental

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:32

Moet trouwens zeggen dat ik mijn vrienden van de basisschool dan weer niet spreek en ik wel enkele 'vrienden' ben kwijtgeraakt, maar de 'core' is er nog.

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

aestate
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-01-15

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:42

Op de middelbare school had ik een hele grote groep met vrienden, die is wel grotendeels uit elkaar gevallen. Onderling heb ik nog met een paar contact.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:54

Ik ben benieuwd hoe het bij mij gaat lopen. Ik doe dit jaar examen en van mijn vriendengroep blijft er 1 nog op school (gespreid examen), 1 gaat naar Enschede, 1 gaat naar Leiden, 1 gaat naar Zwolle, ik ga naar Amsterdam (maar diegenen van Zwolle, Leiden en ik blijven nog wel thuiswonen dus dat scheelt) en 1 naar Duitsland. Dus zoals ik zei, ik ben benieuwd haha.

And [o] is coming.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:59

Ik had niet veel close vrienden op de middelbare school en de enige goede vriendin die ik destijds had ben ik al jaren kwijt, al heb ik haar tijdens mijn studie nog wel af en toe gezien.

Ik had het voordeel dat het introductieweek-groepje waar ik in terechtkwam bestond uit allemaal mensen die als enige die studie waren gaan doen, dus iedereen moest wel min of meer opnieuw beginnen met vrienden maken. Dat is me prima gelukt en van deze studievrienden zie/spreek ik een heel aantal mensen nog regelmatig. Inmiddels is de laatste van deze groep al zo'n 12/13 jaar geleden afgestudeerd, dus ik denk dat die vriendschappen wel bewezen solide zijn :)

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:59

Hier zijn er 2 afgevallen, maar de anderen zijn er allemaal nog en we hebben nu een leuke club van 18. 2 stellen met kids, 2 stellen getrouwd en 2 vrijgezellen. Allemaal rond de 30 nu. De rest gewoon samenwonend zonder kids. Altijd al een hechte groep geweest en gelukkig nog steeds <3. Zou echt niet weten wat ik zonder die gekke lui moet hoor :D. En buiten de groep natuurlijk ook wel "losse flodders" aan vriendinnen, maar die hebben nooit bij die of een groep gehoord dus die tel ik hier niet mee omdat de vraag over groepen gaat. Wij hadden denk ik wel het "geluk" dat we elkaar niet via school kenden, maar een beetje via via bij elkaar zijn gekomen. Iedereen zat toen al zo ongeveer op een andere school of in een ander leerjaar etc. Na de middelbare school is ook iedereen wat anders gaan doen en ook nu heeft niemand maar een baan die bij de ander zn baan in de buurt komt. Onze interesses lagen toen al heel erg verspreid ,wellicht dat dat ook heeft meegeholpen aan de band. We kwamen niet in een gat wat ineens over was ofzo.

♥ Rewrite the Stars ♥

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:19

T is even geleden (2003) maar na de middelbare school gingen we allemaal in een andere stad studeren. Er bleven er 2 thuis wonen, 1 ging naar Arnhem, 1 naar Leeuwarden en ik naar Groningen. Probeerden toen wel contact te houden maar dat verwaterde toch op gegeven moment. M'n beste vriendin daar heb ik wel nogsteeds goed contact mee, maar die ken ik niet van de middelbare school (wel uit die tijd). Tijdens de studie een super fijne vriendengroep opgebouwd, 2 zelfs. Dus het is prima zo.

Mijn vriend heeft zn vriendengroep nog van toen. Nou ja een deel dan. Maar die is ook nooit op kamers gegaan. Ook mijn broertje heeft een deel van zijn vriendengroep van de middelbare school en grotendeels zelfs basisschool nog. Terwijl die ook wel op verschillende plekken gingen studeren (en uit huis gingen) Vraag me af of dat bij mannen toch anders gaat dan bij vrouwen.

Oppikken van nieuwe vrienden in de studententijd is niet moeilijk, ik vind dat nu na de studententijd juist veel lastiger. Mijn sociale leven ligt vnl nog in Groningen, maar ik woon er 40 min vandaan. Zou momenteel niet weten hoe ik dat in mijn huidige woonplaats wat meer zou kunnen uitbouwen.

Carmen_vH

Berichten: 174
Geregistreerd: 02-04-09
Woonplaats: Leeuwarden

Re: vriendengroepen en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 02:26

Hier ook helaas en sindsdien ook geen nieuwe groep meer gehad, alleen hier en daar mensen en ook die komen en gaan weer helaas...

Mijn eerste vaste groepje was op de havo, maar is daarna helaas verwaterd wat opzich niet erg is. Ik ging samen met mijn beste vriendin van 3 Havo naar 4 Mavo, en kwamen in een nieuw heel leuk groepje terecht. Toen waren we nog jong, en was ik ook erg onzeker over vriendschappen (nu ook nog wel). Er was 1 meisje die voor mijn gevoel mijn beste vriendin inpikte, want zaten ineens altijd naast elkaar en ik zat alleen dus opzich was het wel een beetje zo. Opgeve moment is iedereen naar het MBO gegaan, maar gingen nog wel met elkaar om. Er waren vaker kleine ruzies omdat ik me ook buitengesloten voelde, maar wel voor mezelf op wou komen. Uiteindelijk is er een punt gekomen dat dat meisje die er tussen kwam in de groepsapp heeft gezegt: Carmen, je past niet meer in de groep. En toen ben ik de groepsapp uit geflikkerd en spreek ik niemand meer, heeeeeel af en toe nog 1 meisje van de Havo en die beste vriendin wou me niet meer spreken.

Op MBO prima mensen, maar iedereen kwam uit andere plaatsen en hadden vaak nog hun oude kring van de middelbare of ergens anders. In mijn dorp hopte ik van groepje naar groepje maar liep steeds op niks uit, waren vooral boeren jongens in een keet vaak. Mijn klas op MBO was verder prima, maar geen hechte vriendschappen aan overgehouden ofzo.

Toen ik op mijn 18e een relatie kreeg, belandde ik in de vriendengroep daar. Heel lang aanhang gevoeld, maar iedereen verzekerde me ervan mij echt als deel van de groep en als vriendin te zien. Nou is met kerst uitgegaan, en 2 meiden hebben me mega erg gesteund toen. Ook allemaal beloofd vrienden te blijven en kon ook prima met mijn ex dus was geen probleem. Nou ik hoor van niemand meer, en die meiden gaan naar een feestje (die ik ook nog is heb aangekaart) zonder mij wat te zeggen. Dus ja weer een vriendengroep verwaterd.

Sinds september studeer ik ook in Leeuwarden, maar heeft iedereen in hun Introductieweek nieuwe vrienden gemaakt. Mijn groepje in de introweek had allemaal mensen van MBO mee naar Leeuwarden dus er was niet echt contact te leggen met de meeste dus liep op niks uit. Ik kwam alleen met mezelf, want wou juist nieuwe mensen leren kennen. Bij een studentenvereniging hoef ik al helemaal niet, en elk module heb je een andere klas (elke 10 weken dus). Zeker nu iedereen in hun introweek al vrienden heeft gevonden is dit erg lastig, terwijl ik juist heel makkelijk vrienden maak normaal.

Inmiddels ga ik graag naar Hardcore feesten, en leer ik daar sporadisch wat mensen kennen. Maar dat wil ik ook op een laag pitje zetten, want niet iedereen is even aardig en hardcore hoeft geen levensstijl te worden ofzo. Wel via mensen van de basisschool jaren terug nog 1 hele goede vriendin over die in Groningen woont. Verder dus weer op het punt beland van losse contacten hier en daar die weer komen en gaan..

Goed verhaal, lekker kort. :D

Be your own anchor


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 55 bezoekers